Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) Karta oceny pracy nauczyciela mianowanego 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………............................................................................................. 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................ 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena wyróżniająca 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z §2, §3 i §4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wzorowy. Zawsze starannie dobiera metody pracy, dostosowując je do potrzeb dzieci. Rozumie potrzebę indywidualizacji pracy z uczniami, systematycznie opracowuje karty pracy i pomoce dydaktyczne, które służą uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Na bieżąco monitoruje pracę uczniów na lekcji, przekazuje informację zwrotną na temat osiągnięć uczniów. Potrafi wskazać mocne i słabe strony ucznia, z jednoczesnym wskazaniem, co uczeń musi nadrobić, jak się uczyć, nad czym koniecznie popracować. Nauczyciel rozumie ideę i znaczenie oceniania kształtującego. Lekcje i zajęcia prowadzone przez nauczyciela są atrakcyjne, angażujące wszystkich uczniów. Nauczyciel potrafi ich zaciekawić i zmotywować do nauki. W tym celu stosuje metody aktywizujące: np. rybi szkielet, drzewko decyzyjne, drama, metoda kuli śniegowej, stolików eksperckich i inne. Uczniowie znają cele lekcji, wiedzą, po co się uczą i jak mają się uczyć. Nauczyciel często prowadzi zajęcia w terenie, w muzeum, w parku i innych miejscach, atrakcyjnych dla uczniów. Nauczyciel wykonuje również samodzielnie różnorodne pomoce dydaktyczne, które wspierają pracę uczniów i zachęcają ich do poznawania otaczającej rzeczywistości 3 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i ich przestrzega, na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Bardzo często organizuje na lekcjach wychowawczych spotkania z ciekawymi ludźmi np. z policjantem, strażakami, pielęgniarką, m.in. w celu zapoznania uczniów z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych, dbania o swoje bezpieczeństwo, przestrzegania zasad zdrowego trybu życia oraz rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych. Nauczyciel wzorowo pełni dyżur w czasie przerw, potrafi zorganizować uczniom czas wolny w przerwach międzylekcyjnych, np. prezentując zabawy ruchowe na powietrzu lub wspólny taniec w holu szkoły. Nauczyciel systematycznie współpracuje z dyrektorem szkoły i zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów. Na uwagę zasługuje współpraca z rodzicami, którzy są na bieżąco zapoznawani z zasadami bhp w szkole oraz sposobami zapewnienia opieki 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, zawsze kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o ich zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w szkole. Uczniowie darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i zawsze uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel jest prawdziwym autorytetem dla uczniów, o czym świadczy fakt, że każdego roku uczniowie wybierają nauczyciela w szkolnym rankingu jako nauczyciela- dyplomatę, któremu można powierzyć swoje tajemnice. Uczniowie są traktowani partnersko ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby 3 • wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel starannie i systematycznie dokonuje obserwacji uczniów, by móc wypracować sposoby indywidualnej pracy w zakresie wpierania ucznia. Organizuje zajęcia wyrównawcze, podczas których pomaga w opanowaniu materiału, wyrównuje ewentualne braki i wykonuje dodatkowe zadania. Prowadzi również koło dziennikarskie i teatralne dla uczniów, którzy wykazują takie zainteresowania. Zauważa potencjał i możliwości uczniów. Na uwagę zasługuje dbałość o dzieci niepełnosprawne i troska o ich poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie niepełnosprawni są angażowani w życie klasy i mają możliwość wspólnie z innymi uczniami uczestniczyć w różnorodnych imprezach i uroczystościach szkolnych i klasowych np. Dzień Patrona, Dzień Niepodległości, Dzień Kobiet i inne. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku. Uczniowie niepełnosprawni biorą również aktywny udział w konkursach np. konkurs na najpiękniejszą kartkę walentynkową, stroik bożonarodzeniowy i inne. Nauczyciel ze szczególną starannością realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców celem rozpoznawania potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 3 • kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi lekcje, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych osób, szczególnie starszych i niepełnosprawnych. Ma to również miejsce podczas integracyjnych spotkań i uroczystości np. