Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………..................................................... 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................ 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ................................................................... 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN. Ocena dobra 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z § 2, § 3, § 4 i § 5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób poprawny, niekiedy wprowadza aktywizujące metody pracy, stara się indywidualizować pracę z dzieckiem; prowadzi zajęcia, podczas których zachęca do pracy wszystkie dzieci. Stara się wykonywać samodzielnie pomoce dydaktyczne, które wpierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości. Prawidłowo sprawuję opiekę nad dziećmi 2 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i stara się przestrzegać przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu. Zna procedury i regulaminy obowiązujące w przedszkolu. Wraz z dziećmi uczestniczył w spotkaniach z policjantem i strażakiem, zorganizowanych przez innych nauczycieli. Nauczyciel przeprowadził zajęcia, podczas których zapoznał dzieci z zasadami przestrzegania zdrowego trybu życia i rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych 2 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej 20 listopada 1989 r., kieruje się dobrem dzieci. Uczestniczy w imprezach przedszkolnych, podczas których dzieci mają okazję poznać swoje prawa. Nauczyciel troszczy się o dzieci, pełni funkcję opiekuna podczas wycieczek, wyjść, wyjazdów 2 • wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel stara się dokonywać systematycznej diagnozy dzieci przedszkolnych. Korzysta z gotowych arkuszy diagnozy, rzadko je modyfikuje. Poznaje potrzeby dzieci i stara się je zaspokoić. Współorganizuje z innymi nauczycielami uroczystości, w których stara się, by wszystkie dzieci miały okazję zaprezentować swoje umiejętności. Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska przedszkolnego 2 • kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których stara się uczyć dzieci szacunku do innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Nauczyciel współorganizuje we współpracy z innymi nauczycielami uroczystości patriotyczne, które pozwalają uczyć miłości do ojczyzny. Przykładem może być Dzień Małego Patrioty. Nauczyciel współorganizował wycieczki np. do Muzeum Zabawki i do Ogrodu Botanicznego. Postawa nauczyciela nie budzi zastrzeżeń, własnym przykładem pokazuje, jak należy współpracować z innymi, jak należy wypełniać obowiązki patrioty 3 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, uczy się opracować plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, uczestniczy w pracach zespołu ds. promocji przedszkola, planuje razem z innymi nauczycielami organizację przedszkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych. Uczestniczy w zajęciach otwartych, sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu. Często uczestniczy w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 3 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna i przestrzega przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w szkoleniach, poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w przedszkolu 2 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: 1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli. 2. Matematyczne zabawy w przedszkolu. 3. Ochrona danych osobowych. 4. Szkolenie dot. zmieniających się przepisów dot. oceny pracy nauczyciela. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest na ogół wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z dziećmi 2 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu. Stara się na bieżąco informować o osiągnięciach dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy dzieci z konkretnymi rodzicami. Zaprasza ich także na uroczystości organizowane w grupie przedszkolnej np. Dzień Matki, Spotkanie wigilijne, Balik Przedszkolaka 2 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel stara się zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki przedszkola, wymaga jednak wsparcia innych nauczycieli. Uwzględnia w planowaniu pracy predyspozycje dzieci, z którymi pracuje. Prowadzi poprawne metodycznie zajęcia, rzadko stosuje metody aktywizujące, mało skutecznie zachęca dzieci do pracy. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, przedstawiając dzieciom gotowe prezentacje multimedialne. Rzadko organizuje zajęcia w terenie. Podczas obserwacji zajęć dostrzeżono wykorzystanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej, jednak ma to miejsce bardzo rzadko i bez jasno określonego celu. Dzieci czasami są znudzone sposobem prowadzenia zajęć 2 • diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel we współpracy z innymi potrafi przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną. Stara się poznać potrzeby swoich wychowanków, jednak nie zawsze potrafi poprawnie je określić. Ma trudności w indywidualizowaniu pracy z dziećmi, nie potrafi zapewnić im odpowiednich narzędzi do samodzielnej pracy. Nauczyciel dokonuje analizy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, nie zawsze jednak wdraża zalecenia poradni w codziennej pracy z dziećmi. Współpracuje ze specjalistami oraz kontaktuje się również z rodzicami, celem omówienia potrzeb ich dziecka 2 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel stara się dokonać ewaluacji własnej pracy, niestety nie jest to działanie systemowe. Nie zawsze potrafi podjąć refleksję i dostosować metody pracy do predyspozycji i możliwości dzieci. Nauczyciel często korzysta w pomocy innych oraz stara się doskonalić własny warsztat pracy, poprzez m.in. tworzenie pomocy dydaktycznych, mających na celu uatrakcyjnić zajęcia 2 