Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Statut Centrum Kształcenia Zawodowego ………………………………………………………………………………………………… Rozdział 1 § 1 Postanowienia ogólne 1. Centrum Kształcenia Zawodowego nr………….. w………………….……..................……….. im. ……………………… jest placówką publiczną. 2. Centrum Kształcenia Zawodowego ma siedzibę w………………………….………………. przy ul. ……………………………………………. . 3. Organem prowadzącym Centrum Kształcenia Zawodowego jest………………………….. . 4. Nadzór pedagogiczny nad Centrum Kształcenia Zawodowego sprawuje Kurator Oświaty w…………….……………….. . 5. Centrum Kształcenia Zawodowego działa w szczególności na podstawie: • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148), • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.), • Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203 ze zm.), • Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 682 ze zm.), • Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.), • Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 351), • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego Centrum kształcenia zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 320), • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.), • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.), • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646), • innych obowiązujących przepisów prawa. 6. W skład Centrum Kształcenia Zawodowego wchodzą następujące jednostki: a) ………………………………………………… b) ……………………………………………..….. c) ……………………………………………..….. 7. Organizację i zadania szkół wchodzących w skład Centrum Kształcenia Zawodowego regulują statuty poszczególnych szkół. 8. Ilekroć w statucie Centrum Kształcenia Zawodowego jest mowa o: a) Centrum – należy przez to rozumieć Centrum Kształcenia Zawodowego w………………………………………………. oraz szkoły wchodzące w skład Centrum, b) uczniach – należy przez to rozumieć uczniów szkół dla młodzieży, c) słuchaczach – należy przez to rozumieć słuchaczy szkół dla dorosłych, d) pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Centrum, którzy nie są nauczycielami, e) nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Centrum, z wyłączeniem dyrektora, chyba że przepis stanowi inaczej, f) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć organ, o którym mowa w § 1 ust. 3, g) organie nadzoru pedagogicznego – należy przez to rozumieć organ, o którym mowa w § 1 ust. 4, h) rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów, o których mowa w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz osoby sprawujące pieczę zastępczą bądź osoby reprezentujące podmioty sprawujące pieczę zastępczą. Rozdział 2 § 2 Cele i zadania Centrum 1. Centrum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, programu wychowawczo- -profilaktycznego, o którym mowa w odrębnych przepisach, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, a w szczególności: a) udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej, b) sprawuje opiekę nad uczniami i słuchaczami podczas zajęć, c) umożliwia rozwijanie umiejętności i zainteresowań ucznia poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, d) upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych, e) promuje zdrowy tryb życia. 2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w Centrum polega na rozpoznawaniu, zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności: a) z niepełnosprawności, b) z niedostosowania społecznego, c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, d) z zaburzeń zachowania lub emocji, e) ze szczególnych uzdolnień, f) ze specyficznych trudności w uczeniu się, g) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, h) z choroby przewlekłej, i) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, j) z niepowodzeń edukacyjnych, k) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, l) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. 3. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Centrum jest dobrowolne i nieodpłatne. 4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: a) rodzicami uczniów, b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, c) placówkami doskonalenia nauczycieli, d) innymi szkołami i placówkami, e) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 5. W Centrum pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: a) zajęć rozwijających uzdolnienia, b) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, c) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, d) porad i konsultacji, e) warsztatów. 6. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. 7. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5. 8. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów. 9. Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w Centrum należą w szczególności: a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy, b) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, c) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu Centrum, d) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania, e) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu Centrum oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań. 10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Centrum jest udzielana z inicjatywy: a) ucznia i słuchacza, b) rodziców ucznia, c) dyrektora Centrum, d) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem i słuchaczem, e) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki, f) poradni, g) asystenta edukacji romskiej, h) pomocy nauczyciela, i) pracownika socjalnego, j) asystenta rodziny, k) kuratora sądowego, l) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 11. Centrum współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, jak również współpracuje z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki. 12. Centrum organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi. 13. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia zgodnie z odrębnymi przepisami. 14. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. 15. Centrum współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych poprzez udzielanie porad, przeprowadzanie konsultacji, organizowanie warsztatów. 16. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi i słuchaczowi, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia i słuchacza. 17. W przypadku, gdy z wniosków, o których mowa w ust. 16, wynika, że mimo udzielanej uczniowi i słuchaczowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w Centrum, dyrektor, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. 18. Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, o którym mowa w ust. 17, zawiera informacje o: a) rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz jego potencjale rozwojowym, b) występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia lub szczególnych uzdolnieniach ucznia, c) działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w Centrum, formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy, d) wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. 19. Centrum umożliwia uczniom korzystanie z: a) sal lekcyjnych, b) pracowni przedmiotowych, c) sal gimnastycznych, d) gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, e) biblioteki, f) świetlicy, g) stołówki, h) basenu, i) laboratoriów, j) warsztatów. Rozdział 3 § 3 Organy Centrum Organami Centrum są: a) dyrektor, b) rada pedagogiczna, c) samorząd uczniów i słuchaczy, d) rada rodziców. § 4 Dyrektor 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Centrum nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniów i słuchaczy. Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach: a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Centrum, b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Centrum, c) występowania z wnioskami o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Centrum. 2. Dyrektor Centrum w szczególności: a) kieruje działalnością Centrum i reprezentuje je na zewnątrz, b) sprawuje nadzór pedagogiczny, c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, d) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących, e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Centrum i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, f) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Centrum, g) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów przeprowadzanych w Centrum, h) przygotowuje arkusz organizacji Centrum, i) stwarza warunki do działania w Centrum: wolontariuszy, stowarzyszeń, a także innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Centrum, j) ustala grafik dyżurów nauczycieli oraz zastępstw w przypadku nieobecności nauczyciela, k) powołuje komisje kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego, l) nadaje stopień nauczyciela kontraktowego, m) dokonuje przeniesienia nauczyciela mianowanego z innej jednostki organizacyjnej systemu oświaty za zgodą dyrektora tej jednostki, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, n) przenosi nauczyciela w stan nieczynny oraz przywraca do pracy nauczyciela pozostającego w stanie nieczynnym, o) kieruje nauczycieli i innych pracowników Centrum na badania okresowe lub kontrolne, p) udziela pracownikom urlopów, q) przydziela nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż opiekuna spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych, r) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem, s) powołuje zespół powypadkowy, t) może, w drodze decyzji, skreślić ucznia lub słuchacza z listy uczniów lub słuchaczy w przypadkach naruszenia przez niego obowiązków określonych w Statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej. u) wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. § 5 Rada pedagogiczna 1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Centrum w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. 2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor Centrum i wszyscy zatrudnieni w nim nauczyciele. 3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Centrum. 4. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów i słuchaczy lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników Centrum. 5. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Centrum. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady. 6. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora Centrum, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej. 7. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. 8. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. 9. Rada pedagogiczna przyjmuje regulamin swojej działalności. 10. Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Centrum. 11. Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej obejmują w szczególności: a) zatwierdzanie planów pracy Centrum, b) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, c) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów, d) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Centrum. e) przygotowanie projektu statutu Centrum i jego uchwalenie. 12. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w placówce. 13. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: a) organizację pracy Centrum, b) projekt planu finansowego Centrum, c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, d) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. § 6 Samorząd uczniów i słuchaczy 1. W Centrum działa samorząd uczniów i słuchaczy. 2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie i słuchacze Centrum. 