Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

……………………………………………………. (pieczęć przedszkola/szkoły/innej formy wychowania przedszkolnego) INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ Imię i nazwisko dziecka ................................................................................................................... Rok szkolny ……………………………………………………………………………………….. Forma wychowania przedszkolnego* …………………………………………………………… Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze: 1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: 1) mocne strony dziecka: Dziecko ma dużą potrzebę ruchu. Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i dobrze sobie radzi. W czasie zabaw utrzymuje równowagę, wykonuje skoki, rzuca i celuje z powodzeniem np. do obręczy. Przyjmuje prawidłową postawę przy rysowaniu, stosuje poprawny nacisk na kartkę. Po schodach wchodzi ruchem naprzemiennym. Powtarza gesty i ruchy, np. uniesiona ręka, przysiad. 2) zauważone trudności: Słabo sobie radzi podczas ćwiczeń typu przetwarzanie obrazu graficznego na obraz ruchowy, np. nie rysuje w powietrzu tego, co przedstawia obrazek, tj. koła, fali, linii pionowych czy poziomych. Ma kłopot z odwzorowaniem prostych wzorów graficznych, niezbyt sprawnie rysuje po śladzie i oburącz. Posługuje się ręką prawą, przy dominującym oku prawym. 3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Prowadzono m. in. ćwiczenia z wykorzystaniem metody D. Dziamskiej Edukacja przez ruch, polegającej na rytmicznym wykonywaniu czynności do muzyki, np. wycinanie, zgniatanie, podawanie przedmiotów, rysowanie wzorów (kropki, kreski, fale, owale, zygzaki, spirale, jodełki). Ponadto prowadzono zabawy muzyczno-ruchowe koordynujące ruch, ruchy naprzemienne, zabawę zegarową, a także kalkowanie, rysowanie po śladzie i oburącz. Prowadzono zabawy parateatralne i zabawy paluszkowe. 4) wskazówki dla rodziców: Należy kontynuować ww. ćwiczenia według wskazówek nauczyciela. 2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 1) mocne strony dziecka: Dziecko ma dużą potrzebę uznania – stale oczekuje potwierdzenia pozytywnych efektów swojej pracy (rysunków, budowli z klocków). Dziecko jest ruchliwe – trudno mu usiedzieć spokojnie przez dłuższy czas. Preferuje zabawy i zajęcia ruchowe. Jest aktywne i skupia się na tych zajęciach, które szczególnie lubi. Należy do nich słuchanie opowiadań nauczyciela, czytanie bajek i oglądanie książek. Chętnie o nich rozmawia i ma duży zasób słów. 2) zauważone trudności: Dziecko ma potrzebę akceptacji – domaga się zwracania na niego uwagi, chwalenia, podkreślania, że jest lubiane. Źle znosi rozstania z bliskimi, stale szuka bliskości z nauczycielem. 3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Rozmawiano z rodzicami na temat potrzeby dziecka, tworzono sytuacje wychowawcze w celu zaspokojenia jego potrzeb. Włączano dziecko w aktywności umożliwiające kontakt z książką w czasie zajęć i zabaw dowolnych. Często czytano dziecku i wspólnie oglądano książki i albumy. 4) wskazówki dla rodziców: Obserwować czynności, które dziecko lubi wykonywać. Rozmawiać z dzieckiem o tym, co lubi, a czego nie lubi. Tworzyć warunki do rozwijania zainteresowań, utworzyć kącik książki. Warto zapisać dziecko na zajęcia sportowe. 3. Społeczny obszar rozwoju dziecka: 1) mocne strony dziecka: Dziecko umie się przedstawić: podaje swoje imię i nazwisko, potrafi także podać swój adres. Odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny. Przestrzega reguł ustalonych w grupie, stosuje się do poleceń dorosłego. Zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie poradzić. Nazywa emocje, wskazuje ich przyczynę. 