Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego oraz informacja o pracy przedszkola
w roku szkolnym 2019/2020
I. Informacja o pracy Przedszkola .......................... w ............................ w roku szkolnym 2019/2020
1. Działalność administracyjno-organizacyjna
Przedszkole ......................................... w ........................................... zatrudnia aktualnie ......... pracowników pedagogicznych, w tym:
1) ..................................................,
2) ..................................................,
3) ..................................................
Stopnie awansu zawodowego:
1) nauczycieli dyplomowanych: ..............,
2) nauczycieli mianowanych: ...................,
3) nauczycieli kontraktowych: .................,
4) nauczycieli stażystów: ..........................
Przedszkole zatrudnia .......... pracowników na etatach administracyjnych i obsługi.
1) liczba dzieci: ......,
2) liczba oddziałów: ......,
3) liczebność oddziałów: ......
Wnioski z działalności administracyjno-organizacyjnej:
2. Działalność merytoryczna
Informacja na temat pracy rady pedagogicznej w roku szkolnym 2019/2020:
Podsumowanie informacji dotyczącej współpracy Przedszkola z rodzicami w roku szkolnym:
Podsumowanie informacji dotyczących imprez i uroczystości organizowanych w Przedszkolu:
Podsumowanie informacji dotyczących udziału dzieci w konkursach:
II. Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020
1. Informacje wstępne
Od 25 marca 2020 r. do ...................... 2020 r. nauczyciele przedszkola realizują zadania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wykorzystując w tym celu:
a) materiały dostępne na stronach .......................................................................................,
b) materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii,
c) inne materiały wybrane przez nauczyciela.
Nauczyciele realizowali zajęcia w ramach obowiązującego przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 ze zm.) tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z dziećmi albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215). Dyrektor przedszkola ustalił zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.
Plan nadzoru pedagogicznego został/nie został* zrealizowany w terminie. W trakcie roku szkolnego wprowadzono zmiany/nie wprowadzono zmian* w planie podczas jego realizacji.
Ewaluacja wewnętrzna dotyczyła następujących obszarów funkcjonowania przedszkola:
1) nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
2) ...........................................................................................................................................
W trakcie ewaluacji wewnętrznej zespół zastosował następujące metody i narzędzia badawcze:
1) ..........................................................................................................................................,
2) ..........................................................................................................................................,
3) ...........................................................................................................................................
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej wiązało się z następującymi trudnościami:
Kontrole przeprowadzane w przedszkolu przez dyrektora dotyczyły:
1) stopnia obciążenia dzieci zadaniami,
2) dostosowania trudności zadań do możliwości rozwojowych dzieci – kontrola materiałów przesyłanych dzieciom, wywiad z rodzicami dzieci z wykorzystaniem aplikacji ...........................................................................................................................,
3) ..........................................................................................................................................,
W trakcie kontroli posługiwano się następującymi narzędziami kontrolnymi:
1) ..........................................................................................................................................,
2) ..........................................................................................................................................,
3) ...........................................................................................................................................
Wspomaganie pracy przedszkola dotyczyło zwłaszcza:
1) prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i narzędzi typowych dla zajęć online:
2) ...........................................................................................................................................
W roku szkolnym 2019/2020 została przeprowadzona/nie została przeprowadzona* kontrola przez kuratora oświaty.
W roku szkolnym 2019/2020 Przedszkole zostało/nie zostało* poddane ewaluacji zewnętrznej przez kuratora oświaty.
2. Ewaluacja wewnętrzna
Ewaluacja wewnętrzna dotyczyła następujących obszarów funkcjonowania przedszkola:
1) ..........................................................................................................................................,
2) ..........................................................................................................................................,
3) ...........................................................................................................................................
