Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela mianowanego
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….............................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena negatywna.
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2, §3 i §4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wymagający dopracowania. Nie stara się dobierać metod pracy do potrzeb uczniów. Nie potrafi indywidualizować pracy z uczniami. Korzysta z gotowych kart pracy, które służą uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obserwuje pracę uczniów na lekcji, lecz nie informuje ich o osiągnięciach. Lekcje i zajęcia prowadzone przez nauczyciela rzadko są atrakcyjne i angażują wszystkich uczniów. Nauczyciel stara się zmotywować dzieci i młodzież do nauki, ale nie zawsze się to udaje. Nie zna i nie stosuje metod aktywizujących. Uczniowie rzadko znają cele lekcji. Nie znają również technik uczenia się. Nauczyciel raz zorganizował wycieczkę przedmiotową do muzeum 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel na ogół zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i stara się ich przestrzegać, jednak nie zawsze na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Na lekcjach nie omawiał zasad bezpieczeństwa, choć zdarzyło się ,że zwracał uwagę na zachowania uczniów w szkole. Nauczyciel stara się pełnić poprawnie dyżur w czasie przerw. Obserwuje zachowania uczniów, ale nie zawsze interweniuje, gdy zachodzi taka potrzeba. Nauczyciel rzadko współpracował z dyrektorem szkoły i z zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa uczniów 1
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel deklaruje znajomość praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, jednak nie zawsze kieruje się dobrem uczniów. Nie przywiązuje uwagi do dbałości o zdrowie dzieci. Stara się zapewnić uczniom poczucie bezpieczeństwa w szkole. Uczniowie nie zawsze darzą nauczyciela zaufaniem. W opinii rodziców uczniowie zachowują duży dystans wobec nauczyciela. Rzadko zwracają się do niego w sytuacjach problemowych 2
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel czasami dokonuje obserwacji uczniów, by móc wypracować sposoby indywidualnej pracy w zakresie wpierania ucznia. Nie są to jednak działania systemowe, z widocznymi rezultatami w zakresie indywidualizacji pracy z uczniami. Nauczyciel prowadzi zajęcia wyrównawcze, jednak nie potrafi pomagać uczniom w opanowaniu materiału. Zaproponował prowadzenie koła literackiego, ale niestety nie spotkał się z uczniami deklarującymi chęć uczestniczenia w zajęciach koła. Nauczyciel dba o uczniów niepełnosprawnych i troszczy się o ich poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie niepełnosprawni byli angażowani w życie klasy poprzez udział w klasowych imprezach: Dzień Chłopca, mikołajki, andrzejki. Nauczyciel nie realizował zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej i rzadko uczestniczył w pracach zespołu wychowawców, celem rozpoznawania potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel przeprowadził raz lekcję wychowawczą, podczas której starał się uwrażliwić uczniów na potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Współorganizował uroczystości, podczas których kształtował postawy obywatelskie i patriotyczne np. Dzień Niepodległości. Nauczyciel uczestniczył w lokalnych obchodach Święta Niepodległości. Nauczyciel współorganizował również wycieczkę m.in. do muzeum 1
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel rzadko bierze udział w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, ale współpracował w ramach zespołu ds. promocji szkoły, planując razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów szkolnych. Uczestniczył również w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel nie do końca zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego, ale nie potrafi wskazać konkretnego rozporządzenia. Nauczyciel na ogół zna i przestrzega zapisy statutowe szkoły, stara się stosować w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Uczestniczył również w szkoleniu z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej 1
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym, ale tylko wewnątrzszkolnym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach:
• Ocena pracy nauczyciela,
• Ocenianie kształtujące w praktyce,
• Pierwsza pomoc przedmedyczna.
