Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) Karta oceny pracy nauczyciela dyplomowanego 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………................................................................. 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................ 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena bardzo dobra. 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób poprawny merytorycznie i metodycznie. Stara się różnicować metody w zależności od potrzeb uczniów. Często indywidualizuje pracę z uczniami. Lekcje są zazwyczaj atrakcyjne, angażujące wszystkich uczniów. Nauczyciel zaplanował i koordynował tzw. „lekcję odwróconą”, podczas której uczeń wcielił się w rolę nauczyciela, a ten z kolei pełnił rolę koordynatora. Czas na lekcji jest dobrze wykorzystany. Nauczyciel stosuje ocenianie kształtujące, dzięki któremu uczniowie wiedzą, czego będą się uczyć, co muszą wykonać, jakie są kryteria oceniania. Uczniowie mają okazję zgłaszać wątpliwości, niejasności, poza tym informują nauczyciela o tym, co już wiedzą i umieją. Każda lekcja jest dobrze przygotowana i przemyślana. Nauczyciel stara się zaciekawić i zmotywować uczniów do nauki. Nauczyciel wprowadza gry dydaktyczne, podczas których pojawiają się rywalizacja i konkurowanie o zajęcie wysokich lokat. Nauczyciel prowadzi również zajęcia w terenie np. w parku, w ogrodzie, gdzie uczniowie w naturalnej scenerii opisują przyrodę. Nauczyciel opracował według własnej koncepcji karty do gry „Utrwalamy części mowy i części zdania”. Sala lekcyjna jest wyposażona bogato w plakaty, reprodukcje obrazów i plansze tematyczne. Lekcje są prowadzone w atmosferze życzliwości, wyrozumiałości i wzajemnego zaufania 3 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole, zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Przeprowadził w klasie pogadanki na temat bezpieczeństwa. Nauczyciel organizuje również spotkania z policjantem, strażakami, pielęgniarką, celem zapoznania uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych, dbania o swoje bezpieczeństwo, przestrzegania zasad zdrowego trybu życia oraz rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych. Nauczyciel systematycznie współpracuje z dyrektorem szkoły, zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci. Na uwagę zasługuje współpraca z rodzicami, którzy są na bieżąco zapoznawani z zasadami bhp w szkole oraz sami angażują się w informowanie uczniów o zagrożeniach wynikających z braku odpowiedzialności za zdrowie i życie swoje i innych ludzi 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, zawsze kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w szkole. Dzieci darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i najczęściej uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje uczniów partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Nauczyciel współorganizował happening, podczas którego promowano prawa dziecka i poszanowanie jego godności • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel systematycznie dokonuje diagnozy osiągnięć uczniów, zgodnie z przyjętym w szkole harmonogramem. Dzięki tej diagnozie określa rodzaj wsparcia, jakiego wymaga konkretny uczeń. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zajęcia wyrównawcze. Szczególną troską otacza uczniów niepełnosprawnych, włącza ich w działania klasy, dzięki czemu integruje zespół klasowy. Poza tym uczniowie uczą się empatii, wrażliwości na drugiego człowieka, z jednoczesnym służeniem pomocą. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnej szacunku. Uczniowie niepełnosprawni biorą udział w życiu klasy np. podczas organizacji klasowych imprez tj. Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, Dzień Marki i inne. Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, celem dzielenia się wiedzą, doświadczeniami i umiejętnościami w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 3 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Uczniowie mają także możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych np. „ Jestem obywatelem kraju i świata”. Podczas tego typu działań uczniowie uczą się szacunku do ludzi, ich tożsamości narodowej, poglądów, wyznania. Na uwagę zasługuje cykl działań promujących postawy patriotyczne. Nauczyciel własnym przykładem pokazał uczniom, jak ważna jest w życiu człowieka tożsamość narodowa i poczucie wolności. W ramach projektu nauczyciel wraz z uczniami wziął udział w uroczystej sesji rady miasta, do udziału w której zaproszono również rodziców. Celem sesji było wypracowanie wspólnych działań o charakterze patriotycznym. Opracowanie logo imprezy i wskazanie propozycji honorowych mieszkańców gminy należało do obecnych na sesji. Rodzice i ich dzieci mieli okazję wspólnie działać na rzecz małej ojczyzny i poczuć się prawdziwymi lokalnymi patriotami. Nauczyciel pełni funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego i młodzieżowej rady gminy. Uczą się podejmować decyzje, zabierać głos w sprawach ważnych dla szkoły i gminy. Nauczyciel zorganizował także wycieczki dla uczniów np. do Warszawy, do Gdańska 2 