Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………....................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ...................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN.
Ocena wyróżniająca
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z § 2 i § 3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wzorowy. Różnicuje metody pracy starannie dobierając je do potrzeb dzieci, indywidualizując pracę z nimi; zajęcia są atrakcyjne, angażujące całą grupę dzieci, nauczyciel potrafi zaciekawić i motywować do nauki przez zabawę.
Zajęcia często są prowadzone w terenie, na placu zabaw, w ogrodzie.
Nauczyciel samodzielnie wykonuje różnorodne pomoce dydaktyczne, które wpierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania otaczającej rzeczywistości 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w przedszkolu. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Bardzo często organizuje w przedszkolu spotkania z policjantem, strażakami, pielęgniarką w celu zapoznania dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych, dbania o swoje bezpieczeństwo, przestrzegania zasad zdrowego trybu życia oraz rozwijania nawyków zdrowotnych i higienicznych.
Nauczyciel systematycznie współpracuje z dyrektorem przedszkola oraz zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci.
Na uwagę zasługuje współpraca z rodzicami, którzy są przez niego na bieżąco zapoznawani z zasadami bhp w przedszkolu 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., zawsze kieruje się dobrem dzieci, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w przedszkolu.
Dzieci darzą nauczyciela zaufaniem, zwracają się do niego w sytuacjach problemowych i zawsze uzyskują pomoc i wsparcie.
Nauczyciel jest prawdziwym autorytetem dla dzieci, które są przez niego traktowane partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby 3
• wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel starannie i systematycznie dokonuje diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych. Zauważa potencjał i możliwości dzieci. Na uwagę zasługuje dbałość o dzieci niepełnosprawne i troska o ich poczucie bezpieczeństwa.
Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnej szacunku, a dzieci niepełnosprawne biorą aktywny udział w życiu grupy, np. w przedstawieniach teatralnych, prezentacjach i konkursach.
Nauczyciel ze szczególną starannością realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej i uczestniczy w pracach zespołu wychowawców celem nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska przedszkolnego 3
• kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich potrzebę szacunku dla innych, szczególnie osób starszych i niepełnosprawnych. Ma to również miejsce podczas integracyjnych spotkań i uroczystości, takich jak np. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Edukacji Narodowej.
Dzieci mają także możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych, np.: "Poznajemy pracę naszych rodziców", "Chcę być zdrowy", "Bawię się z moją mamą i tatą", "Czytamy razem" i inne. Podczas tego typu działań dzieci uczą się szacunku do ludzi i ich pracy. Na uwagę zasługuje cykl działań promujących zdrowy tryb życia. Projekt „Na zdrowie” stworzył okazję, by nauczyciel własnym przykładem pokazał dzieciom ćwiczenia gimnastyczne, rozwijające sprawność fizyczną, opracował zdrowy jadłospis i inne. Nauczyciel wraz z dziećmi bardzo często współorganizuje uroczystości patriotyczne, które pozwalają uczyć miłości do ojczyzny. Przykładem może być cykliczna uroczystość „Mały Polak” lub udział w projekcie „Przedszkole Młodych Patriotów”.
Częste wyjścia i wycieczki przedszkolaków pozwalają rozwijać umiejętności prospołeczne. Nauczyciel zorganizował wycieczki do Ogrodu Botanicznego, Gospodarstwa Agroturystycznego, Apteki, OSP, ZOO i innych 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowuje plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji, planuje razem z innymi nauczycielami organizację przedszkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych. Dba również o dobry wizerunek przedszkola, uczestniczy w Dniach Otwartych oraz aktywnie działa w zespole ds. promocji przedszkola.
Systematycznie uczestniczy w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 3
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego, uczestniczy w radach szkoleniowych poświęconych zmieniającym się przepisom prawa oświatowego. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola oraz stosuje w pracy procedury i regulaminy, obowiązujące w przedszkolu.
Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzprzedszkolnego 2
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach, kursach:
1. Procedury awansu zawodowego.
2. Podstawy prawa oświatowego.
3. Warsztaty artystyczne „Malowanie na szkle”.
4. Warsztaty w zakresie metody aktywnego słuchania muzyki opracowanej metodą Batii Strauss.
5. Warsztat metodyczny: Zielone okulary pedagogika zabawy w edukacji przyrodniczej.
6. Warsztaty metodyczne: Edukacja matematyczna dzieci w wieku przedszkolnym według koncepcji prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej.
7. Warsztaty metodyczne: Moje sylabki – nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej.
8. Kurs: Zrób to sam – projektowanie i wykonywanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego służą wzbogaceniu warsztatu nauczyciela, nabyciu nowych doświadczeń i umiejętności, a co najważniejsze – znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy z dziećmi. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z dziećmi 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel systematycznie organizuje spotkania z rodzicami, dba o dobre relacje z nimi, informuje ich na bieżąco o osiągnięciach dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy dzieci z konkretnymi rodzicami.
