Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela kontraktowego
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ....……………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena wyróżniająca.
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2 i §3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi lekcje i zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wzorowy. Stosuje nowoczesne metody pracy, starannie dobierając je do potrzeb uczniów. Indywidualizuje pracę na lekcji, poprzedzając swoje działania starannie przeprowadzoną diagnozą potrzeb uczniów. Zajęcia są atrakcyjne, angażujące do pracy wszystkich uczniów, zwłaszcza podczas realizacji zadań metodą projektu. Uczniowie wykonali kilka projektów w ciągu roku szkolnego, m.in. ekologiczny Chrońmy naszą planetę, przyrodnicze: Parki krajobrazowe Wielkopolski, Akweny Wielkopolski, Leśne zwierzęta duże i małe, Skutki globalnego ocieplenia i inne. Nauczyciel potrafi zaciekawić i motywować do nauki przez zadania i gry dydaktyczne w terenie. Uczniowie mieli okazję uczestniczyć w doświadczeniach przyrodniczych, w wycieczkach przedmiotowych, np. do ogrodu botanicznego, zoo, muzeum przyrodniczego. Nauczyciel zorganizował w szkole bazę pomocy dydaktycznych na zajęcia, które systematycznie gromadził w ciągu roku szkolnego. Zadbał o wystrój pracowni przyrodniczej, szczególnie zwraca uwagę na prezentację uczniowskich prac, organizując systematyczne wystawy 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i ich przestrzega. Na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Sumiennie pełni dyżur, zwracając uwagę na zachowania uczniów, skutecznie rozwiązuje problemy uczniowskie. Bardzo często przeprowadza w klasie pogadanki na temat dbania o swoje bezpieczeństwo, przestrzegania zasad zdrowego trybu życia oraz rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych.
Nauczyciel systematycznie współpracuje z dyrektorem szkoły oraz zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci. Na uwagę zasługuje współpraca z rodzicami, którzy są na bieżąco zapoznawani z zasadami bhp w szkole 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej 20 listopada 1989 r., zawsze kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i zawsze uzyskują pomoc oraz wsparcie. Nauczyciel jest prawdziwym autorytetem dla uczniów, traktuje ich w sposób partnerski, zwracając szczególną uwagę na ich indywidualne potrzeby 3
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel starannie i systematycznie dokonuje diagnozy osiągnięć uczniów. Analizuje wyniki diagnoz, wyciąga wnioski i uwzględnia w pracy na lekcjach. Potrafi zauważyć potencjał i możliwości uczniów. Na uwagę zasługuje dbałość i troska o uczniów niepełnosprawnych oraz ich poczucie bezpieczeństwa. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku. Dzieci niepełnosprawne biorą aktywny udział w życiu klasy, np. w przedstawieniach teatralnych, prezentacjach i konkursach. Nauczyciel ze szczególną starannością realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego 3
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi lekcje, podczas których uwrażliwia uczniów i kształtuje
w nich potrzebę okazywania szacunku innym osobom, szczególnie starszym i niepełnosprawnym. Ma to również miejsce podczas integracyjnych spotkań i uroczystości, np. Dnia Babci i Dziadka, Dnia Mamy i Taty, Dnia Edukacji Narodowej i innych. Podczas tego typu działań uczniowie kształtują postawę szacunku w stosunku do ludzi i ich pracy. Na uwagę zasługuje cykl działań promujących postawy patriotyzmu, przynależności narodowej. Przykładem może realizacja projektu edukacyjnego Jestem Polakiem, kocham moją Ojczyznę. Działania i zadania realizowane w ramach tego projektu pozwoliły uczniom zrozumieć potrzebę promowania uczuć patriotycznych i szacunku do symboli narodowych.
