Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ...................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN.
Ocena negatywna
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z § 2, § 3 i § 4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wymagający dopracowania. Nie indywidualizuje pracy z dziećmi, a zajęcia są dla nich mało atrakcyjne.
Stara się w sposób samodzielny wykonywać pomoce dydaktyczne, które wspierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości.
Poprawnie sprawuje opiekę nad dziećmi 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu, ale nie zawsze ich przestrzega.
Dba o czystość sali. Nie zawsze dostosowuje się do niektórych procedur i regulaminów obowiązujących w przedszkolu, np. regulamin pracy i procedura wyjść z przedszkola (brak informacji o wyjściu grupy, brak kamizelek odblaskowych dla dzieci).
Nauczycielowi zdarza się nie zadbać o higienę rąk dzieci 1
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., i kieruje się dobrem dzieci.
Uczestniczy w imprezach przedszkolnych organizowanych przez innych nauczycieli, podczas których dzieci mają okazję poznać swoje prawa.
Nauczyciel stara się troszczyć o dzieci, pełni funkcję opiekuna podczas wycieczek, wyjść i wyjazdów 2
• wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel dokonuje diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych, ale nie zawsze robi to systematycznie. Korzysta z gotowych arkuszy diagnozy, nie modyfikuje ich.
Rzadko zdarza się, aby nauczyciel samodzielnie tworzył warunki do aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola. Najczęściej włącza się w działania innych nauczycieli, jednak nie inicjuje ich samodzielnie.
Stara się poznawać dzieci przedszkolne, niestety nie jest to pełna diagnoza i wnikliwa obserwacja.
Nauczyciel stara się realizować zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie zawsze czyni to rzetelnie i zgodnie z zapisami opinii oraz orzeczeń. Rzadko uczestniczy w pracach zespołu wychowawców 2
• kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których stara się uczyć dzieci szacunku do innych, szczególnie osób starszych i niepełnosprawnych.
Nauczyciel rzadko włącza się we wspólne działania przedszkola, szybko się zniechęca oraz rezygnuje z udziału w przedszkolnych imprezach i uroczystościach.
Brał udział w projekcie „Mali Przedszkolni Patrioci”, jednak nie wykonał wszystkich zadań. Nie potrafi własnym przykładem pokazać dzieciom właściwych postaw patriotycznych i obywatelskich 1
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel rzadko uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców. Na początku roku opracował pod kierunkiem innych nauczycieli plany pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz zaplanował organizację przedszkolnych uroczystości, imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych.
Uczestniczył w zajęciach otwartych oraz sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, choć nie zawsze ich przestrzega, zwłaszcza w zakresie terminowości przeprowadzania obowiązkowych działań, np. nieoddana w terminie diagnoza dzieci, brak zapoznania się z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola, ale nie zawsze wszystkie zadania wykonuje w terminie, np. rozliczenie godzin pracy 1
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym poprzez udział m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach i kursach:
1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli.
2. Zabawy taneczne w przedszkolu.
3. Warsztaty metodyczne: ciekawe techniki plastyczne i ich wykorzystanie w pracy dzieci.
Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą. Brakuje również uzasadnienia celowości odbytych szkoleń 2
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu. Stara się na bieżąco informować o osiągnięciach dzieci. W opinii rodziców informacje przekazywane o postępach dzieci nie zawsze są jednak jasno sprecyzowane i wyczerpujące 1
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel, we współpracy z innymi pedagogami, zaplanował zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki przedszkola. Nie wykazuje jednak inicjatywy do samodzielnego planowania własnej pracy i wymaga wsparcia.
Nie uwzględnia w planowaniu pracy predyspozycji dzieci, z którymi pracuje. Na ogół prowadzi poprawne metodycznie zajęcia, ale rzadko stosuje metody aktywizujące. Mało skutecznie zachęca dzieci do pracy.
Nauczyciel rzadko w swojej pracy wykorzystuje narzędzia multimedialne, gdy jednak korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnej, ogranicza się do przedstawiania dzieciom gotowych filmików i prezentacji multimedialnych.
Podczas obserwacji zajęć dostrzeżono wykorzystanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej, jednak ma to miejsce bardzo rzadko i bez jasno określonego celu.