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, przewodniczy w pracach zespołu ds. promocji szkoły, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad w szkole i poza szkołą. Dba również o dobry wizerunek szkoły, uczestniczy w Dniach Otwartych. Systematycznie uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i stosuje zapisy statutowe szkoły, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w szkole. Raz uczestniczył w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzszkolnego np. statut, program wychowawczo-profilaktyczny 2 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: • Zmiany w prawie oświatowym. • Warsztaty metodyczne: czytanie ze zrozumieniem istotą nauki ucznia. • Warsztaty w zakresie metod aktywizujących na lekcji j. polskiego. • Warsztaty metodyczne: jak zachęcić do czytania lektur? • Warsztaty metodyczne: patriotyzm w szkole. • Kurs obsługi tablicy interaktywnej. • Szkolenie: innowacje pedagogiczne z j. polskiego. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności i najczęściej znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy na lekcji. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy szkoły 2 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z przyjętym w szkole harmonogramem, dba o dobre relacje, informuje o osiągnięciach dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy uczniów z konkretnymi rodzicami. Nauczyciel włącza również rodziców w działania klasy np. podczas organizacji klasowych imprez i uroczystości jak np. klasowa wigilia, zakończenie klas ósmych. Tego typu spotkania nie tylko angażują rodziców we wspólne działania razem z ich dziećmi, ale także integrują rodziców ze szkołą 2 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób racjonalny zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki szkoły. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Potrafi zaciekawić uczniów, pobudzić ich do myślenia, kształtować umiejętność zadawania pytań, rozwijać wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie prezentacje multimedialne oraz korzysta z programów komputerowych. Systematycznie pracuje z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, układa scenariusze zajęć z wykorzystaniem TIK. Organizuje zajęcia w terenie oraz lekcje w muzeum i w bibliotece. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb uczniów. Nauczyciel pracuje z młodzieżą na platformie edukacyjnej 3 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy szkolnej. Dzięki poprawnie opracowanej diagnozie osiągnięć uczniów zna mocne i słabe strony uczniów, planuje zastosowanie metod pracy zgodnych z potrzebami swoich wychowanków, indywidualizuje pracę z uczniami, opracowuje dla nich karty pracy, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka 3 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Ewaluacja własnej pracy pozwala wyciągać wnioski i wdrażać zmianę, która wynika z sugestii i uwag nie tylko samego nauczyciela, ale także uczniów. Ta właśnie ocena jest podstawą do wyciągania wniosków i wprowadzania modyfikacji w zakresie stosowanych metod pracy. Nauczyciel osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie innowacji pedagogicznej „Czytamy więcej i lepiej”, dzięki której w sposób systemowy uczy dzieci i młodzież zainteresowania książką i częstszego sięgania po księgozbiór domowy oraz bibliotek szkolnej i publicznej . Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 3 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Doskonalenie zawodowe nauczyciela znajduje odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu nauczyciel nabył nową wiedzę i umiejętności, które z kolei są systematycznie wykorzystywane w pracy z uczniami. Szkolenie z zakresu metod aktywizujących zostało wykorzystane nie tylko podczas zajęć otwartych, ale również w codziennej pracy z uczniami. Warsztaty z zakresu innowacji pedagogicznych zmotywowały nauczyciela do stworzenia własnej innowacji, w ramach której nauczyciel podjął próbę zachęcania uczniów do częstszego czytania książek 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził zajęcia dodatkowe dla uczniów z zakresu edukacji literackiej. Powstało Koło Literackie, skupiające miłośników książek. Dzięki tej działalności wzrosła liczba czytelników w szkolnej bibliotece. Działania te w znacznej mierze przyczyniły się do podniesienia jakości pracy szkoły. Nauczyciel zachęcał uczniów do czytelnictwa, organizując szkolne konkursy czytelnicze. Celem powyższych działań było skuteczne zachęcanie do poznawania nowych książek, nauka recenzowania i reklamowania wybranych pozycji książkowych 3 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną, która wpłynęła na efekty pracy z uczniami w szkole. Była to innowacja : „Czytamy więcej i lepiej”, dzięki której w sposób systemowy nauczyciel uczy dzieci i młodzież zainteresowania książką i częstszego sięgania po księgozbiór domowy oraz bibliotek szkolnej i publicznej . Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów. Nauczyciel opracował całoroczny plan pracy z książką, czyli rodzaje działań dydaktycznych zmierzających do zachęcenie uczniów do czytania. Działania te posłużyły podniesieniu jakości pracy nauczyciela i szkoły oraz uatrakcyjniły pracę z uczniami na lekcji j. polskiego 3 • pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel stara się zachęcać dzieci szkolne do samodzielnych działań, organizując im zadania rozwijające kreatywność. Przykładem jest prowadzenie dzienniczka szkolnego czytelnika. Uczniowie sami wybierają najciekawsze ich zdaniem książki. Są autorami recenzji i plakatów promujących książki godne przeczytania. Sami organizują klasowe wystawy książek, na które zapraszają rodziców i innych nauczycieli oraz uczniów Poprzez obserwacje nauczyciel dostrzega predyspozycje uczniów i zachęca ich do rozwijania własnych zainteresowań np. czytelniczych, pisarskich, wszystkie te działania wpływają na inwencję dzieci, rozwijają ich wyobraźnię. 3 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy, szczególnie stażystów i kontraktowych. Były one szczegółowo omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Nauczyciel zorganizował również warsztaty czytelnicze dla rodziców, promując ideę czytelnictwa. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają działania nauczyciela 3 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel od kilku lat pełni funkcję opiekuna stażu, dba o nabywanie wiedzy i umiejętności młodych adeptów sztuki pedagogicznej. Każdego roku opracowuje kontrakty, dzięki którym realizowane są wspólne działania nauczyciela i stażysty lub kontraktowego. Nauczyciel pełnił również funkcję przewodniczącego zespołu nauczycieli humanistów. Organizował spotkania zespołu, planował pracę i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku szkolnego nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdania z pełnionych funkcji. 2 • ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły Nauczyciel potrafi dokonywać ewaluacji własnej pracy. Opracował narzędzia ewaluacyjne, dzięki którym poznał opinię innych nauczycieli , uczniów na temat własnej pracy. Taka ewaluacja miała miejsce po przeprowadzonych zajęciach otwartych, po obserwacji zajęć dokonanej przez dyrektora oraz na koniec roku szkolnego. Dzięki informacji zwrotnej nauczyciel, określił swoje mocne i słabe strony, wyciągnął wnioski i wykorzystał je w swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Wnioski pozwoliły określić, jakie szkolenie i warsztaty musi odbyć nauczyciel, celem podwyższenia własnych kompetencji. Tu szczególny nacisk należy położyć na indywidualizację pracy z uczniami. Ewaluacja własnej pracy pozwoliła na opracowanie takich scenariuszy zajęć, które mogą być wykorzystane w pracy innych nauczycieli 3 • efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz szkoły. Na szczególną uwagę zasługuje współpraca z biblioteką publiczną, gdzie wspólnie organizowane są spotkania autorskie, wystawy i promocje książek. Poza tym nauczyciel włącza się w organizację konkursów wiedzy o małej ojczyźnie, organizowanych przez dom kultury. Wziął udział w pracach jury podczas konkursu gminnego „Znam tę książkę”. Nauczyciel współpracuje z Klubem Emerytów podczas organizacji konkursów literackich i Dni Seniora. Zainicjował przeprowadzenie konkursu „Moja ulubiona książka”, dedykowanego młodym i starszym szkolnym poetom i poetkom. Nauczyciel podjął także współpracę z Fundacją „Przyjaciele zwierząt”. Dzięki wspólnym działaniom udało się kilkakrotnie odwiedzić schroniska zwierząt, gdzie uczniowie mogli poznać historię i losy przygarniętych zwierząt oraz zorganizować dla nich karmę i koce 2 Dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: • opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, • upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, • przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły, • współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną, która wpłynęła na efekty pracy z dziećmi w szkole. Wdrożenie innowacji pedagogicznej „Czytamy więcej i lepiej” w sposób systemowy nauczyła dzieci i młodzież interesować się książką i częściej sięgać po księgozbiór domowy oraz bibliotek szkolnej i publicznej . Wszystkie działania są dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów. Głównym celem tych działań było zachęcenie uczniów do czytania książek. Wprowadzenie elementów prezentacji publicznej wraz z odegraniem konkretnych ról, zmotywowało uczniów do częstszego korzystania z księgozbiorów szkolnej i publicznej biblioteki. Wszystkie innowacyjne działania służą podniesieniu jakości pracy nauczyciela i szkoły oraz uatrakcyjniają pracę z uczniami na lekcji j. polskiego. Kolejnym działaniem, które stanowi dobre praktyki to współpraca ze schroniskami dla zwierząt i Fundacją „Przyjaciele zwierząt”, które pozwoliły na lepszą integrację klasową, włączenie rodziców w działania szkoły oraz pomoc zwierzętom w schroniskach. Nauczyciel pełni funkcję egzaminatora z j. polskiego dla egzaminu ósmoklasisty 3 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 85 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej .............................................. ……………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na). ................................ ……………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.