Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
……………………………………………..
(pieczęć placówki)
KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
1. Imiona i nazwisko nauczyciela ………………………….....................................................
2. Data i miejsce urodzenia ......................................................................................................
3. Wykształcenie ......................................................................................................................
4. Staż pracy pedagogicznej .....................................................................................................
5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................
6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ........................................................................................
7. Stopień awansu zawodowego ..............................................................................................
8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ...................................................................
9. Data dokonania ostatniej oceny pracy .................................................................................
10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN.
Ocena bardzo dobra
11. Uzasadnienie oceny pracy
Kryteria z § 2 i § 3 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy
(od 0 do 3 punktów)
• poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób prawidłowy. Wprowadza przy tym aktywizujące metody pracy, które dobiera zgodnie z potrzebami dzieci, często indywidualizując pracę z nimi.
Prowadzi zajęcia angażujące całą grupę dzieci. Nauczyciel potrafi zaciekawić i motywować do nauki przez zabawę, zachęca dzieci do samodzielności.
Nauczyciel samodzielnie wykonuje różnorodne pomoce dydaktyczne, które wspierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości 3
• dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna i przestrzega przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz na bieżąco zapoznaje się z procedurami i regulaminami obowiązującymi w przedszkolu. Zawsze przestrzega obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
Nauczyciel zorganizował spotkanie dzieci z policjantem i strażakiem w celu zapoznania z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach oraz w celu profilaktyki zachowań ryzykowanych. Dzieci zostały szczególnie uwrażliwione na niebezpieczeństwo nawiązywania kontaktów z obcymi osobami.
Nauczyciel zorganizował spotkanie z lekarzem w celu zapoznania dzieci z zasadami przestrzegania zdrowego trybu życia i rozwijania zdrowych nawyków żywieniowych i higienicznych.
Nauczyciel systematycznie uczestniczy w szkoleniach BHP, współpracuje z dyrektorem przedszkola i zespołem wychowawczym nauczycieli w zakresie dbałości o bezpieczeństwo dzieci 3
• znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., zawsze kieruje się dobrem dzieci, szanuje ich godność, dba o zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w przedszkolu.
Dzieci zwracają się do nauczyciela w sytuacjach problemowych i uzyskują pomoc oraz wsparcie. Nauczyciel traktuje dzieci partnersko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich indywidualne potrzeby 3
• wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel systematycznie dokonuje diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych. Dostrzega możliwości dzieci oraz prawidłowo diagnozuje ich trudności edukacyjne i społeczne.
Nauczyciel potrafi stworzyć atmosferę życzliwości i wzajemnego szacunku, angażując do różnorodnych działań wszystkie dzieci, bez względu na stopień niepełnosprawności.
Nauczyciel realizuje zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz uczestniczy w pracach zespołu wychowawców w celu nabywania doświadczeń i umiejętności w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i środowiska przedszkolnego 2
• kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których uwrażliwia dzieci i kształtuje w nich postawę szacunku wobec innych, szczególnie osób starszych i niepełnosprawnych.
Współorganizuje imprezy i uroczystości o charakterze przedszkolnym i środowiskowym, np. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Dzień Edukacji Narodowej i inne.
Dzieci mają dzięki niemu możliwość uczestniczenia w projektach edukacyjnych, np. „Poznajemy pracę naszych rodziców”, „Chcę być zdrowy”, „Bawię się z moją mamą i tatą”, „Czytamy razem” i inne. Podczas tego typu działań dzieci uczą się szacunku do ludzkiej pracy.
Nauczyciel wraz z dziećmi bardzo często współorganizuje uroczystości patriotyczne, które pozwalają uczyć miłości do ojczyzny. Przykładem może być cykliczna uroczystość „Mały Polak”.
Częste wyjścia i wycieczki przedszkolaków pozwalają rozwijać umiejętności prospołeczne. Nauczyciel zorganizował wycieczki do ogrodu botanicznego, parku rozrywki, gospodarstwa agroturystycznego, apteki, OSP, ZOO i innych 3
• współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel aktywnie uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców, wspólnie wypracowując plany pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Uczestniczy w pracach zespołu ds. ewaluacji i planuje razem z innymi nauczycielami organizację przedszkolnych uroczystości i imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych.
Często uczestniczy w zajęciach otwartych, sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu. Systematycznie uczestniczy w wewnątrzprzedszkolnym doskonaleniu zawodowym nauczycieli 2
• przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel na bieżąco studiuje przepisy prawa oświatowego oraz uczestniczy w szkoleniach poświęconych ich zmianom.
Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola oraz stosuje w pracy procedury i regulaminy obowiązujące w przedszkolu.