Rzadko organizuje zajęcia w terenie. Dzieci czasami się znudzone sposobem prowadzenia zajęć 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel, we współpracy z innymi pedagogami, potrafi przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną. Stara się poznać potrzeby swoich wychowanków, jednak nie potrafi poprawnie ich określić. Ma trudności w indywidualizowaniu pracy z dziećmi, nie potrafi zapewnić im odpowiednich narzędzi do samodzielnej pracy.
Nauczyciel nie potrafi dokonać poprawnej analizy opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej i nie zawsze wdraża zalecenia poradni w codziennej pracy z dziećmi.
Współpracuje ze specjalistami, oraz kontaktuje się z rodzicami celem omówienia potrzeb ich dziecka 1
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel nie potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy, nie zna narzędzi do przeprowadzania autorefleksji i samooceny. Nie rozumie konieczności dokonywania ewaluacji, której głównym celem jest poprawa efektywności nauczania i wychowania 0
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w szkoleniach i warsztatach organizowanych w przedszkolu, jednak w pracy z dziećmi nie wykorzystuje zdobytej wiedzy i umiejętności.
Nauczyciel uczestniczył w szkoleniu dot. ochrony danych osobowych, jak również w szkoleniu dot. zmieniających się przepisów dot. oceny pracy nauczyciela. Powyższe szkolenia odbyły się w przedszkolu w ramach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli 1
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel nie realizował innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN.
0
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel zna działania innowacyjne innych nauczycieli przedszkola, jednak nie angażuje się w te działania. Jedynym działaniem nauczyciela był udział w organizacji zajęć metodą Marii Montessori.
Nauczyciel przygotował kilka pomocy oraz pełnił opiekę nad dziećmi.
W swoich działaniach rzadko podejmuje się nowych wyzwań, stosuje tradycyjne metody pracy
1
• pobudzanie inicjatyw dzieci przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaprzedszkolnym oraz sprawowanie opieki nad dziećmi podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel nie zachęca dzieci do podejmowania inicjatyw. Realizuje podstawę programową w minimalnym zakresie. Dzieci nie przejawiają inicjatywy, wykonują zadania polecone przez nauczyciela, Nauczyciel nie potrafi wzbudzić w nich spontaniczności i ciekawości świata.
Nauczyciel próbował zachęcić dzieci do aktywności ruchowej w ramach mini koła tanecznego, jednak zapał dzieci trwał krótko i szybko się zniechęciły 2
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były to jednorazowe zajęcia, które omówiono, ze wskazaniem mocnych i słabych stron.
Nie przeprowadzono warsztatów ani zajęć otwartych dla rodziców 1
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola Nauczyciel był członkiem zespołu wychowawców w przedszkolu. Nie spotykał się jednak regularnie z innymi nauczycielami.
Zadania zlecone przez dyrektora wykonywał z opóźnieniem i brakami.
Był członkiem zespołu ds. promocji przedszkola, jednak nie zabiegał o dobry wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym. Jedynym zadaniem, jakie wykonywał, było publikowanie krótkich informacji na temat działań przedszkola na stronie internetowej 1
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego) Nauczyciel zrealizował plan rozwoju zawodowego w 50%, uzasadniając to brakiem czasu i absencją chorobową.
Próbował wzbogacić własny warsztat pracy, przygotowując kilka pomocy dydaktycznych, które wykorzystał w pracy z dziećmi.
Stosował tradycyjne metody pracy. Niestety rzadko stosował metody aktywizujące.
Wykorzystywał w pracy technologię informacyjną i komunikacyjną. Najczęściej w formie gotowych prezentacji i filmików dydaktycznych.
Nauczyciel stara się dbać o salę, jednak zbyt rzadko wykonywał gazetki tematyczne lub urządzał kąciki zainteresowań.
Nauczyciel raz prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z przedszkola, w tym dla stażystów i kontraktowych.
Zorganizował wycieczkę do ZOO we współpracy z innym nauczycielem. Współpracował z rodzicami w formie spotkań, zaplanowanych w harmonogramie zebrań z rodzicami w przedszkolu.
Uczestniczył w formach doskonalenia zawodowego, najczęściej podczas szkoleń rady pedagogicznej. Nauczyciel ma wyraźne problemy z utrzymaniem dyscypliny w grupie oraz czasami wymaga pomocy innych 2
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 43 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej2).
.............................................. …………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany.
.............................................. ……………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.