Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………..................................................... 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................ 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ................................................................... 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN. Ocena negatywna 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z § 2, § 3 i § 4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wymagający dopracowania. Nie indywidualizuje pracy z dziećmi, a zajęcia są dla nich mało atrakcyjne. Stara się w sposób samodzielny wykonywać pomoce dydaktyczne, które wspierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości. Poprawnie sprawuje opiekę nad dziećmi 2 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu, ale nie zawsze ich przestrzega. Dba o czystość sali. Nie zawsze dostosowuje się do niektórych procedur i regulaminów obowiązujących w przedszkolu, np. regulamin pracy i procedura wyjść z przedszkola (brak informacji o wyjściu grupy, brak kamizelek odblaskowych dla dzieci). Nauczycielowi zdarza się nie zadbać o higienę rąk dzieci 1 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., i kieruje się dobrem dzieci. Uczestniczy w imprezach przedszkolnych organizowanych przez innych nauczycieli, podczas których dzieci mają okazję poznać swoje prawa. Nauczyciel stara się troszczyć o dzieci, pełni funkcję opiekuna podczas wycieczek, wyjść i wyjazdów 2 • wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel dokonuje diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych, ale nie zawsze robi to systematycznie. Korzysta z gotowych arkuszy diagnozy, nie modyfikuje ich. Rzadko zdarza się, aby nauczyciel samodzielnie tworzył warunki do aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola. Najczęściej włącza się w działania innych nauczycieli, jednak nie inicjuje ich samodzielnie. Stara się poznawać dzieci przedszkolne, niestety nie jest to pełna diagnoza i wnikliwa obserwacja. Nauczyciel stara się realizować zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie zawsze czyni to rzetelnie i zgodnie z zapisami opinii oraz orzeczeń. Rzadko uczestniczy w pracach zespołu wychowawców 2 • kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których stara się uczyć dzieci szacunku do innych, szczególnie osób starszych i niepełnosprawnych. Nauczyciel rzadko włącza się we wspólne działania przedszkola, szybko się zniechęca oraz rezygnuje z udziału w przedszkolnych imprezach i uroczystościach. Brał udział w projekcie „Mali Przedszkolni Patrioci”, jednak nie wykonał wszystkich zadań. Nie potrafi własnym przykładem pokazać dzieciom właściwych postaw patriotycznych i obywatelskich 1 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel rzadko uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców. Na początku roku opracował pod kierunkiem innych nauczycieli plany pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz zaplanował organizację przedszkolnych uroczystości, imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych. Uczestniczył w zajęciach otwartych oraz sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, choć nie zawsze ich przestrzega, zwłaszcza w zakresie terminowości przeprowadzania obowiązkowych działań, np. nieoddana w terminie diagnoza dzieci, brak zapoznania się z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola, ale nie zawsze wszystkie zadania wykonuje w terminie, np. rozliczenie godzin pracy 1 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym poprzez udział m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach i kursach: 1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli. 2. Zabawy taneczne w przedszkolu. 3. Warsztaty metodyczne: ciekawe techniki plastyczne i ich wykorzystanie w pracy dzieci. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą. Brakuje również uzasadnienia celowości odbytych szkoleń 2 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu. Stara się na bieżąco informować o osiągnięciach dzieci. W opinii rodziców informacje przekazywane o postępach dzieci nie zawsze są jednak jasno sprecyzowane i wyczerpujące 1 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel, we współpracy z innymi pedagogami, zaplanował zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki przedszkola. Nie wykazuje jednak inicjatywy do samodzielnego planowania własnej pracy i wymaga wsparcia. Nie uwzględnia w planowaniu pracy predyspozycji dzieci, z którymi pracuje. Na ogół prowadzi poprawne metodycznie zajęcia, ale rzadko stosuje metody aktywizujące. Mało skutecznie zachęca dzieci do pracy. Nauczyciel rzadko w swojej pracy wykorzystuje narzędzia multimedialne, gdy jednak korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnej, ogranicza się do przedstawiania dzieciom gotowych filmików i prezentacji multimedialnych. Podczas obserwacji zajęć dostrzeżono wykorzystanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej, jednak ma to miejsce bardzo rzadko i bez jasno określonego celu. Rzadko organizuje zajęcia w terenie. Dzieci czasami się znudzone sposobem prowadzenia zajęć 2 • diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel, we współpracy z innymi pedagogami, potrafi przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną. Stara się poznać potrzeby swoich wychowanków, jednak nie potrafi poprawnie ich określić. Ma trudności w indywidualizowaniu pracy z dziećmi, nie potrafi zapewnić im odpowiednich narzędzi do samodzielnej pracy. Nauczyciel nie potrafi dokonać poprawnej analizy opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej i nie zawsze wdraża zalecenia poradni w codziennej pracy z dziećmi. Współpracuje ze specjalistami, oraz kontaktuje się z rodzicami celem omówienia potrzeb ich dziecka 1 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel nie potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy, nie zna narzędzi do przeprowadzania autorefleksji i samooceny. Nie rozumie konieczności dokonywania ewaluacji, której głównym celem jest poprawa efektywności nauczania i wychowania 0 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w szkoleniach i warsztatach organizowanych w przedszkolu, jednak w pracy z dziećmi nie wykorzystuje zdobytej wiedzy i umiejętności. Nauczyciel uczestniczył w szkoleniu dot. ochrony danych osobowych, jak również w szkoleniu dot. zmieniających się przepisów dot. oceny pracy nauczyciela. Powyższe szkolenia odbyły się w przedszkolu w ramach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli 1 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel nie realizował innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN. 0 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel zna działania innowacyjne innych nauczycieli przedszkola, jednak nie angażuje się w te działania. Jedynym działaniem nauczyciela był udział w organizacji zajęć metodą Marii Montessori. Nauczyciel przygotował kilka pomocy oraz pełnił opiekę nad dziećmi. W swoich działaniach rzadko podejmuje się nowych wyzwań, stosuje tradycyjne metody pracy 1 • pobudzanie inicjatyw dzieci przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaprzedszkolnym oraz sprawowanie opieki nad dziećmi podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel nie zachęca dzieci do podejmowania inicjatyw. Realizuje podstawę programową w minimalnym zakresie. Dzieci nie przejawiają inicjatywy, wykonują zadania polecone przez nauczyciela, Nauczyciel nie potrafi wzbudzić w nich spontaniczności i ciekawości świata. Nauczyciel próbował zachęcić dzieci do aktywności ruchowej w ramach mini koła tanecznego, jednak zapał dzieci trwał krótko i szybko się zniechęciły 2 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były to jednorazowe zajęcia, które omówiono, ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Nie przeprowadzono warsztatów ani zajęć otwartych dla rodziców 1 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola Nauczyciel był członkiem zespołu wychowawców w przedszkolu. Nie spotykał się jednak regularnie z innymi nauczycielami. Zadania zlecone przez dyrektora wykonywał z opóźnieniem i brakami. Był członkiem zespołu ds. promocji przedszkola, jednak nie zabiegał o dobry wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym. Jedynym zadaniem, jakie wykonywał, było publikowanie krótkich informacji na temat działań przedszkola na stronie internetowej 1 • stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego) Nauczyciel zrealizował plan rozwoju zawodowego w 50%, uzasadniając to brakiem czasu i absencją chorobową. Próbował wzbogacić własny warsztat pracy, przygotowując kilka pomocy dydaktycznych, które wykorzystał w pracy z dziećmi. Stosował tradycyjne metody pracy. Niestety rzadko stosował metody aktywizujące. Wykorzystywał w pracy technologię informacyjną i komunikacyjną. Najczęściej w formie gotowych prezentacji i filmików dydaktycznych. Nauczyciel stara się dbać o salę, jednak zbyt rzadko wykonywał gazetki tematyczne lub urządzał kąciki zainteresowań. Nauczyciel raz prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z przedszkola, w tym dla stażystów i kontraktowych. Zorganizował wycieczkę do ZOO we współpracy z innym nauczycielem. Współpracował z rodzicami w formie spotkań, zaplanowanych w harmonogramie zebrań z rodzicami w przedszkolu. Uczestniczył w formach doskonalenia zawodowego, najczęściej podczas szkoleń rady pedagogicznej. Nauczyciel ma wyraźne problemy z utrzymaniem dyscypliny w grupie oraz czasami wymaga pomocy innych 2 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 43 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej2). .............................................. ………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany. .............................................. …………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.