Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela kontraktowego
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena bardzo dobra.
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 i §3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi poprawne metodycznie i merytorycznie lekcje oraz zajęcia wychowawcze i opiekuńcze. Stosuje metody aktywizujące, stara się je dostosowywać do potrzeb uczniów. Indywidualizuje pracę na lekcji. Wzbogaca swoją wiedzę w tym zakresie, rozumie potrzebę różnicowania zajęć w zależności od predyspozycji uczniów. Lekcje są zazwyczaj atrakcyjne, wzbudzają ciekawość uczniów oraz motywują ich do pracy. Nauczyciel realizuje również projekty edukacyjne oraz pracuje z uczniami metodą projektu. Opracował i zrealizował kilka projektów edukacyjnych, np. Poznajemy polskich noblistów, Tajemnice języka polskiego, Zapraszamy na wędrówkę szlakami szkolnych lektur i inne. Uczniowie wykonali kilka projektów własnego pomysłu oraz przeprowadzili kilka tzw. odwróconych lekcji. Nauczyciel potrafi zaciekawić i motywować do nauki przez zadania i gry dydaktyczne w terenie. Uczniowie mieli okazję uczestniczyć w queście regionalnym po małej ojczyźnie oraz w grze miejskiej podczas wycieczki do Wrocławia. Poza tym Nauczyciel zorganizował w szkole bazę pomocy dydaktycznych na zajęcia, które systematycznie gromadził w ciągu roku szkolnego. Zadbał o wystrój sali języka polskiego. Zwraca szczególną uwagę na prezentację uczniowskich prac, organizując systematyczne wystawy 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i ich przestrzega. Poznaje procedury i regulaminy obowiązujące w szkole podczas ich wdrażania. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Pełni dyżur w sposób poprawny, stara się zwracać uwagę na zachowania uczniów, skutecznie rozwiązując problemy uczniowskie.
Nauczyciel systematycznie współpracuje z dyrektorem szkoły oraz zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci. Informuje również rodziców o obowiązujących w szkole zasadach bhp 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka przyjętej 20 listopada 1989 r. W swoich działaniach kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o poczucie bezpieczeństwa. Większość uczniów darzy nauczyciela zaufaniem. Cieszy się on szacunkiem i stanowi dla uczniów autorytet. Nauczyciel przeprowadził zajęcia wychowawcze, podczas których zwracał uwagę na poszanowanie ludzkiej godności i zdrowia jako wartości nadrzędnej w życiu każdego człowieka 3
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel dokonuje diagnozy osiągnięć uczniów zgodnie z przyjętym przez radę pedagogiczną harmonogramem. Analizuje wyniki diagnoz, wyciąga wnioski i stara się wdrażać je w pracy na lekcjach. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku. Uczeń niepełnosprawny, uczęszczający do klasy nauczyciela, bierze aktywny udział w życiu klasy, np. w przedstawieniach teatralnych, prezentacjach i konkursach. Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, wraz z innymi nauczycielami tworzy indywidualne programy edukacyjno- terapeutyczne, dokonuje wnikliwej analizy osiągnięć uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi lekcje wychowawcze, podczas których kształtuje u uczniów szacunek dla innych osób. Podczas zajęć wychowawczych uczniowie mieli okazję poznać prawa człowieka. Postawy patriotyczne i obywatelskie są kształtowane przy okazji organizowania imprez i uroczystości środowiskowych, np. Święta Niepodległości, Święta Konstytucji 3 Maja. Nauczyciel wspólnie z innymi zrealizował projekt patriotyczny Jestem Polakiem, kocham moją Ojczyznę. Działania i zadania realizowane w ramach tego projektu pozwoliły uczniom zrozumieć potrzebę promowania uczuć patriotycznych i szacunku do symboli narodowych. Ponadto nauczyciel zorganizował wystawę prac plastycznych i plakatów pt. W drodze do Niepodległej. Wystawa uświetniła szkolną uroczystość patriotyczną.