Na uwagę zasługują podejmowane przez niego ciekawe inicjatywy, mające na celu zaangażowanie rodziców w życie przedszkola. Przykładem mogą być warsztaty artystyczne dla dzieci i ich rodziców. Tego typu spotkania nie tylko angażują rodziców we wspólne działania razem z ich dziećmi, ale także integrują rodziców z przedszkolem 3
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola, i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych, i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi w sposób przemyślany i racjonalny zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, wynikające ze specyfiki przedszkola. Uwzględnia w planowaniu pracy możliwości psychofizyczne dzieci, ich potrzeby i talenty. Zajęcia prowadzi wzorowo, potrafi zaciekawić dzieci, pobudzić ich do myślenia, kształtować umiejętność zadawania pytań, rozwijać wyobraźnię.
W swojej pracy nauczyciel umiejętnie wykorzystuje narzędzia multimedialne, samodzielnie przygotowuje prezentacje multimedialne, gromadzi i korzysta z bogatej filmoteki oraz programów komputerowych.
Organizuje zajęcia w terenie, szczególnie przyrodnicze i artystyczne, np. organizując mini warsztaty plastyczne w plenerze. Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel zna i stosuje metody aktywizujące, dostosowane do potrzeb dzieci 3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel potrafi samodzielnie opracować i przygotować narzędzia do przeprowadzenia obserwacji i diagnozy przedszkolnej. Dzięki wzorowo opracowanej diagnozie zna potrzeby swoich wychowanków, dostosowuje metody pracy, indywidualizuje pracę z dziećmi, opracowuje dla nich karty pracy, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując ze specjalistami. Poza tym na bieżąco kontaktuje się z rodzicami w celu doprecyzowania indywidualnych potrzeb dziecka 3
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Dwa razy w roku nauczyciel dokonuje ewaluacji własnej pracy. Potrafi dzielić się własnymi spostrzeżeniami na temat swojej pracy z innymi nauczycielami. Podejmuje autorefleksję na temat własnych metod pracy i modyfikuje je, tym samym wykorzystując wnioski z analizy własnej pracy.
Osiąga pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie innowacji pedagogicznej „Chronimy przyrodę”, dzięki której w sposób systemowy uczy dzieci dbałości o środowisko naturalne, kształci nawyki segregacji odpadów, oszczędzania wody i prądu.
Wszystkie działania są przemyślane i dostosowane do możliwości i predyspozycji dzieci przedszkolnych 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Odbyte szkolenia i warsztaty znajdują odzwierciedlenie w pracy zawodowej, Przykładem jest szkolenie w zakresie obsługi tablicy multimedialnej, dzięki któremu nauczyciel nabył nową wiedzę i umiejętności, które z kolei są systematycznie wykorzystywane w pracy z dziećmi.
Formami doskonalenia zawodowego były m.in:
• "Zrób to sam" – projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela. Szkolenie pozwoliło na stworzenie nowych pomocy dydaktycznych, które cieszą się dużym zainteresowanie dzieci.
• Kurs: "Radosne muzykowanie" –inspiracje dla nauczycieli. Warsztat metodyczny nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, który stał się źródłem inspiracji do nauki gry na instrumentach perkusyjnych w grupie pięciolatków, dzięki czemu z inicjatywny nauczyciela został stworzy w przedszkolu mini zespół muzyczny.
• "Pracujemy metodą Marii Montessori" – szkolenie pozwoliło poznać nową, atrakcyjną metodę prac angażującą wszystkie dzieci 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował warsztaty dla dzieci przedszkolnych w formie zajęć plastyczno-technicznych. Zapraszał na nie rodziców i często stawały się wspólną zabawą dla wszystkich. Integracja rodzin stała się działaniem systemowym, dzięki ogromnemu zaangażowaniu nauczyciela. We współpracy z miejscowym Domem Kultury warsztaty plastyczne odbywają się kilka razy w roku i są okazją do rodzinnych, twórczych spotkań 3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Nauczyciel w trakcie odbywanego stażu realizował zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wszystkie zadania zostały zrealizowane zgodnie z zamierzeniami. Na początku stażu został zawarty kontrakt między nauczycielem kontraktowym i opiekunem stażu, w którym ustalono zasady współpracy.
