Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 7 CZERWCA 2019 Koordynator zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce oświatowej Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502). Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej może zostać powołany przez dyrektora w szkole lub w placówce oświatowej w przypadku uczniów np. szczególnie uzdolnionego, niepełnosprawnego, przewlekle chorego, niedostosowanego społecznie lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym albo też ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się, posiadającego orzeczenie czy opinię (orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej). Zespół może zostać powołany również po otrzymaniu informacji od nauczyciela lub wychowawcy na temat tego, że uczeń/dziecko potrzebuje pomocy (np. z powodu trudnej sytuacji rodzinnej, trudności adaptacyjnych itp.). UWAGA! Warto wspomnieć, że przepisy prawa nie nakładają na dyrektora obowiązku powoływania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, gdyż pomoc może być udzielana doraźnie, w miarę potrzeb, bez formalnego utworzenia zespołu. Jednakże w wielu placówkach funkcjonuje praktyka ich powoływania ze względu na możliwość lepszej kontroli udzielanej pomocy i jasnego rozłożenia i weryfikacji zadań. Zadania koordynatora zespołu Na czele zespołu stoi koordynator – osoba kierująca pracami pozostałych członków zespołu, która bezpośrednio komunikuje się z dyrektorem w celu przekazywania informacji na temat bieżących prac, ustaleń i postępów zespołu oraz wytwarzanej przez zespół dokumentacji. Do głównych zadań koordynatora należą przede wszystkim: • kierowanie pracami zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, • dobór członków zespołu i wyznaczanie zadań, • analiza dokumentacji dziecka/ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną (orzeczeń, opinii i innych dokumentów), • ustalenie planu udzielanej pomocy, • zarządzanie i wyznaczanie zadań osobom wchodzącym w skład zespołu ds. pomocy, w zależności od potrzeb dziecka/ucznia, • organizacja spotkań zespołu oraz przewodzenie podczas ich trwania, • opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) zgodnie z potrzebami dziecka/ucznia, na podstawie zebranych materiałów i dokonanych podczas posiedzeń zespołu analiz, • nadzór nad przygotowywaniem i gromadzeniem dokumentacji pracy zespołu. Koordynatorem zespołu może zostać wychowawca, nauczyciel-specjalista lub inna osoba, która zostanie wyznaczona przez dyrektora jednostki. Dyrektor powołuje zespół oraz koordynatora specjalnym zarządzeniem. Przykładowy wzór zarządzenia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego artykułu. Spotkania zespołu Koordynator zespołu ds. psychologiczno-pedagogicznych odpowiedzialny jest za wyznaczanie terminów i miejsc spotkań zespołu oraz decyduje o potrzebie ich częstotliwości. O spotkaniach informuje (w formie pisemnej informacji) także rodziców dziecka/ucznia, którego owe spotkania dotyczą. Koordynator ma również nadzór nad przebiegiem posiedzeń, kolejnością poruszanych tematów oraz wytwarzaną na spotkaniach dokumentacją, która przekazywana jest następnie do zatwierdzenia dyrektorowi placówki. Z posiedzeń zespołu przygotowuje się protokół zawierający informacje takie jak: • data i miejsce spotkania, • skład zespołu (osoby obecne na spotkaniu), • zrealizowane podczas spotkania punkty, • zwięzły opis ustaleń, • podpisy koordynatora i członków zespołu. Przykładowy wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do niniejszego artykułu. Warto podkreślić, że koordynator jest nie tylko odpowiedzialny za kierowanie pracami zespołu, ale również pełni funkcję pośrednika między wszystkimi zainteresowanymi: dyrektorem, członkami zespołu, rodzicami dziecka/ucznia objętego pomocą psychologiczno- -pedagogiczną itp. Nadzór nad wykonaniem zadań Do głównych zadań zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy przede wszystkim ustalenie, w jakim zakresie należy udzielić pomocy uczniowi, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb, a także określenie zalecanych form i sposobu realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Koordynator zespołu jest osobą, która prowadzi bezpośredni nadzór nad wykonywaniem poszczególnych zadań przez członków zespołu. Dlatego też dla ułatwienia monitorowania postępów w pracy oraz lepszego nadzoru nad terminowością wykonywanych zadań – warto, aby wszystkie zadania zespołu zostały zebrane w jednym dokumencie. Dla ułatwienia może on przybrać formę tabelki. Przykładowy wzór tabelki stanowi załącznik nr 3 do artykułu. Zadania w większości wynikać będą z działań pomocowych zaplanowanych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, który opracowywany jest najczęściej na okres ważności orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej (np. na okres danego etapu edukacyjnego). Podsumowanie Warto wspomnieć, że § 4 Rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli daje dyrektorowi możliwość powoływania zespołów nauczycieli do realizacji zadań określonych w statucie szkoły i placówki – w tym również mieści się możliwość powoływania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Regulacje dotyczące form udzielanej w szkołach i placówkach oświatowych pomocy psychologiczno-pedagogicznej można znaleźć natomiast w dwóch aktach prawnych: Rozporządzeniu w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz w Rozporządzeniu w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.