Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela dyplomowanego
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu .................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN
Ocena wyróżniająca // Ocena bardzo dobra // Ocena dobra // Ocena negatywna1)
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z §2, §3, §4 i §5 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz.1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Terminowo planuje i realizuje przyjęty program pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej.
Zajęcia realizowane przez nauczyciela charakteryzują się poprawnością merytoryczną i metodyczną. Lekcja posiada właściwą strukturę oraz odpowiednie metody nauczania. W procesie nauczania uwzględniane są podstawowe zasady nauczania.
Nauczyciel realizuje podstawę programową zgodnie z warunkami i zaleceniami dla danych zajęć edukacyjnych.
Zajęcia prowadzi, indywidualizując pracę z uczniami oraz pobudza ich do aktywności na zajęciach.
Uczniowie są oceniani zgodnie z zasadami określonymi w statucie szkoły i w wymaganiach edukacyjnych z przedmiotu. Nauczyciel stosuje różne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów.
Prace pisemne zwraca zawsze terminowo oraz uzasadnia ocenę.
Wzbogacając swój warsztat pracy, stosuje ciekawe, samodzielnie zaprojektowane środki dydaktyczne
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i przestrzega przepisów dotyczących bezpieczeństwa uczniów zarówno na zajęciach szkolnych jak i pozaszkolnych.
Stosuje obowiązujące w szkole procedury bezpieczeństwa i egzekwuje od wychowanków ich przestrzegania.
Starannie dyżuruje podczas przerw międzylekcyjnych oraz punktualnie rozpoczyna i kończy zajęcia dydaktyczne. Sprawuje stały dozór w trakcie prowadzenia zajęć. Systematycznie kontroluje obecność uczniów oraz uzupełnia dziennik lekcyjny. Dba o wystrój i estetykę sali lekcyjnej oraz dba o mienie szkolne.
Prowadzi zajęcia dotyczące bezpieczeństwa w szkole, w drodze do szkoły i drodze powrotnej, bezpieczeństwa w domu, bezpiecznych ferii, wakacji, bezpiecznych multimediów. Organizuje spotkania z policjantami, strażakami, ratownikami medycznymi
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej
Zna i respektuje prawa dziecka jako osoby ludzkiej zawarte w Konwencji o prawach dziecka i innych aktach prawnych. Podejmuje działania na rzecz znajomości tych praw przez uczniów i rodziców. Udziela pomocy uczniom w przypadku łamania ich praw.
Podejmuje działania zapewniające przyjazną atmosferę podczas pobytu wychowanka w szkole.
Podejmuje szereg działań na rzecz upowszechniania znajomości praw dziecka w szkole.
Cechuje go obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego ucznia. Poprawnie reaguje w sytuacjach agresji, przemocy, uzależnienia, zachowań niebezpiecznych dla życia i zdrowia uczniów. Promuje zdrowy styl życia i alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel rozpoznaje środowisko uczniów i ich problemy oraz reaguje na spostrzeżone lub sygnalizowane przez uczniów problemy. Dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości uczniów oraz indywidualizuje nauczanie w pracy z uczniem mającym trudności w nauce.
Współpracuje z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką oraz zespołem nauczycieli uczących w oddziale w celu opracowania kompleksowych działań, przeciwdziałając trudnym sytuacjom wychowawczym. Realizuje także w pracy z uczniami zalecenia określone w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Buduje u wychowanków poczucie własnej wartości poprzez motywowanie ich do dalszego rozwoju.
Włącza się w działania samorządu uczniowskiego, organizacji szkolnych, podejmując działania na rzecz społeczności szkolnej.
Prowadzi zajęcia pozalekcyjne dla zainteresowanych uczniów.
Stosuje motywujący sposób oceniania, w tym udziela poprawnie sformułowanych informacji zwrotnych
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Prowadzi zajęcia promujące wartości takie jak: równość, tolerancja, wolność, poszanowanie godności drugiego człowieka oraz zajęcia promujące postawę aktywności obywatelskiej i szacunku do rodzimej tradycji i historii.
Realizuje zapisy określone w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły, a także opracował i realizuje plan pracy wychowawczo-profilaktycznej dla swojej klasy z uwzględnieniem zdiagnozowanych problemów uczniów i zagrożeń występujących w ich środowisku.
