Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

…………………………………………….. (pieczęć placówki) KARTA OCENY PRACY NAUCZYCIELA STAŻYSTY 1. Imiona i nazwisko nauczyciela …………………………..................................................... 2. Data i miejsce urodzenia ....................................................................................................... 3. Wykształcenie ...................................................................................................................... 4. Staż pracy pedagogicznej ..................................................................................................... 5. Miejsce zatrudnienia ............................................................................................................ 6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ......................................................................................... 7. Stopień awansu zawodowego .............................................................................................. 8. Data rozpoczęcia pracy w danym przedszkolu ..................................................................... 9. Data dokonania ostatniej oceny pracy ................................................................................. 10. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 KN. Ocena negatywna 11. Uzasadnienie oceny pracy Kryteria z § 2 Rozporządzenia MEN z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.) Omówienie poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy Poziom spełnienia przez nauczyciela kryteriów oceny pracy (wartość punktowa od 0 do 3 punktów) • poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w sposób wymagający dopracowania. Nie indywidualizuje pracy z dziećmi, a zajęcia są dla nich mało atrakcyjne. Stara się w sposób samodzielny wykonywać pomoce dydaktyczne, które wspierają pracę z dziećmi i zachęcają je do poznawania rzeczywistości. Poprawnie sprawuje opiekę nad dziećmi 2 • dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Nauczyciel zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu, ale nie zawsze ich przestrzega. Dba o czystość sali. Nie zawsze dostosowuje się do niektórych procedur i regulaminów obowiązujących w przedszkolu, np. regulamin pracy i procedura wyjść z przedszkola (brak informacji o wyjściu grupy, brak kamizelek odblaskowych dla dzieci). Nauczycielowi zdarza się nie zadbać o higienę rąk dzieci 1 • znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. poz. 526), ich realizacja oraz kierowanie się dobrem dziecka i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Nauczyciel zna prawa określone w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., i kieruje się dobrem dzieci. Uczestniczy w imprezach przedszkolnych organizowanych przez innych nauczycieli, podczas których dzieci mają okazję poznać swoje prawa. Nauczyciel stara się troszczyć o dzieci, pełni funkcję opiekuna podczas wycieczek, wyjść i wyjazdów 2 • wspieranie każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego Nauczyciel dokonuje diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych, ale nie zawsze robi to systematycznie. Korzysta z gotowych arkuszy diagnozy, nie modyfikuje ich. Rzadko zdarza się, aby nauczyciel samodzielnie tworzył warunki do aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola. Najczęściej włącza się w działania innych nauczycieli, jednak nie inicjuje ich samodzielnie. Stara się poznawać dzieci przedszkolne, niestety nie jest to pełna diagnoza i wnikliwa obserwacja. Nauczyciel stara się realizować zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie zawsze czyni to rzetelnie i zgodnie z zapisami opinii oraz orzeczeń. Rzadko uczestniczy w pracach zespołu wychowawców 1 • kształtowanie u dzieci szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Nauczyciel prowadzi zajęcia, podczas których stara się uczyć dzieci szacunku do innych, szczególnie osób starszych i niepełnosprawnych. Nauczyciel rzadko włącza się we wspólne działania przedszkola, szybko się zniechęca oraz rezygnuje z udziału w przedszkolnych imprezach i uroczystościach. Brał udział w projekcie „Mali Przedszkolni Patrioci”, jednak nie wykonał wszystkich zadań. Nie potrafi własnym przykładem pokazać dzieciom właściwych postaw patriotycznych i obywatelskich 1 • współpraca z innymi nauczycielami Nauczyciel rzadko uczestniczy w spotkaniach zespołu nauczycieli wychowawców. Na początku roku opracował pod kierunkiem innych nauczycieli plany pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz zaplanował organizację przedszkolnych uroczystości, imprez oraz konkursów i olimpiad przedszkolnych. Uczestniczył w zajęciach otwartych oraz sam prowadzi zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu 2 • przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony Nauczyciel zna przepisy prawa oświatowego, choć nie zawsze ich przestrzega, zwłaszcza w zakresie terminowości przeprowadzania obowiązkowych działań, np. nieoddana w terminie diagnoza dzieci, brak zapoznania się z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciel zna i przestrzega zapisy statutowe przedszkola, ale nie zawsze wszystkie zadania wykonuje w terminie, np. rozliczenie godzin pracy 1 • poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Nauczyciel uczestniczy w doskonaleniu zawodowym poprzez udział m.in. w następujących szkoleniach, warsztatach i kursach: 1. Procedury i regulacje prawne związane z awansem zawodowym nauczycieli. 2. Zabawy taneczne w przedszkolu. 3. Warsztaty metodyczne: ciekawe techniki plastyczne i ich wykorzystanie w pracy dzieci. Obserwacja zajęć i przygotowane scenariusze zajęć dowodzą, że wiedza nabyta podczas szkoleń i warsztatów nie jest wdrażana w pracę pedagogiczno-wychowawczą. Brakuje również uzasadnienia celowości odbytych szkoleń 2 • współpraca z rodzicami Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem spotkań ustalonym w przedszkolu. Stara się na bieżąco informować o osiągnięciach dzieci. W opinii rodziców informacje przekazywane o postępach dzieci nie zawsze są jednak jasno sprecyzowane i wyczerpujące 2 • stopień realizacji planu rozwoju zawodowego (po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty, zgodnie z opinią opiekuna stażu, został zrealizowany w 60 proc. Nie udało się ukończyć studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka obcego w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Na początku stażu nauczyciel wspólnie z opiekunem ustalili harmonogram współpracy i zawarli kontrakt, dzięki któremu ustalili zasady współpracy. Niestety nauczyciel tylko czterokrotnie obserwował zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu i sam również prowadził zajęcia, na których obecny był opiekun, tylko cztery razy. Obserwacji zajęć stażysty dokonał również dyrektor przedszkola. Obserwacje te były omówione, co pozwoliło na wskazanie mocnych i słabych stron nauczyciela. Stażysta zapoznał się z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, poznał również statut przedszkola oraz obowiązujące w placówce regulaminy i procedury. Nauczyciel stażysta zapoznał się także z procedurą awansu zawodowego nauczycieli. Przez cały okres stażu realizował plan rozwoju zawodowego, niestety wielu zadań nie udało mu się zrealizować, np. nie zorganizował sportowej spartakiady przedszkolaków, nie zapoznał się z fachową, metodyczną literaturą, nie zorganizował żadnej wycieczki dla dzieci, nawet we współpracy z innymi nauczycielami, zajęcia prowadził bez korzystania z technologii komunikacyjnej i informacyjnej, i nie doskonalił się w tym zakresie. Nawiązywał poprawne relacje i kontakty z rodzicami, a w pracach zespołu nauczycieli wychowawców uczestniczył sporadycznie. Współpracował z kolei z nauczycielami w zakresie planowania pracy przedszkola 2 Łączny poziom spełnienia kryteriów oceny pracy nauczyciela wyniósł 53 proc., co uzasadniało wystawienie oceny negatywnej2). …………………… ……………………………………. (data) (podpis oceniającego) Pouczenie: Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje Pani/Panu1) prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora przedszkola, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty. Z treścią oceny i przysługującym mi prawem do odwołania w ciągu 14 dni zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany1). …………………… ……………………………………. (data) (podpis ocenianego) 1) Niepotrzebne skreślić. 2) W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą, 2) 80 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą, 3) 55 proc. i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą, 4) poniżej 55 proc. – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.