Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) Karta oceny pracy nauczyciela dyplomowanego 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………................................................................. 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................ 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena wyróżniająca. 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wzorowy, różnicuje metody pracy starannie dobierając je do potrzeb uczniów, indywidualizuje pracę z uczniami. Lekcje są atrakcyjne, angażujące wszystkich uczniów. Często prowadzi tzw. „lekcję odwróconą”, której przewodniczy uczeń, a nauczyciel pełni rolę koordynatora. Czas na lekcji jest zawsze bardzo dobrze wykorzystany. Nauczyciel stosuje ocenianie kształtujące, dzięki któremu uczniowie wiedzą, czego będą się uczyć, co muszą wykonać, jakie są kryteria oceniania. Poza tym na każdym etapie lekcji uczniowie mogą zgłaszać wątpliwości; poza tym informują nauczyciela o tym, co już wiedzą, umieją. Każda lekcja jest starannie przygotowana i przemyślana. Nauczyciel potrafi zaciekawić i motywować uczniów do nauki. Często wprowadzane są elementy zabawy i gry dydaktyczne, podczas których pojawiają się rywalizacja i konkurowanie o zajęcie wysokich lokat. Nauczyciel prowadzi również zajęcia w terenie np. w parku, w ogrodzie lub w nietypowych miejscach tj. np. strych, który stanowi tło do omawiania baśni. Nauczyciel wykonuje samodzielnie różnorodne pomoce dydaktyczne, które wspierają nauczanie. Opracował według własnej koncepcji karty domino do utrwalania wiedzy o lekturach. Stworzył karty do gry „Gramatyczek-potyczek”, dzięki której łatwiej i przyjemniej uczniowie przyswajają wiedzę z zakresu nauki o języku. Podczas lekcji prowadzonych przez nauczyciela uczniowie mają również okazję utrwalać widzę, wchodząc do sali, gdzie prowadzący wita ich np. podając kolejny przypadek w odmianie, a uczniowie dodają pytania o przypadki. Na uwagę zasługuje aranżacja sali, przygotowanej do prowadzenie lekcji. Często na ścianach, gazetkach i na linkach są zawieszane prace, będące efektem działań uczniów. Lekcje są prowadzone w atmosferze życzliwości, wyrozumiałości i wzajemnego zaufania 3 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i ich przestrzega, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Bardzo często przeprowadza w klasie pogadanki na temat bezpieczeństwa. Wspólnie z uczniami przygotował filmik instruktażowy dotyczący pierwszej pomocy przedmedycznej. Nagrał również wspólnie z uczniami spot ostrzegający przed niebezpiecznymi zabawami nad wodą. Nauczyciel organizuje również spotkania z policjantem, strażakami, pielęgniarką, celem zapoznania uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych, dbania o swoje bezpieczeństwo, przestrzegania zasad zdrowego trybu życia oraz rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych. Nauczyciel systematycznie współpracuje z dyrektorem szkoły, zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci. Na uwagę zasługuje współpraca z rodzicami, którzy są na bieżąco zapoznawani z zasadami bhp w szkole oraz sami angażują się w informowanie uczniów o zagrożeniach wynikających z braku odpowiedzialności za zdrowie i życie swoje i innych ludzi 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, zawsze kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w szkole. Dzieci darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i zawsze uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel jest prawdziwym autorytetem dla uczniów, którzy są traktowani partnersko ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby. Nauczyciel zorganizował happening, podczas którego promowano prawa dziecka i poszanowanie jego godności 3 • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel starannie i systematycznie dokonuje diagnozy osiągnięć uczniów. Dzięki tej diagnozie określa rodzaj wsparcia, jakiego wymaga konkretny uczeń. Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zajęcia wyrównawcze, prowadzi zajęcia rewalidacyjne. Szczególną troską otacza uczniów niepełnosprawnych, włącza ich w działania klasy, dzięki czemu następuje integracja zespołu klasowego. Poza tym uczniowie uczą się empatii, wrażliwości na drugiego człowieka, z jednoczesnym służeniem pomocą. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnej szacunku. Uczniowie niepełnosprawni biorą aktywny udział w życiu klasy np. poprzez odgrywanie ról w przedstawieniach teatralnych, udział w prezentacjach i konkursach. Nauczyciel ze szczególną starannością realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, celem dzielenia się wiedzą, doświadczeniami i umiejętnościami w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 3 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Ma to również miejsce podczas integracyjnych spotkań i uroczystości np. Dzień Seniora, Dzień Mamy i Taty, Dzień Edukacji Narodowej i inne. Uczniowie mają także możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych np. „100 lat niepodległości”, „Chcę być prawdziwym patriotą”, „Babciu, dziadku macie wiadomość”, „Czytamy razem” i inne. Podczas tego typu działań uczniowie uczą się szacunku do ludzi i ich pracy. Na uwagę zasługuje cykl działań promujących obchody stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Projekt „100 lat niepodległości” stworzył okazję, by nauczyciel własnym przykładem pokazał uczniom, jak ważna jest w życiu człowieka tożsamość narodowa i poczucie wolności. W ramach projektu nauczyciel wraz z uczniami wziął udział w przedstawieniu teatralnym „Droga ku wolności”, zaproszono również do udziału w przedstawieniu rodziców. Nauczyciel wraz z uczniami bardzo często współorganizuje uroczystości patriotyczne, które pozwalają uczyć miłości do ojczyzny. Przykładem może być uroczystość z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. Nauczyciel pełni funkcję opiekuna Koła Wolontariatu; dzięki tym działaniom uczniowie mają okazję pomagać osobom starszym i chorym, wspierają działalność domu opieki społecznej, uczestniczą w akcjach charytatywnych i innych. Te działania pozwalają rozwijać umiejętności prospołeczne. Nauczyciel zorganizował wycieczki do Krakowa, Wieliczki, Gdańska, Wrocławia, Warszawy 3 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, przewodniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad w szkole i poza szkołą. Dba również o dobry wizerunek szkoły, uczestniczy w Dniach Otwartych oraz aktywnie działa w zespole ds. promocji szkoły. Systematycznie uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe szkoły, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzszkolnego np. statut, program wychowawczo-profilaktyczny 3 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: • Zmiany w prawie oświatowym; • Warsztaty metodyczne: obsługa tablicy interaktywnej, • Warsztaty w zakresie metod aktywizujących na lekcji j. polskiego, • Warsztat metodyczny: jak nauczyć pisania dłuższych form wypowiedzi? • Warsztaty metodyczne: lekcje poezji w szkole podstawowej, • Warsztaty metodyczne: nauka o języku może być przyjemną zabawą, • Kurs prowadzenie bloga, • Szkolenie: innowacje pedagogiczne z j. polskiego, • Szkolenie: kreatywnie i twórczo na j. polskim. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy na lekcji. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy szkoły 3 • współpraca z rodzicami Nauczyciel systematycznie organizuje spotkania z rodzicami, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy uczniów z konkretnymi rodzicami. Na uwagę zasługują ciekawe inicjatywy, mające na celu zaangażowanie rodziców w życie szkoły i klasy. Przykładem może być przedstawienie teatralne z udziałem rodziców i uczniów oraz samego nauczyciela. Tego typu spotkania nie tylko angażują rodziców we wspólne działania razem z ich dziećmi, ale także integrują rodziców ze szkołą 3 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki szkoły. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi wzorowo, potrafi zaciekawić uczniów, pobudzić ich do myślenia, kształtować umiejętność zadawania pytań, rozwijać wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie prezentacje multimedialne, gromadzi i korzysta z bogatej filmoteki oraz programów komputerowych. Systematycznie pracuje z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, układa scenariusze zajęć z wykorzystaniem TIK. Organizuje zajęcia w terenie oraz lekcje w muzeum, domu kultury, w bibliotece publicznej. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb uczniów. Nauczyciel prowadzi własnego bloga przedmiotowego oraz pracuje z młodzieżą na platformie edukacyjnej. Korzysta również z aplikacji Kahoot 3 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy szkolnej. Dzięki wzorowo opracowanej diagnozie osiągnięć uczniów, zna ich mocne i słabe strony, planuje zastosowanie metod pracy zgodnych z potrzebami swoich wychowanków, indywidualizuje pracę z uczniami, opracowuje dla nich karty pracy, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka 3 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Dwa razy w roku nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i modyfikuje je, tym samym wykorzystując wnioski z analizy własnej pracy. Poddaje również własne lekcje ewaluacji, dokonanej przez uczniów. Ta ocena jest starannie przeanalizowana, a wnioski na bieżąco wdrażane w prace z uczniami. Nauczyciel osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie innowacji pedagogicznej „Blog naszej klasy”, dzięki której w sposób systemowy uczy dzieci i młodzież prowadzenie bloga internetowego z zakresu wydarzeń klasowych, jak również znajduje się tu miejsce na prezentację uczniowskich zainteresowań i talentów. Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 3 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Odbyte szkolenia i warsztaty znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej, Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu nauczyciel nabył nową wiedzę i umiejętności, które z kolei są systematycznie wykorzystywane w pracy z uczniami. Szkolenie doskonalące umiejętność prowadzenia szkolnego bloga zaowocowało nie tylko prowadzeniem przez nauczyciela własnego bloga polonistycznego, gdzie nauczyciel dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi. Ważnym efektem tego szkolenia było stworzenie szkolnego bloga, który prowadzą uczniowie, promujący nie tylko działania szkoły, ale przede wszystkim własne umiejętności i talenty. Warsztaty z zakresu prowadzenia lekcji poezji w szkole podstawowej pozwoliły spojrzeć na młodych odbiorców poezji jak na indywidualne osoby, które na własny sposób przeżywają literaturę piękną. Zorganizowano lekcje poezji, na które zaproszono innych polonistów i dyrektora. Młodzi ludzie prezentowali własną poezję oraz słuchali poezji śpiewanej 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel prowadził zajęcia dodatkowe dla uczniów z zakresu tworzenia bloga klasowego i szkolnego. Działania te w znacznej mierze przyczyniły się do podniesienia jakości pracy szkoły. Ważnym aspektem tego działania było włączenie się rodziców, którzy oceniali działania swoich dzieci. W ramach wdrażania technologii informacyjnej i komunikacyjnej uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, przeprowadzili cykl zajęć dla seniorów w ramach projektu „Babciu, dziadku macie wiadomość” Celem powyższych działań była nauka seniorów obsługi poczty elektronicznej. Integracja rodzin stała się działaniem systemowym, dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczyciela 3 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowacje pedagogiczne, które wpłynęły na efekty pracy z dziećmi w szkole. Jedną z nich było wdrożenie innowacji pedagogicznej „Blog naszej klasy”, dzięki której w sposób systemowy uczy dzieci i młodzież prowadzenia bloga internetowego z zakresu wydarzeń klasowych, jak również znajduje się tu miejsce na prezentację uczniowskich zainteresowań i talentów. Kolejną innowacją było wdrożenie cyklu zajęć „Czytamy, więc sukcesy mamy”. Celem tych działań było zachęcenie uczniów do czytania książek. Wprowadzenie elementów prezentacji wraz z odegraniem konkretnych ról zmotywowało uczniów do częstszego korzystania z księgozbiorów szkolnej i publicznej biblioteki. Nauczyciel był również autorem programu: „Podróże literackie”, dzięki któremu na lekcjach języka polskiego pojawiły się filmy i prezentacje utworów literackich z różnych krajów wraz z wyznaczaniem i planowaniem trasy podróży śladami autorów lektur. Wszystkie innowacyjne działania służą podniesieniu jakości pracy nauczyciela i szkoły oraz uatrakcyjniają pracę z uczniami na lekcji j. polskiego. Działania innowacyjne świadczą o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela. 3 • pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca dzieci szkolne do samodzielnych działań, pobudzając kreatywność uczniów. Przykładem jest prowadzenie szkolnego i klasowego bloga. Uczniowie sami przygotowują lekcje w ramach metody „odwrócona lekcja”. Są autorami plakatów, dzieł malarskich, literackich. Sami organizują klasowe imprezy, a nawet zainicjowali zorganizowanie wycieczki do Pragi. Poprzez obserwację nauczyciel dostrzega predyspozycje uczniów i zachęca ich do rozwijania własnych zainteresowań np. teatralnych, wszystkie te działania wpływają na inwencję dzieci, rozwijają ich wyobraźnię 3 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel systematycznie prowadzi zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Wszystkie zajęcia są szczegółowo omawiane ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Nauczyciel organizuje również warsztaty poetyckie dla uczniów i ich rodziców. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają działania nauczyciela 3 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel od kilku lat pełni funkcję lidera szkolnego doskonalenia zawodowego. Każdego roku przeprowadza diagnozę potrzeb szkoleniowych nauczycieli, gromadzi informacje o formach doskonalenia oraz konsultuje z dyrektorem plan i harmonogram wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. Zbiera również informacje na temat szkoleń, jakie planują odbyć nauczyciele poza szkołą (w tym na temat studiów podyplomowych). Nauczyciel pełnił również funkcję przewodniczącego zespołu nauczycieli wychowawców. Organizował spotkania zespołu, skrupulatnie planował pracę i realizował zadania zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku szkolnego nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdania z pełnionych funkcji 3 • ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły Nauczyciel potrafi dokonywać ewaluacji własnej pracy. Opracował narzędzia ewaluacyjne, dzięki którym poznał opinię innych nauczycieli, uczniów i rodziców na temat własnej pracy. Taka