Formy doskonalenia zawodowego służyły wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności niestety nie znalazły one odzwierciedlenia w codziennej pracy z uczniami. Obserwacja lekcji dowodzi, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą, a tym samym nie wpływa na jakość pracy z uczniami 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, podczas których przekazuje tylko ogólne informacje o osiągnięciach uczniów, jednak nie prowadzi indywidualnych konsultacji z rodzicami uczniów. Zapraszał również rodziców na szkolne i klasowe uroczystości np. na klasową wigilię 1
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel nie potrafi samodzielnie zaplanować zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły. Nie potrafi również uwzględniać w planowaniu pracy możliwości psychofizycznych uczniów, ich potrzeb i talentów. Nie zawsze lekcje zachęcają uczniów do myślenia i rozwijają wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje technologię informacyjną, korzysta z gotowych narządzi multimedialnych, takich jak: prezentacje, gry dydaktyczne. Korzysta z programów komputerowych. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje technologię informacyjną i komunikacyjną 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel korzysta z gotowych narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy osiągnięć uczniów, jednak nie stara się poznać swoich uczniów w sposób umożliwiający podjęcie działań wspierających ich rozwój. Nauczyciel stara się udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Działania te nie przynoszą wymiernych rezultatów 1
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel nie potrafi samodzielnie dokonać ewaluacji własnej pracy. Nie podejmuje refleksji na temat własnych metod pracy i nie wyciąga wniosków do dalszej pracy. Nauczyciel nie potrafi osiągnąć pozytywnych efektów swojej pracy poprzez np. zaangażowanie uczniów w tok lekcji 0
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Szkolenia i warsztaty, w których uczestniczył nauczyciel, nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Jedynie dzięki kursowi dot. oceniania kształtującego nauczyciel wprowadził kilka elementów O.K. na swoich lekcjach i stara się informować o celach lekcji, zwracać uwagę na informację zwrotną, doskonalić techniki uczenia się
1
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel nie realizował dodatkowych zajęć i czynności
0
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel nie realizował innowacyjnych działań i rozwiązań, które pozwoliłyby na zmiany organizacyjne, metodyczne, programowe
0
• pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęcił raz uczniów do samodzielnego działania, organizując działanie koła wolontariatu w formie pomocy osobie starszej i samotnej. Uczniowie jednorazowo odwiedzili starszą panią, zrobili zakupy i posprzątali mieszkanie. Takie działanie jednak nie było systematyczne i nie zainspirowało uczniów do podejmowania kolejnych inicjatyw. Nauczyciel zachęcał również uczniów do działalności ekologicznej i ochrony środowiska. Działanie miało na celu przeprowadzenie szkolenia dla młodszych i starszych kolegów i koleżanek na temat segregacji odpadów. Nie było to również działanie systemowe 2
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel raz przeprowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one omówione, ze wskazaniem mocnych i słabych stron nauczyciela. Nauczyciele mieli okazję poznać działania uczniów, ich pracę w grupie i zaangażowanie. Lekcja wychowawcza dotyczyła segregacji odpadów 1
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel pełnił funkcję członka zespołu humanistów. Rzadko uczestniczył w spotkaniach zespołu i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy.
Był również członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej, jednak ta działalność ograniczyła się tylko do obecności podczas spotkań zespołu 1
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego) Nauczyciel realizował zadania z planu rozwoju zawodowego, jednak ponad połowa tych zadań nie została zrealizowana. Nauczyciel obserwował zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli oraz sam prowadził lekcję otwartą. Starał się dbać o własny warsztat pracy, jednak nie jest on zasobny. Posiada pomoce dydaktyczne z j. polskiego, jednak są to na ogół pomoce gotowe.
Nauczyciel nie stara się dbać o wystrój sali. W pracy z uczniami wykorzystuje multimedialne programy edukacyjne.
Dużym zainteresowaniem uczniów cieszą się gry dydaktyczne, które nauczyciel wykorzystuje w pracy polonisty. Przykładem może być gra „W świecie gramatyki”.
Nauczyciel rzadko angażował się w życie szkoły, chociaż współorganizował uroczystości szkolne razem z innymi nauczycielami (przy czym zawsze odgrywał drugorzędną rolę). Współorganizował wycieczkę do muzeum, jednak nie udało mu się zorganizować wycieczki do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Nauczyciel jest niezdyscyplinowany. Nie zawsze kończy rozpoczętą pracę i działanie. Nie jest też obowiązkowy i systematyczny. Te cechy muszą zostać wypracowane
2
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 43 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
……………… ………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela mianowanego
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….............................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena negatywna.