Przekazuje uczniom wartości, normy i zasady życia społecznego oraz uczy rozumienia ich znaczenia dla funkcjonowania społeczności szkolnej.
Aktywnie uczestniczy w akcjach społecznych.
Kształtuje postawy odpowiedzialności za własne czyny i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów.
Uczy zasad kultury osobistej, kultury języka ojczystego.
Kształtuje postawy patriotyczne, obywatelskie, prospołeczne, poczucie tożsamości, świadomości narodowej i kulturowej.
Uczy szacunku dla innych i kształtuje postawy dialogu rozumianego jako umiejętność wysłuchania i rozumienia argumentów innych. Uczy umiejętności współpracy. Umiejętnie dokonuje oceny skuteczności podejmowanych oddziaływań wychowawczych
• współpraca z innymi nauczycielami Rzetelnie przygotowuje sprawozdania i opracowania oraz inne materiały na potrzeby zespołów rady pedagogicznej.
Bierze aktywny udział w pracy zespołów rady pedagogicznej oraz współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Przygotowuje uroczystości szkolne, imprezy klasowe i szkolne, spotkania integracyjne we współpracy z innymi nauczycielami. Umiejętnie współpracuje w zespole nauczycieli.
Umożliwia swoim koleżankom i kolegom z pracy obserwację własnych zajęć
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna podstawowe akty prawa oświatowego oraz umiejętnie je stosuje w pracy z uczniami.
Zna podstawowe dokumenty regulujące pracę szkoły oraz przestrzega ich zapisów. Przestrzega dyscypliny pracy, respektuje zarządzenia i zalecenia dyrektora szkoły. Sumienne i systematyczne realizuje obowiązki nauczycielskie (terminowe i poprawne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej, obecność na zebraniach komisji i zespołów rady pedagogicznej, zebraniach rady pedagogicznej).
Poprawnie i terminowo prowadzi dokumentację szkolną
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nieustannie podejmuje działania ukierunkowane na doskonaleniu warsztatu pracy.
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji o osiągniętych efektach kształcenia oraz wprowadzania niezbędnych zmian w procesie nauczania .
Potrafi dokonywać oceny efektów kształcenia w kontekście wiedzy i umiejętności uczniów określonych w podstawie programowej danego przedmiotu/danej edukacji. Uczestniczy w doskonaleniu zawodowym w formach organizowanych w ramach WDN oraz doskonaleniu zawodowym w zewnętrznych formach doskonalenia (tu: seminaria, warsztaty, kursy metodyczne i przedmiotowe, inne).
Dokonuje samooceny na podstawie analizy własnej pracy.
Skutecznie wykorzystuje w swojej pracy nabyte w procesie doskonalenia kompetencje, zgodnie z potrzebami szkoły. Realizuje następujące przedsięwzięcia doskonalące pracę szkoły:
1. ……………………………
2. …………………………….
3. …………………………….
• współpraca z rodzicami Rozpoznaje środowisko rodzinne swoich uczniów i ich problemy.
Planuje współpracę z rodzicami oraz określa jej ramy.
Podejmuje działania wspierające rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych.
Realizuje formy współpracy z rodzicami określone w prawie wewnętrznym szkoły (tu: częstotliwość zebrań z rodzicami, tematyka zebrań, pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, wsparcie i poradnictwo itp.).
Systematycznie informuje rodziców o realizacji zadań wychowawczych realizowanych w oddziale.
Informuje rodziców o postępach rozwojowych ich dziecka, jego osiągnięciach, sukcesach, trudnościach i problemach dydaktycznych, wychowawczych lub innych. Organizuje wspólnie z rodzicami wydarzenia, imprezy, uroczystości, w których udział biorą ich dzieci. Angażuje rodziców do udziału w życiu szkoły. Udziela rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych lub wychowawczych
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć
Samodzielnie planuje, organizuje i prowadzi proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy, wykorzystując wyniki diagnoz oraz uwzględniając specyfikę szkoły.
Dokonuje właściwego doboru programu nauczania, pozwalającego w pełni zrealizować podstawę programową. Dokonuje korelacji treści kształcenia i planów nauczania z prowadzonymi przez siebie zajęciami edukacyjnymi.
