Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ...................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN.
Ocena negatywna
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z § 2, § 3, § 4 i § 5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wymagający zdecydowanego dopracowania: nie wprowadza metod aktywizujących i nie potrafi indywidualizować pracy z dzieckiem. Rzadko zdarza mu się prowadzić zajęcia, podczas których zachęca do pracy wszystkie dzieci. Stara się samodzielnie wykonywać pomoce dydaktyczne, jednak nie są one do końca wykorzystywane podczas zajęć. Nauczyciel nie zawsze odpowiedzialnie sprawuje opiekę nad dziećmi, zdarzyło mu się pozostawić dzieci bez opieki 1
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna, ale nie zawsze przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie do końca zna procedury i regulaminy obowiązujące w przedszkolu. Stara się dbać o bezpieczeństwo dzieci, ale zdarzają się odstępstwa i opieka nad dziećmi nie jest odpowiednio sprawowana 0
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., ale nie zawsze kieruje się dobrem dzieci. Szczególnie, gdy chodzi o ich bezpieczeństwo.
Nauczyciel uczestniczy w imprezach przedszkolnych, podczas których dzieci mają okazję poznać swoje prawa, jednak nie inicjuje takich imprez 1
• wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel dokonuje diagnozy potrzeb i możliwości dzieci, ale nie tworzy arkuszy diagnostycznych, tylko korzysta z gotowych wzorów. Nie dokonuje ich modyfikacji.
Nauczyciel nie wykorzystuje wiedzy o predyspozycjach dzieci dla uatrakcyjnienia metod pracy i przygotowania odpowiednich zajęć.
Współorganizuje z innymi nauczycielami uroczystości, jednak nie potrafi zdyscyplinować i zmotywować dzieci do prezentowania swoich umiejętności i talentów aktorskich.
Nauczyciel nie realizuje zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomimo tego, że uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, nie przywiązuje uwagi do nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska przedszkolnego 1
• kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, jednak nie potrafi uczyć dzieci szacunku do innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Wymaga przy tym wspomagania innych nauczycieli.
Nauczyciel współorganizuje, we współpracy z innymi nauczycielami, uroczystości patriotyczne, jednak nie przekłada się to na pracę w grupie przedszkolnej. Nauczyciel współorganizował wycieczki, np. do Muzeum Zabawki i do ogrodu botanicznego.
Postawa nauczyciela nie budzi zastrzeżeń, jednak nie potrafi on swoim przykładem wskazać dzieciom wzorca patriotycznego 1
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczył w kilku spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, celem wspólnego opracowania planów pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Uczestniczy w zajęciach otwartych, prowadzonych przez innych, w tym przez opiekuna stażu. Przeprowadził jedne zajęcia w obecności opiekuna stażu.
Brał udział w doskonaleniu zawodowym w formie szkolenia i warsztatów dla nauczycieli przedszkola 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel nie zna przepisów prawa oświatowego, jednak stara się postępować zgodnie z obowiązującymi procedurami i regulaminami przedszkola.
Zdarza się, ze nie potrafi wskazać odpowiednich zachowań nauczyciela, np. podczas nagłego wypadku. Nauczyciel wymaga dokształcenia w tym zakresie 1
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli.
2. Zabawy taneczne w przedszkolu.
3. Warsztaty metodyczne: ciekawe techniki plastyczne i ich wykorzystanie w pracy dzieci.
Wszystkie te zajęcia były obowiązkowe dla nauczycieli przedszkola, niestety wiedza zdobyta podczas szkoleń nie została wykorzystana w pracy z dziećmi 1
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu, jednak nie zawsze informuje o osiągnięciach dzieci, a ponadto nie prowadzi indywidualnych konsultacji, podczas których omawiałby postępy dzieci z konkretnymi rodzicami 1
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel stara się zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki przedszkola, wymaga jednak wsparcia innych nauczycieli.
Nie zawsze uwzględnia w planowaniu pracy predyspozycje dzieci, z którymi pracuje. Prowadzi zajęcia wymagające dopracowania metod, form, i celów – nie stosuje metod aktywizujących, mało skutecznie zachęca dzieci do pracy, rzadko organizuje zajęcia w terenie.
Podczas obserwacji zajęć dostrzeżono, że nauczyciel wykorzystanie technologię komunikacyjną i informacyjną, jednak ma to miejsce bardzo rzadko i bez jasno określonego celu. Dzieci często się znudzone sposobem prowadzenia zajęć 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel we współpracy z innymi potrafi przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną, jednak nigdy nie jest to samodzielna praca nauczyciela.
