Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Regulamin Rady Pedagogicznej Szkoły
…………………………………………………..…………………….
(nazwa szkoły)
Uchwalono na podstawie:
• art. 73 ust. 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
• Statutu ………………………………………………………………………
(nazwa szkoły)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Niniejszy regulamin określa zadania, organizację i tryb pracy Rady Pedagogicznej ……………………………………………………… w …………………………
2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
a. Ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
b. szkole – należy przez to rozumieć …………………………………,
c. statucie – należy przez to rozumieć statut ……………………,
d. nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i każdego innego pracownika pedagogicznego szkoły,
e. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć ……………,
f. organie nadzorującym – należy przez to rozumieć …………….
§ 2
Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
§ 3
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
§ 4
W skład rady pedagogicznej wchodzą:
1) dyrektor szkoły,
2) wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole,
3) pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
Rozdział II
Kompetencje rady pedagogicznej
§ 5
1. Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej:
a. zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły,
b. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły,
d. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
a. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów – w przypadku szkół podstawowych i będą to wnioski do kuratora o przeniesienie ucznia,
b. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,
c. ustalanie regulaminu swojej działalności,
d. przygotowanie projektu statutu szkoły albo jego zmian,
e. zgoda na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach,
f. promowanie do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej, a w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym,
g. postanowienie o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas,
h. postanowienie o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału – w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia,
i. wskazanie, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie CKE – sposobu lub sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza albo absolwenta,
j. wskazanie spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, wymienionych w komunikacie CKE – sposobu lub sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla ucznia, słuchacza albo absolwenta,
k. zatwierdzanie kandydatury ucznia do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów,
l. przedstawienie kuratorowi oświaty wniosku o przyznanie uczniowi stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
m. zgoda na utworzenie oddziału międzynarodowego,
n. cofnięcie zgody na utworzenie oddziału międzynarodowego,
o. decyzja o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, oraz zgody rodziców ucznia.
2. Kompetencje opiniodawcze rady pedagogicznej:
a. opiniowanie organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych, oraz organizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła takie kursy prowadzi,
b. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły będącej jednostką budżetową,
c. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d. opiniowanie propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
e. opiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy,
f. opiniowanie materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym,
g. opiniowanie dopuszczenia do użytku w szkole programu nauczania,
h. opiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
i. zgoda na uznanie szkoły za eksperymentalną,
j. wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania,
k. ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
l. ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, innych niż określone w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.),
m. wyznaczanie na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym – dotyczy szkół ponadpodstawowych, z wyjątkiem szkoły branżowej,
n. wnioskowanie o powołanie przewodniczącego zespołu przedmiotowego lub zespołu problemowo-zadaniowego,
o. wnioskowanie o nadanie imienia szkole,
p. opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
q. delegowanie przedstawiciela rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
r. delegowanie przedstawiciela rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora nowo zakładanego zespołu szkół,
s. opiniowanie przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora,
t. opiniowanie powierzenia stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
u. opiniowanie odwołania ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego,
v. opinia w sprawie ustalenia oceny pracy dyrektora szkoły,
w. możliwość wystąpienia z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
x. opiniowanie propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
y. wybór przedstawiciela rady pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
z. zgłaszanie i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli,
aa. opiniowanie wysokości stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,
bb. opiniowanie średniej ocen upoważniającej do przyznania stypendium za wyniki w nauce,
cc. przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe z własnych środków,
dd. zaopiniowanie propozycji dyrektora dotyczących form realizacji zajęć wychowania fizycznego,
ee. zezwolenie na indywidualny tok nauki,
ff. zezwolenie na indywidualny program nauki,
gg. zgoda (na wniosek innych organów szkoły) na wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju,
hh. opinia w sprawie wzoru jednolitego stroju,
ii. opinia w sprawie określenia sytuacji, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga jednolitego stroju.
Rozdział III
Zadania przewodniczącego i członków rady pedagogicznej
§ 6
1. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania w formie komunikatu.
2. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
3. Przewodniczący rady pedagogicznej zobowiązany jest do:
a. realizacji uchwał rady pedagogicznej,
b. analizowania stopnia realizacji uchwał rady pedagogicznej,
c. dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godności jej członków,
d. zapoznawania członków rady pedagogicznej z obowiązującymi aktualnie przepisami prawa oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.
§ 7
Członek rady pedagogicznej zobowiązany jest do:
1. Przestrzegania postanowień prawa oświatowego, wewnętrznych uregulowań prawnych szkoły oraz zarządzeń dyrektora szkoły.
2. Czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady pedagogicznej oraz jej zespołów, do których został powołany. W szczególnych przypadkach losowych członek rady pedagogicznej może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą dyrektora szkoły.
3. Zapoznania się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu i potwierdzenia własnoręcznym podpisem, jeśli nie był obecny na zebraniu rady.
4. Realizowania prawomocnych uchwał rady pedagogicznej także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia.
5. Składania przed radą pedagogiczną sprawozdań z realizacji przydzielonych zadań.
6. Nieujawniania spraw omawianych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które objęte są tajemnicą państwową lub służbową.
