Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego
oraz informacja o działalności szkoły w roku szkolnym 2018/2019
1. Ewaluacja
Przedmiot ewaluacji:
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
I. Ocena stopnia wspomagania rozwoju i edukacji uczniów
Pytania kluczowe:
• W jaki sposób szkoła zaspokaja indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów?
• Czy metody pracy są dostosowane do potrzeb uczniów?
• W jaki sposób nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy?
Zakres badania:
• obserwacja zajęć w zakresie dostosowania metod pracy do potrzeb uczniów,
• analiza dokumentacji szkoły dotyczącej procesów edukacyjnych,
• ocena zaangażowania nauczycieli w działania zespołowe.
Sposób gromadzenia danych:
• pozyskanie informacji od rodziców – ankieta,
• analiza dokumentacji – dzienniki lekcyjne, obserwacje pedagogiczne,
• obserwacja zajęć dydaktycznych.
Wyniki ewaluacji Wnioski
1. Szkoła wspomaga rozwój edukacyjny uczniów.
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji uczniów są planowane.
3. Stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb uczniów i oddziału szkolnego.
4. Nauczyciele sporadycznie pracują zespołowo. Wspólnie planują przebieg procesów edukacyjnych.
5. Nauczyciele sporadycznie pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy
1. Należy monitorować i doskonalić wspomagania rozwoju edukacyjnego uczniów.
2. Nauczyciele powinni systematycznie współpracować w planowaniu procesów edukacyjnych.
3. Nauczyciele powinni pomagać sobie nawzajem i wspólnie rozwiązywać problemy
II. Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
Przedmiot ewaluacji:
Wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
III. Cele ewaluacji wewnętrznej: szkoła jest otwarta na potrzeby środowiska lokalnego i korzysta z jego zasobów
1. Przedmiot i uzasadnienie ewaluacji wewnętrznej: ocena działań szkoły w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
2. Pytania kluczowe:
• Jakie są najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego?
• Jakie działania podejmowane są przez szkołę w celu realizacji potrzeb środowiska lokalnego?
• Jakie są wzajemne korzyści wynikające ze współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym?
3. Kryteria ewaluacji.
Kryteria sukcesu:
• Szkoła rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
• Szkoła uwzględnia zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
• Szkoła zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego.
• Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój uczniów.
IV. Informacje dotyczące sposobu przeprowadzenia ewaluacji
1. Wskazanie źródeł informacji:
• nauczyciele,
• rodzice,
• partnerzy szkoły,
• pracownicy niepedagogiczni.
2. Opis metod i narzędzi badawczych wykorzystanych do ewaluacji:
• ankiety,
• wywiady,
• obserwacje zajęć,
• analiza dokumentów.
3. Terminy przeprowadzania czynności ewaluacyjnych: luty–marzec.
V. Prezentacja wyników ewaluacji
1. Opracowanie zbiorcze wyników ankiet i wywiadu grupowego przeprowadzonych wśród:
• nauczycieli,
• rodziców,
• przedstawicieli środowiska lokalnego.
2. Opracowanie wywiadu grupowego z przedstawicielami środowiska lokalnego.
3. Zbiorcza analiza dokumentów szkolnych.
4. Analiza kart obserwacji nauczycieli.
IV. Ostateczne rezultaty ewaluacji wewnętrznej i wnioski do dalszej pracy
1. Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe:
• Jakie są najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego?
o integracja środowiska lokalnego,
o akcje charytatywne,
o korzyści edukacyjne,
o bezpieczeństwo wokół szkoły.
• Jakie działania podejmowane są przez szkołę w celu realizacji potrzeb środowiska lokalnego?
o realizacja projektów edukacyjnych,
o prowadzenie zajęć,
o organizowanie imprez środowiskowych,
o pozyskiwanie sprzętu dla szkoły.
• Jakie są wzajemne korzyści wynikające ze współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym?
o rozwijanie talentów, zainteresowań, realizacja potrzeby aktywności,
o motywacje do podejmowanych działań,
o atrakcyjność zajęć,
o rozwijanie kompetencji społecznych.
