Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela kontraktowego
1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………....................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena dobra.
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 i §3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi poprawne metodycznie i merytorycznie lekcje oraz zajęcia wychowawcze i opiekuńcze. Rzadko stosuje metody aktywizujące, dobiera na ogół metody tradycyjne, które nie zawsze przynoszą efekty dydaktyczne. Nie zawsze indywidualizuje pracę na lekcji. Nie do końca rozumie potrzebę różnicowania zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczyciel stara się uatrakcyjnić lekcje poprzez pracę zespołową uczniów angażującą ich do wspólnego działania. Nie zostały jednak wystarczająco jasno określone kryteria oceny uczniów pracujących w grupach czy zespołach. Nauczyciel realizuje szkolne projekty edukacyjne we współpracy z innymi. Przykładem może być projekt Jestem Polakiem, tu moja Ojczyzna. W tym zakresie nauczyciel wspólnie z uczniami zorganizował spotkanie z kombatantami. Uczniowie uczestniczyli również w grze terenowej, poznając uroki małej ojczyzny. Nauczyciel zmotywował uczniów do wykonywania zadań, które opracował wspólnie z nauczycielem polonistą.
Poza tym nauczyciel współorganizował wycieczkę do Wrocławia i pełnił rolę opiekuna. Przygotował również uczniowską wystawkę zdjęć z wycieczki 2
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zapoznał się z procedurami i regulaminami szkolnymi dotyczącymi bezpieczeństwa uczniów i pracowników. Przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole. Pełni dyżur w sposób poprawny, stara się zwracać uwagę na zachowania uczniów, skutecznie rozwiązuje problemy uczniowskie. Zdarzyło się dwukrotne spóźnienie na dyżur. Poza tym nauczyciel przeprowadził pogadanki dla uczniów dotyczące zasad bezpieczeństwa w szkole.
Nauczyciel współpracował z dyrektorem szkoły, zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej 20 listopada 1989 r. W swoich działaniach kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o poczucie bezpieczeństwa. Nauczyciel przeprowadził zajęcia wychowawcze, podczas których zwracał uwagę na poszanowanie ludzkiej godności i zdrowia, jako wartości nadrzędnych w życiu każdego człowieka 2
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel stara się przeprowadzić diagnozę osiągnięć uczniów zgodnie z przyjętym przez radę pedagogiczną harmonogramem badania osiągnięć uczniów. Zdarza się jednak, że diagnoza nie jest dostatecznie precyzyjna, brakuje konkretnych wniosków lub jest one wykonana pobieżnie. W pracy z dziećmi niepełnosprawnymi nauczyciel wykazuje się umiejętnością tworzenia warunków do samodzielnej pracy, okazuje życzliwość i dba o wzajemny szacunek. Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, wraz z innymi nauczycielami tworzy indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, stara się analizować osiągnięcia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadził lekcje wychowawcze, podczas których kształtował u uczniów szacunek dla innych osób. Na lekcjach historii i WOS-u nauczyciel prezentuje postawy patriotyczne i obywatelskie, które są również kształtowane przy okazji organizowania imprez i uroczystości środowiskowych, np. Święta Niepodległości, Święta Konstytucji 3 Maja. Nauczyciel wspólnie z innymi zrealizował projekt patriotyczny Jestem Polakiem, tu moja Ojczyzna. Działania i zadania realizowane w ramach tego projektu pozwoliły uczniom zrozumieć potrzebę promowania uczuć patriotycznych i szacunku do symboli narodowych.
W ramach działań prospołecznych nauczyciel współpracował z Kołem Wolontariatu, wspierając uczniów podczas pracy na rzecz niepełnosprawnych i chorych w DPS-ie w……… 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel stara się uczestniczyć w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców. Wspólnie z innymi wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad szkolnych. Uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli. 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel poznaje przepisy prawa oświatowego podczas szkoleń rady pedagogicznej. Nauczyciel stara się poznawać i przestrzegać zapisy statutu szkoły. Poznał procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Zwraca szczególną uwagę na bezpieczeństwo uczniów, informuje dyrektora o każdej sytuacji ryzykownej. Nie do końca potrafi samodzielnie rozwiązywać konflikty uczniowskie, wymaga wsparcia 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w doskonaleniu zawodowym w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• Awans zawodowy nauczyciela,
• Zmiany w prawie oświatowym,
• Ocenienie kształtujące w praktyce,
• Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce szkolnej.
Wyżej wymienione formy doskonalenia zawodowego odbyły się w szkole i służyły wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności. Niestety nie wszystkie formy dokształcania znajdują odzwierciedlenie w pracy z uczniami. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest w pełni wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i nie wpływa na jakość pracy z uczniami 1
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem zebrań, nawiązuje dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów. Przeprowadził indywidualne konsultacje, podczas których omówił problemy w nauce i zachowaniu konkretnych uczniów. Rodzice uczestniczyli w szkolnych uroczystościach, są również zaangażowani w życie klasy, szczególnie podczas organizacji klasowych andrzejek i mikołajek 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi we współpracy z innymi zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki szkoły. Stara się uwzględnić w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi poprawnie, stara się zaangażować uczniów w proces uczenia się, zna techniki uczenia, jednak nie zawsze potrafi je zaprezentować uczniom i wskazać ich drogę rozwoju.
