Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ...................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN.
Ocena dobra
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z § 2, § 3, § 4 i § 5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób poprawny, niekiedy wprowadza aktywizujące metody pracy, stara się indywidualizować pracę z dzieckiem; prowadzi zajęcia, podczas których zachęca do pracy wszystkie dzieci. Stara się wykonywać samodzielnie pomoce dydaktyczne, które wpierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości.
Prawidłowo sprawuję opiekę nad dziećmi 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i stara się przestrzegać przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu. Zna procedury i regulaminy obowiązujące w przedszkolu. Wraz z dziećmi uczestniczył w spotkaniach z policjantem i strażakiem, zorganizowanych przez innych nauczycieli.
Nauczyciel przeprowadził zajęcia, podczas których zapoznał dzieci z zasadami przestrzegania zdrowego trybu życia i rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych 2
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej 20 listopada 1989 r., kieruje się dobrem dzieci. Uczestniczy w imprezach przedszkolnych, podczas których dzieci mają okazję poznać swoje prawa. Nauczyciel troszczy się o dzieci, pełni funkcję opiekuna podczas wycieczek, wyjść, wyjazdów 2
• wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel stara się dokonywać systematycznej diagnozy dzieci przedszkolnych. Korzysta z gotowych arkuszy diagnozy, rzadko je modyfikuje.
Poznaje potrzeby dzieci i stara się je zaspokoić. Współorganizuje z innymi nauczycielami uroczystości, w których stara się, by wszystkie dzieci miały okazję zaprezentować swoje umiejętności.
Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska przedszkolnego 2
• kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których stara się uczyć dzieci szacunku do innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych.
Nauczyciel współorganizuje we współpracy z innymi nauczycielami uroczystości patriotyczne, które pozwalają uczyć miłości do ojczyzny. Przykładem może być Dzień Małego Patrioty. Nauczyciel współorganizował wycieczki np. do Muzeum Zabawki i do Ogrodu Botanicznego.
Postawa nauczyciela nie budzi zastrzeżeń, własnym przykładem pokazuje, jak należy współpracować z innymi, jak należy wypełniać obowiązki patrioty 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, uczy się opracować plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, uczestniczy w pracach zespołu ds. promocji przedszkola, planuje razem z innymi nauczycielami organizację przedszkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych.
Uczestniczy w zajęciach otwartych, sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu. Często uczestniczy w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 3
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna i przestrzega przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w szkoleniach, poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w przedszkolu 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli.
2. Matematyczne zabawy w przedszkolu.
3. Ochrona danych osobowych.
4. Szkolenie dot. zmieniających się przepisów dot. oceny pracy nauczyciela.
Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest na ogół wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z dziećmi 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu. Stara się na bieżąco informować o osiągnięciach dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy dzieci z konkretnymi rodzicami. Zaprasza ich także na uroczystości organizowane w grupie przedszkolnej np. Dzień Matki, Spotkanie wigilijne, Balik Przedszkolaka 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel stara się zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki przedszkola, wymaga jednak wsparcia innych nauczycieli. Uwzględnia w planowaniu pracy predyspozycje dzieci, z którymi pracuje. Prowadzi poprawne metodycznie zajęcia, rzadko stosuje metody aktywizujące, mało skutecznie zachęca dzieci do pracy.
W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, przedstawiając dzieciom gotowe prezentacje multimedialne. Rzadko organizuje zajęcia w terenie. Podczas obserwacji zajęć dostrzeżono wykorzystanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej, jednak ma to miejsce bardzo rzadko i bez jasno określonego celu. Dzieci czasami są znudzone sposobem prowadzenia zajęć 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel we współpracy z innymi potrafi przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną. Stara się poznać potrzeby swoich wychowanków, jednak nie zawsze potrafi poprawnie je określić.
Ma trudności w indywidualizowaniu pracy z dziećmi, nie potrafi zapewnić im odpowiednich narzędzi do samodzielnej pracy. Nauczyciel dokonuje analizy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, nie zawsze jednak wdraża zalecenia poradni w codziennej pracy z dziećmi.
Współpracuje ze specjalistami oraz kontaktuje się również z rodzicami, celem omówienia potrzeb ich dziecka 2
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel stara się dokonać ewaluacji własnej pracy, niestety nie jest to działanie systemowe. Nie zawsze potrafi podjąć refleksję i dostosować metody pracy do predyspozycji i możliwości dzieci.
Nauczyciel często korzysta w pomocy innych oraz stara się doskonalić własny warsztat pracy, poprzez m.in. tworzenie pomocy dydaktycznych, mających na celu uatrakcyjnić zajęcia 2
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w szkoleniach, warsztatach organizowanych w przedszkolu. Zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystuje w pracy z dziećmi. Przykładem może być szkolenie „ Matematyczne zabawy w przedszkolu”, podczas którego wypracowane materiały dydaktyczne, wykorzystane zostały w pracy z dziećmi.