Zagadnienie Wnioski z ewaluacji
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci Zespół ewaluacyjny dokonał ewaluacji oraz sformułował następujące wnioski:
1. Kształcenie kompetencji wymaganych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania przez dzieci ma miejsce zwłaszcza w trakcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Dzieciom czytane są książki, zarówno przez nauczycieli, jak i zapraszanych rodziców. Przedszkole współpracuje z biblioteką dla dzieci. Z dziećmi przeprowadzane są rozmowy na temat przeczytanych książek.
2. Przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek, wskazując książki jako źródło wiedzy. Przedszkole systematycznie poszerza zbiór książek dla dzieci. Dzieci biorą udział w konkursach literackich i plastycznych związanych z czytelnictwem.
3. Nauczyciele podejmują działania promujące czytelnictwo w domu, zachęcają rodziców do codziennego czytania dzieciom książek.
4. Nauczyciele za pomocą zabaw czytelniczych prowadzą zajęcia o charakterze logopedycznym, mające na celu usprawnienie płynności wypowiedzi.
Rekomendacje: nauczyciele powinni w dalszym ciągu doskonalić kompetencje czytelnicze dzieci oraz ich gotowość do nauki czytania. Może temu służyć m.in. częstsze organizowanie konkursów o charakterze czytelniczym oraz angażowanie rodziców do współpracy w rozwijaniu kompetencji czytelniczych dzieci
Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i narzędzi typowych dla zajęć online Ogólne wnioski i rekomendacje:
1. Prowadzone obserwacje potwierdziły, że nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi wybrane metody multimedialne, które pozwalają przygotować dzieci do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
2. Nauczyciele wykorzystują podczas zajęć inicjatywy i aktywności dzieci w zakresie samodzielności i kreatywności.
3. Podejmowane przez nauczycieli działania pozwalają na zdobywanie przez dzieci doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej (w tym sposób wykorzystania wyników ewaluacji do doskonalenia jakości pracy przedszkola):
3. Kontrola wewnętrzna
Kontrola wewnętrzna przeprowadzona w Przedszkolu dotyczyła:
1) ..........................................................................................................................................,
2) ..........................................................................................................................................,
3) ...........................................................................................................................................
Zagadnienie Wnioski z kontroli
Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego przebiegała dobrze. Dzieci kończące edukację przedszkolną osiągnęły wymagane umiejętności i wiedzę. Sposób zagospodarowania czasu zajęć w rozliczeniu tygodniowym został zachowany. Planowane były różnorodne formy i metody zajęć z uwzględnieniem pracy w grupie mieszanej.
Powyższe informacje uzyskano przy użyciu następujących narzędzi:
1) arkusze autodiagnozy pracy nauczyciela,
2) analiza planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej,
3) arkusze monitorowania stopnia realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
4) analiza zapisów w dziennikach zajęć
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Nauczyciele rozpoznawali możliwości psychofizyczne dziecka. Rozpoznawane i zaspokajane były indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci. Z dziećmi prowadzone były ćwiczenia doskonalące wybrane sfery, proponowane były dodatkowe prace wspomagające ich rozwój. Opracowane zostały plany wspierania rozwoju dzieci w różnych sferach. W rezultacie diagnozy wstępnej specjalistyczną pomocą psychologiczno-pedagogiczną objęto czworo dzieci.
Nauczyciele dokonują oceny efektywności udzielanej zdalnie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Bezpieczeństwo dzieci Kontroli poddano zapewnianie bezpieczeństwa dzieci podczas:
1) przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola,
2) pobytu w budynku przedszkola,
3) pobytu na placu zabaw,
4) zajęć organizowanych poza terenem przedszkola,
5) wycieczek i spacerów,
6) realizacji zajęć dodatkowych.
Kontrola wykazała, że procedury zapewniania bezpieczeństwa dzieciom są przestrzegane. Została ona przeprowadzona w oparciu o:
1) dokonywanie przeglądu sali i pomieszczeń przedszkola,
2) kontrolę dokumentacji,
3) obserwację sposobu organizowania spacerów i wycieczek,
4) obserwację sposobu organizowania zabaw w salach i na placu zabaw
Wnioski z przeprowadzonej kontroli: ..........................................................................................
