Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) Karta oceny pracy nauczyciela mianowanego 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………............................................................................................. 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................ 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN ocena bardzo dobra. 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2, §3 i §4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób prawidłowy. Stara się dobierać metody pracy, dostosowując je do potrzeb uczniów. Indywidualizuje pracę z uczniami poprzez opracowanie kart pracy, które służą uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obserwuje pracę uczniów na lekcji i informuje ich o osiągniętych umiejętnościach. Potrafi wskazać mocne i słabe strony ucznia. Nauczyciel rozumie ideę i znaczenie oceniania kształtującego. Lekcje i zajęcia prowadzone przez nauczyciela są najczęściej atrakcyjne i angażują wszystkich uczniów. Nauczyciel potrafi zmotywować dzieci i młodzież do nauki. Stosuje metody aktywizujące, np. drzewko decyzyjne, drama, mapa mentalna i inne. Uczniowie znają cele lekcji, wiedzą, po co się uczą i jak mają się uczyć. Nauczyciel organizuje wycieczki przedmiotowe np. do muzeum, na wystawę prac malarskich i do innych miejsc, atrakcyjnych dla uczniów 3 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i ich przestrzega, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Organizuje na lekcjach wychowawczych spotkania z policjantem w celu zapoznania uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych. Zorganizował również spotkanie z pielęgniarką, podczas którego omówiono znaczenie przestrzegania zasad zdrowego trybu życia oraz rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych. Nauczyciel prawidłowo i aktywnie pełni dyżur w czasie przerw. Bardzo dokładnie obserwuje zachowania uczniów i interweniuje, gdy zachodzi taka potrzeba. Nauczyciel systematycznie współpracuje z dyrektorem szkoły, z zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, kieruje się dobrem uczniów, dba o ich zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w szkole. Uczniowie na ogół darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych. Uczniowie są traktowani partnersko ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby 2 • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel często dokonuje obserwacji uczniów, by móc wypracować sposoby indywidualnej pracy w zakresie wpierania ucznia. Organizuje zajęcia wyrównawcze podczas których pomaga w opanowaniu materiału, wyrównuje ewentualne braki i wykonuje dodatkowe zadania. Prowadzi również koło literackie dla uczniów, którzy wykazują zainteresowania książkami i czytaniem. Zauważa potencjał i możliwości uczniów. Nauczyciel dba o uczniów niepełnosprawnych i troszczy się o ich poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie niepełnosprawni są angażowani w życie klasy i mają możliwość wspólnie z innymi uczniami uczestniczyć w różnorodnych imprezach i uroczystościach szkolnych i klasowych np. Dzień Książki, Dzień Niepodległości, Dzień Kobiet i inne. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku. Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, celem rozpoznawania potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 2 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi lekcje, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Ma to również miejsce podczas integracyjnych spotkań i uroczystości np. Dzień Rodziny, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Regionu. Uczniowie mają także możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych np. „Kochamy książki”, „Ludzie listy piszą…”, „Pomagamy zwierzętom”, Podczas tego typu działań dzieci i młodzież uczą się szacunku do ludzi, zwierząt i książek. Nauczyciel realizował cykl działań związanych z czytaniem książek. Uczniowie zachęcali dorosłych i swoich rówieśników do wypożyczania książek i tworzenia książkowych reklam. Nauczyciel zorganizował szkolny konkurs wiedzy o książce, pozyskał sponsorów nagród. Te działania miały również wydźwięk patriotyczny. Uczniowie mieli zadnie związane z poszukiwaniem książek promujących uroki naszej ojczyzny. Projekt „Nasz mała ojczyzna” stworzył okazję, by nauczyciel własnym przykładem pokazał uczniom, jak ważny jest lokalny patriotyzm. Nauczyciel wspólnie z uczniami zbierał informacje o małej ojczyźnie, przeprowadzał wywiady z mieszkańcami. Nauczyciel wraz z uczniami współorganizuje uroczystości patriotyczne, które uczą patriotyzmu. Przykładem może być apel z okazji Święta Niepodległości. Nauczyciel zorganizował również wycieczki m.in. do muzeum oraz na wystawę pracy plastycznych uczniów z sąsiedniej szkoły 2 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel bierze udział w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy szkoły, uczestniczy w pracach zespołu ds. promocji szkoły, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów szkolnych. Dba również o dobry wizerunek szkoły w środowisku lokalnym, uczestniczy w Dniach Otwartych. Uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 3 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel poznaje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna zapisy statutowe szkoły i ich przestrzega, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzszkolnego 3 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: • Procedury awansu zawodowego, • ocena pracy nauczyciela, • Warsztaty drama na lekcji polskiego, • Ocenianie kształtujące w praktyce, • Warsztaty: jak redagować i oceniać dłuższe formy wypowiedzi, • Warsztaty gry dydaktyczne na j. polskim, • Obsługa tablicy multimedialnej, • Ochrona danych osobowych, • Pierwsza pomoc przedmedyczna. