Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………..................................................... 2. Data i miejsce urodzenia ...................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................ 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ................................................................... 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN. Ocena bardzo dobra 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z § 2, § 3 i § 4 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób prawidłowy: wprowadza aktywizujące metody pracy, które dobiera zgodnie z potrzebami dzieci, często indywidualizując pracę z nimi; prowadzi zajęcia angażujące całą grupę dzieci. Nauczyciel potrafi zaciekawić i motywować do nauki przez zabawę oraz zachęca dzieci do samodzielności. Nauczyciel wykonuje różnorodne pomoce dydaktyczne, które wpierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości 3 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w przedszkolu. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel zorganizował spotkanie dzieci z policjantem i strażakiem w celu zapoznania z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach oraz w celu profilaktyki zachowań ryzykowanych, szczególnie uwrażliwiono dzieci na niebezpieczeństwo nawiązywania kontaktów z obcymi osobami. Nauczyciel zorganizował spotkanie z lekarzem w celu zapoznania dzieci z zasadami przestrzegania zdrowego trybu życia i rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych. Nauczyciel systematycznie uczestniczy w szkoleniach bhp, współpracuje z dyrektorem przedszkola oraz zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci 3 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., zawsze kieruje się dobrem dzieci, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w przedszkolu. Dzieci zwracają się do nauczyciela w sytuacjach problemowych i uzyskują pomoc i wsparcie. Nauczyciel traktuje dzieci partnersko ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby 2 • wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel systematycznie dokonuje diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych. Dostrzega możliwości dzieci, prawidłowo diagnozuje ich trudności edukacyjne i społeczne. Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku. Angażuje do różnorodnych działań wszystkie dzieci, bez względu na stopień niepełnosprawności. Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w pracach zespołu wychowawców, celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska przedszkolnego 2 • kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku wobec innych, szczególnie osób starszych i niepełnosprawnych. Współorganizuje szkolne imprezy i uroczystości o charakterze przedszkolnym i środowiskowym np.: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Edukacji Narodowej i inne. Dzieci mają także możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych, np. „Poznajemy pracę naszych rodziców”, „Chcę być zdrowy”, „Bawię się z moją mamą i tatą”, „Czytamy razem” i inne. Podczas tego typu działań dzieci uczą się szacunku do ludzkiej pracy. Nauczyciel wraz z dziećmi bardzo często współorganizuje uroczystości patriotyczne, które pozwalają uczyć miłości do ojczyzny. Przykładem może być cykliczna uroczystość „Mały Polak”. Częste wyjścia i wycieczki przedszkolaków pozwalają rozwijać umiejętności prospołeczne. Nauczyciel zorganizował wycieczki do ogrodu botanicznego, parku rozrywki, gospodarstwa agroturystycznego, apteki, OSP, ZOO i innych 2 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej. Uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji, planuje razem z innymi nauczycielami organizację przedszkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych. Często uczestniczy w zajęciach otwartych oraz sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu. Systematycznie uczestniczy w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 3 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego oraz uczestniczy w szkoleniach poświęconych ich zmianom. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola oraz stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w przedszkolu. Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzprzedszkolnego 3 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach i kursach: 1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli. 2. Zmiany w Karcie nauczyciela. 3. Zabawy taneczne w przedszkolu. 4. Praca metodą Montessori. 5. Warsztaty metodyczne: Kreatywny nauczyciel – bystre dzieci – interaktywne warsztaty pobudzania kreatywności. 6. Warsztaty metodyczne: Zielone okulary – pedagogika zabawy w edukacji przyrodniczej. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy z dziećmi. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z dziećmi 3 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu. Dba o dobre relacje z rodzicami, na bieżąco informując o osiągnięciach ich dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy dzieci z konkretnymi rodzicami. Współorganizował uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców oraz zaprasza na uroczystości organizowane w grupie przedszkolnej, np. Dzień Matki, spotkanie wigilijne, Balik Przedszkolaka 3 • planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wynikające ze specyfiki przedszkola, uwzględniając w planowaniu pracy predyspozycje dzieci, z którymi pracuje. Prowadzi ciekawe zajęcia, stosuje metody aktywizujące, potrafi zachęcić dzieci do pracy, pobudzić ich kreatywność: stara się zachęcić dzieci do zadawania pytań, wzbudzając tym samym ich naturalną ciekawość. W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie prezentacje multimedialne i korzysta z programów komputerowych. Organizuje zajęcia w terenie, wzbogacając je m.in. o wiedzę przyrodniczą i artystyczną. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel sprawnie posługuje się technologią komunikacyjną i informacyjną oraz trafnie dobiera metody pracy z dziećmi 3 • diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel potrafi samodzielnie przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną. Zna potrzeby swoich wychowanków i stara się indywidualizować pracę z dziećmi, m.in. poprzez odpowiedni dobór kart pracy. Nauczyciel dokonuje analizy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i systematycznie wdraża zalecenia poradni w codziennej pracy z dziećmi. Współpracuje ze specjalistami i kontaktuje się z rodzicami w celu omówienia indywidualnych potrzeb dziecka 3 • analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Stara się wyciągać wnioski, a swoje spostrzeżenia i uwagi wdrażać podczas pracy z dziećmi w celu podniesienia jakości nauczania i wychowania. Potrafi modyfikować metody pracy, co jest efektem przeprowadzonej przy jego udziale ewaluacji. Nauczyciel opracował i wdrożył program muzyczno-taneczny: „Tanecznym krokiem w dziecięcym świecie”. Autorefleksja i ewaluacja programu dowiodły, iż realizacja zadań zawartych w harmonogramie programu zaspokaja naturalną potrzebę ruchu dzieci, rozwija estetykę ruchu, poczucie rytmu i wrażliwość muzyczną. Wszystkie działania są dostosowane do możliwości i predyspozycji dzieci przedszkolnych 2 • wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie podnosi swe kwalifikacje i dokonali własny warsztat pracy. Większość odbytych przez niego szkoleń znajduje odzwierciedlenie w pracy z dziećmi. Zdobyta wiedza i umiejętności mają wpływ na podniesienie jakości nauczania i wychowania. Przykładem mogą być szkolenia z zakresu obsługi tablicy interaktywnej oraz przygotowania prezentacji multimedialnych. Poza tym nauczyciel uczestniczył w następujących szkoleniach metodycznych: • Zrób to sam – projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela – szkolenie pozwoliło na stworzenie nowych pomocy dydaktycznych, które cieszą się dużym zainteresowanie dzieci. • Eksperymenty przyrodnicze w przedszkolu – szkolenie pozwoliło poznać przykłady eksperymentów, które można wykonać za pomocą prostych narzędzi, a które aktywizują dzieci i rozwijają ich ciekawość wobec świata 3 • realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował dodatkowo warsztaty taneczne i muzyczne dla dzieci. Opracował program muzyczno-taneczny „Tanecznym krokiem w dziecięcym świecie”. Dzięki tym zajęciom dzieci miały możliwość zapoznania się z tańcami ludowymi i narodowymi oraz nauczenia się ich 3 • podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel realizował innowację pedagogiczną, która wpłynęła na efekty pracy z dziećmi w przedszkolu. Realizacja innowacji „Taniec uczy, bawi i rozwija” pozwoliła dzieciom doświadczyć tanecznych zabaw oraz rytmicznego ruchu dla nauki czytania, liczenia i pisania. Działania innowacyjne świadczą o pomysłowości i potrzebie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela 2 • pobudzanie inicjatyw dzieci przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaprzedszkolnym oraz sprawowanie opieki nad dziećmi podejmującymi te inicjatywy Nauczyciel zachęca dzieci do nauki poprzez zabawę. Naturalna ciekawość świata dzieci przedszkolnych jest dla niego inspiracją, który zachęca do eksperymentowania i doświadczania podczas zajęć przyrodniczych. Dzieci same uprawiają rośliny, obserwują je i zauważają zachodzące zmiany. Te działania wpływają na ich inwencję i rozwijają wyobraźnię, gdyż dzieci potrafią zilustrować własną uprawę roślin 3 • prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Nauczyciel dwukrotnie prowadził zajęcia otwarte dla koleżanek i kolegów z pracy. Były one omawiane ze wskazaniem mocnych i słabych stron. Nauczyciel zorganizował również warsztat plastyczno-techniczny dla dzieci i ich rodziców z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Działania te pozwalają na integrację środowiskową i wspomagają pracę nauczyciela 3 • realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola Nauczyciel pełnił funkcję przewodniczącego zespołu nauczycieli wychowawców. Organizował spotkania zespołu, planował pracę i realizował zadania zgodnie z założeniami planu pracy. Na koniec roku szkolnego nauczyciel przygotowywał szczegółowe sprawozdanie z pełnionej funkcji 2 • stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego) Nauczyciel gromadzi pomoce dydaktyczne, które wykorzystuje w pracy z dziećmi. Dobiera trafne metody pracy, mając na względzie potrzeby i predyspozycje dzieci. Potrafi bardzo dobrze organizować czas zajęć. Dba o wystrój Sali i na bieżąco tworzy tematyczne gazetki. W pracy z dziećmi wykorzystuje tablicę interaktywną, multimedialne programy i filmy edukacyjne. Nauczyciel prowadził zajęcia otwarte nie tylko dla koleżanek i kolegów z przedszkola, ale również dla stażystów i nauczycieli kontraktowych. W codziennej pracy z dziećmi nauczyciel stosuje metody aktywizujące, które wpływają na atrakcyjność zajęć i motywują dzieci do działania. Nauczyciel pełnił funkcję opiekuna stażu, dzielił się wiedzą podczas rady szkoleniowej dla nauczycieli na temat metody Montessori. Opracował program muzyczno-taneczny „Tanecznym krokiem w dziecięcym świecie”. Dzięki realizacji zadań w ramach tego programu, nauczyciel zintegrował środowisko rodziców, angażując ich w rytmiczne zajęcia dzieci – od wspólnych tańców zaczynając, na szyciu strojów przez rodziców kończąc 3 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 89 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej2). .............................................. ………………………………… (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany. .............................................. …………………………………… (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.