Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie Dyrektora
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ……………………………………………………
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2018/2019 oraz informacja o pracy placówki
I. Charakterystyka Poradni
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w ……………… obejmuje swoją opieką …………. placówki z rejonu swojego działania
w powiecie ……………..
Zatrudnia 11 pracowników pedagogicznych. W tym:
• psychologów …………………………….,
• pedagogów …………………………….,
• logopedów …………………………….,
Stopnie awansu zawodowego:
• nauczycieli dyplomowanych …………………………….,
• nauczycieli mianowanych …………………………….,
• nauczycieli kontraktowych …………………………….
Konsultacja medyczna:
• lekarz ……………………………
II. W roku szkolnym 2018/2019w zakresie zadań statutowych zrealizowano następujące działania:
1. Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości, zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych przy zastosowaniu nowoczesnych (znormalizowanych) metod diagnostycznych.
2. Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia oraz planowania kariery zawodowej (zajęcia warsztatowe, porady indywidualne).
3. Wspomagania dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
(w tym szczególnie uzdolnionych, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z trudnościami w uczeniu się w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji językowej, zaburzeniami w rozwoju emocjonalno-społecznym, chorobami przewlekłymi).
4. Prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego.
5. Prowadzenie terapii psychologicznej dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb oraz wspomaganie ich rodzin obejmującej dzieci i młodzież z:
• zaburzeniami emocjonalnymi,
• zaburzeniami adaptacyjno-społecznymi,
• z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi typu autyzm, zespół Aspergera.
6. Prowadzenie terapii pedagogicznej obejmującej:
• dzieci z obniżoną dojrzałością funkcji percepcyjno-motorycznych, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne indywidualne i grupowe,
• z zaburzeniami w nauce czytania i pisania w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
• dzieci z zaburzeniami w uczeniu się matematyki,
• uczniów ze starszych klas z trudnościami w nauce pisania, czytania, trudnościami dydaktycznymi,
• usprawnianie procesów uczenia się i zapamiętywania z zastosowaniem metody Biofeedback,
• kształtowanie metod skutecznego uczenia się (mapy pamięci, mnemotechniki).
7. Prowadzenie terapii logopedycznej/neurologopedycznej obejmującej dzieci:
• autystyczne,
• z wadą słuchu,
• z porażeniem mózgowym,
• z upoośledzeniem umysłowym, opóźnieniem rozwoju intelektualnego, zaburzeniami rozwojowymi (zespoły genetyczne).
8. Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą (diagnoza sytuacji dziecka, możliwości intelektualnych
i potrzeb edukacyjnych, wskazywanie kierunków oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych, opieka logopedyczna ukierunkowana na stymulację językową).
9. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości predyspozycji i uzdolnień dzieci, młodzieży (konsultacje, poradnictwo, diagnoza ze wskazaniami postdiagnostycznymi, praca z dzieckiem zdolnym).
10. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka, znajdujących się w sytuacjach kryzysowych oraz ich rodzicom
i nauczycielom (zajęcia profilaktyczne, prelekcje, przygotowywanie materiałów informacyjno-szkoleniowych).
11. Współpraca ze szkołami w rozpoznawaniu uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się w klasach I–III szkoły podstawowej (ustalenie kierunków oddziaływań korekcyjno-
-kompensacyjnych).
12. Współpraca ze szkołami, przedszkolami w zakresie organizowania i udzielania pomocy w organizowaniu pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej dla dzieci w realizowaniu IPET, PDW oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zgodnie z potrzebami wynikającymi z wydanych orzeczeń, opinii, a także potrzeb placówki).
13. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły, placówki, w tym udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych (udział w spotkaniach z rodzicami, zespołach mediacyjnych, radach pedagogicznych, konsultacjach indywidulanych, zespołach wychowawczych, zebraniach klinicznych – analiza indywidualnych przypadków).
14. Prowadzenie grup wsparcia dla pedagogów i psychologów szkolnych.
15. Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli (prelekcje, warsztaty, programy profilaktyczno-edukacyjne, artykuły w prasie lokalnej).
16. Udzielanie wsparcia merytorycznego we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli wychowawcom grup wychowawczych, specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, przedszkolach, placówkach (konsultacje, poradnictwo).
17. Stałe monitorowanie efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (powołanie zespołów nauczycieli do realizacji zadań zawartych w planie nadzoru pedagogicznego, tworzenie narzędzi ewaluacyjnych, sprawozdań, opracowywanie raportów, formułowanie wniosków, wprowadzanie zmian, tworzenie projektów).