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Edukacji Narodowej i inne. Uczniowie mają także możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych np. „Poznajemy prawa człowieka”, „100 lat niepodległości”, „Bawię się z moją mamą i tatą”, „PoCZYTAjmy” i inne. Podczas tego typu działań dzieci uczą się szacunku do ludzi i do tradycji narodowych. Na uwagę zasługuje cykl działań związanych z obchodami stulecia niepodległości Polski. Realizacja projektów edukacyjnych związanych z setną rocznicą odzyskania niepodległości stała się okazją do świętowania i zabawy. Nauczyciel zorganizował powiatowy konkurs wiedzy o Polsce, rajd rowerowy, grę dydaktyczną oraz koncert muzyczno-poetycki. Wszystkie te działania były nie tylko lekcją patriotyzmu, ale również doskonałą zabawą integrującą uczniów. Projekt „Na zdrowie” stworzył okazję, by nauczyciel pokazał uczniom ćwiczenia gimnastyczne, rozwijające sprawność fizyczną, opracował zdrowy jadłospis i inne. Nauczyciel wraz z uczniami bardzo często współorganizuje uroczystości patriotyczne. Przykładem może być cykliczna uroczystość „Jestem Polakiem” lub udział w projekcie „Młodzi Patrioci”. Nauczyciel zorganizował również wycieczki m.in. do Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Solidarności w Gdańsku i innych 3 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wypracowuje plany pracy szkoły, uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad szkolnych i pozaszkolnych. Dba również o dobry wizerunek szkoły w środowisku lokalnym, uczestniczy w Dniach Otwartych oraz aktywnie działa w zespole ds. promocji szkoły Systematycznie uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 3 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco poznaje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się ww. przepisom. Nauczyciel zna i stosuje zapisy statutowe szkoły, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w szkole. Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzszkolnego 3 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach: • Procedury awansu zawodowego, • Ocena pracy nauczyciela, • Warsztaty „Malowanie poezji, • Ocenianie kształtujące w praktyce, • Warsztaty: jak redagować i oceniać dłuższe formy wypowiedzi, • Warsztaty: gramatyka na wesoło, • Konferencja: współczesne problemy w nauczaniu języka ojczystego, • Szkolenie : padlet, kahoot i platforma edukacyjna, czyli jak uczyć nowocześnie? • Szkolenie: film w edukacji polonistycznej. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy z uczniami. Obserwacja lekcji i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z uczniami 3 • współpraca z rodzicami Nauczyciel systematycznie organizuje spotkania z rodzicami, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, na które zaprasza rodziców i uczniów. Omawia wówczas postępy i problemy konkretnych uczniów. Na uwagę zasługują ciekawe inicjatywy, mające na celu zaangażowanie rodziców w życie szkoły. Przykładem może być organizacja rodzinnego rajdu rowerowego. Tego typu wspólne spędzanie czasu nie tylko angażuje rodziców w życie szkoły, ale przede wszystkim pokazuje, jak ważny jest kontakt z dziećmi i szkołą 3 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki szkoły. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Lekcje prowadzi wzorowo, potrafi zaciekawić uczniów, pobudzić ich do myślenia, kształtować umiejętność zadawania pytań, rozwijać wyobraźnię. W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie prezentacje, korzysta z bogatej filmoteki oraz programów komputerowych. Organizuje zajęcia w terenie, łącząc treści polonistyczne z artystycznymi np. poetyckie warsztaty plastyczne w plenerze. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb uczniów 3 • diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy osiągnięć uczniów. Dzięki wzorowo opracowanej diagnozie, zna poziom wiedzy i umiejętności swoich uczniów, dzięki czemu wie, jak pracować z uczniami, jak ich wspierać, jakie wykorzystać metody pracy i jak indywidualizować pracę z uczniami. Nauczyciel opracowuje indywidualne karty pracy, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami, celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb ucznia 3 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel systematycznie dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Opracowuje ankiety ewaluacji, które otrzymują uczniowie, oceniając tym samym pracę swojego nauczyciela. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i modyfikuje je, tym samym wykorzystując wnioski z analizy własnej pracy. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie innowacji pedagogicznej „Film na lekcji polskiego”, dzięki której w sposób systemowy uczy młodzież samodzielnie realizować filmy na lekcji. Uczniowie mają również okazję poznać bliżej zawód filmowca. Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 3 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Szkolenia i warsztaty, w których uczestniczył nauczyciel, znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej, Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu nauczyciel nabył nową wiedzę i umiejętności, które z kolei są systematycznie wykorzystywane w pracy z uczniami. Formami doskonalenia zawodowego było m.in: szkolenie Zrób to sam – projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela; szkolenie pozwoliło na stworzenie nowych pomocy dydaktycznych np. klocków lekturowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów. Kurs Jak uczyć poezji? pozwolił na niestandardowe prowadzenie lekcji poezji np. w parku, na holu szkoły, na strychu itp. Szkolenie Ocenianie kształtujące w praktyce dało możliwość bliższego poznania metody oceniania, która rozwija ucznia, pokazuje, co jest ważne w procesie jego uczenia oraz pozwala poznawać samego