Nauczyciel potrafił zorganizować pracę w grupach, podzielić ją między uczniów. Koordynowanie tej pracy dowiodło o umiejętności stwarzania warunków dla rozwoju kreatywności wychowanków. Nauczyciel potrafi także wykorzystać narzędzia multimedialne, jednak najczęściej korzysta z gotowych materiałów, np. prezentacji multimedialnych, filmoteki, programów komputerowych. Zorganizował raz zajęcia w muzeum, gdzie uczniowie mieli okazję uczestniczyć w wystawie i lekcji muzealnej 2
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel nie potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzi do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy szkolnej. Jednak dzięki współpracy z innymi nauczycielami udaje mu się rozpoznać potrzeby uczniów i wychowanków oraz wyciągnąć wnioski potrzebne do dalszej pracy. Nauczyciel korzysta również z gotowych kart pracy, które służą pomocą w nauce uczniom wymagającym udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciel współpracuje w szkole ze specjalistami, tj. psychologiem, pedagogiem, terapeutą, logopedą.
Stara się indywidualizować pracę na lekcji, jednak wymaga to jeszcze nabycia wiedzy, doświadczeń i umiejętności 2
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel stara się analizować własną pracę, jednak ma trudności z umiejętnym wyciągnięciem wniosków, jasnym określeniem swoich mocnych i słabych stron. Ma świadomość własnych braków i stara się doskonalić własny warsztat pracy. Wymaga pomocy w określaniu przydatności w procesie dydaktycznym stosowanych metod pracy. Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez realizację projektu edukacyjnego, wykorzystanie na lekcjach technologii informacyjnej i komunikacyjnej 2
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Podczas obserwacji zajęć dało się jedynie zauważyć wdrożenie elementów oceniania kształtującego, jako czynnika motywującego. Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego dzięki własnym poszukiwaniom wiedzy w tym zakresie oraz dzięki szkoleniu rady pedagogicznej 1
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel we współpracy z domem kultury i gminą zorganizował Święto Niepodległości, angażując uczniów i innych nauczycieli. W ramach podjętych działań przygotowano grę dydaktyczną i przedstawienie teatralne. Nauczyciel zorganizował również spotkanie z kombatantami 2
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Nauczyciel w trakcie odbywanego stażu realizował zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Zadania zostały zrealizowane w 80 proc. Niektóre z nich, np. studia podyplomowe z doradztwa zawodowego, nie zostały podjęte ze względów osobistych.
Na początku stażu został zawarty kontrakt między nauczycielem kontraktowym i opiekunem stażu. Ustalono zasady współpracy. Nauczyciel zgodnie z planem starał się uczestniczyć w życiu szkoły, realizował zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Współorganizował lub organizował szkolne uroczystości i imprezy, np. Święto Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja, Brał udział w imprezach lokalnych, np. Dniach Regionu.
Nauczyciel uczestniczył w zajęciach otwartych dla nauczycieli historii i WOS-u z terenu gminy. Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor szkoły. Zajęcia zostały omówione i przeanalizowane. Nauczyciel dokonał ewaluacji własnych działań. Nie do końca potrafił określić swoje mocne i słabe strony.
Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty swojej pracy poprzez udział uczniów w grach dydaktycznych i terenowych, organizowanych w ramach Dni Regionu i świąt narodowych.
Nauczyciel stara się dostosować metody pracy do predyspozycji uczniów. Zna metody aktywizujące, ale rzadko je stosuje. Dwa razy w roku dokonuje ewaluacji własnych działań, korzysta z gotowych kart samooceny. Również poddaje się ocenie uczniów na koniec roku szkolnego. Otrzymane informacje zwrotne stara się wykorzystać w planowaniu pracy na kolejny rok szkolny.
Dzięki tej wiedzy może ocenić własne działania, zmodyfikować metody pracy oraz wzbogacić własne doświadczenia i warsztat pracy. Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, zespołu nauczycieli przedmiotów humanistycznych. Uczestniczył w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. W swojej pracy uwzględnia problemy środowiska lokalnego, np. poprzez udział w akcji
Pomagamy zwierzętom, podczas której dzieci i ich rodzice m.in. zorganizowali zbiórkę karmy dla pobliskiego Schroniska dla zwierząt. Poza tym nauczyciel współpracuje z policją, sądem rodzinnym, celem wspomagania dzieci wymagających szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne. Nauczyciel stara się korzystać w pracy z narzędzi multimedialnych, nie są to jednak działania systemowe. Korzysta z gotowych prezentacji multimedialnych i programów komputerowych, wykorzystuje filmy edukacyjne 2
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 71 proc., co uzasadniało wystawienie oceny dobrej.
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
..............................................
………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.