Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 30 SIERPNIA 2019
Zmiany dotyczące nadzoru pedagogicznego oraz wymagań wobec placówek
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1627),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2019 r. poz. 1575),
• Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.).
Na początku nowego roku szkolnego MEN wprowadza zmiany w nadzorze pedagogicznym. Nie są to zmiany rewolucyjne, mają raczej charakter dostosowujący i porządkujący.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego
Konieczność nowelizacji wynika ze zmian wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Ustawodawca
w znowelizowanym Rozporządzeniu przewiduje następujące zmiany:
• zakres monitorowania zawarty w planie nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty powinien być zgodny z ustalonymi przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa,
o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe,
• w przypadku zaistnienia potrzeby monitorowania w innych zakresach, kurator oświaty może skorzystać z możliwości przeprowadzenia monitorowania w trybie działań doraźnych,
• wprowadzono także zmiany polegające na dodaniu nowego przepisu § 19a, w którym wskazuje się, że podejmowane przez kuratorów oświaty w trybie działań planowych monitorowanie przeprowadzane będzie z wykorzystaniem arkuszy monitorowania zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września 2019 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Konieczność nowelizacji Rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wynika ze zmian w przepisach prawa dotyczących kształcenia zawodowego, wprowadzonych Ustawą o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Zatem zmiana Rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek nie dotyczy bezpośrednio poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Realizacja przez placówki wymagań będzie, jak do tej pory, badana w trybie nadzoru pedagogicznego, w formie ewaluacji.