Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektora
Szkoły ...............................…………. w ……….................………...
w roku szkolnym 20…/20…
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148).
Stopień realizacji planu nadzoru
(przykładowy zapis)
1. Plan nadzoru pedagogicznego został zrealizowany w założonym terminie. Nie wystąpiły sytuacje wymagające zmian, nie dokonywano modyfikacji planu podczas realizacji.
2. Dobór celu ewaluacji wewnętrznej okazał się trafny wobec licznych i istotnych zmian w przepisach prawa. W ocenie zespołu ewaluacyjnego zastosowane w badaniu narzędzia i metody były użyteczne.
3. Kontrola planowa realizowana była przez dyrektora i wicedyrektora. W celu usprawnienia i ujednolicenia działań kontrolnych wykorzystywany był arkusz kontroli opracowany w szkole w oparciu o akty prawne oraz z wykorzystaniem arkuszy kontroli planowych dla szkoły ……………........................…, zatwierdzonych przez Ministra Edukacji Narodowej. Pozostałe narzędzia kontroli opracował zespół powołany przez dyrektora szkoły.
4. Wspomaganie uwzględniało wnioski z nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny oraz potrzeby bieżące.
5. Ewaluacja wewnętrzna, kontrola, wspomaganie i monitorowanie zostały udokumentowane.
6. W roku szkolnym …………..... nie przeprowadzono w szkole żadnej kontroli planowej kuratora oświaty. Szkoła nie była także poddana ewaluacji zewnętrznej ani kontroli kuratora oświaty.
Ewaluacja wewnętrzna
1. Aktywność uczniów:
• stopień zaangażowania uczniów w zajęcia prowadzone w szkole,
• współpraca uczniów podczas realizacji przedsięwzięć będących wynikiem działań samorządu uczniowskiego,
• uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju szkoły.
2. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji:
• systematyczne monitorowanie realizacji podstawy programowej,
• analiza programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego,
• analiza osiągnięć każdego ucznia z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych,
• ewaluacja skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych.
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się:
• planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole,
• współpraca nauczycieli, w tym nauczycieli pracujących w jednym oddziale, w zakresie planowania, organizowania, realizowania i modyfikowania procesów edukacyjnych,
• nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy,
• uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania,
• nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału,
• sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój,
• nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Lp. Przedmiot ewaluacji Wnioski Rekomendacje
1. Aktywność uczniów
2. Prawidłowość przeprowadzanych analiz oraz diagnoza skuteczności wdrażanych wniosków z analizy sprawdzianów
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
4. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji
5. Ocena podejmowanych w szkole działań w zakresie przestrzegania norm i zapewnienia uczniom bezpieczeństwa
Ważne! Wyniki i wnioski z ewaluacji wewnętrznej należy przedstawić z wykorzystaniem raportu lub zacytować w niniejszym sprawozdaniu. Należy również podać propozycję ich wykorzystania do doskonalenia jakości pracy szkoły.
Kontrola wewnętrzna
Kontrola dotyczyła przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową szkoły, z uwzględnieniem:
• realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania,
• przestrzegania praw dziecka oraz upowszechniania wiedzy o tych prawach,
• zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
• kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej i dokumentacji obserwacji dzieci.
Kontrola wewnętrzna obejmowała:
• 3 kontrole planowe,
• 1 kontrolę doraźną.
Kontrole wewnętrzne planowe – przestrzeganie przepisów prawa
Temat I Prawidłowość i systematyczność wypełniania dziennika lekcyjnego
Temat II Prawidłowość realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych
Temat III Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii poradni