Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 5 LIPCA 2019 Zmiany dotyczące nadzoru pedagogicznego oraz wymagań wobec szkół i placówek Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych Podstawa prawna: • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego, • Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, • Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.), • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148). Z początkiem nowego roku szkolnego MEN planuje wprowadzenie zmian w nadzorze pedagogicznym. Nie są to zmiany rewolucyjne, mają raczej charakter dostosowujący i porządkujący. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego Konieczność nowelizacji wynika ze zmian wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Ustawodawca w Projekcie rozporządzenia przewiduje następujące zmiany: • według art. 77 ww. Ustawy szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, które umożliwiają uczniom uczęszczającym do szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw uzupełnienie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego, zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego i planami nauczania dla szkolnych punktów konsultacyjnych 1 września 2019 r. stają się szkołami polskimi, • zakres monitorowania zawarty w planie nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty powinien być zgodny z ustalonymi przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe, • w przypadku zaistnienia potrzeby monitorowania w innych zakresach, kurator oświaty może skorzystać z możliwości przeprowadzenia monitorowania w trybie działań doraźnych, • w § 1 pkt 2 projektowanego Rozporządzenia wprowadzono zmiany polegające na dodaniu nowego przepisu § 19a, w którym wskazuje się, że podejmowane przez kuratorów oświaty w trybie działań planowych monitorowanie przeprowadzane będzie z wykorzystaniem arkuszy monitorowania zatwierdzonych przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania, • zgodnie z art. 104 ust. 4 Ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych 1 września 2019 r. stają się szkołami niepublicznymi, o których mowa w art. 14 ust. 3 Ustawy Prawo oświatowe; od 1 września 2019 r. nie będzie już zatem podziału na szkoły niepubliczne i szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września 2019 r. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek Konieczność nowelizacji Rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wynika ze zmian w przepisach prawa dotyczących kształcenia zawodowego, wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. W związku z ww. zmianami niezbędne jest dostosowanie przepisów do regulacji zawartych w ww. Ustawie, w szczególności dotyczących przekształcenia dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w centra kształcenia zawodowego, a także wprowadzenia od roku szkolnego 2019/2020 egzaminu zawodowego. Wprowadzono zmiany w nazwach jednostek systemu oświaty – placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego zastąpiono centrami kształcenia zawodowego. W wymaganiach odnoszących się do egzaminów zewnętrznych przeprowadzanych w szkołach i placówkach dodano egzamin zawodowy, który będzie przeprowadzany od roku szkolnego 2019/2020. Zniesiono konieczność uwzględniania przy organizacji procesów edukacyjnych wniosków z analizy wyników egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (przeprowadzonego do końca roku szkolnego 2016/2017), pozostawiając jeszcze do 31 sierpnia 2023 r. obowiązek analizowania wyników przeprowadzanego w latach wcześniejszych egzaminu gimnazjalnego (w szkołach dla dorosłych obowiązującego do roku szkolnego 2019/2020). W części II załącznika (dotyczącej wymagań wobec szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, szkół artystycznych, placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, w charakterystyce wymagania 7) oraz w części VIII załącznika (dotyczącej szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, w charakterystyce wymagania 6) – w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym – dla szkół prowadzących kształcenie zawodowe dodano wymóg współpracy z pracodawcami. Wprowadzenie tego rozwiązania ma na celu doskonalenie jakości kształcenia zawodowego uczniów, zwłaszcza zaś realizacji procesów edukacyjnych w warunkach pracy dotyczących kształcenia w danym zawodzie. Realizacja przez szkoły i placówki wymagań będzie, jak do tej pory, badana w trybie nadzoru pedagogicznego, w formie ewaluacji. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września 2019 r.