Ma trudności w indywidualizowaniu pracy z dziećmi, nie potrafi zapewnić im odpowiednich narzędzi do samodzielnej pracy.
Nauczyciel nie dokonuje analizy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i nie wdraża zaleceń poradni w codziennej pracy z dziećmi. Współpracuje jednak ze specjalistami 1
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel nie potrafi dokonać samooceny, stąd trudności w określeniu swoich słabych i mocnych stron. Nie potrafi podjąć refleksji i dostosować metody pracy do predyspozycji i możliwości dzieci.
Nauczyciel często korzysta z pomocy innych, poprzez m.in. tworzenie pomocy dydaktycznych, mających na celu uatrakcyjnić zajęcia 1
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w szkoleniach i warsztatach organizowanych w przedszkolu, jednak nie wykorzystuje zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi. Nie jest również chętny do podejmowanie zewnętrznych form doskonalenia zawodowego 0
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel nie realizował, ani samodzielnie, ani we współpracy z innymi, zadań i czynności dodatkowych.
Niechętnie bierze udział w organizacji imprez i uroczystości przedszkolnych 0
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel nie podjął się działań innowacyjnych, nawet tych podejmowanych przez wszystkich nauczycieli przedszkola.
Działania innowacyjne dotyczyły wprowadzenia na wszystkich zajęciach metody Marii Montessori, którą to nauczyciel nie jest zainteresowany 0
• pobudzanie inicjatyw dzieci przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad dziećmi podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel rzadko zachęca dzieci do podejmowania inicjatyw. Najczęściej podejmowane zadania wynikają z treści programu nauczania, który realizuje podstawę programową.
Działaniem inspirującym był występ taneczny grupy przed rodzicami podczas Dnia Rodziny. Dzieci zaprezentowały się w tańcu nowoczesnym, jednak nie kontynuowano tego działania. Nauczyciel próbuje inspirować dzieci, np. do twórczości plastycznej czy technicznej, jednak nie jest to działanie systemowe i przemyślane 2
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla opiekuna stażu. Były to jednorazowe zajęcia, które omówiono, ze wskazaniem mocnych i słabych stron.
Nie przeprowadzono warsztatów ani zajęć otwartych dla pozostałych nauczycieli i rodziców 1
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola Nauczyciel był członkiem zespołu wychowawców w przedszkolu. Sporadycznie spotykał się z innymi nauczycielami, celem organizowania życia przedszkola: zajęć, kalendarza imprez i uroczystości, konkursów i innych działań. Był również członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej. Niestety nie udzielał się w pracach tego zespołu 1
• ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy przedszkola Nauczyciel nie dokonał ewaluacji własnej pracy z własnej inicjatywy i potrzeby. Wykorzystał natomiast gotowe narzędzia, które zostały wypracowane w przedszkolu. Było to zadanie zlecone przez dyrektora.
Nauczyciel miał problem z określeniem swoich słabych i mocnych stron. Nauczyciel miał również okazję porównać własne działania z pracą innych nauczycieli, jednak nie potrafił wyciągnąć wniosków. Nie potrafi również zmodyfikować własnych działań, by móc dobrać odpowiednie metody, które udoskonalą pracę nauczyciela i wpłyną na jakość nauczania. 1
• efektywne realizowanie zadań na rzecz dziecka we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel stara się realizować zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz przedszkola.
Nauczyciel współpracował z Biblioteką Publiczną w ramach organizowanych spotkań z ciekawymi ludźmi, np. poetką, rzeźbiarką i regionalistą.
Nauczyciel współpracował z OSP, dzięki czemu dzieci biorą udział w pokazach strażackich, odwiedzają strażaków, poznając ich pracę i sprzęt.
Nauczyciel najczęściej współpracuje z instytucjami, z którymi współpracuje przedszkole. Nie udało się nawiązać współpracy z innymi podmiotami zewnętrznymi 1
dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela:
• opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki przedszkola lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb dzieci,
• upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty,
• przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza przedszkolem oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy przedszkola,
• współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel podczas stażu pełnił raz funkcję opiekuna praktykantów wyższych uczelni. Niestety nie przeprowadził zajęć, które pozwoliłby studentom nabrać więcej doświadczeń i zdobyć umiejętności pracy z dziećmi.
Nie wybrał drugiego kryterium. 0
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 30 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej2).
.............................................. …………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany.
.............................................. ……………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.