Uczestniczy w modyfikowaniu i tworzeniu dokumentów prawa wewnątrzprzedszkolnego 3
• poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie uczestniczy w doskonaleniu zawodowym. Uczestniczył m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach i kursach:
1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli.
2. Zmiany w Karcie nauczyciela.
3. Zabawy taneczne w przedszkolu.
4. Praca metodą Montessori.
5. Warsztaty metodyczne: Kreatywny nauczyciel – bystre dzieci – interaktywne warsztaty pobudzania kreatywności.
6. Warsztaty metodyczne: Zielone okulary – pedagogika zabawy w edukacji przyrodniczej.
Wszystkie formy doskonalenia zawodowego znajdują odzwierciedlenie w codziennej pracy z dziećmi. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów jest systematycznie wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą i zdecydowanie wpływa na jakość pracy z dziećmi 3
• współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu.
Dba o dobre relacje z rodzicami, na bieżąco informując o osiągnięciach ich dzieci, ponadto prowadzi indywidualne konsultacje, podczas których omawia postępy dzieci z konkretnymi rodzicami.
Współorganizował uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców oraz zaprasza na uroczystości organizowane w grupie przedszkolnej, np. Dzień Matki, spotkanie wigilijne, Balik Przedszkolaka 2
• planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących dziecko, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Nauczyciel potrafi zaplanować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wynikające ze specyfiki przedszkola, uwzględniając w planowaniu pracy predyspozycje dzieci, z którymi pracuje.
Prowadzi ciekawe zajęcia, stosuje metody aktywizujące, potrafi zachęcić dzieci do pracy, pobudzić ich kreatywność: stara się zachęcić dzieci do zadawania pytań, wzbudzając tym samym ich naturalną ciekawość.
W swojej pracy nauczyciel wykorzystuje narzędzia multimedialne, przygotowuje samodzielnie prezentacje multimedialne i korzysta z programów komputerowych.
Organizuje zajęcia w terenie, wzbogacając je m.in. o wiedzę przyrodniczą i artystyczną.
Obserwacja zajęć dowodzi, że nauczyciel sprawnie posługuje się technologią komunikacyjną i informacyjną oraz trafnie dobiera metody pracy z dziećmi 3
• diagnozowanie potrzeb i możliwości dziecka oraz indywidualizowanie pracy z dzieckiem Nauczyciel potrafi samodzielnie przeprowadzić obserwację i diagnozę przedszkolną. Zna potrzeby swoich wychowanków i stara się indywidualizować pracę z dziećmi, m.in. poprzez odpowiedni dobór kart pracy.
Nauczyciel dokonuje analizy opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i systematycznie wdraża zalecenia poradni w codziennej pracy z dziećmi.
Współpracuje ze specjalistami i kontaktuje się z rodzicami w celu omówienia indywidualnych potrzeb dziecka 2
• analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno- wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy. Stara się wyciągać wnioski, a swoje spostrzeżenia i uwagi wdrażać podczas pracy z dziećmi w celu podniesienia jakości nauczania i wychowania.
Potrafi modyfikować metody pracy, co jest efektem przeprowadzonej przy jego udziale ewaluacji.
Nauczyciel opracował i wdrożył program muzyczno-taneczny: „Tanecznym krokiem w dziecięcym świecie”. Autorefleksja i ewaluacja programu dowiodły, iż realizacja zadań zawartych w harmonogramie programu zaspokaja naturalną potrzebę ruchu dzieci, rozwija estetykę ruchu, poczucie rytmu i wrażliwość muzyczną.
Wszystkie działania są dostosowane do możliwości i predyspozycji dzieci przedszkolnych 3
• wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Nauczyciel systematycznie podnosi swe kwalifikacje i dokonali własny warsztat pracy. Większość odbytych przez niego szkoleń znajduje odzwierciedlenie w pracy z dziećmi. Zdobyta wiedza i umiejętności mają wpływ na podniesienie jakości nauczania i wychowania. Przykładem mogą być szkolenia z zakresu obsługi tablicy interaktywnej oraz przygotowania prezentacji multimedialnych. Poza tym nauczyciel uczestniczył w następujących szkoleniach metodycznych:
• Zrób to sam – projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych wspierających warsztat pracy nauczyciela – szkolenie pozwoliło na stworzenie nowych pomocy dydaktycznych, które cieszą się dużym zainteresowanie dzieci.
