Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………..................................................... 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................ 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ................................................................... 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN. Ocena bardzo dobra 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z § 2, § 3, § 4 i § 5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób prawidłowy. Wprowadza przy tym aktywizujące metody pracy, które dobiera zgodnie z potrzebami dzieci, często indywidualizując pracę z nimi. Prowadzi zajęcia angażujące całą grupę dzieci. Nauczyciel potrafi zaciekawić i motywować do nauki przez zabawę, zachęca dzieci do samodzielności. Nauczyciel samodzielnie wykonuje różnorodne pomoce dydaktyczne, które wspierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości 3 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w przedszkolu. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel zorganizował spotkanie dzieci z policjantem i strażakiem w celu zapoznania z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach oraz w celu profilaktyki zachowań ryzykowanych. Dzieci zostały szczególnie uwrażliwione na niebezpieczeństwo nawiązywania kontaktów z obcymi osobami. Nauczyciel zorganizował spotkanie z lekarzem w celu zapoznania dzieci z zasadami przestrzegania zdrowego trybu życia i rozwijania zdrowych nawyków żywieniowych i higienicznych. Nauczyciel systematycznie uczestniczy w szkoleniach BHP, współpracuje z dyrektorem przedszkola i zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., zawsze kieruje się dobrem dzieci, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w przedszkolu. Dzieci zwracają się do nauczyciela w sytuacjach problemowych i uzyskują pomoc oraz wsparcie. Nauczyciel traktuje dzieci partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby 3 • wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel systematycznie dokonuje diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych. Dostrzega możliwości dzieci oraz prawidłowo diagnozuje ich trudności edukacyjne i społeczne. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku, angażując do różnorodnych działań wszystkie dzieci, bez względu na stopień niepełnosprawności. Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz uczestniczy w pracach zespołu wychowawców w celu nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska przedszkolnego 3 • kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich postawę szacunku wobec innych, szczególnie osób starszych i niepełnosprawnych. Współorganizuje imprezy i uroczystości o charakterze przedszkolnym i środowiskowym, np. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Edukacji Narodowej i inne. Dzieci mają dzięki niemu możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych, np. „Poznajemy pracę naszych rodziców”, „Chcę być zdrowy”, „Bawię się z moją mamą i tatą”, „Czytamy razem” i inne. Podczas tego typu działań dzieci uczą się szacunku do ludzkiej pracy. Nauczyciel wraz z dziećmi bardzo często współorganizuje uroczystości patriotyczne, które pozwalają uczyć miłości do ojczyzny. Przykładem może być cykliczna uroczystość „Mały Polak”. Częste wyjścia i wycieczki przedszkolaków pozwalają rozwijać umiejętności prospołeczne. Nauczyciel zorganizował wycieczki do ogrodu botanicznego, parku rozrywki, gospodarstwa agroturystycznego, apteki, OSP, ZOO i innych 2 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowując plany pracy dydaktyczno-wychowawczej. Uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji i planuje razem z innymi nauczycielami organizację przedszkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych. Często uczestniczy w zajęciach otwartych, sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu. Systematycznie uczestniczy w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego oraz uczestniczy w szkoleniach poświęconych ich zmianom. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola oraz stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w przedszkolu. Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzprzedszkolnego 2 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach i kursach: 1.Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli. 2.Zmiany w Karcie nauczyciela. 3.Zabawy taneczne w przedszkolu. 4.Praca metodą Montessori. 5.Warsztaty metodyczne: Kreatywny nauczyciel – bystre dzieci – interaktywne warsztaty pobudzania kreatywności. 6.Warsztaty metodyczne: Zielone okulary – pedagogika zabawy w edukacji przyrodniczej. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy z dziećmi. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z dziećmi 2 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu. Dba o dobre relacje z rodzicami, na bieżąco informując o osiągnięciach ich dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy dzieci z konkretnymi rodzicami. Współorganizował uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców oraz zaprasza na uroczystości organizowane w grupie przedszkolnej, np. Dzień Matki, spotkanie wigilijne, Balik Przedszkolaka 2 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wynikające ze specyfiki przedszkola, uwzględniając w planowaniu pracy predyspozycje dzieci, z którymi pracuje. Prowadzi ciekawe zajęcia, stosuje metody aktywizujące, potrafi zachęcić dzieci do pracy, pobudzić ich kreatywność: stara się zachęcić dzieci do zadawania pytań, wzbudzając tym samym ich naturalną ciekawość. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie prezentacje multimedialne i korzysta z programów komputerowych. Organizuje zajęcia w terenie, wzbogacając je m.in. o wiedzę przyrodniczą i artystyczną. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel sprawnie posługuje się technologią komunikacyjną i informacyjną oraz trafnie dobiera metody pracy z dziećmi 3 • diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel potrafi samodzielnie przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną. Zna potrzeby swoich wychowanków i stara się indywidualizować pracę z dziećmi, m.in. poprzez odpowiedni dobór kart pracy. Nauczyciel dokonuje analizy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i systematycznie wdraża zalecenia poradni w codziennej pracy z dziećmi. Współpracuje ze specjalistami i kontaktuje się z rodzicami w celu omówienia indywidualnych potrzeb dziecka 3 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Stara się wyciągać wnioski, a swoje spostrzeżenia i uwagi wdrażać podczas pracy z dziećmi w celu podniesienia jakości nauczania i wychowania. Potrafi modyfikować metody pracy, co jest efektem przeprowadzonej przy jego udziale ewaluacji. Nauczyciel opracował i wdrożył program muzyczno-taneczny: „Tanecznym krokiem w dziecięcym świecie”. Autorefleksja i ewaluacja programu dowiodły, iż realizacja zadań zawartych w harmonogramie programu zaspokaja naturalną potrzebę ruchu dzieci, rozwija estetykę ruchu, poczucie rytmu i wrażliwość muzyczną. Wszystkie działania są dostosowane do możliwości i predyspozycji dzieci przedszkolnych 3 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie podnosi swe kwalifikacje i dokonali własny warsztat pracy. Większość odbytych przez niego szkoleń znajduje odzwierciedlenie w pracy z dziećmi. Zdobyta wiedza i umiejętności mają wpływ na podniesienie jakości nauczania i wychowania. Przykładem mogą być szkolenia z zakresu obsługi tablicy interaktywnej oraz przygotowania prezentacji multimedialnych. Poza tym nauczyciel uczestniczył w następujących szkoleniach metodycznych: • Zrób to sam – projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela – szkolenie pozwoliło na stworzenie nowych pomocy dydaktycznych, które cieszą się dużym zainteresowanie dzieci. • Eksperymenty przyrodnicze w przedszkolu – szkolenie pozwoliło poznać przykłady eksperymentów, które można wykonać za pomocą prostych narzędzi, a które aktywizują dzieci i rozwijają ich ciekawość wobec świata 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował dodatkowo warsztaty taneczne i muzyczne dla dzieci. Opracował program muzyczno-taneczny „Tanecznym krokiem w dziecięcym świecie”. Dzięki tym zajęciom dzieci miały możliwość zapoznania się z tańcami ludowymi i narodowymi oraz nauczenia się ich 3 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną, która wpłynęła na efekty pracy z dziećmi w przedszkolu. Realizacja innowacji "Taniec uczy, bawi i rozwija" pozwoliła dzieciom doświadczyć tanecznych zabaw i rytmicznego ruchu w celu lepszej nauki czytania, liczenia i pisania. Działania innowacyjne świadczą o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela 3 • pobudzanie inicjatyw dzieci przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad dziećmi podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca dzieci przedszkolne do nauki poprzez zabawę: naturalna ciekawość świata dzieci przedszkolnych jest inspiracją dla nauczyciela, który zachęca je do eksperymentowania i doświadczania podczas zajęć z edukacji przyrodniczej. Dzieci same uprawiają rośliny, obserwują je i zauważają zachodzące w nich zmiany. Te działania wpływają na inwencję dzieci i rozwijają ich wyobraźnię, gdyż dzieci potrafią zilustrować własną uprawę roślin 3 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel dwukrotnie prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Nauczyciel zorganizował również warsztat plastyczno-techniczny dla dzieci i ich rodziców z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają pracę nauczyciela 3 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola Nauczyciel pełnił funkcję przewodniczącego zespołu nauczycieli wychowawców: organizował spotkania zespołu, planował pracę i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku szkolnego nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdanie z pełnionej funkcji. Był również członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej i wykonywał badania, które ujęto w planie nadzoru pedagogicznego dyrektora 2 • ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy przedszkola Nauczyciel dokonał ewaluacji własnej pracy. Wykorzystał narzędzia, które zostały wypracowane w przedszkolu. Karta samooceny jest wypełniana przez niego dwa razy w roku szkolnym. Dzięki własnej samoocenie nauczyciel dostrzega mocne i słabe strony swojej pracy. Wszystkie karty są omawiane w zespołach nauczycieli i podczas analitycznej rady pedagogicznej. Nauczyciel ma dzięki temu okazję porównać własne działania z pracą innych nauczycieli. Poza tym bardzo ważnym elementem ewaluacji jest opinia nauczycieli po przeprowadzonych zajęciach otwartych, które nauczyciel zaprezentował innym koleżankom i kolegom podczas Dni Otwartych. Ewaluacja własnej pracy pozwoliła wyciągnąć wnioski i zmodyfikować własny warsztat pracy, metody pracy oraz dobrać odpowiednie szkolenia, które udoskonalą pracę nauczyciela. Pozwoliła też na opracowanie takich scenariuszy zajęć, które mogą być wykorzystane w pracy innych nauczycieli 3 • efektywne realizowanie zadań na rzecz dziecka we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz przedszkola. Podjął współpracę z Komisją ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, działającą w Gminie. W ramach tej współpracy zorganizowano w przedszkolu, z inicjatywy nauczyciela, szkolenie dla nauczycieli w zakresie radzenia sobie z problemami zaniedbań wychowawczych rodziców i sposobów radzenia sobie z tzw. trudnym rodzicem. Nauczyciel współpracuje z Biblioteką Publiczną w ramach organizowanych spotkań z ciekawymi ludźmi, np. poetką, rzeźbiarką i regionalistą. Ponadto dzieci wzięły udział w konkursie ”Ilustracja do mojej książki”. Dzieci regularnie korzystają z księgozbioru Biblioteki. Nauczyciel współpracuje z OSP, dzięki czemu dzieci biorą udział w pokazach strażackich i odwiedzają strażaków, poznając ich pracę i sprzęt. Nauczyciel podjął także współpracę z Fundacją "Przyjaciele zwierząt". Dzięki wspólnym działaniom udało się kilkakrotnie odwiedzić schroniska, gdzie dzieci mogły poznać historię i losy przygarniętych zwierząt oraz zorganizować dla nich karmę i koce 2 dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: • opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki przedszkola lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, • upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, • przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza przedszkolem oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy przedszkola, • współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel był autorem publikacji "Taniec w przedszkolu" w czasopiśmie "Bliżej przedszkola". Poza tym nauczyciel prowadzi bloga internetowego, gdzie dzieli się swoją wiedzą, poprzez publikowanie scenariuszy zajęć, kart pracy, gier dydaktycznych i innych materiałów metodycznych. Nauczyciel potrafi również dzielić się wiedzą i umiejętnościami poprzez upowszechnianie dobrych praktyk. Przykładem może być realizacja projektu "Razem z mamą i tatą", podczas którego dzieci razem z rodzicami uczestniczyli w działaniach związanych z promowaniem zawodów rodziców. Dzieci mogły wspólnie ze swoimi rodzicami zaprezentować wykonywany przez nich zawód. Element rywalizacji (oryginalny sposób prezentacji) motywował i angażował całą rodzinę. Nauczyciel podczas stażu wielokrotnie pełnił funkcję opiekuna praktykantów wyższych uczelni. Nie tylko bardzo dobrze wywiązywał się ze swoich obowiązków, ale również przeprowadził ewaluację swoich działań jako opiekun praktykantów. Wyniki tej ewaluacji wskazały, iż nauczyciel dzielił się własną wiedzą i prezentował własne umiejętności podczas prowadzonych zajęć otwartych dla studentów 3 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 90 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej2). .............................................. ………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany. .............................................. …………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.