W ramach działań prospołecznych nauczyciel prowadził Koło Wolontariatu, dzięki któremu uczniowie mogli poznać ideę jego działania, doskonalili umiejętność niesienia pomocy ludziom starszym, samotnym i chorym. Uczniowie mieli okazję poznać życie osób samotnych w domach opieki społecznej, nawiązali współpracę z DPS-em w………………… Nauczyciel zorganizował w ramach doradztwa zawodowego cykl spotkań młodzieży z przedstawicielami różnych zawodów. Dzięki tym działaniom uczniowie uczestniczyli w wycieczkach przedmiotowych do zakładu fryzjerskiego, kosmetycznego, stolarskiego, do ośrodka zdrowia, komisariatu policji, domu kultury i innych miejsc. Te cykliczne spotkania pozwoliły im nabyć wiedzę i zapoznać się z pracą w różnych zawodach 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji, planuje razem z innymi nauczycielami organizację szkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad szkolnych. Dba również o dobry wizerunek szkoły, uczestniczy w Dniach Otwartych oraz aktywnie działa w zespole ds. promocji szkoły. Systematycznie uczestniczy w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 3
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się ww. przepisom. Nauczyciel zna i stosuje zapisy statutowe szkoły, zna i stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w szkole. Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzszkolnego 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczył w doskonaleniu zawodowym, m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
• Innowacje pedagogiczne i ich wdrożenie,
• Zmiany w Prawie oświatowym,
• Warsztaty przyrodnicze: doświadczenia na lekcji przyrody,
• Metody aktywizujące w nauce przedmiotów przyrodniczych,
• Warsztat metodyczny: „Zielone okulary” – pedagogika zabawy w edukacji przyrodniczej,
• Jak rozmawiać z trudnymi rodzicami?,
• Ocenienie kształtujące w praktyce,
• Kurs: „Zrób to sam” – projektowanie i wykonywanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela,
• Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w praktyce szkolnej.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy z uczniami. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracy pedagogiczno-wychowawczej i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z uczniami 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel systematycznie organizuje spotkania z rodzicami, dba o dobre relacje, informuje na bieżąco o osiągnięciach uczniów, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy uczniów z konkretnymi rodzicami. Na uwagę zasługują ciekawe inicjatywy mające na celu zaangażowanie rodziców w życie szkoły. Przykładem mogą być warsztaty przyrodnicze dla uczniów i ich rodziców. Tego typu spotkania nie tylko angażują rodziców we wspólne działania razem z ich dziećmi, ale także integrują rodziców ze szkołą 3
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki szkoły. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne uczniów, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi wzorowo, potrafi zaciekawić uczniów, pobudzić ich do myślenia, kształtować umiejętność zadawania pytań, rozwijać wyobraźnię. Przykładem mogą być zajęcia, podczas których uczniowie sami przeprowadzają doświadczenia, eksperymentują, notują wyniki tych działań i wysuwają wnioski. Takie możliwości daje uprawa roślin w szkolnym ogrodzie nadzorowana przez nauczyciela. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela planują pracę w ogrodzie. W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie prezentacje multimedialne, gromadzi i korzysta z bogatej filmoteki oraz programów komputerowych. Organizuje zajęcia przyrodnicze w terenie, np. wykonując miniprace ogrodowe. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb uczniów 3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy szkolnej. Dzięki wzorowo opracowanej diagnozie zna potrzeby swoich wychowanków, dostosowuje metody pracy, indywidualizuje pracę z uczniami, opracowuje dla nich karty pracy, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami celem doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka.
Nauczyciel systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, dokonuje wnikliwej analizy wyników, które uwzględnia w codziennej pracy. Nauczyciel prowadzi Koło Młodych Przyrodników, rozwijając tym samym uczniowskie talenty i zainteresowania 3
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Dwa razy w roku nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami z innymi nauczycielami. Podejmuje refleksję na temat własnych metod pracy i modyfikuje je, wykorzystując tym samym wnioski z analizy. Osiąga pozytywne efekty poprzez wdrożenie innowacji pedagogicznej Film edukacyjny na lekcji przyrody, dzięki której w sposób systemowy uczy dzieci wrażliwości na otaczającą przyrodę, ukazuje jej piękno i potrzebę dbania o czystość środowiska naturalnego kształci nawyki ekologicznego życia. Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji uczniów 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nabyta wiedza i umiejętności podczas szkoleń i warsztatów znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej. Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu nauczyciel nabył nową wiedzę i umiejętności, te z kolei są systematycznie wykorzystywane w pracy z uczniami. Formami doskonalenia zawodowego były m.in. szkolenia:
• Innowacje pedagogiczne i ich wdrożenie, które pomogło w opracowaniu, przygotowaniu i wdrożeniu innowacji pedagogicznej Film edukacyjny na lekcji przyrody. Dzięki temu nauczyciel prowadzi lekcje z wykorzystaniem filmów edukacyjnych, stosuje metody aktywizujące i czyni zajęcia interesującymi dla uczniów,
• Warsztaty przyrodnicze: doświadczenia na lekcji przyrody – pozwoliły na poznanie sposobów prowadzenia lekcji przyrody w formie doświadczeń przeprowadzanych nie tylko w sali lekcyjnej, ale także w szkolnym ogrodzie,
• Metody aktywizujące w nauce przedmiotów przyrodniczych – pozwoliło uatrakcyjnić zajęcia poprzez wprowadzenie np. metaplanu, metody projektu, drzewka decyzyjnego, metody „rybi szkielet” i wielu innych.