Stosuje różnorodne – dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów – metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Poprawnie dobiera metody nauczania do rozpoznanych technik uczenia się uczniów. Wykorzystuje narzędzi multimedialne i informatyczne, dostosowując je do specyfiki prowadzonych przez siebie zajęć.
Przygotowuje materiały multimedialne na potrzeby zajęć dydaktyczno-wychowawczych
• diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem
Diagnozuje potrzeby i możliwości edukacyjne ucznia oraz planuje – na podstawie wyników diagnozy – dalsze działania.
Uczestniczy w pracach zespołu wychowawczego oraz przedmiotowego.
Dostosowuje wymagania edukacyjne z prowadzonych zajęć edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów posiadających opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Uczestniczy w pracach zespołu ds. opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Indywidualizuje proces nauczania, tak nim kierując, aby każdy uczeń był zaangażowany i osiągnął sukces na miarę swoich możliwości.
Indywidualizuje proces kształcenia (tu np.: praca na lekcji z uczniem mającym trudności w nauce i uczniem zdolnym, przygotowuje uczniów do olimpiad i konkursów)
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Dokonuje rzetelnej ewaluacji własnej pracy i wykorzystuje wyniki do modyfikowania programów nauczania, doboru treści kształcenia oraz metodyki prowadzonych zajęć.
Posiada umiejętność formułowania wniosków i rekomendacji z badań prowadzonych w szkole.
Opracowuje samodzielnie wymagania edukacyjne dla swojego przedmiotu. Dokonuje oceny efektów kształcenia i wprowadza korekty w planach nauczania lub programach nauczania.
Podejmuje szereg działań w ramach współpracy z organizacjami działającymi w środowisku lokalnym działającymi na rzecz dziecka, ucznia i młodzieży (można je wymienić).
Opracowuje i wdraża programy poprawy efektywności.
Wykorzystuje wnioski z analizy swojej pracy do modyfikacji działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego
Doskonali się zawodowo zgodnie z kierunkami i celami doskonalenia określonymi przez dyrektora w planie nadzoru pedagogicznego.
Zdobyte w wyniku doskonalenia zawodowego umiejętności są wdrażane przez nauczyciela w praktyce i wpływają na poprawę efektów kształcenia.
Nauczyciel tworzy własne materiały ćwiczeniowe, karty pracy i inne dodatkowe materiały pomocne uczniowi w nabywaniu umiejętności.
Ponadto uzyskał dodatkowe kwalifikacje na studiach podyplomowych ……………………….. , kursach kwalifikacyjnych ……………………………… oraz seminariach ……….. .
Opracowuje samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami projekty dokumentów wewnętrznych szkoły
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN
Nauczyciel realizuje zajęcia i czynności wynikające z zapisów statutu szkoły, uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów.
Organizował wycieczki, opiekował się wychowankami podczas imprez szkolnych i konkursów.
Uczestniczył w akcjach charytatywnych.
Przestrzega procedur przeprowadzania egzaminu zewnętrznego.
Uczestniczy w przeprowadzaniu egzaminu zewnętrznego (ósmoklasisty, potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, maturalnego)
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Wprowadzał nowe metody i formy pracy, środki dydaktyczne wspierające rozwój ucznia.
Planował i realizował w szkole projekty edukacyjne z udziałem znaczących partnerów zewnętrznych.
Nauczyciel ukończył następujące formy doskonalenia zawodowego związanych z potrzebami szkoły:
1. ………………………………..
2. ………………………………..
3. …………………………………
Uzyskaną wiedzę i umiejętności wykorzystuje w bieżącej pracy szkoły .
Prowadzi działania :
1. ………………………………………….
2. …………………………………………
3. ……………………………………….
Prowadzi konsultacje dla uczniów i rodziców w zakresie poradnictwa psychologicznego, pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych.
Bierze udział w międzyszkolnych projektach edukacyjnych.