III. Zestawienie ilościowe
1. Działalność diagnostyczna
Rodzaje diagnoz Dzieci (wiek) Uczniowie (typ szkoły) Badania w poradni Badania przesiewowe w szkołach i placówkach Razem
Do 3 lat 3–6 Szkoła podstawowa Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna
Psychologiczne
Pedagogiczne
Logopedyczne
Badanie słuchu
Badanie wzroku
Lekarskie
2. Opinie wydane w sprawie
Rodzaje diagnoz Dzieci (wiek) Uczniowie (typ szkoły) Razem
Do 3 lat 3–6 Szkoła podstawowa Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Odroczenie rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
Dostosowanie warunków i formy egzaminu ósmoklasisty do indywidualnych potrzeb ucznia
Dostosowanie warunków i formy egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia
Dostosowanie warunków i formy egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb absolwenta
Udzielenie zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki
Przyjęcie ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
Objęcie dziecka pomocą psychologiczno-
-pedagogiczną w przedszkolu
Objęcie dziecka pomocą psychologiczno-
-pedagogiczną w szkole lub placówce
Inne
3. Wydane orzeczenia
Rodzaje orzeczenia Orzeczenia pozytywne Orzeczenia negatywne Orzeczenia o odmowie uchylenia
O potrzebie kształcenia specjalnego
O potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
O potrzebie indywidualnego nauczania
O potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego
4. Zajęcia terapeutyczne
Rodzaj terapii Dzieci (wiek) Uczniowie (typ szkoły) Razem
Do 3 lat 3–6 Szkoła podstawowa Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna
Terapia grupowa
Arteterapia
ADHD
Terapia indywidualna
Integracja sensoryczna
Biofeedback
Terapia rozwojowa
IV. Formy pomocy bezpośredniej udzielanej nauczycielom, wychowawcom oraz rodzicom
1. Pomoc udzielana nauczycielom i wychowawcom. Ogólna liczba uczestników: …………
Tematyka spotkań, warsztatów, szkoleń, porad i konsultacji:
1. Przeciwdziałanie przemocy w szkole.
2. Działania wspierajcie szkole w rozwiazywaniu problemów wychowawczych.
3. Interpretacja opinii i orzeczeń.
4. Praca z dzieckiem zdolnym.
5. Budowanie strategii postępowania wobec uczniów przejawiających zaburzone zachowania.
6. Przemoc rówieśnicza – strategie i procedury.
7. Specyfika diagnozy dziecka młodszego.
8. Konsultacje i porady dotyczące wspierania nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności.
9. Wspieranie nauczycieli w doborze form, metod pracy z klasą.
2. Pomoc udzielana rodzicom. Ogólna liczba uczestników: ……….
Tematyka prelekcji wykładów:
1. Wspomaganie dzieci w osiąganiu gotowości szkolnej.
2. Problemy tolerancji i akceptacji w kontekście tzw. edukacji włączającej oraz różnic rozwojowych dzieci i młodzieży.
3. Zachowania dzieci w kontekście stylów wychowania preferowanych przez rodziców.
4. Zanim dziecko pójdzie do szkoły.
5. Pomoc instruktażowo-wspierająca rodziców:
• w pracy z dzieckiem z trudnościami w nauce,
• z deficytami rozwojowymi oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
• interwencja profilaktyczna w przypadku podejrzenia zażywania przez ucznia środków psychoaktywnych.
V. Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego
1. Kontrole
Przedmiotem kontroli były: dzienniki zajęć i karty pracy, opinie zawarte w diagnozach psychologiczno-pedagogicznych. Celami kontroli były:
• systematyczność i dokładność rejestrowania w dokumentach poradni udzielanych porad indywidualnych i po badaniach przesiewowych,
• adekwatność dostosowania wymagań do potrzeb edukacyjnych uczniów,
• uwzględnianie w diagnozie informacji o uczniu uzyskanych z dokumentacji szkolnej.
1) Prowadzenie dokumentacji – dzienniki indywidualnych zajęć. Sprawdzono ……. dzienników. Stwierdzono, że dokumentacja jest prowadzona w sposób prawidłowy i rzetelny. Należy dokładniej rozpisywać w dziennikach pracę w terenie – miejsce, czas, temat, klasę lub nazwisko nauczyciela, z którym prowadzono konsultację oraz imię i nazwisko konsultowanego, zgłoszony problem.