3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów i słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. 4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Centrum. 5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Centrum, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak: a) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami, b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, d) prawo redagowania i wydawania gazety, e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem, f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu. § 7 Rada rodziców 1. W Centrum działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów. 2. W skład rady rodziców wchodzą: po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. 3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności. 4. Do kompetencji rady rodziców należą: a) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego, b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, c) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora Centrum. § 8 Zasady współdziałania organów Centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi 1. Organy Centrum współpracują ze sobą, w szczególności poprzez: a) zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji, b) umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz Centrum, c) zapewnienie bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. 2. Do rozstrzygania sporów między organami Centrum dyrektor powołuje komisję. 3. W skład komisji wchodzi jeden przedstawiciel każdego organu. 4. Decyzje komisji są wiążące dla stron sporu, jeżeli w pracach komisji uczestniczyło co najmniej 2/3 członków. § 9 Organizacja Centrum 1. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. 2. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych ustala dyrektor w terminie do 30 września po zasięgnięciu opinii organów Centrum. 3. Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Centrum opracowany przez dyrektora Centrum, w terminie do 21 kwietnia każdego roku. Organ prowadzący Centrum, po zaopiniowaniu arkusza organizacji Centrum przez kuratora oświaty zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 12 Ustawy Prawo oświatowe, zatwierdza go w terminie do 29 maja każdego roku. 4. W arkuszu organizacji Centrum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Centrum, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli. 5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Centrum dyrektor Centrum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych. 6. Podstawową jednostką organizacyjną Centrum jest oddział złożony z uczniów, słuchaczy, którzy uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych szkolnym planem nauczania, zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego. 7. Każdym zespołem klasowym (semestrem) opiekuje się powołany przez dyrektora Centrum nauczyciel-wychowawca, opiekun semestru. 8. Godzina lekcyjna przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych trwa 45 minut. 9. Podczas zajęć edukacyjnych obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych (aparaty powinny być wyłączone i schowane). Poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed zajęciami i po zajęciach) telefon może być używany. 10. Centrum nie ponosi odpowiedzialności za zagubione lub skradzione telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne przynoszone przez uczniów, słuchaczy. 11. W Centrum funkcjonuje laboratorium, którego zasoby mogą być wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzenia zajęć przedmiotowych. § 10 Biblioteka 1. W Centrum działa biblioteka, z której mogą korzystać uczniowie, rodzice uczniów, nauczyciele oraz inni pracownicy Centrum po wypełnieniu karty bibliotecznej. 2. Zadaniem biblioteki jest: a) udostępnianie książek i innych źródeł informacji uczniom, słuchaczom, pracownikom Centrum, rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań oraz wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się, b) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną. 3. Biblioteka otwarta jest przez pięć dni w tygodniu, w godzinach pracy Centrum. 4. Zbiory biblioteki mogą być udostępniane w czytelni lub wypożyczane poza bibliotekę. 5. W bibliotece działa pracownia multimedialna, z której mogą korzystać uczniowie, słuchacze i pracownicy. 6. Warunki korzystania z biblioteki przez uczniów, słuchaczy, rodziców, nauczycieli i innych pracowników określa regulamin biblioteki i pracowni multimedialnej. 7. Nauczyciele, uczniowie, słuchacze oraz rodzice mają prawo do: a) korzystania ze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece, b) korzystania ze źródeł technologii informacyjnej, c) otrzymywania informacji o stanie czytelnictwa. 8. Nauczyciel bibliotekarz: a) gromadzi, opracowuje, przechowuje i ochrania oraz ewidencjonuje materiały biblioteczne, b) przestrzega regulaminu biblioteki i pracowni multimedialnej, c) udostępnienia i zabezpiecza zbiory, d) udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych, katalogowych, informuje uczniów, słuchaczy i nauczycieli o nowych nabytkach, e) udziela porad w wyborach czytelniczych uczniów, słuchaczy jako użytkowników informacji, informuje nauczycieli poszczególnych typów szkół o czytelnictwie uczniów, przygotowuje analizy stanu czytelnictwa w Centrum na zebranie rady pedagogicznej, f) przygotowuje roczny plan działalności biblioteki, g) ustala stan majątkowy biblioteki, h) przygotowuje sprawozdania z pracy biblioteki, i) ponosi odpowiedzialność za stan majątkowy, dokumentację pracy biblioteki, ład i porządek w bibliotece, j) udziela porad w wyborze książek, k) prowadzi zajęcia zachęcające do korzystania z biblioteki i czytania książek, l) informuje wychowawców o postępach czytelniczych uczniów, m) tworzy przyjazne warunki umożliwiające korzystanie z zasobów biblioteki. 9. Biblioteka bierze udział w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych Centrum poprzez współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, innymi bibliotekami. 10. Inwentaryzacja księgozbioru biblioteki jest przeprowadzana na podstawie przepisów odrębnych. 11. Współpraca z innymi bibliotekami odbywa się poprzez: a) informowanie środowiska szkolnego o imprezach kulturalnych i zajęciach odbywających się na terenie innych placówek, b) współuczestniczenie w organizowaniu imprez przez inne biblioteki lub udział w różnych formach promocji czytelnictwa: wykłady, warsztaty, wystawy, wernisaże, wycieczki, c) współpracę w zakresie rozbudzania potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów, słuchaczy oraz szukania różnorodnych źródeł informacji. Rozdział 4 Prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli § 11 Zadania nauczycieli 1. Nauczyciel zobowiązany jest: a) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Centrum: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Centrum, b) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju, c) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego, d) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami Centrum, e) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka, f) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. 2. Do podstawowych zadań i obowiązków nauczyciela Centrum należą: a) realizacja programu kształcenia, b) odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo ucznia i słuchacza we wszystkich formach działalności Centrum, c) znajomość programu swojego przedmiotu, właściwe planowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej, d) systematyczne i obiektywne ocenianie wiedzy swoich uczniów i słuchaczy, e) udzielanie uczniom i słuchaczom wyjaśnień dotyczących systemu oceniania, f) udzielanie pomocy uczniom i słuchaczom w przezwyciężeniu trudności szkolnych, g) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, h) godne traktowanie uczniów i słuchaczy oraz uczestniczenie w procesie wychowawczym we wszystkich jego formach, i) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, j) inne, wynikające z obowiązujących przepisów prawa. § 12 Prawa nauczyciela Nauczyciel ma prawo do: a) korzystania ze sprzętu technicznego, będącego na wyposażeniu Centrum b) wolności wypowiedzi nienaruszającej dóbr innych osób, c) jawnej i uzasadnionej oceny jego pracy, d) rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego, e) decydowania w sprawie doboru form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu, f) wynagrodzenia za swoją pracę, g) urlopu wypoczynkowego, h) korzystania z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych podczas pełnienia lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych. § 13 Zadania wychowawcy 1. Wychowawca opiekuje się oddziałem. 2. Główne zadania wychowawcy: a) stworzenie warunków umożliwiających rozwój ucznia, b) przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym, c) sprawowanie opieki nad uczniem i kierowanie oddziałem, d) rozstrzyganie konfliktów między uczniami danego oddziału, e) zapewnienie uczniom możliwości zaspokojenia potrzeb z zakresu bezpieczeństwa, przynależności, uznania społecznego, samorealizacji, potrzeb estetycznych, f) stałe diagnozowanie osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych klasy jako całości i poziomu rozwoju indywidualnego uczniów oraz podejmowanie na tej podstawie odpowiednich działań korygujących, g) systematyczna kontrola spełniania obowiązku nauki, sprawdzanie frekwencji, h) ścisła współpraca z rodzicami uczniów: organizowanie zebrań, wywiadówek, konsultacji, informowanie o nieobecnościach uczniów, postępach w nauce, zagrożeniach oceną niedostateczną. 3. Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o wymaganiach edukacyjnych na dany rok szkolny i postępach ucznia w nauce, 4. Wychowawca oddziału wykonuje czynności administracyjne, a w szczególności: a) prowadzi dziennik elektroniczny, b) prowadzi arkusze ocen, c) wypisuje świadectwa, d) wykonuje czynności wynikające z decyzji organów Centrum. § 14 Zadania pedagoga Główne zadania pedagoga: a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, b) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, d) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego z udziałem rodziców i nauczycieli, e) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego Centrum, f) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez Centrum na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu, g) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu. § 15 Zadania psychologa Do zadań psychologa należy w szczególności: a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia, b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli, c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, d) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, e) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia, f) wspieranie wychowawców, zespołów wychowawczych, zespołów problemowo-zadaniowych w działalności wynikającej z programu wychowawczo-profilaktycznego Centrum. § 16 Pracownicy niepedagogiczni 1. Do prac administracyjnych i gospodarczych Centrum zatrudnia pracowników niepedagogicznych. 2. Do zadań pracowników, o których mowa w ust. 1, należy zapewnienie sprawnego działania Centrum poprzez należyte wykonywanie prac administracyjnych. 3. Wyznaczeni pracownicy odpowiedzialni są za konserwację i naprawę urządzeń wykorzystywanych w Centrum. Rozdział 5 § 17 Prawa i obowiązki uczniów, słuchaczy i młodocianych pracowników 1. Uczeń, słuchacz ma prawo do: a) respektowana praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. w Nowym Jorku (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), b) opieki podczas pobytu w Centrum, c) ochrony przed przejawami przemocy fizycznej bądź psychicznej, d) poszanowania swej godności, przekonań i własności, ochrony prywatności, w tym ochrony danych osobowych, zakazu publicznego komentowania sytuacji rodzinnej, społecznej, osobistej, e) wyrażania poglądów, przekonań i opinii, f) rozwijania zainteresowań i umiejętności, g) sprawiedliwej oceny wiedzy, h) korzystania podczas zajęć lekcyjnych z pomieszczeń, sprzętu i środków dydaktycznych oferowanych przez Centrum, zbiorów biblioteki, i) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego, j) pomocy materialnej w formie stypendium szkolnego lub zasiłku szkolnego. 2. Uczeń, słuchacz ma obowiązek: a) szanować własność Centrum, b) przestrzegać regulaminów pomieszczeń Centrum, c) nie przeszkadzać uczniom i nauczycielom w trakcie zajęć, d) usprawiedliwiać w terminie trzech dni po powrocie do Centrum nieobecności na zajęciach lekcyjnych, e) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli, innych pracowników i pozostałych uczniów, uwzględniając ich prawo do godności, wolności sumienia, wyznania, światopoglądu i wyrażania własnych przekonań, f) przestrzegać zasad współżycia społecznego, g) dbać o właściwą realizację programu zajęć praktycznych i praktyki zawodowej, w tym przestrzegać obowiązujących w poszczególnych miejscach pracy regulaminów pracy, h) przestrzegać zakazu palenia tytoniu, picia alkoholu i zażywania środków odurzających na terenie Centrum, zakaz palenia tytoniu obejmuje również formę papierosa elektronicznego, i) przestrzegać bezwzględnego zakazu używania telefonów komórkowych i odtwarzaczy elektronicznych w czasie zajęć edukacyjnych; używanie dyktafonu, kamery, aparatu fotograficznego jest dopuszczane tylko za zgodą prowadzącego zajęcia. 3. Uczeń nie może: a) używać w trakcie zajęć telefonów komórkowych, urządzeń nagrywających, b) przynosić do Centrum przedmiotów wartościowych (laptopów, tabletów), c) opuszczać terenu Centrum podczas zajęć i przerw. 4. Skargę w przypadku naruszenia praw ucznia składa się do dyrektora Centrum. Dyrektor ustosunkowuje się pisemnie do skargi w terminie 14 dni od jej otrzymania. Rozdział 6 § 18 Nagrody dla uczniów i słuchaczy 1. Nagrody udzielane są w formie: a) pochwały pisemnej dyrektora, b) dyplomu, c) listu gratulacyjnego dla rodziców, d) wyróżnienia na stronie internetowej Centrum e) nagrody rzeczowej w formie książki. 2. Uczniom i słuchaczom mogą zostać przyznane nagrody za: a) wyróżniające wyniki w nauce, czytelnictwie, b) osiągnięcia w nauce zawodu i wyróżniającą się dyscyplinę pracy na zajęciach praktycznych, c) aktywną pracę na rzecz Centrum. 3. Uczeń lub jego rodzice, słuchacz, mogą wnieść pisemne zastrzeżenia do przyznanej nagrody do dyrektora Centrum w terminie 14 dni od otrzymania nagrody. 4. Dyrektor rozpatruje zastrzeżenia, o których mowa w ust. 4, w terminie 14 dni od ich otrzymania oraz informuje ucznia lub jego rodziców, słuchacza pisemnie o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń. § 19 Kary dla uczniów i słuchaczy 1. Uczniowi może być udzielona kara, w szczególności za: a) stosowanie przemocy wobec innych uczniów lub pracowników Centrum, b) uszkodzenia sprzętu Centrum, c) dokonanie kradzieży, d) spożywanie alkoholu i innych środków odurzających, e) wulgarne odnoszenie się do pracowników Centrum i innych uczniów. 2. O udzieleniu kary decyduje dyrektor Centrum. 3. Kara może być udzielona w formie: a) upomnienia wychowawcy, b) upomnienia dyrektora Centrum, c) nagany, d) obniżenia oceny zachowania o jeden stopień, e) zakazu reprezentowania Centrum na zewnątrz, f) zawieszenia w prawach ucznia, g) skreślenia z listy uczniów. 4. Uczeń/słuchacz może być skreślony z listy w przypadku: a) stosowania przemocy w stosunku do innych uczniów, b) dokonania udowodnionej kradzieży na terenie Centrum, c) używania alkoholu lub środków odurzających, a także bycia pod ich wpływem, na terenie Centrum, d) wulgarnego zachowania się w stosunku do nauczycieli i innych uczniów, e) skazania za umyślne przestępstwo, f) porzucenia nauki. 5. Przez porzucenie nauki rozumie się nieobecność ucznia trwającą co najmniej dwa miesiące, przy jednoczesnym zaniechaniu przez ucznia, jego rodziców lub słuchacza poinformowania Centrum o przyczynach tej nieobecności. 6. Skreślenie z listy następuje po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną Centrum, na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez dyrektora. 7. O udzieleniu kary wychowawca informuje pisemnie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub słuchacza. 8. Uczeń, jego rodzice (prawni opiekunowie) lub słuchacz mogą odwołać się od kary, o której mowa w ust. 3, do dyrektora Centrum w terminie 14 dni od wymierzenia kary. 9. W celu rozpatrzenia odwołania, o którym mowa w ust. 7, dyrektor powołuje komisję składającą się z wychowawcy klasy oraz pedagoga szkolnego. 10. Komisja rozpatruje odwołanie, o którym mowa w ust. 7, w terminie siedmiu dni i wydaje opinię w tej sprawie, którą kieruje do dyrektora Centrum. Opinia nie ma charakteru wiążącego. 11. Dyrektor podejmuje decyzję o utrzymaniu kary lub jej zniesieniu. Rozdział 7 § 20 Postanowienia końcowe 1. Centrum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. 2. Tryb postępowania w przypadku utraty, zniszczenia lub likwidacji pieczęci regulują odrębne przepisy. 3. Centrum prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną, zgodnie z przepisami odrębnymi. 4. Centrum może posiadać monitoring wizyjny. 5. Zasady gospodarki finansowej Centrum określają odrębne przepisy.