Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego oraz informacja o pracy przedszkola w roku szkolnym 2019/2020 I. Informacja o pracy Przedszkola .......................... w ............................ w roku szkolnym 2019/2020 1. Działalność administracyjno-organizacyjna Przedszkole ......................................... w ........................................... zatrudnia aktualnie ......... pracowników pedagogicznych, w tym: 1) .................................................., 2) .................................................., 3) .................................................. Stopnie awansu zawodowego: 1) nauczycieli dyplomowanych: .............., 2) nauczycieli mianowanych: ..................., 3) nauczycieli kontraktowych: ................., 4) nauczycieli stażystów: .......................... Przedszkole zatrudnia .......... pracowników na etatach administracyjnych i obsługi. 1) liczba dzieci: ......, 2) liczba oddziałów: ......, 3) liczebność oddziałów: ...... Wnioski z działalności administracyjno-organizacyjnej: 2. Działalność merytoryczna Informacja na temat pracy rady pedagogicznej w roku szkolnym 2019/2020: Podsumowanie informacji dotyczącej współpracy Przedszkola z rodzicami w roku szkolnym: Podsumowanie informacji dotyczących imprez i uroczystości organizowanych w Przedszkolu: Podsumowanie informacji dotyczących udziału dzieci w konkursach: II. Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020 1. Informacje wstępne Od 25 marca 2020 r. do ...................... 2020 r. nauczyciele przedszkola realizują zadania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wykorzystując w tym celu: a) materiały dostępne na stronach ......................................................................................., b) materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii, c) inne materiały wybrane przez nauczyciela. Nauczyciele realizowali zajęcia w ramach obowiązującego przed dniem wejścia w życie Rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 ze zm.) tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z dziećmi albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215). Dyrektor przedszkola ustalił zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia. Plan nadzoru pedagogicznego został/nie został* zrealizowany w terminie. W trakcie roku szkolnego wprowadzono zmiany/nie wprowadzono zmian* w planie podczas jego realizacji. Ewaluacja wewnętrzna dotyczyła następujących obszarów funkcjonowania przedszkola: 1) nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, 2) ........................................................................................................................................... W trakcie ewaluacji wewnętrznej zespół zastosował następujące metody i narzędzia badawcze: 1) .........................................................................................................................................., 2) .........................................................................................................................................., 3) ........................................................................................................................................... Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej wiązało się z następującymi trudnościami: Kontrole przeprowadzane w przedszkolu przez dyrektora dotyczyły: 1) stopnia obciążenia dzieci zadaniami, 2) dostosowania trudności zadań do możliwości rozwojowych dzieci – kontrola materiałów przesyłanych dzieciom, wywiad z rodzicami dzieci z wykorzystaniem aplikacji ..........................................................................................................................., 3) .........................................................................................................................................., W trakcie kontroli posługiwano się następującymi narzędziami kontrolnymi: 1) .........................................................................................................................................., 2) .........................................................................................................................................., 3) ........................................................................................................................................... Wspomaganie pracy przedszkola dotyczyło zwłaszcza: 1) prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i narzędzi typowych dla zajęć online: 2) ........................................................................................................................................... W roku szkolnym 2019/2020 została przeprowadzona/nie została przeprowadzona* kontrola przez kuratora oświaty. W roku szkolnym 2019/2020 Przedszkole zostało/nie zostało* poddane ewaluacji zewnętrznej przez kuratora oświaty. 2. Ewaluacja wewnętrzna Ewaluacja wewnętrzna dotyczyła następujących obszarów funkcjonowania przedszkola: 1) .........................................................................................................................................., 2) .........................................................................................................................................., 3) ........................................................................................................................................... Zagadnienie Wnioski z ewaluacji Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci Zespół ewaluacyjny dokonał ewaluacji oraz sformułował następujące wnioski: 1. Kształcenie kompetencji wymaganych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania przez dzieci ma miejsce zwłaszcza w trakcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Dzieciom czytane są książki, zarówno przez nauczycieli, jak i zapraszanych rodziców. Przedszkole współpracuje z biblioteką dla dzieci. Z dziećmi przeprowadzane są rozmowy na temat przeczytanych książek. 2. Przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek, wskazując książki jako źródło wiedzy. Przedszkole systematycznie poszerza zbiór książek dla dzieci. Dzieci biorą udział w konkursach literackich i plastycznych związanych z czytelnictwem. 3. Nauczyciele podejmują działania promujące czytelnictwo w domu, zachęcają rodziców do codziennego czytania dzieciom książek. 4. Nauczyciele za pomocą zabaw czytelniczych prowadzą zajęcia o charakterze logopedycznym, mające na celu usprawnienie płynności wypowiedzi. Rekomendacje: nauczyciele powinni w dalszym ciągu doskonalić kompetencje czytelnicze dzieci oraz ich gotowość do nauki czytania. Może temu służyć m.in. częstsze organizowanie konkursów o charakterze czytelniczym oraz angażowanie rodziców do współpracy w rozwijaniu kompetencji czytelniczych dzieci Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i narzędzi typowych dla zajęć online Ogólne wnioski i rekomendacje: 1. Prowadzone obserwacje potwierdziły, że nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi wybrane metody multimedialne, które pozwalają przygotować dzieci do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej. 2. Nauczyciele wykorzystują podczas zajęć inicjatywy i aktywności dzieci w zakresie samodzielności i kreatywności. 