Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 5 LIPCA 2019
Pomoc dla ucznia z zespołem Aspergera
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Uczeń z zespołem Aspergera funkcjonuje w szkole bardzo źle, wymaga wsparcia w procesie edukacyjnym w postaci dodatkowo zatrudnionej kadry. Czy wystarczy pomoc nauczyciela (zatrudnienie na podstawie Kodeksu pracy)? Czy konieczne jest zatrudnienie specjalisty bądź przynajmniej osoby posiadającej przygotowanie do pracy z uczniami z zespołem Aspergera? Chodzi o udzielenie wsparcia uczniowi adekwatnie do jego trudności, nie tylko w zakresie samoobsługi, lecz także współprowadzenia procesu dydaktycznego.
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.).
Zgodnie z § 7 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym objęci są uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów, lub
• pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rozporządzenie daje zatem prawo wyboru – zatrudnienia albo nauczyciela wspomagającego, albo pomocy nauczyciela. Wybór między tymi możliwościami nie jest jednak dokonywany w sposób dowolny, bowiem Rozporządzenie wyraźnie wskazuje, że należy w tym wypadku uwzględnić zalecenia zawarte w orzeczeniu. Jeżeli więc charakter tych zaleceń wskazuje raczej na konieczność zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, to właśnie takiego wyboru powinno się dokonać. Trzeba podkreślić, że zatrudnienie pomocy nauczyciela w razie poważnych zaburzeń rozwojowych nie gwarantuje realizacji zaleceń orzeczenia, dlatego w wielu przypadkach może być wykluczone.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.