7. Nieujawniania spraw omawianych w trakcie posiedzeń rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobra osobiste, godność oraz dobre imię pracowników szkoły, a także uczniów i słuchaczy lub ich rodziców.
8. Godnego zachowania w trakcie posiedzeń rady pedagogicznej, umożliwiającego sprawną realizację przyjętego porządku posiedzenia.
9. Współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady pedagogicznej.
10. Prezentowania postawy służącej kreowaniu pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku.
§ 8
Do podstawowych zadań rady pedagogicznej należy:
1. Planowanie oraz organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
2. Śródroczne, semestralne, roczne i końcowe analizowanie oraz ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki, a także materialnych warunków pracy szkoły.
3. Uchwalanie i zatwierdzanie wewnątrzszkolnych aktów normatywnych zgodnych z przepisami prawnymi.
4. Współpraca z rodzicami oraz prawnymi opiekunami uczniów.
5. Kształtowanie właściwych postaw etycznych, zawodowych i obywatelskich swoich członków.
Rozdział IV
Szczegółowe zasady działania rady pedagogicznej
§ 9
1. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane:
a. przed rozpoczęciem roku szkolnego,
b. w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów,
c. po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
d. w miarę bieżących potrzeb.
2. Zebrania mogą być organizowane:
a. na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
b. z inicjatywy dyrektora szkoły, rady szkoły, organu prowadzącego szkołę,
c. z inicjatywy co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
3. Przewodniczący o terminie i proponowanym porządku zebrania powiadamia wszystkich członków rady pedagogicznej przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
§ 10
1. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – również przedstawiciele pracodawców, organizacji pracodawców, samorządu gospodarczego lub innych organizacji gospodarczych, stowarzyszeń lub samorządów zawodowych oraz sektorowych rad do spraw kompetencji.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w tej części zebrania rady pedagogicznej, która dotyczy ich zakresu spraw.
3. Osoby zaproszone, niebędące członkami rady pedagogicznej, nie biorą udziału w głosowaniach.
§ 11
1. Porządek zebrania zatwierdza rada pedagogiczna.
2. Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu przez przewodniczącego zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności (quorum).
3. Bezpośrednio przed głosowaniem w sprawie porządku zebrania członkowie rady pedagogicznej mogą zgłaszać propozycje zmian w porządku zebrania.
4. Propozycje zmian w porządku zebrania może również złożyć przewodniczący.
5. Propozycje zmian w porządku zebrania przewodniczący poddaje pod głosowanie rady pedagogicznej.
§ 12
1. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Protokoły sporządzane są w formie elektronicznej (komputerowo). Ponadto wykonywane są wydruki papierowe protokołów. Protokoły z zebrań rady w danym roku szkolnym, w wersji papierowej oraz elektronicznej, tworzą księgę protokołów. Szczegółowy sposób sporządzania protokołów określa instrukcja protokołowania zebrań rady pedagogicznej.
2. Protokolantów wybiera przewodniczący rady pedagogicznej spośród członków rady.
3. Protokół podpisuje prowadzący zebranie i protokolanci.
4. W terminie do 14 dni po zebraniu rady protokoły zostają udostępnione do wglądu.
5. Protokół podlega zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną na następnym zebraniu.
6. Wnioski o dokonanie zmian i uzupełnień w protokole należy złożyć na piśmie przewodniczącemu rady pedagogicznej najpóźniej w przeddzień kolejnego zebrania.
7. Każdy wniosek o dokonanie korekty powinien być przedstawiony radzie pedagogicznej.
8. Uchwały i protokoły z zebrań rady pedagogicznej są dostępne dla wszystkich członków rady.
Rozdział V
Tryb podejmowania uchwał
§ 13
1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
§ 14
1. W głosowaniach tajnych podejmuje się uchwały:
a. w sprawach, w których wymagają tego przepisy prawa,
b. w sprawach personalnych dotyczących członków rady pedagogicznej i innych pracowników szkoły, na zarządzenie prowadzącego zebranie, na wniosek członka rady pedagogicznej poparty w głosowaniu przez co najmniej 1/2 liczby obecnych na zebraniu – po uprzednim jawnym głosowaniu nad przyjęciem tajności głosowania.
2. W celu ustalenia wyników głosowania tajnego rada pedagogiczna powołuje w głosowaniu jawnym trzyosobową komisję skrutacyjną. Komisja sprawdza i rozdaje karty do głosowania oraz instruuje o technice głosowania.
3. Głosy oddawane są do urny w obecności co najmniej dwóch członków komisji.
4. Komisja ogłasza ustalone wyniki głosowania, które odnotowuje się w protokole.
5. Opieczętowane przez komisję karty do głosowania przewodniczący rady pedagogicznej przechowuje do dnia zatwierdzenia protokołu.
6. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący rady pedagogicznej.
7. W głosowaniu jawnym członkowie rady pedagogicznej głosują przez podniesienie ręki.
8. W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
9. Przewodniczący wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa:
a. o wstrzymaniu wykonania uchwały przewodniczący niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego,
b. organ nadzoru pedagogicznego w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa,
c. rozstrzygnięcie organu nadzoru pedagogicznego w sprawie uchylenia uchwały jest ostateczne.
§ 15
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
2. Zmiany w regulaminie mogą być dokonane w drodze uchwały rady pedagogicznej.