Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela dyplomowanego
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena dobra.
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.)
Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób poprawny. Na ogół stara się dobierać metody pracy, dostosowując je do potrzeb uczniów, jednak nie jest to działanie systemowe. Rzadko indywidualizuje pracę z uczniami i różnicuje metody w zależności od potrzeb uczniów.
Korzysta z gotowych kart pracy, które służą uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obserwuje pracę uczniów na lekcji, lecz rzadko informuje ich o osiągnięciach Lekcje są zazwyczaj mało atrakcyjne i nie zawsze angażujące wszystkich uczniów.
Czas na lekcji jest dobrze wykorzystany, jednak nie wszystkie elementy lekcji są przeprowadzone zgodnie z planem. Nauczyciel stosuje elementy oceniania kształtującego, dzięki któremu uczniowie wiedzą, czego będą się uczyć, jednak nie wiedzą, czy osiągnęli sukces, ponieważ często brakuje informacji zwrotnej. Nauczyciel stara się zmotywować dzieci i młodzież do nauki, ale nie zawsze się to udaje. Stosuje metody aktywizujące np. burza mózgów i mapa mentalna . Uczniowie nie zawsze znają cele lekcji i nie znają technik uczenia się. Nauczyciel raz zorganizował wycieczkę przedmiotową do muzeum.
Nauczyciel dba o wygląd sali lekcyjnej, ale nie zawsz tematyka gazetek ściennych jest wykonana na czas, nie zawsze tematyka tych gazetek jest aktualna 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel na ogół zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i ich przestrzega, jednak nie zawsze na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Stara się przestrzegać obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Na lekcjach omawiał zasady bezpieczeństwa i zwracał uwagę na zachowania uczniów w szkole. Raz zaprosił na lekcję wychowawczą policjanta, celem zaprezentowania programu „Bezpieczna szkoła”. Nauczyciel poprawnie pełni dyżur w czasie przerw. Obserwuje zachowania uczniów i interweniuje, gdy zachodzi taka potrzeba. Nauczyciel współpracuje z dyrektorem szkoły, z zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów 2
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, zazwyczaj kieruje się dobrem uczniów, stara się dbać o ich zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w szkole. Uczniowie na ogół darzą nauczyciela zaufaniem, ale rzadko zwracają się do niego w sytuacjach problemowych. Uczniowie są traktowani partnersko ze zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Nauczyciel uczestniczył jako opiekun w happeningu, podczas którego promowano prawa dziecka i poszanowanie jego godności 2
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel czasami dokonuje obserwacji uczniów, by móc wypracować sposoby indywidualnej pracy w zakresie wpierania ucznia. Nie zawsze wyciąga trafne wnioski, by dobierać odpowiednie metody pracy. Prowadzi zajęcia wyrównawcze, podczas których pomaga w opanowaniu materiału, wyrównuje ewentualne braki i wykonuje dodatkowe zadania. Zaproponował prowadzenie koła polonistycznego, ale niestety spotkał się z uczniami kilka razy, bez przygotowania konkretnego planu pracy. Nauczyciel dba o uczniów niepełnosprawnych i troszczy się o ich poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie niepełnosprawni są angażowani w życie klasy poprzez udział w klasowych imprezach: Dzień Chłopca, mikołajki, andrzejki, walentynki i inne. Nauczyciel na ogół realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, choć rzadko uczestniczy w pracach zespołu wychowawców celem rozpoznawania potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel przeprowadził raz lekcję wychowawczą, podczas której starał się uwrażliwić uczniów na potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Współorganizował uroczystości, podczas których kształtował postawy obywatelskie i patriotyczne np. Dzień Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja, Dzień Regionu. Nauczyciel własnym przykładem pokazał uczniom, jak ważny jest lokalny patriotyzm. Nauczyciel uczestniczył w lokalnych obchodach Święta Niepodległości. Wraz z uczniami zadbał o mogiły powstańców na pobliskim cmentarzu. Nauczyciel współorganizował również wycieczkę m.in. do muzeum. Podczas tego typu działań uczniowie uczą się szacunku do ludzi, ich tożsamości narodowej, poglądów, wyznania 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel bierze udział w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, współpracował w ramach zespołu ds. promocji szkoły, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów szkolnych. Uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Dba również o dobry wizerunek szkoły, uczestniczy w Dniach Otwartych 3
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel poznaje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Na ogół zna i przestrzega zapisy statutowe szkoły, stara się stosować w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Uczestniczy również w szkoleniach bhp i pomocy przedmedycznej. Raz uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzszkolnego np. statut, program wychowawczo-profilaktyczny 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym, ale tylko wewnątrzszkolnym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach:
• Zmiany w prawie oświatowym,
• Ocenianie kształtujące w praktyce,
• Obsługa tablicy multimedialnej,
• Ochrona danych osobowych,
• Pierwsza pomoc przedmedyczna.