2) zauważone trudności: Dziecko ma problemy z odczuwaniem i wyjaśnianiem swojej przynależność do grupy przedszkolnej: izoluje się, ma kłopoty podczas funkcjonowania w grupie, nie potrafi współpracować i zgodnie bawić się z rówieśnikami. Zdarzają się kłótnie i zachowania agresywne. Dziecko ma trudności z panowaniem nad swoimi emocjami. Czasem zdarzają się szybkie wahania nastroju – dziecko płacze, łatwo wpada w złość, a za chwilę śmieje się i sprawia wrażenie zadowolonego. Nie lubi zmian, trudno się adaptuje, ma kłopoty z pokonywaniem trudności i łatwo obraża się w sytuacji przegranej. 3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Włączano dziecko do zabaw integracyjnych i przeciw agresji. Zachęcano je do zabaw w małych, dwu-, trzyosobowych grupach, ustalając przy tym zasady i reguły postępowania. Uczono negocjowania podczas rozwiązywania konfliktów. Dobierano zajęcia odpowiednie do możliwości dziecka, pomagano przy doprowadzeniu pracy do końca. Wydawano krótkie polecenia, tak aby cel był bliski i aby zachęcić dziecko do podjęcia aktywności. Chwalono je za wytrwałość i starania. 4) wskazówki dla rodziców: Wskazane ograniczanie gier komputerowych i oglądania telewizji, a także kontrolowanie treści oglądanych bajek i rodzaju gier. Wskazane jest też ustalenie stałego trybu dnia dziecka i zasad zachowania w domu, które należy konsekwentnie egzekwować. W celu łatwiejszego nawiązywania kontaktów z dziećmi, warto zapraszać znajome dzieci do domu i organizować wspólne zabawy. Należy zachęcać dziecko do pokonywania trudności, często chwalić nawet za drobne osiągnięcia. Warto przydzielić mu obowiązki domowe, cieszyć się wspólną pracą, chwalić za pomoc, nie karać za niepowodzenia, nie stosować wymówek. Wzmacniać samoocenę dziecka. 4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: 1) mocne strony dziecka: Dziecko przelicza na konkretach do …........ /miejsce na wpisanie do ilu dziecko liczy/ i podaje prawidłową liczbę przeliczonych elementów. Potrafi ustalić równoliczność zbiorów. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów według przeznaczenia, wielkości i koloru. Rozróżnia i stosuje pojęcia: na, pod, obok, przed, za, wymienia pory roku. Rozróżnia dźwięki z otoczenia. Dzieli zdanie na kilka wyrazów oraz słowa na sylaby. Lubi czytanie książek, słuchanie opowiadań. Rozumie ich treść i potrafi je opowiedzieć. Poprawnie trzyma narządzie pisarskie, dobrze sobie radzi z technikami plastycznymi, w tym z wycinaniem, wydzieraniem, rysowaniem. 2) zauważone trudności: Dziecko myli się w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach, nie stosuje poprawnie liczebników porządkowych. Myli podobne figury geometryczne, a także stronę prawą i lewą. Nie potrafi wymienić kolejnych dni tygodnia oraz nazw miesięcy. Mimo licznych ćwiczeń nie wysłuchuje głosek na początku i na końcu wyrazów, nie dokonuje analizy i syntezy słuchowej prostych wyrazów. Ma trudności w szukaniu różnic na podobnych obrazkach, łączeniu w pary takich samych elementów, układaniu szeregów. Ma kłopoty w orientacji na kartce. 3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Dla dziecka opracowano indywidualny program wspomagania rozwoju. Prowadzono dodatkowe ćwiczenia i zabawy w liczeniu na konkretach, a także w zakresie dodawania i odejmowania. Przeliczano za pomocą liczebników porządkowych. Dziecko układało mozaikę geometryczną według wzoru i bez wzoru, nazywało figury geometryczne. Utrwalano kierunki: w prawo, w lewo. Usprawniano spostrzeganie wzrokowe, np. wyszukiwanie takich samych elementów oraz różnic między obrazkami, dorysowywanie brakujących elementów, układanie szeregów. Prowadzono ćwiczenia spostrzegania słuchowego. Prowadzono zabawy dotyczące orientacji na kartce. Układano kalendarze kołowe według metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. 