Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wakacyjne skarby – o nienudnych wakacjach
Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister
zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny,
terapeuta pedagogiczny
Nadeszły chwile letniego odpoczynku. Moment, który zarówno dzieciom, jak i dorosłym
kojarzy się z radością, wspólnie spędzonym czasem i licznymi przygodami. Czas, kiedy nic
nie trzeba, a wszystko można. Dzieci chodź na chwilę zmieniają otoczenie, a świat wokół
przeobraża się dla nich w tajemniczą i nieznaną przestrzeń. Przyrównać to można do podania
dziecku białej kartki, na której może stworzyć dowolny, wymyślony przez siebie obraz. Przy
tej ciepłej i słonecznej aurze nie ma czasu na nudę! Jej miejsce zajmują kreatywność i
pomysłowość. Wszystko może być początkiem zabawy, a rzeczy wokół nas same z siebie
stają się interesujące i ciekawe. W natłoku wrażeń warto jednak zadbać o celebrowanie tych
ciepłych chwil i gromadzenie wspomnień, które rozgrzeją wychowanków w chłodne zimowe
wieczory.
Testowanie umiejętności
Nowe sytuacje i miejsca, z którymi przychodzi zmierzyć się wychowankom podczas ich
podróży, generują wiele drobnych wyzwań. To moment, w którym dzieci na nieznanym sobie
gruncie muszą przetestować nabytą w ciągu roku szkolnego wiedzę. Sprostanie temu
wyzwaniu jest dla nich bardzo istotne, gdyż sprzyja rozwijaniu ich umiejętności i
kompetencji. W ten sposób dziecko dojrzewa i zaczyna się usamodzielniać. Aby ta
rozwojowa sytuacja mogła przebiegać bez zakłóceń, dorośli otaczający opieką najmłodszych
muszą zrezygnować z całkowitego wyręczania ich w codziennych zadaniach. Dzieciom trzeba
pozwolić na próby samodzielnego poradzenia sobie z nową sytuacją. Ten mały test powinien
odbywać się w bezpiecznych okolicznościach i głównie na ich zapewnieniu powinni skupić
się opiekunowie.
Praktyczne sprawdzenie własnych umiejętności przez dziecko będzie możliwe dzięki:
• stworzeniu przez opiekunów bezpiecznych warunków rozwoju dzieci,
• zastosowaniu przez dorosłych postawy obserwatora.
Wychowankowie bardzo łatwo korygują swoje pomyłki i błędy, które stanowią nieodłączny
element nauki. Dzięki temu poznają siebie, otoczenie oraz życie. Przedszkolaki zamknięte w
bańce nadmiernej opieki nie mają takiej możliwości. Zaczynają wtedy odtwarzać schematy,
które im narzucono lub robią to, czego się od nich oczekuje, blokując przy tym swój rozwój
autonomiczności i samostanowienia.
Co stanowi dobry obszar takiego testu samodzielności? Jakie wyzwania postawić przed
najmłodszymi?
W przypadku dzieci przedszkolnych możliwości jest bardzo dużo, a ich zasób powiększa się
wraz z wiekiem wychowanka. Mogą być to m.in.: poproszenie w restauracji o przyniesienie
napoju lub grzeczne zwrócenie się o dodatkową łyżeczkę, spakowanie suchego prowiantu na
drogę, zakup znaczka pocztowego, oddanie klucza w recepcji lokalu na wakacjach itd. Są to
rzeczy proste, lecz w przypadku dziecięcego rozwoju znaczą bardzo wiele. Odpowiednio
nadzorowane, krok po kroku owocują nabyciem nowych umiejętności, pozwalając dzieciom
na przełamywanie swoich barier.
Zabawa – Album Umiejętności
Warto docenić pojawienie się nowych umiejętności i utrwalić wspomnienie o nich np. za
pomocą zdjęcia. Bardzo często to właśnie wakacje są czasem, kiedy dziecko zaczyna jeździć
na rowerze, uczy się pływać, wita się i żegna w obcym języku. Aby w pełni docenić te chwile,
dobrze jest wraz z nim stworzyć własny, wakacyjny Album Umiejętności. Na każdej ze stron
powinno znaleźć się zdjęcie jakiegoś wakacyjnego osiągnięcia zdobytego w domu lub
przedszkolu. W albumie umieszczamy też pamiątki z różnych letnich atrakcji: bilety, mapy,
naklejki czy pieczątki. Taka fotogaleria zostanie z młodym człowiekiem już na zawsze i w
przyszłości będzie dla niego nie tylko wzruszającą pamiątką, ale też czynnikiem
motywującym do dalszego stawiania czoła życiowym wyzwaniom.
Świat jest wielki i piękny!