W ramach działań prospołecznych nauczyciel współpracował z Kołem Wolontariatu, wspierając uczniów podczas pracy na rzecz niepełnosprawnych i chorych w DPS-ie w……… 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel stara się systematycznie uczestniczyć w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad szkolnych. Dba również o dobry wizerunek szkoły, uczestniczy w Dniach Otwartych oraz aktywnie działa w zespole ds. promocji szkoły. Systematycznie uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel poznaje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się ww. przepisom. Nauczyciel stara się poznawać i przestrzegać zapisy statutu szkoły. Poznaje regularnie procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej, gdzie wspólnie z innymi nauczycielami wypracowuje narzędzia badawcze oraz dokonuje analizy wyników przeprowadzanych badań 3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w doskonaleniu zawodowym w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• Awans zawodowy nauczyciela,
• Zmiany w „Prawie oświatowym”,
• Metody aktywizujące w nauce przedmiotów humanistycznych,
• Warsztat metodyczny: elementy dramy na lekcjach języka polskiego,
• Jak rozmawiać z trudnymi rodzicami?,
• Ocenienie kształtujące w praktyce,
• Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce szkolnej.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służyły wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności. Większość odbytych szkoleń znajduje odzwierciedlenie w pracy z uczniami. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest, w przypadku większości zajęć, wdrażana w pracy pedagogiczno-wychowawczej i wpływa na jakość pracy z uczniami 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem zebrań, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Ponadto nauczyciel, na wyraźną prośbę rodziców, prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy uczniów z ich rodzicami. Wspólnie z rodzicami zorganizował klasową wigilię, Dzień Chłopca i Dzień Kobiet. Rodzice zauważają pracę wychowawczą nauczyciela, cenią jego pomoc w rozwiązywaniu uczniowskich konfliktów. W opinii rodziców nauczyciel jawi się jako osoba godna zaufania 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wynikające ze specyfiki szkoły. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi prawidłowo, potrafi zaciekawić uczniów, pobudzić ich do myślenia, rozwijać wyobraźnię. Przykładem może być realizacja projektów edukacyjnych, szczególnie praca metodą projektów. Nauczyciel potrafił w przemyślany sposób podzielić pracę wśród uczniów. Koordynowanie tej pracy dowiodło umiejętności rozwijania uczniowskiej wyobraźni i stwarzania warunków dla rozwoju kreatywności wychowanków. W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie multimedialne prezentacje, gromadzi i korzysta z bogatej filmoteki oraz programów komputerowych. Organizuje zajęcia w terenie, np. opisywanie natury, zmieniającej się przyrody. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące dostosowane do potrzeb dzieci 3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy szkolnej. Dzięki temu zna potrzeby swoich wychowanków, dostosowuje metody pracy, indywidualizuje pracę z uczniami, opracowuje dla nich karty pracy, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami.
Nauczyciel diagnozuje osiągnięcia uczniów, dokonuje analizy wyników tej diagnozy.
Nauczyciel prowadzi Koło Dziennikarskie, uczy samodzielności w zbieraniu materiałów do reportaży, felietonów i notatek prasowych 2
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Zauważa swoje mocne i słabe strony, dzieli się własnymi spostrzeżeniami z innymi nauczycielami. Potrafi dokonać analizy stosowanych metod pracy i zweryfikować celowość ich zastosowania, oceniając przy tym ich przydatność. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie programu Koła Młodych Czytelników, który w sposób systemowy uczy dzieci nawyku czytania książek, czasopism, krytycznej oceny i dostrzegania znaczenia książki w życiu każdego człowieka. Wszystkie działania są dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyte podczas szkoleń i warsztatów wiedza oraz umiejętności znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu systematycznie wykorzystuje ją w pracy z uczniami. Formami doskonalenia zawodowego były m.in. szkolenia:
• Jak pracować z uczniem zdolnym? – pomogło w tworzeniu programu pracy z uczniem zdolnym, wskazało na metody tej pracy oraz pokazało, w jaki sposób motywować uczniów do nauki,
• Oceniania kształtujące w praktyce – pozwoliło dostrzec potrzebę oceniania uczniów w taki sposób, by ocena stała się czynnikiem motywującym,
• Metody aktywizujące w nauce przedmiotów humanistycznych – pozwoliło na uatrakcyjnienie zajęć poprzez wprowadzenie np. metaplanu, metody projektu, drzewka decyzyjnego, metody „rybi szkielet” i wielu innych.