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności oraz znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy z uczniami. Obserwacja lekcji dowodzi, że często wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i wpływa na jakość pracy z uczniami 3 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, na które zaprasza rodziców. Omawia wówczas postępy i problemy konkretnych uczniów. Nauczyciel prowadzi również pogadanki dla rodziców np. na temat pomocy w nauce. Zaprasza również rodziców na szkolne i klasowe uroczystości np. na klasową wigilię 3 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki szkoły. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Lekcje zachęcają uczniów do myślenia, rozwijają wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje prezentacje i gry dydaktyczne. Korzysta z programów komputerowych. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb uczniów 3 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy osiągnięć uczniów. Dzięki diagnozie, stara się poznać poziom wiedzy i umiejętności swoich uczniów, dzięki czemu wspiera ich i pomaga podnieść poziom wiedzy i umiejętności np. poprzez dodatkowe zajęcia wyrównawcze. Nauczyciel udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb ucznia 3 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i modyfikuje je, tym samym wykorzystując wnioski z analizy własnej pracy. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie innowacji pedagogicznej „Czytanie może być przygodą”, dzięki której w sposób systemowy motywuje uczniów do czytania książek. Uczniowie mają również okazję poznać bliżej zawód księgarza i bibliotekarza. Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 2 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Szkolenia i warsztaty, w których uczestniczył nauczyciel, znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej, Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu nauczyciel nabył nową wiedzę i umiejętności, które z kolei są systematycznie wykorzystywane w pracy z uczniami. Formami doskonalenia zawodowego były m.in.: warsztat Jak zachęcać do czytania?; szkolenie pozwoliło na stworzenie autorskiego programu, dzięki któremu nauczyciel realizował zadania w ramach koła literackiego; Kurs: ocenianie kształtujące pozwolił na niestandardowe ocenianie, rozwijanie umiejętności uczenia się uczniów i motywowania do nauki 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował dodatkowe zajęcia w ramach koła literackiego, podczas których zainicjował grę dydaktyczną, mającą na celu zmotywowanie do czytania. Dzięki zaangażowaniu nauczyciela, uczniowie zorganizowali szkolną bibliotekę ciekawych książek, które sami przeczytali. Stworzyli również kącik czytelniczy. We współpracy z miejscową biblioteką nauczyciel zorganizował „Noc w bibliotece”, która była okazją do ciekawych prezentacji książkowych 3 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną „Czytanie może być przygodą”, dzięki której zmotywował uczniów do czytania książek. Uczniowie mieli również okazję poznać bliżej zawód księgarza i bibliotekarza. Działania innowacyjne świadczą o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela 2 • pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnych działań, organizując koło literackie, które wymaga od uczniów dużego zaangażowania, podejmowania decyzji, odpowiedzialności. Nauczyciel zachęca uczniów do rozwijania własnych zainteresowań. Na uwagę zasługuje stworzenie tzw. kącika książki, gdzie z inicjatywy uczniów pojawiły się książki godne przeczytania, zareklamowane i zrecenzowane przez uczniów. We współpracy z biblioteką uczniowie zorganizowali tzw. szafę z książkami, do której mieszkańcy naszej miejscowości wkładają książki, które wypożyczają inni 3 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one szczegółowo omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron nauczyciela. Przykładem może być lekcja „Lubimy czytać”, podczas której nauczyciele mieli okazję poznać kilka sposobów, zachęcających do czytania książek. Przeprowadzone były również zajęcia otwarte w bibliotece szkolnej. Działania te pozwalają dzielić się nabytą wiedzą z innymi nauczycielami 3 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel pełnił funkcję przewodniczącego zespołu humanistów. Opracował plan pracy zespołu oraz koordynował jego działaniami. Organizował spotkania zespołu i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku szkolnego nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdanie z pracy zespołu 2 • stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego) Nauczyciel dba o własny warsztat pracy. Gromadzi pomoce dydaktyczne z j. polskiego np. karty pracy, scenariusze zajęć, testy i sprawdziany, plakaty, plansze i inne. Dba o wystrój sali, tworzy tematyczne gazetki. W pracy z uczniami wykorzystuje tablicę interaktywną, multimedialne programy edukacyjne. Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów, szczególnie dla stażystów i kontraktowych. Podczas zajęć prezentował wykorzystanie tablicy multimedialnej w edukacji polonistycznej. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszą się gry dydaktyczne, które nauczyciel wykorzystuje w pracy polonisty. Przykładem może być gra „W poszukiwaniu ciekawej książki”; podczas tej gry uczniowie uczą się poszukiwać wartościowych książek, szukają wiedzy o autorach i poznają konteksty. Nauczyciel pełnił funkcję opiekuna stażu, dzielił się wiedzą podczas obserwacji zajęć stażysty. Nauczyciel publikował scenariusze zajęć na stronie internetowej szkoły. Nauczyciel pełnił funkcję egzaminatora j. polskiego podczas egzaminu ósmoklasisty 3 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 89 proc., co uzasadniało wystawienie bardzo dobrej ……………………. ……………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na). ……………………. ……………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.