• Eksperymenty przyrodnicze w przedszkolu – szkolenie pozwoliło poznać przykłady eksperymentów, które można wykonać za pomocą prostych narzędzi, a które aktywizują dzieci i rozwijają ich ciekawość wobec świata 3
• realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 KN Nauczyciel realizował dodatkowo warsztaty taneczne i muzyczne dla dzieci. Opracował program muzyczno-taneczny „Tanecznym krokiem w dziecięcym świecie”. Dzięki tym zajęciom dzieci miały możliwość zapoznania się z tańcami ludowymi i narodowymi oraz nauczenia się ich 3
• stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego) Wszystkie zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego zostały zrealizowane zgodnie z zamierzeniami.
Na początku stażu nauczyciel kontraktowy wspólnie z opiekunem ustalili harmonogram współpracy i zawarli kontrakt, dzięki któremu ustalili zasady współpracy. Nauczyciel zgodnie z planem uczestniczył w życiu przedszkola, realizował zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, współorganizował przedszkolne uroczystości i imprezy, np. Pasowanie na Przedszkolaka, Andrzejki, Mikołajki, Wigilia Przedszkolna, Dzień Wiosny, Tydzień dla Zdrowia i inne, brał udział w imprezach lokalnych: Dożynki, Dni Regionu, Dzień Strażaka itp.
Nauczyciel doskonalił swoje kompetencje w zakresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczestniczył w szkoleniu „Jak udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej?”.
Prowadził również zajęcia otwarte – sześć godzin w roku szkolnym dla nauczycieli z przedszkola.
Obserwacji zajęć dokonał także dyrektor przedszkola. Wszystkie zajęcia otwarte zostały omówione i dokładnie przeanalizowane, a nauczyciel dokonał ewaluacji własnych zajęć, określając swoje mocne i słabe strony.
Nauczyciel uzyskał pozytywne efekty swojej pracy poprzez wdrożenie ciekawych projektów edukacyjnych, tj. „Dbamy o swoje zdrowie”, „I my możemy pomóc zwierzętom”. Projekty motywowały dzieci do kreatywnego działania, doskonaliły umiejętność pracy w zespole dzieci, rozbudzały zainteresowania i ciekawość świata. Dzieci poprzez zabawę i działania uczyły się poznawać i rozumieć otaczającą rzeczywistość.
Nauczyciel potrafi rozpoznawać potrzeby dzieci, trafnie dobiera metody pracy, które służą rozwojowi dzieci.
Nauczyciel stara się indywidualizować pracę z dziećmi na zajęciach, dostosowując tempo pracy do ich możliwości. Zna i stosuje metody aktywizujące, dzięki którym zajęcia są ciekawe.
Nauczyciel potrafi dokonać ewaluacji własnej pracy, korzysta z gotowych wzorów arkuszy samooceny, poddaje ewaluacji własną współpracę z rodzicami, która uzyskuje wysokie noty. Dzięki tej wiedzy może ocenić własne działania, zmodyfikować metody pracy oraz wzbogacić własne doświadczenia i warsztat pracy.
Nauczyciel potrafi określić swoje mocne i słabe strony. Na tej podstawie dobiera formy doskonalenia zawodowego, które mają na celu przede wszystkim podniesienie jakości jego własnej pracy i pracy przedszkola.
Nauczyciel uczestniczy w pracach zespołu wychowawców oraz promocji przedszkola. Prowadzi zajęcia otwarte dla nauczycieli przedszkola oraz uczestniczy w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli.
W swojej pracy uwzględnia problemy środowiska lokalnego, np. poprzez udział w akcji „I my możemy pomóc zwierzętom”, podczas której dzieci i ich rodzice m.in. zorganizowali zbiórkę karmy dla pobliskiego schroniska zwierząt.
Poza tym nauczyciel zorganizował Dzień Mamy i Taty, zapraszając do przedszkola rodziców lub opiekunów. Impreza miała charakter środowiskowy, zgromadziła rodziców nie tylko dzieci przedszkolnych, ale również absolwentów.
Nauczyciel współpracuje z policją, sądem rodzinnym, centrum pomocy rodzinie, aby wspomagać dzieci wymagające szczególnej opieki i zainteresowania ze względu na problemy rodzinne.
Nauczyciel orientuje się w przepisach prawa oświatowego, które przestrzega i stosuje w swojej pracy.
Nauczyciel umiejętnie korzysta w pracy z narzędzi multimedialnych i informatycznych, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć. Wykorzystuje filmy edukacyjne. Potrafi posługiwać się tablicą interaktywną, projektorem, drukarką itp. Prowadzi korespondencję elektroniczną i współredaguje stronę internetową przedszkola 3
Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 92 proc., co uzasadniało wystawienie oceny bardzo dobrej2).
.............................................. …………………………………
(data) (podpis oceniającego)
Pouczenie:
Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1)
prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty.
Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany.
.............................................. ……………………………………
(data) (podpis ocenianego)
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie:
1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą,
2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą,
3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą,
4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.