Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 25 CZERWCA 2019 Sprawozdanie rady pedagogicznej ze współpracy z rodzicami Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611). Zgodnie z Ustawą Prawo oświatowe jednym z celów funkcjonowania przedszkola jest wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci. Realizacja tego zadania polega na ścisłym współdziałaniu kadry przedszkolnej z rodzicami podopiecznych. „Rodzice są partnerami przedszkola” – tak brzmi również jedno z wymagań określonych w Rozporządzeniu w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Przedszkole realizuje zapisy prawa oświatowego, dlatego musi spełniać wspomniane wymaganie. Współpraca z rodzicami wychowanków stanowi bardzo ważny obszar pracy placówki. Realizacja działań w tym zakresie powinna być oparta na partnerstwie, wzajemnym szacunku, zaufaniu i życzliwości. Rolą nauczyciela jest wspieranie rodziców w nadawaniu właściwego kierunku rozwojowi dziecka, dlatego ważne jest, by nawiązał z nimi dobry kontakt. Przeważnie rodzice maluchów są zainteresowani współpracąi chętnie integrują się ze środowiskiem przedszkolnym, co pozwala budować zaufanie, minimalizuje dystans i umożliwia wymianę informacji. Najlepszym czasem na nawiązanie współpracy z rodzicami jest początek roku szkolnego. Warto wtedy zadbać o jej prawidłowe zaplanowanie, które umożliwi zrealizowanie zadań planu rocznego i koncepcji pracy przedszkola. Warunki dobrej współpracy z rodzicami zależą od: • Ustalenia wspólnych reguł kontaktu od początku pobytu dziecka w przedszkolu. Należy ustalić zakres współpracy, terminy spotkań grupowych i indywidualnych oraz zaproponować inne formy współdziałania. • Sformułowania na początku roku szkolnego oczekiwań rodziców wobec przedszkola. Należy umożliwić opiekunom wyrażanie swoich potrzeb oraz ustalić, jak rozumieją „włączenie się w życie przedszkola” lub „współpracę z przedszkolem”. Ich oczekiwania można poznać np. dzięki ankietom. • Pozyskiwania opinii rodziców na temat pracy przedszkola. Zebrane opinie powinny być uwzględnione w dalszej pracy oraz wykorzystane do modyfikacji działań. Dzięki temu rodzice mogą współdecydować i uczestniczyć w podejmowanych przedsięwzięciach oraz realizować inicjatywy na rzecz rozwoju dzieci i placówki. • Dobrych relacji. Ich podstawę stanowią codzienne kontakty między nauczycielami i rodzicami oraz między samymi rodzicami. Dobre stosunki z opiekunami zależą również od umiejętności interpersonalnych kadry pedagogicznej, które może ona rozwijać poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia w tym zakresie. • Udzielania przez przedszkole informacji o wszystkich wydarzeniach z wyprzedzeniem. Warto korzystać w tym celu z nowych technologii (np. strony internetowej, poczty elektronicznej). • Okazywanej gotowości do niesienia pomocy przez pracowników przedszkola. Rodzice często szukają wsparcia u wychowawcy, proszą go o radę, gdy mają kłopoty z pociechą, licząc na jego doświadczenie i przygotowanie pedagogiczne. • Umiejętności przewidywania różnych sytuacji. Opracowany z dziećmi i ich rodzicami kodeks postępowania przedszkolaka pozwoli rozwiązać wiele sytuacji problemowych. Wraz z końcem roku szkolnego warto podsumować wszystkie działania podejmowane w ramach współpracy z rodzicami. Można tego dokonać, przygotowując sprawozdania z realizacji zadań uwzględnionych w planie współpracy z rodzicami. W przywołanym sprawozdaniu można jednocześnie opisać efekty, które przedstawia się rodzicom na czerwcowym zebraniu kończącym rok szkolny. Jakie informacje należy zawrzeć w sprawozdaniu ze współpracy z rodzicami? W sprawozdaniu ze współpracy z rodzicami warto uwzględnić: • podsumowanie zrealizowanych zadań rocznego planu pracy wychowawczo-dydaktycznej na dany rok szkolny, • ogólne informacje o uzyskanych efektach pracy z dziećmi; indywidualne diagnozy i obserwacje poziomu rozwoju dziecka przekazywane są rodzicom indywidualnie, • wyniki przeprowadzonych ewaluacji wewnętrznych lub ewaluacji zewnętrznej, jeśli była prowadzona, • informacje o tym, w jaki sposób realizowane innowacje przyczyniły się do