Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 17 CZERWCA 2019
Instrukcja kancelaryjna w szkole
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie
Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa
oświatowego
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j.
Dz.U. z 2019 r. poz. 553 ze zm.),
· Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie
instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji
w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. z 2011 r.
Nr 14 poz. 67 ze zm.).
20 stycznia 2011 r. weszło w życie Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie
instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie
organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, wydane na podstawie art. 6 ust. 2b
Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Z kolei jego treść weszła w życie
z dniem 1 stycznia 2011 r. Zgodnie z tą regulacją Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej oraz ministra właściwego do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego, określi, w drodze rozporządzenia, dla organów
i związków międzygminnych, o których mowa w ust. 2a:
· instrukcję kancelaryjną określającą szczegółowe zasady i tryb wykonywania
czynności kancelaryjnych w urzędach obsługujących te organy i związki,
· sposób klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji w formie jednolitych
rzeczowych wykazów akt,
· instrukcję w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
określającą w szczególności zasady i tryb postępowania z dokumentacją w archiwum.
Przytoczona regulacja wskazuje, że przepisy Rozporządzenia stosuje się do:
· organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy
i związki,
· organów powiatu i starostw powiatowych,
· organów samorządu województwa i urzędów marszałkowskich,
· organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących
te organy.