4. Monitorowanie pracy Przedszkola
W trakcie monitorowania pracy Przedszkola skupiono się na:
1) Równomierne obciążenie uczniów/dzieci w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu (zgodnie z grupowym rytmem dnia), kontrola tygodniowego planu pracy nauczycieli (wpisy do dziennika),
2) ..........................................................................................................................................,
3) ...........................................................................................................................................
Monitorowanie pozwoliło na uzyskanie następujących informacji:
1) kontrola stosowanych form kształcenia na odległość, tj. tygodniowych planów pracy z dziećmi, opracowanych przez nauczycieli oraz codziennych zadań kierowanych do dzieci wykazała, że nauczyciele dostosowują stopień trudności zadań do możliwości rozwojowych wychowanków, obciążają ich/je właściwą do wieku i potrzeb liczbą zadań, o czym świadczą wyniki ankiety ewaluacyjnej,
2) ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
Wnioski z monitorowania pracy Przedszkola:
1) Nauczyciele udostępniają materiały w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych. Głownie są to autorskie propozycje twórczej aktywności dzieci, linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programów, zabaw online. Są to także propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych i zabaw badawczych.
2) ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
5. Czynności podejmowane w zakresie udzielania pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (wspomaganie nauczycieli):
1) ..........................................................................................................................................,
2) ..........................................................................................................................................,
3) ...........................................................................................................................................
Zakres wspomagania Wnioski z przeprowadzonego wspomagania
Udział w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych W trakcie roku szkolnego odbyły się wszystkie z zaplanowanych szkoleń nauczycieli. Podczas ich organizowania zwracano szczególną uwagę na poznanie nowych form i metod pracy, zadbano również o pozyskanie wiedzy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wiedzy prawnej. Członkowie rady pedagogicznej brali udział w szkoleniach dotyczących następujących zagadnień: ......................................................................................................
Wspieranie rozwoju zawodowego i promowanie dobrych praktyk W Przedszkolu opracowany został plan doskonalenia zawodowego nauczycieli. Zostali oni zapoznani z procedurami awansu na kolejne stopnia zawodowe. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli kontynuujących staż na stopień nauczyciela mianowanego oraz nauczycieli odbywających staż na stopień nauczyciela kontraktowego były obserwowane, omawiane i analizowane wraz z przydzielonym opiekunem stażu. W trakcie szkoleń członków rady pedagogicznej dokonywano wymiany informacji i materiałów dydaktycznych, w tym za pomocą środków przekazu elektronicznego
Webinar: „Praca przedszkola w warunkach kształcenia na odległość” Nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnej, realizując zajęcia dziećmi. Korzystają m.in. z materiałów udostępnionych przez MEN, a także innych materiałów, np. stron internetowych takich jak: mac.pl, blizejprzedszkola.pl, podręcznikarnia.pl, empik.com, przedszkolankowo.pl, youtube.com, edunation.pl.
Nauczyciele przygotowują także prezentacje multimedialne wprowadzające do tematu, nagrywają krótkie filmiki instruktażowe, podają rodzicom źródła (link do strony internetowej). Korzystają również z internetowych aplikacji typu Messenger i WhatsApp.
Wnioski z przeprowadzonych działań wspomagających: ............................................................
6. Wnioski podsumowujące
W przedszkolu są podejmowane/nie są podejmowane* działania wynikające z nadzoru pedagogicznego (wskazać ewentualne uchybienia): ....................................................................
W kolejnym roku szkolnym należy podjąć następujące działania mające na celu poprawę funkcjonowania Przedszkola:
1) ..........................................................................................................................................,
2) ..........................................................................................................................................,
3) ...........................................................................................................................................
(miejscowość, data) (podpis dyrektora przedszkola)