Opracowuje, wdraża innowacje pedagogiczne/lub eksperymenty pedagogiczne samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami, podwyższając jakość pracy szkoły
• pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy
Inspiruje i aktywizuje uczniów do podejmowania inicjatyw szkolnych oraz w środowisku lokalnym (akcje charytatywne, akcje na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ochrony praw dziecka, inne). Pobudza inicjatywy na rzecz rozwoju form kultury szkolnej (szkolny teatr, chór, zespół taneczny).
Sprawuje opiekę nad uczniami biorącymi udział w szkolnych i lokalnych projektach edukacyjnych (projekty dotyczące rozwoju lokalnej demokracji, inne).
Inspiruje uczniów do wymiany doświadczeń w obszarze samorządności uczniowskiej na szczeblu gminy, powiatu, województwa
• prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców
Przygotowuje, prowadzi i omawia zajęcia otwarte dla nauczycieli lub rodziców. Prowadzone zajęcia mają charakter cykliczny (np. odbywają się 2 –3 razy w ciągu roku szkolnego).
Tworzy zbiór scenariuszy zajęć oraz udostępnia je zainteresowanym nauczycielom
• wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego do doskonalenia własnej pracy oraz pracy szkoły
Prowadzi szkolenia dla nauczycieli w ramach WDN oraz opracowuje materiały edukacyjne do samokształcenia się nauczycieli i udostępnia je nauczycielom.
Opracowuje i publikuje na stronie internetowej szkoły materiały informacyjne i edukacyjne dla rodziców.
Wyjaśnia uczniom i rodzicom problemy organizacyjne, prawne i zasady określone w przepisach prawa, statucie szkoły, innych wewnętrznych uregulowaniach
• realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły
Pełni funkcję przewodniczącego przedmiotowego zespołu rady pedagogicznej oraz jest członkiem zespołu ewaluacyjnego. Pełni obowiązki opiekuna stażu.
Sprawuje funkcję opiekuna praktykantów. Pełni funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego, koła wolontariatu.
• ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły
Organizuje wymianę uczniów w ramach programów (współpracy międzynarodowej, np. Erasmus).
Prezentuje swoje umiejętności dydaktyczne i metodyczne na konferencjach międzyszkolnych, powiatowych, wojewódzkich lub ogólnopolskich.
Podejmuje działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności procesu nauczania.
Uczniowie uzyskują tytuł laureata lub olimpijczyka w olimpiadach, konkursach ogólnopolskich lub wojewódzkich lub zajmują wysokie lokaty (miejsca I–III) w zawodach sportowych lub wojewódzkich
• efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi
Sukcesywnie współpracuje z podmiotami zewnętrznymi:
1. …………………………………
2. …………………………………
3. ………………………………..
Organizuje we współpracy z podmiotami zewnętrznymi przedsięwzięcia na rzecz rozwoju ucznia:
1. ………………………………
2. …………………………….
3. ……………………………
Osiąga wymierne efekty w realizacji zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi:
1. ………………………………..
2. ………………………………..
3. ………………………………..
• dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela:
a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów Opracował i wdrożył własny program nauczania: (nazwa programu, adresat itp.).
Opracował i wdrożył własny program wychowawczo-profilaktyczny (np. dla oddziału, grupy, szkoły).
Opracował i wdrożył inne programy (np. program edukacyjny z wykorzystaniem technologii IT)
b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty Wydaje publikacje naukowe związane z oświatą.
Upowszechnia nowatorstwo pedagogiczne podczas konferencji poświęconych problemom oświaty (tu np.: organizowanych przez MEN, kuratorium oświaty, placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu regionalnym)
c) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły Opracowuje podsumowanie własnych działań wynikających z pełnionych funkcji oraz dokonuje ich ewaluacji.
Opracowuje i upowszechnia sprawozdanie z realizowanych przez szkołę działań i przedsięwzięć wraz ze wskazaniem efektów tych działań i ich wpływu na podniesienie jakości pracy szkoły
d) współpraca z CKE lub OKE, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne
Współpracuje z CKE lub OKE (egzaminator, autor zadań lub recenzent).
Współpracuje z placówkami doskonalenia na rzecz wspierania szkół i placówek w realizacji głównych kierunków polityki oświatowej państwa.
Współpracuje ze szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł……………………….. proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej // bardzo dobrej // dobrej // negatywnej1)2)
.............................................. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
................................ ………………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.