Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 7 CZERWCA 2019 Udostępnianie zapisków terapeuty Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Poradnia psychologiczno-pedagogiczna prowadzi procesy terapeutyczne dzieci i młodzieży. Dokumentacja z przebiegu terapii, zapiski indywidualne terapeuty psychologa są gromadzone w karcie dziecka. Rodzic bądź pełnoletni już uczeń zwracają się o udostępnienie tych danych w formie kserokopii z karty. Przepisy oświatowe nie precyzują, co robić w takich sytuacjach. Psycholog powołuje się na tajemnicę zawodową. Czy notatki z procesu terapii, stanowiące tajemnicę zawodową, podlegają udostępnieniu? Czy psycholog może odmówić? Na jakie przepisy się powołać? W służbie zdrowia pacjent ma dostęp do dokumentacji medycznej, natomiast zazwyczaj terapeuci w poradniach zdrowia psychicznego prowadzą odrębną dokumentację dla przebiegu terapii, która nie znajduje się bezpośrednio w karcie pacjenta, np. zapisy sesji, notatki ze spotkań itd. Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.). Nie ma podstawy do udostępnienia rodzicom zapisków terapeuty bądź psychologa, bowiem nie da się wskazać podstawy prawnej, która dawałaby rodzicom ucznia prawo do dostępu do tych danych. Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.) do zadań poradni należą: 1) diagnozowanie dzieci i młodzieży, 2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, 3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, 4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Według § 3 efektami diagnozowania dzieci i młodzieży są w szczególności: 1) wydanie opinii, 2) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, 3) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną, 4) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami. Efektem działania poradni jest zatem m.in. wydanie orzeczenia lub opinii. Nie istnieją natomiast regulacje, które nakazywałyby psychologom wydanie notatek sporządzanych w trakcie procesu diagnostycznego. Uznać więc należy, że rodzic nie może żądać ich wydania, bowiem sprzeciwiają się temu zarówno tajemnica zawodowa psychologa, jak i brak wyraźnej podstawy prawnej takiego żądania. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.