2) Poddano także analizie wybrane karty terapii indywidualnej i/lub grupowej. Po jej dokonaniu stwierdzono, że jedynie w trzech należy dokonać uzupełnień opisanych w czynnościach pohospitacyjnych.
2. Ewaluacja
1) Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki:
• planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w placówce służy rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających
z oferty placówki,
• nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu
i modyfikowaniu podejmowanych działań,
• nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy,
• W realizacji zadań stosuje się różne formy i metody pracy dostosowane do potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających
z oferty placówki.
2) Pytania kluczowe:
• Jakie działania podejmują nauczyciele wspólnie w celu organizacji i realizacji procesów edukacyjnych?
• W jaki sposób nauczyciele wspierają siebie nawzajem w realizacji procesów edukacyjnych i doskonaleniu własnej pracy?
• Jakie korzyści wynikają z działań opierających się o współpracę nauczycieli?
• Na jakiej podstawie następuje wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych?
3) Podsumowanie. Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron.
W wyniku przeprowadzonej ewaluacji tego obszaru stwierdza się, że procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli. Wszyscy ankietowani współpracują z innymi nauczycielami w realizacji procesów edukacyjnych. Wszyscy ankietowani nauczyciele uważają, że współpraca w poradni układa się dobrze.
Mocne strony:
• przyjazna atmosfera,
• przyjęcie odpowiedzialności za powierzone role,
• bardzo dobrą organizacja pracy w zespole,
• pracownicy podejmują szerokie i różnorodne formy współpracy w organizowaniu procesów edukacyjnych,
• realizowana jest bogata oferta działań diagnostycznych, pomocowych, terapeutycznych; porad, konsultacji, prelekcji i warsztatów skierowana do różnych grup.
Słabe strony:
• dążenie do indywidualnego sukcesu kosztem zespołu,
• zadania realizowane są przeważnie indywidualnie,
• nadmiar zadań do wykonania w krótkim czasie,
• rozbieżne cele członków zespołu,
• brak motywacji do działania pojedynczych osób,
• małe zaangażowanie w pracę zespołu,
• niechęć do zmian.
Rekomendacje:
• doskonalenie komunikacji i przepływu informacji między pracownikami,
• doskonalenie metod współpracy,
• wspólna odpowiedzialność za efekty i wyniki podejmowanych działań.
3. Monitorowanie
W roku szkolnym 2018/2019 monitorowaniem objęto: diagnozę pedagogiczną, diagnozę psychologiczną, terapię grupową, terapię indywidualną surdopedagogiczną, terapię pedagogiczną, prowadzenie warsztatów, organizację przedsięwzięć. Podczas monitorowania zaobserwowano:
• profesjonalne działania terapeutyczne,
• prawidłową realizację zajęć – właściwy dobór metod diagnostycznych do zgłaszanego problemu, otwartość prowadzenia, stymulowanie aktywności uczniów.
4. Wspomaganie
Forma doskonalenia zawodowego Uwagi o realizacji
Konferencja Uzależnienie behawioralne zagrożeniem XXI wieku
Konferencja logopedyczna Neurologopedia a rozwój mowy
Neurologia a mowa w teorii i praktyce
Ryzyko dysleksji/specyficzne trudności w uczeniu się
Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski
Zagrożenie niedostosowaniem społecznym i niedostosowanie społeczne
5. Wnioski
Mocne strony:
• merytoryczne przygotowanie pracowników pedagogicznych,
• urozmaicony, profesjonalny warsztat pracy (testy diagnostyczne, pomoce dydaktyczne),
• ustawiczne kształcenie się pracowników,
• wprowadzanie nowatorskich metod pracy,
• osoby korzystające z oferty poradni, nauczyciele oraz specjaliści szkolni cenią sobie warsztatowe formy pracy, konsultacje oraz obserwacje dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym,
• oferta szkoleniowa została wzbogacona o interesujących wykładowców, tematykę i formy zajęć oraz wykorzystanie wyposażenia informatycznego zgodnie z oczekiwaniami osób z niego korzystających.
Słabe strony:
• sporadyczne nieprzestrzeganie terminowości sporządzania opinii,
• poradnia psychologiczno-pedagogiczna dysponuje skromnymi warunkami lokalowymi, które uniemożliwiają prowadzenie terapii grupowej oraz zajęć warsztatowych.
……………………………… ……………………………………………
(miejscowość, data) (podpis dyrektora poradni)