przyrostu umiejętności lub wiedzy dzieci, • wnioski z różnych form współpracy z rodzicami. Kontakt z rodzicami Warto poinformować rodziców o efektach indywidualnych kontaktów, a w sprawozdaniu uwzględnić wszystkie bezpośrednie kontakty nauczycieli z rodzicami. Można nawet wspomnieć o spotkaniach, które odbyły się jeszcze przed przyjęciem dziecka do przedszkola, podczas dni otwartych lub adaptacyjnych. Nie można zapomnieć również o podsumowaniu rozmów indywidualnych prowadzonych przy okazji przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Dla rodziców ta forma kontaktów jest bardzo ważna, dlatego warto – ze względu na zmianową pracę nauczycieli – stworzyć opiekunom możliwość porozmawiania z innym wychowawcą, który przekaże ważne informacje prowadzącemu grupę. Należy zwrócić uwagę, że czas schodzenia się i rozchodzenia dzieci nie jest odpowiednią porą na prowadzenie długich czy poważnych rozmów. Dużo lepszym pomysłem jest przekazywanie istotnych wiadomości np. w zeszycie pilnej korespondencji z rodzicami. Wymienione wyżej sposoby dzielenia się informacjami na temat przedszkolaków – zwłaszcza gdy są oparte na wzajemnej życzliwości – mogą stać się punktem wyjścia do pedagogizacji rodziców i ujednolicenia wpływów wychowawczych. Najlepszym rozwiązaniem w ramach indywidualnych kontaktów z opiekunami jest określenie dni i godzin w miesiącu, w których nauczyciel jest dostępny i może poświęcić czas na spokojną rozmowę. Kącik dla rodziców Forma ta ma służyć informowaniu rodziców o planowanych działaniach wychowawczych i dydaktycznych w danym miesiącu. Najczęściej na tablicy zamieszcza się teksty wierszy i piosenek, których uczą się dzieci. Pojawiają się na niej również wiadomości o spotkaniach, zebraniach i zajęciach otwartych, regulamin przedszkola, informacje o ważnych wydarzeniach w życiu placówki, świętach i tradycjach, prowadzonych akcjach, konkursach, jadłospisy oraz prace dzieci. Podsumowanie zajęć otwartych dla rodziców Zajęcia otwarte są okazją do zbliżenia się rodziców do przedszkola i bliższego przyjrzenia się podejmowanym w nim działaniom. Warto w sprawozdaniu dokonać podsumowania tych zajęć. Podsumowanie zebrań ogólnych i frekwencji rodziców Podczas sporządzania sprawozdania należy uwzględnić spotkania ogólne z rodzicami, które odbywają się na początku i na zakończenie roku szkolnego. Podczas tych pierwszych informuje się opiekunów o planach wychowawczych i organizacyjnych placówki, przewidywanych imprezach, problemach wymagających współdziałania rodziców. Z kolei w trakcie zebrań na koniec roku szkolnego podsumowuje się pracę wychowawczo-dydaktyczną z dziećmi oraz współpracę z rodzicami w poszczególnych grupach. Warto wówczas podziękować opiekunom za ich aktywne wspieranie działań placówki lub grupy. Podsumowanie uroczystości i wycieczek W sprawozdaniu można przedstawić sposób, w jaki rodzice wspierali organizację uroczystości i wycieczek przedszkolnych. Przedstawienia, ważne wydarzenia i imprezy przedszkolne cieszą się sporym zainteresowaniem ze strony opiekunów, którzy chętnie oglądają i podziwiają talenty swoich pociech. Podsumowanie zajęć warsztatowych dla rodziców Zajęcia warsztatowe są jedną z ciekawszych form współpracy proponowanych przez nauczycieli. Służą one samopoznaniu rodziców i dzieci, rozwijają komunikację w relacjach rodzice–dziecko, budują pozytywną samoocenę zarówno maluchów, jak i ich opiekunów, pomagają w poznawaniu reguł kolejnych etapów rozwoju dziecka oraz wzmacniają pozytywne relacje w grupie. Warto, by nauczyciele na zakończenie zajęć przeprowadzali ich ewaluację. Współpraca z trójką grupową Na początku roku szkolnego w każdej grupie wiekowej wybiera się reprezentantów do rady rodziców. Trójka grupowa czynnie włącza się w organizowanie imprez okolicznościowych, wycieczek i udziela wsparcia nauczycielom w ich zadaniach. Jej pracy nie można pominąć w sprawozdaniu. Rodzice mogą stać się aktywnym ogniwem w pracy placówki. Wiele zależy jednak od tego, czy nauczyciele potrafią włączyć ich w całokształt działań przedszkola, uwzględnić ich potrzeby, sugestie oraz zaspokoić oczekiwania.