Każde szkolenie, które odbył nauczyciel, jest starannie dobierane, dostosowane do potrzeb szkoły, nauczyciela i jego techniki pracy. Wpływa zdecydowanie na jakość nauczania 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował warsztaty przyrodnicze dla uczniów klas IV i ich rodziców w formie zajęć techniczno-przyrodniczych. Wykonywano zielniki, karmniki oraz gromadzono żywność dla zwierząt w schronisku. Integracja rodzin stała się działaniem systemowym dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczyciela. We współpracy z miejscowym
klubem ekologicznym warsztaty przyrodnicze odbywają się kilka razy w roku i są okazją do rodzinnych, twórczych spotkań 3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Nauczyciel w trakcie odbywanego stażu realizował zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wszystkie zadania zostały zrealizowane zgodnie z zamierzeniami. Na początku stażu został zawarty kontrakt między nauczycielem kontraktowym i opiekunem stażu. Ustalono zasady współpracy. Nauczyciel zgodnie z planem uczestniczył w życiu szkoły, realizował zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Współorganizował lub organizował szkolne uroczystości i imprezy, np. Święto Pieczonego Ziemniaka, Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Ziemi, Dzień Ekologa, Dzień Wiosny, Tydzień Opieki nad Zwierzętami i inne. Brał udział w imprezach lokalnych, np. Dożynkach, Dniach Regionu, Gminnym Dniu Babci i Dziadka, Dniu Strażaka itp.
Nauczyciel doskonalił swoje kompetencje w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczestniczył w szkoleniu Jak udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej?.
Prowadził również zajęcia otwarte dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor szkoły. Zajęcia otwarte zostały omówione i dokładnie przeanalizowane, nauczyciel dokonał ewaluacji własnych działań, określając swoje mocne i słabe strony.
Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie ciekawych projektów edukacyjnych, tj. Dbamy o swoje zdrowie, Pomagamy zwierzętom, Na ratunek Ziemi. Wszystkie projekty motywowały uczniów do kreatywnego działania, doskonaliły umiejętność pracy w zespole, rozbudzały zainteresowania i ciekawość świata. Uczniowie poprzez zabawę i działania uczyły się poznawać i rozumieć otaczającą rzeczywistość.
Nauczyciel wzorowo rozpoznaje potrzeby uczniów, identyfikuje je i uwzględnia w swojej pracy. Potrafi tworzyć pomoce i karty pracy dostosowane do możliwości uczniów. Nauczyciel dostosowuje metody pracy do predyspozycji uczniów. Potrafi doskonale wykorzystać czas na lekcjach. Zna i stosuje metody aktywizujące, dzięki którym zajęcia są ciekawe, przemyślane i uwzględniają potrzeby i możliwości dzieci. Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. W tym celu opracował arkusze samooceny. Wykonuje ją dwa razy w roku. Arkusze ewaluacji przekazuje również podczas spotkań z rodzicami, dzięki czemu zapoznaje się z opinią rodziców dotyczącą efektów nauczania.
Wiedzę tę wykorzystuje w ocenie własnych działań, modyfikacji metod pracy oraz przy wzbogacaniu własnych doświadczeń i warsztatu pracy. Wnikliwa ocena własnej pracy służy również doskonaleniu umiejętności dzielenia się własną wiedzą i doświadczeniem. Nauczyciel uczestniczy systematycznie w pracach zespołu wychowawców, zespołu ewaluacji i promocji szkoły. Prowadzi zajęcia otwarte dla innych nauczycieli, pełni funkcję przewodniczącego zespołu wychowawców, jak również publikuje na stronie internetowej szkoły materiały metodyczne, np. scenariusze zajęć lub scenariusze imprez i uroczystości. Aktywnie uczestniczy w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego zarówno w szkole, jak i poza nią. W swojej pracy uwzględnia problemy środowiska lokalnego, np. poprzez udział w akcji Pomagamy zwierzętom, podczas której dzieci i ich rodzice m.in. zorganizowali zbiórkę karmy dla pobliskiego schroniska dla zwierząt. Poza tym nauczyciel systematycznie współpracuje z policją, sądem rodzinnym, centrum pomocy rodzinie celem wspomagania dzieci wymagających szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne. Nauczyciel bardzo dobrze orientuje się w przepisach prawa oświatowego, które rzetelnie i odpowiedzialnie przestrzega oraz stosuje w swojej pracy. Nauczyciel umiejętnie korzysta w pracy z narzędzi multimedialnych. Samodzielnie wykonuje prezentacje multimedialne, korzysta z programów komputerowych, wykorzystuje filmy edukacyjne. Potrafi posługiwać się tablicą interaktywną, projektorem, drukarką i innymi urządzeniami 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 98 proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej
..............................................
………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
..............................................
………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.