Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) Karta oceny pracy nauczyciela dyplomowanego 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………................................................................. 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................ 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena negatywna. 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wymagający dopracowania. Nie stara się dobierać metod pracy do potrzeb uczniów. Nie potrafi indywidualizować pracy z uczniami. Korzysta z gotowych kart pracy, które służą uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obserwuje pracę uczniów na lekcji, lecz nie informuje ich o osiągnięciach. Lekcje i zajęcia prowadzone przez nauczyciela rzadko są atrakcyjne i angażują wszystkich uczniów. Nauczyciel stara się zmotywować dzieci i młodzież do nauki, ale nie zawsze się to udaje. Nie zna i nie stosuje metod aktywizujących. Uczniowie rzadko znają cele lekcji. Nie znają również technik uczenia się. Nauczyciel raz zorganizował wycieczkę przedmiotową do muzeum 1 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel na ogół zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i stara się ich przestrzegać, jednak nie zawsze na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Na lekcjach nie omawiał zasad bezpieczeństwa, choć zdarzyło się, że zwracał uwagę na zachowania uczniów w szkole. Nauczyciel stara się pełnić poprawnie dyżur w czasie przerw. Obserwuje zachowania uczniów, ale nie zawsze interweniuje, gdy zachodzi taka potrzeba. Nauczyciel rzadko współpracował z dyrektorem szkoły, z zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa uczniów 1 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel deklaruje znajomość praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, jednak nie zawsze kieruje się dobrem uczniów. Nie przywiązuje wagi do dbałości o zdrowie dzieci, szczególnie jeśli chodzi o pogadanki na temat zdrowego trybu życia. Stara się zapewnić uczniom poczucie bezpieczeństwa w szkole. Uczniowie nie zawsze darzą nauczyciela zaufaniem. W opinii rodziców uczniowie zachowują duży dystans wobec nauczyciela. Rzadko zwracają się do niego w sytuacjach problemowych 1 • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel czasami dokonuje obserwacji uczniów, by móc wypracować sposoby indywidualnej pracy w zakresie wpierania ucznia. Nie są to jednak działania systemowe, z widocznymi rezultatami w zakresie indywidualizacji pracy z uczniami. Nauczyciel prowadzi zajęcia wyrównawcze, jednak nie potrafi pomagać uczniom w opanowaniu materiału. Zaproponował prowadzenie koła literackiego, ale niestety nie spotkał się z uczniami, deklarującymi chęć uczestniczenia w zajęciach koła. Nauczyciel dba o uczniów niepełnosprawnych i troszczy się o ich poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie niepełnosprawni byli angażowani w życie klasy poprzez udział w klasowych imprezach, np. Dzień Chłopca, mikołajki, andrzejki,. Nauczyciel nie realizował zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej i rzadko uczestniczył w pracach zespołu wychowawców w celu rozpoznawania potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 1 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel przeprowadził raz lekcję wychowawczą, podczas której starał się uwrażliwić uczniów na potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Współorganizował uroczystości, podczas których kształtował postawy obywatelskie i patriotyczne np. Dzień Niepodległości. Nauczyciel uczestniczył w lokalnych obchodach Święta Niepodległości. Nauczyciel współorganizował również wycieczkę m.in. do muzeum 1 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel rzadko bierze udział w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, ale współpracował w ramach zespołu ds. promocji szkoły, planując razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów szkolnych. Uczestniczył również w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel nie do końca zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego, ale nie potrafi wskazać konkretnego rozporządzenia. Nauczyciel na ogół zna i przestrzega zapisy statutowe szkoły, stara się stosować w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w szkole. Uczestniczył również w szkoleniu z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej 1 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym, ale tylko wewnątrzszkolnym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach: • Ocena pracy nauczyciela, • Ocenianie kształtujące w praktyce, • Pierwsza pomoc przedmedyczna. Formy doskonalenia zawodowego służyły wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, niestety nie znalazły one odzwierciedlenia w codziennej pracy z uczniami. Obserwacja lekcji dowodzi, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą, a tym samym nie wpływa na jakość pracy z uczniami 1 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, podczas których przekazuje tylko ogólne informacje o osiągnięciach uczniów, jednak nie prowadzi indywidualnych konsultacji z rodzicami uczniów. Zapraszał również rodziców na szkolne i klasowe uroczystości np. na klasową wigilię 1 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel nie potrafi samodzielnie zaplanować zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły. Nie potrafi również uwzględniać w planowaniu pracy możliwości psychofizycznych uczniów, ich potrzeb i talentów. Nie zawsze lekcje zachęcają uczniów do myślenia i rozwijają wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje technologię informacyjną, korzysta z gotowych narządzi multimedialnych, np. prezentacji i gier dydaktycznych. Korzysta z programów komputerowych. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje technologię informacyjną i komunikacyjną 2 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel korzysta z gotowych narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy osiągnięć uczniów, jednak nie stara się poznać swoich uczniów w sposób umożliwiający podjęcie działań wspierających ich rozwój. Nauczyciel stara się udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Działania te nie przynoszą wymiernych rezultatów 1 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel nie potrafi samodzielnie dokonać ewaluacji własnej pracy. Nie podejmuje refleksji na temat własnych metod pracy i nie wyciąga wniosków do dalszej pracy. Nauczyciel nie potrafi osiągnąć pozytywnych efektów swojej pracy poprzez np. zaangażowanie uczniów 1 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Szkolenia i warsztaty, w których uczestniczył nauczyciel, nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Jedynie dzięki kursowi dot. oceniania kształtującego nauczyciel wprowadził kilka elementów O.K. na swoich lekcjach i stara się informować o celach lekcji, zwracać uwagę na informację zwrotną, doskonalić techniki uczenia się. Jednak nie są to działania systemowe, bardziej spontaniczne 0 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel nie realizował dodatkowych zajęć i czynności 0 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel nie realizował innowacyjnych działań i rozwiązań , które pozwoliłyby na zmiany organizacyjne, metodyczne, programowe 0 • pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęcił raz uczniów do samodzielnego działania, organizując działanie koła wolontariatu w formie pomocy osobie starszej i samotnej. Uczniowie jednorazowo odwiedzili starszą panią, zrobili zakupy i posprzątali mieszkanie. Takie działanie jednak nie było systematycznym i nie zainspirowało uczniów do podejmowania kolejnych inicjatyw tego typu. Nauczyciel zachęcał również uczniów do działalności ekologicznej i ochrony środowiska. Działanie miało na celu przeprowadzenie szkolenia dla młodszych i starszych kolegów i koleżanek na temat segregacji odpadów. Nie było to również działanie systemowe 2 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel raz przeprowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one omówione, ze wskazaniem mocnych i słabych stron nauczyciela. Nauczyciele mieli okazję poznać działania uczniów, ich pracę w grupie i zaangażowanie. Lekcja wychowawcza dotyczyła segregacji odpadów 1 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel pełnił funkcję członka zespołu humanistów. Rzadko uczestniczył w spotkaniach zespołu i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Był również członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej, jednak ta działalność ograniczyła się tylko do obecności podczas spotkań zespołu 1 • ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły Nauczyciel podejmuje próby ewaluacji własnej pracy. Skorzystał z gotowych narzędzi ewaluacyjnych, kart samooceny obowiązujących w szkole. Nie potrafił jednak wyciągnąć wniosków i wdrożyć ich w codzienną pracę. Otrzymał również informację zwrotną po przeprowadzonych zajęciach, jednak nie uwzględnił wniosków w dalszej pracy. Nauczyciel nie potrafi określić swoich mocnych i słabych stron i nie odczuwa potrzeby dalszego doskonalenia zawodowego 1 • efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizował zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz szkoły. Do takich podmiotów należy biblioteka publiczna, we współpracy z którą nauczyciel współorganizował spotkanie autorskie z poeta. Poza tym nauczyciel włącza się w organizację pomocy charytatywnej np. WOŚP, Góra Grosza i inne 1 dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: • opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, • upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, • przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły, • współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel nie realizował innowacyjnych działań oraz nie próbował wprowadzić nowatorskich rozwiązań, które pozwoliłyby udoskonalić warsztat pracy. W ramach upowszechniania dobrych praktyk nauczyciel we współpracy z innymi podjął próbę zorganizowania literackiego konkursu międzyszkolnego. Niestety konkurs nie doszedł do skutku 0 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 30 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej .............................................. ……………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na). ................................ ……………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.