Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 17 CZERWCA 2019
Przygotowanie do kontroli organu prowadzącego
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie
Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
· Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869),
· Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 351),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 ze zm.),
· Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r.
w sprawie dokumentacji pracowniczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 2369).
Uprawnienie organu prowadzącego do kontroli działalności szkół, przedszkoli i placówek wynika
bezpośrednio z obowiązków, jakie organ ten ma względem prowadzonych przez siebie jednostek.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 Prawa oświatowego (dalej: upo.) organ prowadzący musi przede wszystkim
zapewnić warunki działania szkoły, wykonywanie remontów i zadań inwestycyjnych, obsługę
administracyjną, prawną i finansową oraz wyposażyć szkołę w pomoce dydaktyczne i sprzęt
niezbędny do realizacji programów nauczania.
Nie są to oczywiście jedyne obowiązki organu prowadzącego, kieruje on bowiem także sprawami
dyrektora, wynikającymi z jego stosunku pracy. Niemniej z obowiązków wynikają bezpośrednio
jego kompetencje kontrolne. Jeżeli organ prowadzący przeznacza środki finansowe na obsługę
szkoły oraz jej codzienne funkcjonowanie, to musi mieć możliwość sprawdzenia, czy pod
względem finansowym i administracyjnym funkcjonuje ona prawidłowo.
Regulacją, z której wynikają uprawnienia kontrolne organu prowadzącego, jest art. 57 upo.
Stosownie do tego przepisu organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej
działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych
przepisów, przez które będziemy rozumieć przede wszystkim Ustawę o finansach publicznych oraz
Ustawę o rachunkowości. Organ prowadzący będzie więc przeprowadzał kontrolę pod kątem
zgodności pracy szkoły z zasadami zawartymi w ww. aktach prawnych.
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie ze stanowiskiem doktryny przez nadzór w zakresie spraw
finansowych należy rozumieć „kwestie związane z gromadzeniem i przepływami środków
pieniężnych pomiędzy szkołą a budżetem j.s.t. oraz innymi podmiotami. Uwaga ustawodawcy zdaje
się koncentrować głównie na nadzorowaniu samych zdarzeń gospodarczych. Dotyczą ich przede
wszystkim przepisy ustawy o finansach publicznych. Główne zasady gospodarki finansowej
w szkołach i placówkach jako jednostkach sektora finansów publicznych określa art. 44 u.f.p.