W dzisiejszych czasach podróż jest dużo łatwiejsza. W świecie globalnej wioski dzieci mają
szansę doświadczyć i poznać różne miejsca, zarówno w Polsce, Europie, jak i na całym
świecie. Nie zawsze jednak podróże wpływają na ich młode umysły w pozytywny sposób.
Dla maluchów zwykle największą atrakcją są hotelowy basen i cała masa wodnych atrakcji,
które się z nim wiążą. Ruch to podstawowy element rozwoju przedszkolaka i dobrze, że
dziecko z chęcią oddaje się sportowym zabawom, lecz można doświadczać go w bardziej
kreatywny sposób niż przesiadywanie w strefie AQUA. Warto stwarzać dzieciom możliwość
poznania głównych miejsc rozpoznawczych w krajach, w których się znajdują. Podanie
informacji o zabytkach i popularnych symbolach w odpowiedni sposób może być ciekawe
również dla przedszkolaków. Nie jest to dla nich nowa nauka, gdyż w ciągu roku, w
przedszkolnej sali, również często poruszają tego typu kwestie i dzieje się to z ich wielkim
zaangażowaniem. Świat jest wielki i piękny, lecz z perspektywy basenu wygląda wszędzie
podobnie. Dbajmy zatem o rozwój naszych dzieci i budujmy w nich ciekawość świata, innych
krajów, kultur i tradycji.
Dyrektorze, by wzmacniać ten efekt, zaproponuj:
• Przedszkolne Dni Różnych Krajów,
• Obiadki Tematyczne,
• Czas Gier i Zabaw z Daleka,
• spotkania tematyczne dla rodziców propagujące uczenie się poprzez doświadczanie.
Zabawa
Zaprośmy dzieci do stworzenia Konturowej Mapy Świata/Europy/Polski, na której
przedszkolak będzie zaznaczał miejsca, które już odwiedził. Może zamalować je kredkami
lub przyklejać do nich znaczniki w formie naklejek. Oprócz zabawy i zaangażowania
wynikającego z uzupełniania takiej mapy, dziecko opatrzy się z geopolitycznym wyglądem
naszego kraju i kontynentu, co wpłynie na budowanie w dziecku świadomości osadzenia
swojego kraju w przestrzeni całej kuli ziemskiej oraz podstawowe rozeznanie w zakresie
położenia poszczególnych krajów.
Skarb zakopany nad morzem i znaleziony w górach
Dzieci uwielbiają zbierać i gromadzić różnego typu pamiątki. W niezwykły sposób doceniają
magię najprostszych przedmiotów: kamyka, muszli czy ziarenka piasku. Takie elementy
przyrody mają dla nich dużą wartość. Wychowankowie traktują je jak małe skarby i nie
pozwalają wyrzucić rodzicom uzbieranych przez siebie szyszek, patyków czy liści. Podczas
przedszkolnych spacerów można dostrzec, jak liść czy kasztany chowane są do kieszeni w ich
kurteczkach. Dostrzegania piękna w małych, codziennych rzeczach i doceniania otaczającej
nas przyrody mógłby się od nich nauczyć niejeden dorosły. Warto zatem posłuchać własnych
pociech i podążyć za ich tokiem myślenia. Uważnie oglądając świat, możemy dowiedzieć się
więcej o sobie.
Rzeczy, które pomagają w obserwacji świata, powinny znaleźć się w każdym
przedszkolu! Należą do nich:
• lupy,
• lornetki,
• aparat fotograficzny.
Zabawa – Skrzynka Pełna Drogocennych Wspomnień
Pomysł związany z kolekcjonowaniem znalezisk kontynuujmy w zabawie polegającej na
stworzeniu Skrzynki Pełnej Drogocennych Wspomnień. W tym oto niezwykłym pudełeczku
gromadzić możemy różne drobiazgi, które nawiązują do odwiedzanego przez wychowanków
miejsca. W pirackiej skrzyni mogłyby się znaleźć: piasek, muszle, bursztyny, słoiczek z
morską wodą, a nawet piórko mewy lub rybitwy. To, co włożymy do naszego pojemnika,
ograniczone jest tylko przez naszą własną wyobraźnię. Zabawy w zbieranie można
urozmaicać poprzez umieszczanie w pudełku tylko jednego przedmiotu i zachęcanie dzieci do
odgadnięcia, co takiego się w nim znajduje. Dzieci przy udzielaniu odpowiedzi powinny
sugerować się tylko i wyłącznie usłyszanym podczas potrząsania pudełkiem dźwiękiem.
Innym razem możemy zaproponować wychowankom nazywanie skrzynek własnym tytułem.
Tak oto powstałe „imię” dla pudełka, wspólnie z jego autorem, zapisujemy na jego wieczku.