siebie 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował warsztaty teatralne i dziennikarskie dla uczniów zainteresowanych redagowaniem artykułów, reportaży, felietonów oraz grą aktorską, funkcjonowaniem teatru. Często warsztaty stawały się wspólną zabawą uczniów i ich rodziców. Zwłaszcza podczas prezentacji osiągnięć uczniów. Integracja rodzin stała się działaniem systemowym, dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczyciela. We współpracy z miejscowym domem kultury prezentacje teatralne odbywają się kilka razy w roku i są okazją do rodzinnych, twórczych spotkań 3 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną „Film na lekcji polskiego”, dzięki której w sposób systemowy młodzież mogła samodzielnie realizować filmy na lekcji. Uczniowie mieli również okazję poznać bliżej zawód filmowca. Istotnym celem innowacji było również zachęcenie rodziców do uczestnictwa w zajęciach z uczniami, podczas prezentacji osiągnięć uczniowskich. Poza tym nauczyciel była autorem programu „Edukacja teatralna alternatywą na szkolną nudę”. Dzięki realizacji programu uczniowie mieli okazję poznać bliżej kulisy teatru , nabyć wiedzę na temat procesu tworzenia sztuki teatralnej i brać udział w wielu przedstawieniach teatralnych, które dały możliwość występów publicznych i stworzyły warunki dla rozwoju zainteresowań uczniowskich. Działania innowacyjne świadczą o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela 3 • pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca uczniów do samodzielnych działań, organizując koła dziennikarskie i teatralne, które wymagają od uczniów dużego zaangażowania, podejmowania decyzji, odpowiedzialności. Poprzez obserwację nauczyciel dostrzega predyspozycje uczniów i zachęca ich do rozwijania własnych zainteresowań. Uczniowie biorą również udział w kole wolontariatu, gdzie uczą się pomagać innym i rozwijają wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka. Uczniowie mają również za zadanie poszukiwać osób, którym trzeba pomóc. Wykazują się inicjatywą w określaniu rodzaju udzielanej pomocy 3 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel systematycznie prowadzi zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Wszystkie zajęcia są szczegółowo omawiane, ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Przykładem może być lekcja „Wędrówki lekturowe”, podczas której nie tylko uczniowie, ale także nauczycieli przypominali sobie szkolne lektury. Przeprowadzone były również zajęcia otwarte poświęcone sztuce teatralnej i filmowej. Nauczyciel organizuje również warsztaty teatralne dla uczniów i ich rodziców. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają działania nauczyciela 3 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły Nauczyciel od kilku lat pełni funkcję lidera wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. Każdego roku przeprowadza diagnozę potrzeb szkoleniowych nauczycieli, gromadzi informacje o formach doskonalenia oraz konsultuje z dyrektorem plan i harmonogram wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego. Zbiera również informacje na temat szkoleń, jakie planują odbyć nauczyciele poza szkołą (w tym studiów podyplomowych). Nauczyciel pełnił również funkcję przewodniczącego zespołu nauczycieli wychowawców. Organizował spotkania zespołu, skrupulatnie planował pracę i realizował zadania, zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku szkolnego nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdania z pełnionych funkcji 2 • stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego) Nauczyciel w sposób wzorowy od lat dba o własny warsztat pracy. Gromadzi bogatą filmotekę, plansze z j. polskiego, afisze, rekwizyty teatralne, słowniki, gry edukacyjne, ćwiczenia, karty pracy i inne. Dba o wystrój sali, tworzy na bieżąco tematyczne gazetki. W pracy z uczniami wykorzystuje tablicę interaktywną, multimedialne programy edukacyjne. Korzysta również z platformy edukacyjnej oraz z padletu i gier multimedialnych. Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte nie tylko dla koleżanek i kolegów, ale także dla nauczycieli z innych szkół i doradcy metodycznego. Podczas zajęć prezentował wykorzystanie tablicy multimedialnej w edukacji polonistycznej. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszą się gry dydaktyczne, które nauczyciel często sam tworzy. Przykładem może być gra „Gramatyczne sekrety”, podczas której uczniowie uczą się gramatyki poprzez odkrywanie skarbów i ich poszukiwanie. Nauczyciel pełnił funkcję opiekuna stażu, dzielił się wiedzą podczas rady szkoleniowej dla nauczycieli na temat organizacji wycieczek szkolnych. Na uwagę zasługują publikacje, które nauczyciel zamieszcza w czasopiśmie „Polonistyka”, na ogół są to ciekawe scenariusze zajęć oraz pomysły na różnorodne atrakcyjne metody pracy. Nauczyciel nabył umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie B2, uzyskał kwalifikacje do nauczania j. angielskiego 3 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 98 proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej .............................................. ……………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na). ……...…… ……………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.