Nauczyciel zgodnie z planem uczestniczył w życiu przedszkola, realizował zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Współorganizował lub organizował przedszkolne uroczystości i imprezy np. Święto Pieczonego Ziemniaka, Dzień Edukacji Narodowej, Święto Niepodległości, Wigilia Przedszkolna, Balik Noworoczny, Dzień Chłopca I Dziewczynki, Dzień Wiosny, Dzień Książki, Tydzień Opieki nad Zwierzętami i inne. Brał udział w imprezach lokalnych, np. Dożynki, Dni Regionu, Gminny Dzień Babci i Dziadka, Dzień Strażaka itp.
Nauczyciel doskonalił swoje kompetencje w zakresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczestniczył w szkoleniu "Jak udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej?”, ukończył studia podyplomowe z zakresu logopedii, wykorzystując wiedzę i umiejętności podczas zajęć logopedycznych prowadzonych w przedszkolu.
Nauczyciel prowadził dodatkowo warsztaty plastyczno-techniczne dla dzieci sześcioletnich, wykazujących zdolności artystyczne.
Prowadził również zajęcia otwarte – 6 godzin w roku szkolnym dla nauczycieli z pobliskich przedszkoli i dla kadry przedszkola, w którym pracuje.
Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor przedszkola. Wszystkie zajęcia otwarte zostały omówione i dokładnie przeanalizowane, nauczyciel dokonał ewaluacji własnych zajęć, określając swoje mocne i słabe strony.
Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie ciekawych projektów edukacyjnych tj. „Mały Przedszkolny Patriota”; „ Dbamy o swoje zdrowie”, „I my możemy pomóc zwierzętom”. Wszystkie projekty motywowały dzieci do kreatywnego działania, doskonaliły umiejętność pracy w zespole, rozbudzały ich zainteresowania i ciekawość świata. Dzieci poprzez zabawę i działania uczyły się poznawać i rozumieć otaczającą rzeczywistość.
Nauczyciel wzorowo rozpoznaje potrzeby dzieci, identyfikuje je i uwzględnia w swojej pracy. Potrafi tworzyć pomoce i karty pracy dostosowane do możliwości dzieci. Różnicuje pracę dzieci na zajęciach. Zauważa, kiedy dzieci wymagają odpoczynku, ruchu i zabawy. Potrafi doskonale podzielić czas na zajęcia i na zabawę. Zna i stosuje metody aktywizujące, dzięki którym zajęcia są ciekawe, przemyślane i uwzględniają potrzeby i możliwości dzieci.
Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. W tym celu opracował arkusze samooceny. Dwa razy w roku dokonuje ewaluacji własnych działań. Również podczas spotkań z rodzicami przekazuje arkusze ewaluacji, dzięki którym zapoznaje się z opinią rodziców dotyczącą efektów pracy nauczyciela.
Dzięki tej wiedzy może ocenić własne działania zmodyfikować metody pracy oraz wzbogacić własne doświadczenia i warsztat pracy. Wnikliwa ocena własnej pracy służy również doskonaleniu umiejętności dzielenia się własną wiedzą i doświadczeniem.
Nauczyciel uczestniczy systematycznie w pracach zespołu wychowawców, zespołu ewaluacji, promocji przedszkola i zespołu ds. dokumentów przedszkolnych. Prowadzi zajęcia otwarte dla nauczycieli przedszkola, pełni funkcję przewodniczącego zespołu wychowawców, jak również publikuje na stronie internetowej przedszkola materiały metodyczne, np. scenariusze zajęć lub scenariusze imprez i uroczystości.
Aktywnie uczestniczy w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego zarówno w przedszkolu jak i poza nim.
W swojej pracy uwzględnia problemy środowiska lokalnego np. poprzez udział w akcji „I my możemy pomóc zwierzętom”, podczas której dzieci i ich rodzice m.in. zorganizowali zbiórkę karmy dla pobliskiego Schroniska Zwierząt. Poza tym nauczyciel zorganizował Dzień Seniora, zapraszając do przedszkola osoby samotne z terenu naszej gminy. Systematycznie współpracuje z Policją, Sądem Rodzinnym, Centrum Pomocy Rodzinie, celem wspomagania dzieci, wymagających szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne.
Nauczyciel bardzo dobrze orientuje się w przepisach prawa oświatowego, które rzetelnie i odpowiedzialnie przestrzega i stosuje w swojej pracy. Przeprowadził szkolenie dla nauczycieli z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogiczne oraz organizacji wycieczek i wyjść z przedszkola, w myśl nowych przepisów prawa.
Nauczyciel umiejętnie korzysta w pracy z narzędzi multimedialnych i informatycznych, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć. Samodzielnie wykonuje prezentacje multimedialne, korzysta z programów komputerowych, wykorzystuje filmy edukacyjne. Potrafi posługiwać się tablicą interaktywną, projektorem, drukarką i innymi 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 98 proc., co uzasadniało wystawienie oceny wyróżniającej2)
…………………… …………………………………….
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany1).
…………………… …………………………………….
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.