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2, §3 i §4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wymagający dopracowania. Nie stara się dobierać metod pracy do potrzeb uczniów. Nie potrafi indywidualizować pracy z uczniami. Korzysta z gotowych kart pracy, które służą uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obserwuje pracę uczniów na lekcji, lecz nie informuje ich o osiągnięciach. Lekcje i zajęcia prowadzone przez nauczyciela rzadko są atrakcyjne i angażują wszystkich uczniów. Nauczyciel stara się zmotywować dzieci i młodzież do nauki, ale nie zawsze się to udaje. Nie zna i nie stosuje metod aktywizujących. Uczniowie rzadko znają cele lekcji. Nie znają również technik uczenia się. Nauczyciel raz zorganizował wycieczkę przedmiotową do muzeum 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel na ogół zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i stara się ich przestrzegać, jednak nie zawsze na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Na lekcjach nie omawiał zasad bezpieczeństwa, choć zdarzyło się ,że zwracał uwagę na zachowania uczniów w szkole. Nauczyciel stara się pełnić poprawnie dyżur w czasie przerw. Obserwuje zachowania uczniów, ale nie zawsze interweniuje, gdy zachodzi taka potrzeba. Nauczyciel rzadko współpracował z dyrektorem szkoły i z zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa uczniów 1
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel deklaruje znajomość praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, jednak nie zawsze kieruje się dobrem uczniów. Nie przywiązuje uwagi do dbałości o zdrowie dzieci. Stara się zapewnić uczniom poczucie bezpieczeństwa w szkole. Uczniowie nie zawsze darzą nauczyciela zaufaniem. W opinii rodziców uczniowie zachowują duży dystans wobec nauczyciela. Rzadko zwracają się do niego w sytuacjach problemowych 2
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel czasami dokonuje obserwacji uczniów, by móc wypracować sposoby indywidualnej pracy w zakresie wpierania ucznia. Nie są to jednak działania systemowe, z widocznymi rezultatami w zakresie indywidualizacji pracy z uczniami. Nauczyciel prowadzi zajęcia wyrównawcze, jednak nie potrafi pomagać uczniom w opanowaniu materiału. Zaproponował prowadzenie koła literackiego, ale niestety nie spotkał się z uczniami deklarującymi chęć uczestniczenia w zajęciach koła. Nauczyciel dba o uczniów niepełnosprawnych i troszczy się o ich poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie niepełnosprawni byli angażowani w życie klasy poprzez udział w klasowych imprezach: Dzień Chłopca, mikołajki, andrzejki. Nauczyciel nie realizował zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej i rzadko uczestniczył w pracach zespołu wychowawców, celem rozpoznawania potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel przeprowadził raz lekcję wychowawczą, podczas której starał się uwrażliwić uczniów na potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Współorganizował uroczystości, podczas których kształtował postawy obywatelskie i patriotyczne np. Dzień Niepodległości. Nauczyciel uczestniczył w lokalnych obchodach Święta Niepodległości. Nauczyciel współorganizował również wycieczkę m.in. do muzeum 1
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel rzadko bierze udział w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, ale współpracował w ramach zespołu ds. promocji szkoły, planując razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów szkolnych. Uczestniczył również w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel nie do końca zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego, ale nie potrafi wskazać konkretnego rozporządzenia. Nauczyciel na ogół zna i przestrzega zapisy statutowe szkoły, stara się stosować w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Uczestniczył również w szkoleniu z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej 1
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym, ale tylko wewnątrzszkolnym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach:
• Ocena pracy nauczyciela,
• Ocenianie kształtujące w praktyce,
• Pierwsza pomoc przedmedyczna.