Wyniki ewaluacji Wnioski
1. Większość ankietowanych nauczycieli potwierdza, że w trakcie roku szkolnego podejmowano działania na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym.
2. Podmioty, z którymi podejmowano współpracę: policja, straż pożarna, biblioteka publiczna, miejsko-gminny ośrodek kultury, szkoły działające na terenie gminy, poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz lokalni przedsiębiorcy.
3. Większość nauczycieli wskazuje, że działania na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym podejmowane były w ramach realizacji podstawy programowej oraz poprzez udział w konkursach.
4. Wszyscy ankietowani nauczyciele zauważają korzystny wpływ współpracy ze środowiskiem lokalnym na rozwój uczniów. Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu wykorzystanie zasobów szkoły i środowiska lokalnego.
5. W ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym organizowane są wycieczki, uroczystości szkolne z udziałem rodziców, zaproszonych gości, spotkania z interesującymi ludźmi na terenie placówki i poza nią.
6. Współpraca ze środowiskiem lokalnym przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności zajęć, zapoznania uczniów z miejscami użyteczności publicznej. Uczniowie biorą udział w licznych konkursach o różnorakiej tematyce na szczeblu lokalnym i ogólnopolskim.
7. Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu wykorzystanie zasobów środowiska lokalnego. Organizowane są ciekawe wycieczki, uroczystości szkolne z udziałem rodziców, zaproszonych gości, spotkania z ciekawymi ludźmi na terenie placówki i poza nią 1. Należy zwiększyć zaangażowanie rodziców w działania na rzecz szkoły i środowiska lokalnego.
2. Należy stworzyć i zrealizować autorskie programy w celu efektywniejszego nauczania dostosowanego do potrzeb i możliwości uczniów.
3. Szkoła w swoich działaniach uwzględnia potrzeby i możliwości środowiska lokalnego.
4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym wywiera korzystny wpływ na atrakcyjność zajęć, umożliwia zapoznanie uczniów z miejscami użyteczności publicznej oraz instytucjami działającymi w środowisku lokalnym
2. Kontrola
Zakres kontroli Wnioski
1. Ocena stanu dokumentacji pedagogicznej, tj.:
• dzienniki zajęć,
• miesięczne plany pracy opiekuńczo-
-wychowawczej,
• plan współpracy z rodzicami – realizacja zadań wynikających z planu współpracy z rodzicami,
• dokumentacja dotycząca przypadków pracy z uczniem wymagającym dodatkowego wsparcia.
2. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów BHP.
3. Kontrola zapisów w dzienniku i miesięcznych planach pracy w odniesieniu do przepisów BHP dotyczących organizacji pracy w szkole – bezpieczeństwo podczas zajęć, przerw od zajęć oraz w trakcie wycieczek.
4. Kontrola działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej na podstawie planowania przez nauczycieli treści programowych.
5. Kontrola realizacji podstawy programowej, sprawdzenie zapisów w poszczególnych dokumentach z treścią podstawy programowej.
6. Kontrola zajęć dodatkowych przydzielonych nauczycielom 1. Konieczność dostosowania planów rozwoju zawodowego do koncepcji pracy szkoły.
2. Zwrócenie uwagi na przestrzeganie przez nauczycieli przepisów dotyczących dokumentacji, nadzoru pedagogicznego i awansu zawodowego.
3. Dalsze podejmowanie przez nauczycieli działań związanych z opracowaniem i wdrażaniem programów własnych i projektów edukacyjnych.
4. Dokumentacja pedagogiczna jest prowadzona starannie i rzetelnie, szczegółowo uwzględnia poczynania nauczycieli w danym roku szkolnym.
5. Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe wiadomości i umiejętności zdobyte na kursach i warsztatach doskonalących oraz wykorzystywanie ich szerzej w codziennej pracy
Przestrzeganie tygodniowego rozkładu zajęć Brak uwag
Kontrola dyrektora obejmowała również sale. Podczas kontroli pod uwagę były brane m.in. następujące czynniki:
• funkcjonalność sali,
• oznaczenia ewakuacyjne,
• dostosowanie stolików i krzesełek do wymagań ergonomii,
• wyeksponowanie zasad postępowania w nagłych wypadkach, zasad udzielania pierwszej pomocy oraz praw dziecka i ucznia Brak uwag
3. Wspomaganie
Na terenie szkoły zostało przeprowadzonych ……… szkoleń rady pedagogicznej, a poza szkołą ……… nauczycieli skorzystało z udziału w szkoleniach i warsztatach. W szkole funkcjonowały także zespoły samokształceniowe.
Ponadto:
• ……… nauczycieli podwyższało własne kwalifikacje na studiach podyplomowych,
• ……… nauczycieli uczestniczyło w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego, w zależności od potrzeb szkoły i potrzeb własnych,
• ……… nauczycieli uczestniczyło w spotkaniach oraz zajęciach otwartych, prowadzonych przez doświadczonych metodyków,
• dyrektor omawiał indywidualnie z nauczycielami sprawy związane z awansem zawodowym oraz opracowaniem planów rozwoju zawodowego.
Szkolenia rady pedagogicznej dotyczyły:
• pracy zespołowej nauczycieli,
• budowy własnego programu nauczania,
• pracy z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
• skutecznego motywowania uczniów,
• promocji i budowania pozytywnego wizerunku szkoły,
• bezpieczeństwa w szkole,
• inteligencji wielorakiej.
Wnioski:
1. W szkole jest kilku nauczycieli systematycznie doskonalących się.
2. Niektórzy nauczyciele nie podjęli żadnej zewnętrznej formy doskonalenia zawodowego oprócz szkoleniowych rad pedagogicznych.
3. Nie ma spójności pomiędzy deklarowanymi przez nauczycieli formami doskonalenia zawodowego a ich realizacją.
4. Wielu nauczycieli nie uwzględniło zaleceń wynikających z nadzoru pedagogicznego dotyczących indywidualizacji nauczania.
4. Monitorowanie realizacji podstawy programowej
Prowadzono stały monitoring realizacji podstawy programowej.
Lp. Efekty z podstawy programowej Data realizacji Data sprawdzenia Sposób sprawdzenia Przyczyny niezreali-zowania Realizacja celów wynikających z podstawy programowej
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
Lp. Zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej Data
sprawdzenia Realizacja Przyczyny niezrealizowania
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
5. Informacje o działalności szkoły
Praca rady pedagogicznej
Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały
Współpraca z rodzicami
Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw Powody niezrealizowania inicjatyw rodziców
Imprezy i uroczystości
Data Temat Uwagi o realizacji
Udział dzieci w konkursach
Data Nazwa konkursu Osiągnięcia uczniów Uwagi o realizacji
Wnioski dyrektora ze sprawowanego nadzoru w roku szkolnym 2018/2019
1. Należy systematycznie monitorować i doskonalić wspomagania rozwoju edukacji uczniów.
2. Nauczyciele powinni systematycznie współpracować w kwestii planowania procesów edukacyjnych.
3. Nauczyciele powinni pomagać sobie nawzajem i wspólnie rozwiązywać problemy.
4. W przyszłym roku szkolnym należy zorganizować cykl szkoleń dotyczących indywidualizacji pracy z uczniami.
5. Należy systematycznie realizować podstawę programową.
6. Nauczyciele powinni angażować wszystkich uczniów podczas zajęć.
7. Na zajęciach należy realizować wyznaczone cele.
8. Nauczyciele sporadycznie posługują się tablicą interaktywną oraz programami multimedialnymi.
9. Należy dokonać oceny pracy nauczycieli, którzy nie podejmują doskonalenia zawodowego.
10. Podczas zajęć warto planować sytuacje sprzyjające samodzielnemu doborowi materiałów czy sposobu pracy.