Formy doskonalenia zawodowego służyły wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, niestety nie zawsze znajdują one odzwierciedlenie w codziennej pracy z uczniami. Obserwacja lekcji dowodzi, że często wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą, a tym samym nie wpływa na jakość pracy z uczniami 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z przyjętym w szkole harmonogramem, informuje o osiągnięciach uczniów, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, na które zaprasza rodziców. Omawia wówczas postępy i problemy konkretnych uczniów. Nauczyciel przeprowadził również pogadankę dla rodziców np. radzenie sobie z trudnościami dziecka w nauce. Zaprasza również rodziców na szkolne i klasowe uroczystości np. na klasową wigilię, zakończenie klas VIII. Tego typu spotkania nie tylko angażują rodziców we wspólne działania razem z ich dziećmi, ale także integrują rodziców ze szkołą 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki szkoły. Stara się uwzględniać w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Nie zawsze lekcje zachęcają uczniów do myślenia i rozwijają wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje technologie informacyjne, korzysta z gotowych narządzi multimedialnych np. prezentacji i gier dydaktycznych. Korzysta z programów komputerowych. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje technologie informacyjne i komunikacyjne 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel korzysta z gotowych narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy osiągnięć uczniów. Stara się poznać poziom wiedzy i umiejętności swoich uczniów, dzięki czemu wspiera ich, prowadząc dodatkowe zajęcia wyrównawcze. Nauczyciel stara się udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb ucznia 2
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel rzadko dokonuje ewaluacji własnej pracy. Stara się dzielić własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Rzadko jednak podejmuje refleksję na temat własnych metod pracy i wyciąga wnioski z analizy własnej pracy. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez np. zaangażowanie uczniów w poznawanie małej ojczyzny. Nauczyciel podejmuje próby analizowania własnej pracy, jednak nie potrafi w sposób przemyślany wykorzystać wniosków z autorefleksji i udoskonalić własnego warsztatu pracy, dostosowując metody pracy do możliwości i predyspozycji uczniów
2
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Szkolenia i warsztaty, w których uczestniczył nauczyciel nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu nauczyciel nabył nową wiedzę i umiejętności, jednak rzadko korzysta z tablicy w swojej klasie. Jedynie dzięki kursowi dot. oceniania kształtującego nauczyciel wprowadził elementy O.K. na swoich lekcjach i stara się informować o celach lekcji, zwracać uwagę na informację zwrotną, doskonalić techniki uczenia się
2
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował dodatkowe zajęcia w zakresie edukacji regionalnej. Przeprowadził wraz z uczniami wywiady z mieszkańcami na temat ich małej ojczyzny.
Poza tym wziął udział w egzaminach zewnętrznych jako członek komisji z innej szkoły 1
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowacyjne działanie, jakim były wywiady z mieszkańcami, celem zdobycia wiedzy o małej ojczyźnie. Uczniowie zebrane wywiady umieścili w szkolnej gazetce internetowej oraz zaprezentowali swoje działania podczas Święta Regionu 2
• pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęcił raz uczniów do samodzielnego działania, organizując wywiady z mieszkańcami naszej miejscowości. Wymagało to od uczniów dużego zaangażowania, podejmowania decyzji, odpowiedzialności. Nauczyciel zachęcił uczniów do rozwijania własnych zainteresowań. Z inicjatywy uczniów wywiady zostały zamieszczone w gazetce szkolnej
2
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel raz przeprowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one szczegółowo omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron nauczyciela. Nauczyciele mieli okazję poznać przewodnik po małej ojczyźnie, który wykonywali na lekcji uczniowie pod kierunkiem nauczyciela. Działania te pozwalają dzielić się wiedzą z innymi nauczycielami 2
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel pełnił funkcję członka zespołu humanistów oraz był członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej. Uczestniczył w spotkaniach zespołu i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy.
Był również członkiem komisji doradczej dyrektora m.in. ds. dysponowania funduszem socjalnym.
Wykonuje powierzone zadania poprawnie 2
• ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły Nauczyciel podejmuje próby ewaluacji własnej pracy. Korzysta z gotowych narzędzi ewaluacyjnych, kart samooceny obowiązujących w szkole. Poznał opinię uczniów na temat własnej pracy, ale nie potrafił wyciągnąć wniosków i wdrożyć ich w codzienną pracę. Otrzymał również informację zwrotną po przeprowadzonych zajęciach, jednak nie uwzględnił wniosków w dalszej pracy. Nauczyciel potrafi określić swoje mocne i słabe strony i zdaje sobie sprawę z konieczności dalszego doskonalenia zawodowego, które pozwoli zmodyfikować dotychczasowe metody. Tu szczególny nacisk należy położyć na indywidualizację pracy z uczniami i pomoc psychologiczno-pedagogiczną 2
• efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz szkoły. Do takich podmiotów należy gminny ośrodek kultury, we współpracy z którym nauczyciel współorganizował konkurs literacki dla szkół z terenu gminy. Poza tym nauczyciel włącza się w organizację pomocy charytatywnej np. WOŚP, Góra Grosza i inne.
Nauczyciel podjął także współpracę z Fundacją „Przyjaciele zwierząt”. Dwukrotnie wziął udział w zbiórce karmy dla zwierząt ze schroniska
2
dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela:
• opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów,
• upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty,
• przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły,
• współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel realizował innowacyjne działanie, jakim były wywiady z mieszkańcami, celem zdobycia wiedzy o małej ojczyźnie. Uczniowie zebrane wywiady umieścili w szkolnej gazetce internetowej oraz zaprezentowali swoje działania podczas Święta Regionu.
Głównym celem tych działań było zachęcenie uczniów do poznawania historii regionu oraz podejmowania działań kształtujących postawy prospołeczne.
Innowacyjne działania służą podniesieniu jakości pracy nauczyciela i szkoły oraz uatrakcyjniają pracę z uczniami na lekcji j. polskiego.
Kolejnym działaniem, które stanowi dobre praktyki, to współpraca ze schroniskami dla zwierząt i Fundacją „Przyjaciele zwierząt”, które pozwoliły na lepszą integrację klasową oraz pomoc
zwierzętom w schroniskach.
Nauczyciel pełni funkcję opiekuna praktyk studenckich 1
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 68 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej.
.............................................. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
................................ ………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.