Formy doskonalenia zawodowego służyły wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności niestety nie znalazły one odzwierciedlenia w codziennej pracy z uczniami. Obserwacja lekcji dowodzi, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą, a tym samym nie wpływa na jakość pracy z uczniami 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, podczas których przekazuje tylko ogólne informacje o osiągnięciach uczniów, jednak nie prowadzi indywidualnych konsultacji z rodzicami uczniów. Zapraszał również rodziców na szkolne i klasowe uroczystości np. na klasową wigilię 1
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel nie potrafi samodzielnie zaplanować zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły. Nie potrafi również uwzględniać w planowaniu pracy możliwości psychofizycznych uczniów, ich potrzeb i talentów. Nie zawsze lekcje zachęcają uczniów do myślenia i rozwijają wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje technologię informacyjną, korzysta z gotowych narządzi multimedialnych, takich jak: prezentacje, gry dydaktyczne. Korzysta z programów komputerowych. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje technologię informacyjną i komunikacyjną 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel korzysta z gotowych narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy osiągnięć uczniów, jednak nie stara się poznać swoich uczniów w sposób umożliwiający podjęcie działań wspierających ich rozwój. Nauczyciel stara się udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Działania te nie przynoszą wymiernych rezultatów 1
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel nie potrafi samodzielnie dokonać ewaluacji własnej pracy. Nie podejmuje refleksji na temat własnych metod pracy i nie wyciąga wniosków do dalszej pracy. Nauczyciel nie potrafi osiągnąć pozytywnych efektów swojej pracy poprzez np. zaangażowanie uczniów w tok lekcji 0
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Szkolenia i warsztaty, w których uczestniczył nauczyciel, nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Jedynie dzięki kursowi dot. oceniania kształtującego nauczyciel wprowadził kilka elementów O.K. na swoich lekcjach i stara się informować o celach lekcji, zwracać uwagę na informację zwrotną, doskonalić techniki uczenia się
1
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel nie realizował dodatkowych zajęć i czynności
0
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel nie realizował innowacyjnych działań i rozwiązań, które pozwoliłyby na zmiany organizacyjne, metodyczne, programowe
0
• pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęcił raz uczniów do samodzielnego działania, organizując działanie koła wolontariatu w formie pomocy osobie starszej i samotnej. Uczniowie jednorazowo odwiedzili starszą panią, zrobili zakupy i posprzątali mieszkanie. Takie działanie jednak nie było systematyczne i nie zainspirowało uczniów do podejmowania kolejnych inicjatyw. Nauczyciel zachęcał również uczniów do działalności ekologicznej i ochrony środowiska. Działanie miało na celu przeprowadzenie szkolenia dla młodszych i starszych kolegów i koleżanek na temat segregacji odpadów. Nie było to również działanie systemowe 2
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel raz przeprowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one omówione, ze wskazaniem mocnych i słabych stron nauczyciela. Nauczyciele mieli okazję poznać działania uczniów, ich pracę w grupie i zaangażowanie. Lekcja wychowawcza dotyczyła segregacji odpadów 1
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel pełnił funkcję członka zespołu humanistów. Rzadko uczestniczył w spotkaniach zespołu i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy.
Był również członkiem zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej, jednak ta działalność ograniczyła się tylko do obecności podczas spotkań zespołu 1
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego) Nauczyciel realizował zadania z planu rozwoju zawodowego, jednak ponad połowa tych zadań nie została zrealizowana. Nauczyciel obserwował zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli oraz sam prowadził lekcję otwartą. Starał się dbać o własny warsztat pracy, jednak nie jest on zasobny. Posiada pomoce dydaktyczne z j. polskiego, jednak są to na ogół pomoce gotowe.
Nauczyciel nie stara się dbać o wystrój sali. W pracy z uczniami wykorzystuje multimedialne programy edukacyjne.
Dużym zainteresowaniem uczniów cieszą się gry dydaktyczne, które nauczyciel wykorzystuje w pracy polonisty. Przykładem może być gra „W świecie gramatyki”.
Nauczyciel rzadko angażował się w życie szkoły, chociaż współorganizował uroczystości szkolne razem z innymi nauczycielami (przy czym zawsze odgrywał drugorzędną rolę). Współorganizował wycieczkę do muzeum, jednak nie udało mu się zorganizować wycieczki do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Nauczyciel jest niezdyscyplinowany. Nie zawsze kończy rozpoczętą pracę i działanie. Nie jest też obowiązkowy i systematyczny. Te cechy muszą zostać wypracowane
2
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 43 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
……………… ………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.