4) wskazówki dla rodziców: Konieczne są dalsze zajęcia tego typu, sugeruje się konsultację w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko od początku roku szkolnego powinno być objęte zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, w tym ćwiczeniami spostrzegania wzrokowego, spostrzegania słuchowego, konieczne są też ćwiczenia związane z kształtowaniem pojęć matematycznych. II. Samodzielność, w tym umiejętności i wykonywanie czynności samoobsługowych: 1) mocne strony dziecka: Dziecko jest samodzielne przy czynnościach higienicznych, samo je, rozbiera się i ubiera do zajęć ruchowych, a także do wyjścia na dwór. Zgodnie z ustaleniami składa odzież i odkłada lub zawiesza na swojej półce w szatni. Samodzielnie wkłada obuwie, potrafi umyć ręce i zęby. Najczęściej utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta przybory i zabawki. Podejmuje decyzje w sprawie rodzaju zabawy i podczas wyboru zabawek. 2) zauważone trudności: Nie zwraca uwagi na estetykę wyglądu, np. nie odwraca odzieży na prawą stronę, a także samodzielnie nie poprawia odzieży, aby wyglądać schludnie (nie podciąga ubrania, nie zapina guzików, nie zwraca uwagi na niezasunięty zamek). Potrzebuje pomocy podczas planowania treści prac plastycznych oraz wykonywania niektórych zadań i poleceń nauczyciela. Jest mało samodzielne jako dyżurny. W wielu sytuacjach szuka potwierdzenia i aprobaty nauczyciela – nie jest pewne poprawności wykonywanych czynności, nie potrafi samodzielnie ocenić swej pracy. 3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Zachęcano i stymulowano dziecko do samodzielności. Podkreślano rolę estetycznego wyglądu. Chwalono za starania i podkreślano sukcesy. 4) wskazówki dla rodziców: Trzeba zachęcać dziecko do samodzielności, nie należy pomagać zbytnio ani nie wyręczać w różnych czynnościach, trzeba dawać mu więcej swobody w wyborze zabaw i zajęć. Nie powinno się zbytnio krytykować dziecka za efekty samodzielnych zajęć, nie należy wykazywać dziecku jego nieudolności i braku wiary w możliwości dziecka. Samodzielności sprzyja przydzielenie stałych obowiązków w domu. Zaleca się wzmacniać samoocenę dziecka i chwalić je nawet za małe osiągnięcia. III. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania: 1) opis: Dziecko ma potrzebę akceptacji – domaga się zwracania na niego uwagi, chwalenia, podkreślania, że jest lubiane. Źle znosi rozstania z bliskimi, stale szuka bliskości z nauczycielem. Dziecko ma dużą potrzebę uznania – stale oczekuje potwierdzenia pozytywnych efektów swojej pracy (rysunków, budowli z klocków). Dziecko jest ruchliwe – trudno mu usiedzieć spokojnie przez dłuższy czas. Preferuje zabawy i zajęcia ruchowe. Jest aktywne i skupia się na tych zajęciach, które szczególnie lubi. Należy do nich słuchanie opowiadań nauczyciela, czytanie bajek i oglądanie książek. Chętnie o nich rozmawia i ma duży zasób słów. 2) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu: Rozmawiano z rodzicami na temat potrzeby dziecka, tworzono sytuacje wychowawcze w celu zaspokojenia jego potrzeb. Włączano dziecko w aktywności umożliwiające kontakt z książką w czasie zajęć i zabaw dowolnych. Często czytano dziecku i wspólnie oglądano książki i albumy. 3) wskazówki dla rodziców: Obserwować czynności, które dziecko lubi wykonywać. Rozmawiać z dzieckiem o tym, co lubi, a czego nie lubi. Tworzyć warunki do rozwijania zainteresowań, utworzyć kącik książki. Warto zapisać dziecko na zajęcia sportowe. IV. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku: Dziecko bardzo chętnie pomaga w różnych czynnościach w przedszkolu. Ma, utrzymującą się mimo ćwiczeń logopedycznych, wadę wymowy. Zaleca się kontynuować terapię logopedyczną. ……………………………………. ……………………………………….. (data i podpis nauczyciela) (pieczęć i podpis dyrektora/osoby kierującej inną formą wychowania przedszkolnego) *Wpisać odpowiednio: przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, punkt przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego