Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 5 LIPCA 2019
Zmiany dotyczące nadzoru pedagogicznego oraz wymagań wobec szkół i placówek
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
• Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego,
• Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek,
• Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148).
Z początkiem nowego roku szkolnego MEN planuje wprowadzenie zmian w nadzorze pedagogicznym. Nie są to zmiany rewolucyjne, mają raczej charakter dostosowujący i porządkujący.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego
Konieczność nowelizacji wynika ze zmian wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Ustawodawca w Projekcie rozporządzenia przewiduje następujące zmiany:
• według art. 77 ww. Ustawy szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, które umożliwiają uczniom uczęszczającym do szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw uzupełnienie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego, zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego i planami nauczania dla szkolnych punktów konsultacyjnych 1 września 2019 r. stają się szkołami polskimi,
• zakres monitorowania zawarty w planie nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty powinien być zgodny z ustalonymi przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe,
• w przypadku zaistnienia potrzeby monitorowania w innych zakresach, kurator oświaty może skorzystać z możliwości przeprowadzenia monitorowania w trybie działań doraźnych,
• w § 1 pkt 2 projektowanego Rozporządzenia wprowadzono zmiany polegające na dodaniu nowego przepisu § 19a, w którym wskazuje się, że podejmowane przez kuratorów oświaty w trybie działań planowych monitorowanie przeprowadzane będzie z wykorzystaniem arkuszy monitorowania zatwierdzonych przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania,
• zgodnie z art. 104 ust. 4 Ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych 1 września 2019 r. stają się szkołami niepublicznymi, o których mowa w art. 14 ust. 3 Ustawy Prawo oświatowe; od 1 września 2019 r. nie będzie już zatem podziału na szkoły niepubliczne i szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych.
Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września 2019 r.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Konieczność nowelizacji Rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wynika ze zmian w przepisach prawa dotyczących kształcenia zawodowego, wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
W związku z ww. zmianami niezbędne jest dostosowanie przepisów do regulacji zawartych w ww. Ustawie, w szczególności dotyczących przekształcenia dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w centra kształcenia zawodowego, a także wprowadzenia od roku szkolnego 2019/2020 egzaminu zawodowego.
Wprowadzono zmiany w nazwach jednostek systemu oświaty – placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego zastąpiono centrami kształcenia zawodowego. W wymaganiach odnoszących się do egzaminów zewnętrznych przeprowadzanych w szkołach i placówkach dodano egzamin zawodowy, który będzie przeprowadzany od roku szkolnego 2019/2020.
Zniesiono konieczność uwzględniania przy organizacji procesów edukacyjnych wniosków z analizy wyników egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (przeprowadzonego do końca roku szkolnego 2016/2017), pozostawiając jeszcze do 31 sierpnia 2023 r. obowiązek analizowania wyników przeprowadzanego w latach wcześniejszych egzaminu gimnazjalnego (w szkołach dla dorosłych obowiązującego do roku szkolnego 2019/2020).
W części II załącznika (dotyczącej wymagań wobec szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, szkół artystycznych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, w charakterystyce wymagania 7) oraz w części VIII załącznika (dotyczącej szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, w charakterystyce wymagania 6) – w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym – dla szkół prowadzących kształcenie zawodowe dodano wymóg współpracy z pracodawcami.
Wprowadzenie tego rozwiązania ma na celu doskonalenie jakości kształcenia zawodowego uczniów, zwłaszcza zaś realizacji procesów edukacyjnych w warunkach pracy dotyczących kształcenia w danym zawodzie.
Realizacja przez szkoły i placówki wymagań będzie, jak do tej pory, badana w trybie nadzoru pedagogicznego, w formie ewaluacji. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września 2019 r.