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w szkoleniach, warsztatach organizowanych w przedszkolu. Zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystuje w pracy z dziećmi. Przykładem może być szkolenie „ Matematyczne zabawy w przedszkolu”, podczas którego wypracowane materiały dydaktyczne, wykorzystane zostały w pracy z dziećmi. Nauczyciel uczestniczył również w szkoleniu dot. ochrony danych osobowych, jak również w szkoleniu dot. zmieniających się przepisów dot. oceny pracy nauczyciela. Powyższe szkolenia odbyły się w przedszkolu w ramach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował we współpracy z innym nauczycielem warsztaty plastyczne, których inicjatorem była koleżanka. Zadania nauczyciela ograniczyły się do pomocy podczas warsztatów, kierowanych do dzieci i ich rodziców 1 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel uczestniczył w realizacji działań innowacyjnych, podejmowanych przez wszystkich nauczycieli przedszkola. Działania innowacyjne dotyczyły wprowadzenia na wszystkich zajęciach metody Marii Montessori. Nauczyciel realizował tylko elementy innowacji, zadania wykonał w stopniu dostatecznym 2 • pobudzanie inicjatyw dzieci przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad dziećmi podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel rzadko zachęca dzieci do podejmowania inicjatyw. Najczęściej podejmowane zadania wynikają z treści programu nauczania, który realizuje podstawę programową. Działaniem inspirującym był występ taneczny grupy przed rodzicami podczas Dnia Rodziny. Dzieci zaprezentowały się w tańcu nowoczesnym, jednak nie kontynuowano tego działania. Nauczyciel próbuje inspirować dzieci np. do twórczości plastycznej czy technicznej, jednak nie jest to działanie systemowe i przemyślane. Dzieci czasami są zaangażowane w pracę mini ogórku przedszkolnym, jednak szybko się zniechęcają, a nauczyciel nie potrafi ich zaciekawić 2 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były to jednorazowe zajęcia, które omówiono ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Nie przeprowadzono warsztatów ani zajęć otwartych dla rodziców 2 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola Nauczyciel był członkiem zespołu wychowawców w przedszkolu. Regularnie spotykał się z innymi nauczycielami, celem organizowania życia przedszkola: zajęć, kalendarza imprez i uroczystości, konkursów i innych działań. Był również członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej. Razem z innymi członkami zespołu opracował narzędzia do badań m.in. bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu, doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz monitorowania podstawy programowej 2 • ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy przedszkola Nauczyciel dokonał ewaluacji własnej pracy nie z własnej inicjatywy i potrzeby. Wykorzystał narzędzia, które zostały wypracowane w przedszkolu. Karta samooceny jest wypełniana dwa razy w roku szkolnym. Nauczyciel miał problem z określeniem swoich słabych i mocnych stron. Karty samooceny są omawiane w zespołach nauczycieli i podczas rady pedagogicznej analitycznej. Nauczyciel miał również okazję porównać własne działania z pracą innych nauczycieli, jednak nie potrafił wyciągnąć wniosków. Nie potrafi również zmodyfikować własnych działań, by móc dobrać odpowiednie metody, które udoskonalą pracę nauczyciela i wpłyną na jakość nauczania. Nauczyciel próbuje modyfikować scenariusze zajęć i plany pracy, celem uatrakcyjnienia zajęć. Dzieje się to zwłaszcza podczas spotkań zespołów nauczycieli wychowawców 2 • efektywne realizowanie zadań na rzecz dziecka we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel stara się realizować zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz przedszkola. Do takich podmiotów należy m.in. stowarzyszenie „Dla przedszkola”. W ramach tej współpracy nauczyciel zorganizował razem z innymi wychowawcami grup Dzień Rodziny. Rola nauczyciela ograniczyła się do przygotowania jednego tańca w grupie dzieci, w której nauczyciel był wychowawcą. Nauczyciel współpracował również z Biblioteką Publiczną w ramach organizowanych spotkań z ciekawymi ludźmi np. poetką, rzeźbiarką i regionalistą. Nauczyciel współpracuje z OSP, dzięki czemu dzieci biorą udział w pokazach strażackich, odwiedzają strażaków, poznając ich pracę i sprzęt. Nauczyciel najczęściej współpracuje z instytucjami, z którymi współpracuje przedszkole. Nie udało się nawiązać współpracy z innymi podmiotami zewnętrznymi 2 dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: • opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki przedszkola lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, • upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, • przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza przedszkolem oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy przedszkola, • współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel upowszechnił dobre praktyki poprzez realizację projektu „Dbamy o zwierzęta”. Nauczyciel zachęcił dzieci i ich rodziców do opieki nad zwierzętami w schronisku dla zwierząt, podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami podczas spotkania zespołu nauczycieli z różnych przedszkoli i zaprezentował efekty projektu na stronie internetowej przedszkola. Nauczyciel podczas stażu pełnił raz funkcję opiekuna praktykantów wyższych uczelni. Starał się przeprowadzić zajęcia, które pozwoliłby studentom nabrać więcej doświadczeń i zdobyć umiejętności pracy z dziećmi. 1 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 68 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej2). .............................................. ………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany. .............................................. …………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.