3. Podejmowane przez nauczycieli działania pozwalają na zdobywanie przez dzieci doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej (w tym sposób wykorzystania wyników ewaluacji do doskonalenia jakości pracy przedszkola): 3. Kontrola wewnętrzna Kontrola wewnętrzna przeprowadzona w Przedszkolu dotyczyła: 1) .........................................................................................................................................., 2) .........................................................................................................................................., 3) ........................................................................................................................................... Zagadnienie Wnioski z kontroli Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego przebiegała dobrze. Dzieci kończące edukację przedszkolną osiągnęły wymagane umiejętności i wiedzę. Sposób zagospodarowania czasu zajęć w rozliczeniu tygodniowym został zachowany. Planowane były różnorodne formy i metody zajęć z uwzględnieniem pracy w grupie mieszanej. Powyższe informacje uzyskano przy użyciu następujących narzędzi: 1) arkusze autodiagnozy pracy nauczyciela, 2) analiza planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej, 3) arkusze monitorowania stopnia realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, 4) analiza zapisów w dziennikach zajęć Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej Nauczyciele rozpoznawali możliwości psychofizyczne dziecka. Rozpoznawane i zaspokajane były indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci. Z dziećmi prowadzone były ćwiczenia doskonalące wybrane sfery, proponowane były dodatkowe prace wspomagające ich rozwój. Opracowane zostały plany wspierania rozwoju dzieci w różnych sferach. W rezultacie diagnozy wstępnej specjalistyczną pomocą psychologiczno-pedagogiczną objęto czworo dzieci. Nauczyciele dokonują oceny efektywności udzielanej zdalnie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Bezpieczeństwo dzieci Kontroli poddano zapewnianie bezpieczeństwa dzieci podczas: 1) przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola, 2) pobytu w budynku przedszkola, 3) pobytu na placu zabaw, 4) zajęć organizowanych poza terenem przedszkola, 5) wycieczek i spacerów, 6) realizacji zajęć dodatkowych. Kontrola wykazała, że procedury zapewniania bezpieczeństwa dzieciom są przestrzegane. Została ona przeprowadzona w oparciu o: 1) dokonywanie przeglądu sali i pomieszczeń przedszkola, 2) kontrolę dokumentacji, 3) obserwację sposobu organizowania spacerów i wycieczek, 4) obserwację sposobu organizowania zabaw w salach i na placu zabaw Wnioski z przeprowadzonej kontroli: .......................................................................................... 4. Monitorowanie pracy Przedszkola W trakcie monitorowania pracy Przedszkola skupiono się na: 1) Równomierne obciążenie uczniów/dzieci w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu (zgodnie z grupowym rytmem dnia), kontrola tygodniowego planu pracy nauczycieli (wpisy do dziennika), 2) .........................................................................................................................................., 3) ........................................................................................................................................... Monitorowanie pozwoliło na uzyskanie następujących informacji: 1) kontrola stosowanych form kształcenia na odległość, tj. tygodniowych planów pracy z dziećmi, opracowanych przez nauczycieli oraz codziennych zadań kierowanych do dzieci wykazała, że nauczyciele dostosowują stopień trudności zadań do możliwości rozwojowych wychowanków, obciążają ich/je właściwą do wieku i potrzeb liczbą zadań, o czym świadczą wyniki ankiety ewaluacyjnej, 2) ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... Wnioski z monitorowania pracy Przedszkola: 1) Nauczyciele udostępniają materiały w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych. Głownie są to autorskie propozycje twórczej aktywności dzieci, linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programów, zabaw online. Są to także propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych i zabaw badawczych. 2) ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... 5. Czynności podejmowane w zakresie udzielania pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (wspomaganie nauczycieli): 1) .........................................................................................................................................., 2) .........................................................................................................................................., 3) ........................................................................................................................................... Zakres wspomagania Wnioski z przeprowadzonego wspomagania Udział w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych W trakcie roku szkolnego odbyły się wszystkie z zaplanowanych szkoleń nauczycieli. Podczas ich organizowania zwracano szczególną uwagę na poznanie nowych form i metod pracy, zadbano również o pozyskanie wiedzy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wiedzy prawnej. Członkowie rady pedagogicznej brali udział w szkoleniach dotyczących następujących zagadnień: ...................................................................................................... Wspieranie rozwoju zawodowego i promowanie dobrych praktyk W Przedszkolu opracowany został plan doskonalenia zawodowego nauczycieli. Zostali oni zapoznani z procedurami awansu na kolejne stopnia zawodowe. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli kontynuujących staż na stopień nauczyciela mianowanego oraz nauczycieli odbywających staż na stopień nauczyciela kontraktowego były obserwowane, omawiane i analizowane wraz z przydzielonym opiekunem stażu. W trakcie szkoleń członków rady pedagogicznej dokonywano wymiany informacji i materiałów dydaktycznych, w tym za pomocą środków przekazu elektronicznego Webinar: „Praca przedszkola w warunkach kształcenia na odległość” Nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnej, realizując zajęcia dziećmi. Korzystają m.in. z materiałów udostępnionych przez MEN, a także innych materiałów, np. stron internetowych takich jak: mac.pl, blizejprzedszkola.pl, podręcznikarnia.pl, empik.com, przedszkolankowo.pl, youtube.com, edunation.pl. Nauczyciele przygotowują także prezentacje multimedialne wprowadzające do tematu, nagrywają krótkie filmiki instruktażowe, podają rodzicom źródła (link do strony internetowej). Korzystają również z internetowych aplikacji typu Messenger i WhatsApp. Wnioski z przeprowadzonych działań wspomagających: ............................................................ 6. Wnioski podsumowujące W przedszkolu są podejmowane/nie są podejmowane* działania wynikające z nadzoru pedagogicznego (wskazać ewentualne uchybienia): .................................................................... W kolejnym roku szkolnym należy podjąć następujące działania mające na celu poprawę funkcjonowania Przedszkola: 1) .........................................................................................................................................., 2) .........................................................................................................................................., 3) ........................................................................................................................................... (miejscowość, data) (podpis dyrektora przedszkola)