Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ Warszawa, 03 lipca 2019 r. DKO-WNP.4092.51.2019.DB Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020: 1. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych. 2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. 3. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. 4. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów. 5. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. 6. Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty: 1) w zakresie kontroli: a) w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych: − „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”; b) w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych: − „Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”; c) w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych: − „Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie dotyczącym organizacji zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz opinii w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”; d) w publicznych i niepublicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe (branżowa szkoła I stopnia, technikum, szkoła policealna): − „Zgodność oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego”. 2) w zakresie ewaluacji: Ewaluacje problemowe (60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym): a) w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań: − „Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”; − „Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”; − „Rodzice są partnerami przedszkola”; b) w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (dla dzieci i młodzieży) – w zakresie wymagań: − „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”; − „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”; − „Rodzice są partnerami szkoły lub placówki”; c) w szkołach dla dorosłych – w zakresie wymagań: − „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”; − „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”; d) w bibliotekach pedagogicznych – w zakresie wymagań: − „Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki”; − „Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”; − „Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi”. Ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym). 3) w zakresie monitorowania: a) w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych: − „Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole”; b) w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych: − „Przechodzenie uczniów ze szkół ogólnodostępnych do szkół specjalnych”; c) w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe: − „Wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym”; d) w publicznych szkołach podstawowych: − „Prowadzenie działalności innowacyjnej”; e) w publicznych i niepublicznych szkołach policealnych: − „Wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego w zakresie warunków realizacji kształcenia w zawodzie”; f) we wszystkich typach szkół: − „Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”. Dariusz Piontkowski Minister Edukacji Narodowej / – podpisany cyfrowo/