Taka pamiątka z wakacji, czy to spędzanych z rodzicami, czy też w przedszkolu, to
prawdziwy skarb.
Rozwijanie wyobraźni
Gdy już dostrzeżemy potencjał tkwiący w otaczających nas przedmiotach poprzez ich
poszukiwanie i zbieranie, nie porzucajmy ich zbyt szybko. Jednym z aspektów letnich
inspiracji jest kształtowanie kreatywności dzieci, która sprawia, że dary natury możemy
wykorzystać na bardzo wiele sposobów. Wakacje to jedne z nielicznych chwil, gdy kolorowe
i nowoczesne zabawki zostają wyparte i zastąpione przez naturę. To fenomen, gdy w
obecnych czasach zwykły patyk staje się różdżką czarodzieja, nietuzinkowym piórem lub
lunetą. Zabawy na dworze charakteryzuje pewna dowolność, więc z wszystkiego może
powstać nawet trwająca cały dzień gra tematyczna. Zabawy te nie muszą być aż tak
zorganizowane. Nie dość, że dzieci korzystają z tego, co mają pod ręką, to cały czas nadają
im nową kreację. Zabieg nadawania zwykłym elementom przyrody dodatkowych funkcji
przez dzieci nie zawsze jest stosowany przez nie świadomie. Dzieje się on automatycznie w
trakcie gry i wraz z postępem toczącej się opowieści.
Zabawa – 1000 sposobów na kijek
Wychowawca proponuje maluchom małe czarowanie. Przygotowuje dla dzieci różnorodne
przedmioty i prosi o wymyślenie dla nich nowego zastosowania.
W poszukiwaniu przyjaciół
Kolejnym wartościowym aspektem czasu wolnego jest tworzenie dzieciom dodatkowej
przestrzeni na rozwijanie, budowanie i nawiązywanie nowych relacji. Przedszkolaki zwykle
nie lubią spędzać czasu pojedynczo lub w samotności. Ciągle szukają kontaktu z innymi
ludźmi – zwłaszcza z ich rówieśnikami. Wspólne zabawy na podwórku czy spotkania z
dawno niewidzianym kuzynostwem sprawiają, że w grupie dzieci przeżywają wiele
emocjonujących chwil. Dotykają ich emocje zarówno pozytywne, jak i negatywne, a dzięki
wspólnym tworzeniu przygód dzieci uczą się wzajemnie rozumieć swoje emocje oraz
rozwiązywać kłótnie na drodze kompromisu. Rozwija to ich zasoby społeczne i uczy
współdziałania w grupie. Daje to również szansę na kształtowanie empatii i szacunku do
drugiej osoby oraz wymaga od nich wyjścia poza swój własny, dziecięcy egocentryzm.
Oczywiście, u dzieci młodszych wynika on z wieku i stanowi naturalny elementem rozwoju,
niemniej wskazywanie i dostrzeganie drugiego człowieka jest elementem, który warto
wprowadzać do zabaw bez względu na wiek dziecka.
Dyrektorze, stwarzaj w przedszkolu szansę na:
• wspólną zabawę dzieci – również pomiędzy grupami,
• podejmowanie grupowych decyzji,
• wspólne poszukiwanie drogi wyjścia z konfliktu,
• pełnienie różnych funkcji w grupie,
• działania wpierające innych ludzi (zwłaszcza chorych, starszych i słabszych).
Zabawa – Portretowo
Ćwiczenie to uczy obserwacji i skupienia na relacji z drugą osobą. Każde z dzieci otrzymuje
duże opakowanie po pizzy, a następnie przygląda się siedzącej na przeciwko osobie i maluje
ją najpiękniej, jak potrafi. Gotowe kartonowe portrety dzieci wręczają sobie wzajemnie. Może
się jednak zdarzyć, że ktoś nie będzie zadowolony z takiego prezentu, a upominek, który
otrzymał, nie spodoba mu się – taka sytuacja, choć czasem trudna, uczy doceniania starań
drugiej osoby, a nie wyłącznie pięknych efektów jej działań.
Jak pokazują powyższe przykłady, wakacje mogą być niezwykle kreatywne. Są one
przestrzenią do wielokierunkowego rozwoju dziecka: uczą, rozwijają i kształcą. Dzieje się to
nie tylko fizycznie, poprzez rozwój analizatora wzroku czy słuchu, ale też społecznie i
emocjonalnie. Można powiedzieć, że ten czas działa na dzieci bardzo kompleksowo i jest
naturalną ścieżką rozwoju, która najpełniej buduje całą osobowość malucha. Dlatego warto go
szczególnie wykorzystać i postarać się, aby nasi wychowankowie korzystali z możliwości,
jakie oferuje im realny świat. Zwłaszcza w dobie wszechogarniającej komputeryzacji
społeczeństwa.