Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 28 CZERWCA 2019
Regulamin pracy
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Jesteśmy szkołą podstawową publiczną, feryjną. Czy w regulaminie pracy można wprowadzić następujący zapis dotyczący okresu rozliczeniowego czasu pracy nauczycieli: „Czas pracy pracowników pedagogicznych w okresie roku szkolnego nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy”?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
Taki zapis nie jest zgodny z art. 42 ust. 1 Karty nauczyciela. Zgodnie z tą regulacją czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. Ponadto w art. 42 ust. 7a KN ustawodawca wskazał, że zajęcia i czynności dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizowane w ramach czasu pracy, są rejestrowane i rozliczane w dziennikach lekcyjnych lub dziennikach zajęć w okresach tygodniowych. Ustawodawca nie przewidział zatem szczegółowego rozliczenia pozostałych zadań realizowanych przez nauczyciela, czyli zadań poza pensum.
Czas pracy nauczycieli istotnie nie przekracza więc 40 godzin na tydzień, ale już faktycznie zrealizowane normy dzienne, obejmujące również inne, poza pensum, zajęcia nauczycieli, mogą wykroczyć poza 8-godzinny czas pracy. Liczy się wyłącznie norma tygodniowa i nie ma podstaw do określania dziennej normy czasu pracy w wysokości 8 godzin.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.