Każde szkolenie i warsztat, które odbył nauczyciel, było tak dobierane, by dostosować je do potrzeb szkoły, nauczyciela i jego techniki pracy 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel we współpracy z nauczycielem przyrody zorganizował warsztaty dla uczniów klas IV i ich rodziców w formie zajęć techniczno-przyrodniczych. Wykonywano zielniki, karmniki dla zwierząt oraz gromadzono żywność w schronisku. Ponadto uczestnicy mieli za zadanie stworzyć czterowiersz promujący świat roślin i zwierząt. Integracja rodzin stała się działaniem systemowym dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczyciela. We współpracy z miejscowym klubem ekologicznym warsztaty przyrodnicze odbywają się kilka razy w roku i są okazją do rodzinnych, twórczych spotkań 3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Nauczyciel w trakcie odbywanego stażu realizował zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wszystkie zadania zostały zrealizowane zgodnie z zamierzeniami. Na początku stażu został zawarty kontrakt między nauczycielem kontraktowym i opiekunem stażu. Ustalono zasady współpracy. Nauczyciel zgodnie z planem uczestniczył w życiu szkoły, realizował zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Współorganizował lub organizował szkolne uroczystości i imprezy, np. Święto Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja, Dzień Wiosny, Tydzień Opieki nad Zwierzętami i inne. Brał udział w imprezach lokalnych, np. Dożynkach, Dniach Regionu.
Nauczyciel doskonalił swoje kompetencje w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczestniczył w szkoleniu Jak udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej?.
Prowadził również zajęcia otwarte dla nauczycieli języka polskiego z terenu gminy. Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor szkoły. Zajęcia otwarte zostały omówione i dokładnie przeanalizowane. Nauczyciel dokonał ewaluacji własnych działań, określając swoje mocne i słabe strony.
Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie ciekawego projektu edukacyjnego Wędrówki szlakiem naszych lektur. Była to atrakcyjna forma utrwalania wiedzy o poznanych lekturach, dzięki której uczniowie lepiej zapamiętali świat przedstawiony w poznanych lekturach. Uczniowie poprzez udział w grach dydaktycznych i terenowych uczyły się poznawać i rozumieć otaczającą rzeczywistość.
Nauczyciel rozpoznaje potrzeby uczniów, identyfikuje je i uwzględnia w swojej pracy. Potrafi tworzyć pomoce i karty pracy dostosowane do możliwości uczniów. Nauczyciel dostosowuje metody pracy do predyspozycji uczniów. Zna i stosuje metody aktywizujące, dzięki którym zajęcia są ciekawe, przemyślane i uwzględniają potrzeby oraz możliwości dzieci. Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy, której dokonuje dwa razy w roku, korzystając przy tym z gotowych kart samooceny. Również podczas spotkań z rodzicami przekazuje arkusze ewaluacji, dzięki którym zapoznaje się z opinią rodziców dotyczącą efektów nauczania.
Dzięki tej wiedzy może ocenić własne działania, zmodyfikować metody pracy oraz wzbogacić własne doświadczenia i warsztat pracy. Samoocena służy również doskonaleniu umiejętności dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, zespołu ds. ewaluacji i promocji szkoły. Prowadził zajęcia otwarte dla innych nauczycieli, pełnił funkcję przewodniczącego zespołu wychowawców. Aktywnie uczestniczy w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego zarówno w szkole, jak i poza nią. W swojej pracy uwzględnia problemy środowiska lokalnego, np. poprzez udział w akcji
Pomagamy zwierzętom, podczas której dzieci i ich rodzice m.in. zorganizowali zbiórkę karmy dla pobliskiego Schroniska dla zwierząt. Poza tym nauczyciel współpracuje z policją, sądem rodzinnym, centrum pomocy rodzinie celem wspomagania dzieci, wymagających szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne. Nauczyciel umiejętnie korzysta w pracy z narzędzi multimedialnych. Samodzielnie wykonuje prezentacje multimedialne, korzysta z programów komputerowych, wykorzystuje filmy edukacyjne. Potrafi posługiwać się tablicą interaktywną, projektorem, drukarką i innymi urządzeniami 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 85 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej.
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
..............................................
………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.