ewaluacja miała miejsce po przeprowadzonych zajęciach otwartych, po obserwacji zajęć dokonanej przez dyrektora oraz na koniec roku szkolnego . Dzięki informacji zwrotnej nauczyciel opracował wyniki ewaluacji, określił swoje mocne i słabe strony, wyciągnął wnioski i wykorzystał je w swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Wnioski posłużyły do wyboru metod pracy, które nauczyciel zastosuje podczas zajęć. Poza tym wnioski pozwoliły określić, jakie szkolenie i warsztaty musi odbyć nauczyciel, celem podwyższenia własnych kompetencji. Tu szczególny nacisk należy położyć na pomoc psychologiczno-pedagogiczną i taką organizację zajęć, by jeszcze bardziej efektywnie służyć uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ewaluacja własnej pracy pozwoliła na opracowanie scenariuszy zajęć, które mogą być wykorzystane w pracy przez innych nauczycieli 3 • efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi Nauczyciel realizuje zadania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, działającymi na rzecz szkoły. Na szczególną uwagę zasługuje współpraca z domem kultury, gdzie wspólnie organizowane są spotkania autorskie, występy artystyczne dzieci na różnorodne okazje. Nauczyciel przygotowuje uczniów do przedstawień teatralnych o tematyce patriotycznej i ochronie przyrody. Poza tym uczestniczy w cyklicznych konkursach, promujących wiedzę literacką, np. konkurs gminny „Znam tę książkę”. Nauczyciel współpracuje z klubem ekologicznym podczas organizacji konkursów literacko-przyrodniczych. Zainicjował przeprowadzenie konkursu „Przyroda w wierszach”, dedykowanego młodym szkolnym poetom i poetkom. Nauczyciel współpracuje ze Stowarzyszeniem „Razem dla zwierząt”, z którym zorganizował wspólny piknik rodzinny, którego dochód był przeznaczony na finansowanie schronisk dla zwierząt. Nauczyciel podjął także współpracę z Fundacją „Przyjaciele zwierząt”. Dzięki wspólnym działaniom udało się kilkakrotnie odwiedzić schroniska zwierząt, gdzie uczniowie mogli poznać historię i losy przygarniętych zwierząt oraz zorganizować dla nich karmę i koce 2 dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: • opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, • upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, • przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły, • współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta i z placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Nauczyciel realizował innowacje pedagogiczne, które wpłynęły na efekty pracy z dziećmi w szkole. Jedną z nich było wdrożenie innowacji pedagogicznej „Blog naszej klasy”, dzięki której w sposób systemowy uczy dzieci i młodzież prowadzenie bloga internetowego z zakresu wydarzeń klasowych, jak również prezentację uczniowskich zainteresowań i talentów. Kolejną innowacją było wdrożenie cyklu zajęć „Czytamy, więc sukcesy mamy”. Celem tych działań było zachęcenie uczniów do czytania książek. Wprowadzenie elementów prezentacji publicznej wraz z odegraniem konkretnych ról, zmotywowało uczniów do częstszego korzystania z księgozbiorów szkolnej i publicznej biblioteki. Nauczyciel był również autorem programu: „Podróże literackie”, dzięki któremu na lekcjach języka polskiego pojawiły się filmy i prezentacje utworów literackich z różnych krajów wraz z wyznaczaniem i planowaniem trasy podróży śladami autorów lektur. Wszystkie innowacyjne działania służą podniesieniu jakości pracy nauczyciela i szkoły oraz uatrakcyjniają pracę z uczniami na lekcji j. polskiego. Działania innowacyjne świadczą o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela. Działania służące upowszechnianiu dobrych praktyk to przede wszystkim wyszukiwanie ciekawych metod pracy, prowadzenie nieszablonowych zajęć np. lekcje o baśniach na strychu. Godną miana dobrych praktyk była inicjatywa zaangażowania rodziców, uczniów i samego nauczyciela w przedstawienie teatralne w związku z obchodami odzyskania przez Polskę niepodległości. Kolejnym działaniem, które stanowi dobre praktyki to współpraca ze schroniskami dla zwierząt i stowarzyszeniem „Razem dla zwierząt” . Podjęte działania pozwoliły na lepszą integrację klasową, włączenie rodziców w działania szkoły oraz pomoc zwierzętom w schroniskach. Nauczyciel na stałe współpracuje z redakcją czasopisma „Polonistyka”, gdzie publikuje artykuły z zakresu metodyki nauczania w szkole w tym scenariusze zajęć, karty pracy, przykłady ćwiczeń i testów, utrwalających wiedzę uczniów. Nauczyciel pełni funkcję eksperta ds. awansu zawodowego nauczycieli oraz funkcję egzaminatora z j. polskiego dla egzaminu ósmoklasisty 3 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 97 proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej. .............................................. ……………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na). ................................ ……………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.