Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wizyta u… Złotej Rybki – tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny
Cele główne:
• kształtowanie zainteresowania książkami,
• rozwijanie zainteresowania światem wokół,
• rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w naszym otoczeniu,
• poznanie lokalizacji (na mapie) Morza Bałtyckiego,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• ćwiczenia grafomotoryczne.
Cele szczegółowe:
• wysłuchanie baśni braci Grimm O rybaku i złotej rybce,
• odpowiadanie na pytania,
• łowienie magnetycznych rybek,
• klasyfikowanie elementów ze względu na kolor,
• wskazywanie Morza Bałtyckiego na mapie Polski,
• słuchanie odgłosów morza,
• kreślenie po śladzie,
• wycinanie fal.
Środki dydaktyczne: baśń braci Grimm O rybaku i złotej rybce, magnetofon, muzyka relaksacyjna na CD (szum fal), kredki, mapa Polski, nożyczki, niebieskie kartki papieru, ołówki, karty pracy i kleje.
Jednym z ulubionych kierunków wakacyjnych podróży najmłodszych jest morze. Dzieci uwielbiają wodne zabawy oraz tworzenie różnych piaskowych budowli. Postarajmy się zatem wprowadzić ten klimat do naszego przedszkola!
Opowieść o Złotej Rybce
To doskonałe wprowadzenie do tematów związanych z morzem. Istnieje wiele publikacji, książek oraz filmików przedstawiających baśń braci Grimm O rybaku i złotej rybce. Nauczyciel przedstawia dzieciom tę historię przy pomocy jednego ze wspominanych mediów. Po uważnym wysłuchaniu treści przez dzieci, wychowawca rozpoczyna z nimi rozmowy na jej temat. Zadaniem przedszkolaków jest odpowiedzenie na następujące pytania: Kim jest rybak? O co poprosilibyście złotą rybkę, gdybyście ją złowili? Jakie pragnienia miała żona rybaka? Dlaczego rybka zabrała swoje wszystkie podarki? Czego uczy nas ta historia?
Zapoznanie z baśnią kończy się zadaniem zręcznościowym. Wychowawca umieszcza na środku klasy mały, dmuchany basen wypełniony wodą. Znajdują się w nim trzy kolorowe rybki z przyczepionymi magnesami. Zadaniem dzieci jest złowienie rybki za pomocą specjalnej wędki. Po kilku próbach wychowankowie odpowiadają na kolejne pytania: Czy łowienie ryb jest proste? Jaki musiał być rybak? Jakie cechy charakteru posiadał?
Karta pracy – sieć
Wychowankowie otrzymują kartkę, na której narysowana jest sieć. Tym razem nie złowiono za jej pomocą żadnej ryby. W linki sieci zaplątały się jednak różnokolorowe muszle. Zadaniem dzieci jest połączenie za pomocą linii muszli w tych samych kolorach.
Nasz Bałtyk
Wychowawca prezentuje mapę Polski. Na górze zauważyć można duży niebieski obszar. To właśnie Morze Bałtyckie. Nauczyciel podkreśla, że nie wszystkie kraje mają dostęp do morza. Można zatem uznać, że jesteśmy szczęściarzami. Aby lepiej zapamiętać lokalizację Bałtyku, każdy z przedszkolaków wycina z papieru małą falę i umieszcza ją na mapie w miejscu występowania morza. Następnie wszystkie dzieci gromadzą się w kole, by wspólnie wysłuchać odgłosów fal. Cała grupa zamyka oczy i kładzie się na podłodze, wsłuchując się w muzykę relaksacyjną. Czy któryś z wychowanków poczuł się jak na prawdziwych wakacjach? Warto o to zapytać!
Żaglówka – zadania grafomotoryczne
Dzieci otrzymują szablon żaglówki. Ich zadaniem jest obrysowanie go po śladzie. Powstałe prace wychowawca rozwiesza w przedszkolnej sali.