Nauczyciel uczestniczył również w szkoleniu dot. ochrony danych osobowych, jak również w szkoleniu dot. zmieniających się przepisów dot. oceny pracy nauczyciela.
Powyższe szkolenia odbyły się w przedszkolu w ramach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował we współpracy z innym nauczycielem warsztaty plastyczne, których inicjatorem była koleżanka. Zadania nauczyciela ograniczyły się do pomocy podczas warsztatów, kierowanych do dzieci i ich rodziców 1
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel uczestniczył w realizacji działań innowacyjnych, podejmowanych przez wszystkich nauczycieli przedszkola.
Działania innowacyjne dotyczyły wprowadzenia na wszystkich zajęciach metody Marii Montessori.
Nauczyciel realizował tylko elementy innowacji, zadania wykonał w stopniu dostatecznym 2
• pobudzanie inicjatyw dzieci przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad dziećmi podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel rzadko zachęca dzieci do podejmowania inicjatyw. Najczęściej podejmowane zadania wynikają z treści programu nauczania, który realizuje podstawę programową.
Działaniem inspirującym był występ taneczny grupy przed rodzicami podczas Dnia Rodziny. Dzieci zaprezentowały się w tańcu nowoczesnym, jednak nie kontynuowano tego działania. Nauczyciel próbuje inspirować dzieci np. do twórczości plastycznej czy technicznej, jednak nie jest to działanie systemowe i przemyślane.
Dzieci czasami są zaangażowane w pracę mini ogórku przedszkolnym, jednak szybko się zniechęcają, a nauczyciel nie potrafi ich zaciekawić
2
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były to jednorazowe zajęcia, które omówiono ze wskazaniem mocnych i słabych stron.
Nie przeprowadzono warsztatów ani zajęć otwartych dla rodziców 2
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola Nauczyciel był członkiem zespołu wychowawców w przedszkolu. Regularnie spotykał się z innymi nauczycielami, celem organizowania życia przedszkola: zajęć, kalendarza imprez i uroczystości, konkursów i innych działań. Był również członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej. Razem z innymi członkami zespołu opracował narzędzia do badań m.in. bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu, doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz monitorowania podstawy programowej 2
• ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy przedszkola Nauczyciel dokonał ewaluacji własnej pracy nie z własnej inicjatywy i potrzeby. Wykorzystał narzędzia, które zostały wypracowane w przedszkolu. Karta samooceny jest wypełniana dwa razy w roku szkolnym. Nauczyciel miał problem z określeniem swoich słabych i mocnych stron.
Karty samooceny są omawiane w zespołach nauczycieli i podczas rady pedagogicznej analitycznej. Nauczyciel miał również okazję porównać własne działania z pracą innych nauczycieli, jednak nie potrafił wyciągnąć wniosków. Nie potrafi również zmodyfikować własnych działań, by móc dobrać odpowiednie metody, które udoskonalą pracę nauczyciela i wpłyną na jakość nauczania.
Nauczyciel próbuje modyfikować scenariusze zajęć i plany pracy, celem uatrakcyjnienia zajęć. Dzieje się to zwłaszcza podczas spotkań zespołów nauczycieli wychowawców 2
• efektywne realizowanie zadań na rzecz dziecka we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel stara się realizować zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz przedszkola. Do takich podmiotów należy m.in. stowarzyszenie „Dla przedszkola”.
W ramach tej współpracy nauczyciel zorganizował razem z innymi wychowawcami grup Dzień Rodziny. Rola nauczyciela ograniczyła się do przygotowania jednego tańca w grupie dzieci, w której nauczyciel był wychowawcą.
Nauczyciel współpracował również z Biblioteką Publiczną w ramach organizowanych spotkań z ciekawymi ludźmi np. poetką, rzeźbiarką i regionalistą.
Nauczyciel współpracuje z OSP, dzięki czemu dzieci biorą udział w pokazach strażackich, odwiedzają strażaków, poznając ich pracę i sprzęt.
Nauczyciel najczęściej współpracuje z instytucjami, z którymi współpracuje przedszkole. Nie udało się nawiązać współpracy z innymi podmiotami zewnętrznymi 2
dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela:
• opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki przedszkola lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb dzieci,
• upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty,
• przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza przedszkolem oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy przedszkola,
• współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel upowszechnił dobre praktyki poprzez realizację projektu „Dbamy o zwierzęta”. Nauczyciel zachęcił dzieci i ich rodziców do opieki nad zwierzętami w schronisku dla zwierząt, podzielił się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami podczas spotkania zespołu nauczycieli z różnych przedszkoli i zaprezentował efekty projektu na stronie internetowej przedszkola.
Nauczyciel podczas stażu pełnił raz funkcję opiekuna praktykantów wyższych uczelni. Starał się przeprowadzić zajęcia, które pozwoliłby studentom nabrać więcej doświadczeń i zdobyć umiejętności pracy z dziećmi. 1
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 68 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej2).
.............................................. …………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany.
.............................................. ……………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.