Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
Karta oceny pracy nauczyciela stażysty
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Miejsce zatrudnienia..............................................................................................................
4. Wykształcenie……………………………………………………………………………..
5. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
6. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
7. Zajmowane stanowisko (funkcja) .........................................................................................
8. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
9. Data rozpoczęcia pracy w danej szkole ................................................................................
10. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
11. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN: ocena negatywna.
12. Uzasadnienie oceny pracy:
Kryteria z §2 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (wartość punktowa od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel stara się prowadzić poprawne metodycznie i merytorycznie lekcje, jednak na ogół nie osiąga zamierzonych celów. Często zajęcia są nieprzemyślane, nauczycielowi brakuje czasu na realizację zamierzeń i zadań zaplanowanych w scenariuszu lekcji. Uczniowie często są znudzeni i nie wykazują zainteresowania tematyką lekcji. Brakuje metod aktywizujących, które uatrakcyjniłyby i zmotywowały uczniów do pracy. Nauczyciel stosuje technologię informacyjną i komunikacyjną na lekcji, jednak najczęściej są to gotowe prezentacje multimedialne lub filmiki edukacyjne. Nauczyciel stosuje metody pracy, które nie zawsze są dostosowane do potrzeb uczniów. Korzysta z gotowych kart pracy, ale rzadko uwzględnia predyspozycje uczniów i ich możliwości percepcyjne. Tym samym rzadko indywidualizuje pracę z uczniem. We współpracy z innymi nauczycielami i opiekunem stażu wypracowane zostały pomoce dydaktyczne i scenariusze zajęć, które były wykorzystane podczas lekcji, jednak brakuje tutaj inwencji nauczyciela stażysty i jego osobistego zaangażowania.
Nauczyciel nie zorganizował zajęć w terenie lub wycieczki przedmiotowej, natomiast pełnił funkcję opiekuna wyjazdu młodzieży do kina i teatru 1
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz stara się ich przestrzegać. Zapoznał się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w szkole. Przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel współpracuje z dyrektorem szkoły, zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo uczniów. Dyżury stara się pełnić sumiennie, chociaż dwa razy zdarzyły się spóźnienia. Nauczyciel dba o bezpieczeństwo uczniów, zwłaszcza podczas zajęć w szkole, ale także podczas wyjazdów 2
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel nie zna praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, jednak kieruje się dobrem uczniów, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w szkole. Traktuje uczniów z szacunkiem, troszczy się o nich, zwłaszcza podczas wyjazdów. Uczestniczył wraz z uczniami w projekcie edukacyjnym „Biegiem po zdrowie”, realizowanym w naszej szkole
2
• wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Nauczyciel starał się wspierać uczniów poprzez organizację zajęć dodatkowych dla uczniów mających trudności w nauce.
Poznawał zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej dla konkretnych uczniów, uczestniczył w pracach zespołu wychowawców celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska szkolnego. Nie zawsze jednak stosował zalecenia poradni w swojej pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nie potrafił angażować i zachęcać uczniów do pełnego uczestnictwa w życiu szkoły 2
• kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel nie potrafił rozwijać i kształtować w uczniach postaw obywatelskich, dzięki którym uczniowie zrozumieliby prawa człowieka, rozwijaliby własny patriotyzm i pracowaliby na rzecz najbliższego otoczenia. Nauczyciel nie starał się pokazać własnym przykładem postawy obywatelskiej, patriotycznej czy prospołecznej. Nauczyciel nie uczestniczył w żadnych imprezach i uroczystościach lokalnych 0
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel uczestniczył w dwóch spotkaniach zespołu nauczycieli uczących w tej samej klasie oraz raz w zespole wychowawców. Nie angażował się w planowanie pracy pedagogiczno-wychowawczej. Uczestniczył raz w zajęciach otwartych i starał się systematycznie brać udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli.
We współpracy z opiekunem stażu zorganizował lekcję otwartą dla nauczycieli historii 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel poznał statut szkoły i program wychowawczo-profilaktyczny. Poznał również procedury i regulaminy obowiązujące w szkole.
Starał się przestrzegać przepisów prawa oświatowego, nie doszło do sytuacji rażących zaniedbań, nie było przypadków nieznajomości uregulowań prawnych obowiązujących w szkole 3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczył w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli.
Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, które odbywały się w szkole:
• szkolenie bhp,
• zmiany w prawie oświatowym,
• kurs pierwszej pomocy przedmedycznej,
• ochrona danych osobowych w szkole.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego wzbogaciły wiedzę nauczyciela, jednak nie do końca potrafił tę wiedzę przenieść do praktyki szkolnej 1
• współpraca z rodzicami Nauczyciel uczestniczył w dwóch spotkaniach z rodzicami, podczas których poinformował ogólnie o osiągnięciach uczniów. Nie rozwiązywał problemów uczniów, nie prowadził indywidualnych konsultacji z rodzicami. Nie udało się również zdiagnozować zespołu klasowego, stąd znikoma znajomość środowiska uczniowskiego i rodzinnego 1
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty, zgodnie z opinią opiekuna stażu, został zrealizowany w 50 proc. Nauczyciel wspólnie z opiekunem ustalili harmonogram współpracy, zawarli kontrakt, jednak współpraca nie przebiegała pomyślnie. Zaledwie trzy razy nauczyciel stażysta (z własnej winy) obserwował lekcje prowadzone przez opiekuna stażu oraz sam prowadził trzy lekcje, które obserwował opiekun. Obserwacji zajęć stażysty dokonał również dyrektor szkoły. Wszystkie obserwacje były szczegółowo omówione i przeanalizowane. Stażyście wskazano mocne i słabe strony, zachęcano do udziału w doskonaleniu zawodowym w celu zdobycia doświadczeń, wiedzy i umiejętności, jednak nauczyciel nie w pełni skorzystał z zaproponowanej oferty szkoleń. Nauczyciel stażysta zapoznał się także z procedurą awansu zawodowego nauczycieli. Przez cały okres stażu realizował założenia planu rozwoju zawodowego, jednak nie udało się przeprowadzić zaplanowanych zajęć i zapoznać z dokumentacją szkolną. Nauczyciel nie zorganizował zaplanowanych wycieczek i zajęć w terenie. Nie przygotował diagnozy osiągnięć uczniów oraz nie brał udziału w badaniu osiągnięć uczniów. Niechętnie brał udział w życiu szkoły. Zadań zaplanowanych w szkolnym kalendarzu imprez i uroczystości, pomimo dobrowolnej chęci ich realizacji, nauczyciel nie wykonał, tłumacząc się brakiem czasu. Współpraca z rodzicami ograniczyła się tylko do dwóch spotkań, bez indywidualnych konsultacji. Nauczyciel uczestniczył w pracach zespołu nauczycieli wychowawców i nauczycieli uczących w tej samej klasie, ale nie włączał się we wspólne działania 1
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 50 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej
………………. ………………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania ciągu 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).
…………………… …………………………………….
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.