Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
…………………………………………………….
(pieczęć przedszkola/szkoły/innej formy wychowania przedszkolnego)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka ...................................................................................................................
Rok szkolny ………………………………………………………………………………………..
Forma wychowania przedszkolnego* ……………………………………………………………
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
1) mocne strony dziecka: Dziecko lubi zabawy ruchowe, sprawnie przyjmuje pozycje wyjściowe do ćwiczeń. Porusza się zwinnie, ruchy ma płynne, skoordynowane. Dobrze utrzymuje równowagę, rzuca do celu ręką lewą i prawą, po schodach wchodzi ruchem naprzemiennym. Powtarza gesty i ruchy, np. uniesiona ręka, przysiad. Dobrze sobie radzi podczas ćwiczeń typu przetwarzanie obrazu graficznego na obraz ruchowy, np. rysuje w powietrzu koło, falę, linię pionową tak jak na obrazku. Odwzorowuje proste wzory (motywy) graficzne, sprawnie rysuje po śladzie i oburącz. Posługuje się ręką prawą, przy dominującym oku prawym.
2) zauważone trudności: Brak
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Usprawniano motorykę i koordynację wzrokowo-ruchową w toku pracy z grupą oraz podczas ćwiczeń indywidualnych. Zachęcano do odwzorowywania na kartce w dużej liniaturze i na kartce w kratkę.
4) wskazówki dla rodziców: Dziecko codziennie powinno ćwiczyć ręce, ale niezbyt długo, aby zbytnio się nie zmęczyły. Powinno wycinać, lepić, rysować, wydzierać, konstruować, przewlekać, malować za pomocą farb, mazaków (mały nacisk i mniejsze zmęczenie rąk), ołówka i różnych kredek. Zaleca się bawić z dzieckiem w gry paluszkowe, może także rysować z odpowiednią nasadką albo używać grubszych lub trójkątnych kredek. Dziecko powinno być zachęcane do działań i chwalone za wysiłek.
2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
1) mocne strony dziecka: Chętnie bawi się z kolegami, potrafi inicjować zabawy. Jeśli nie potrafi sobie poradzić z zadaniem lub problemem, zwraca się po pomoc do nauczyciela. Nazywa emocje, wskazuje ich przyczynę. Kiedy doświadcza negatywnych emocji, próbuje panować nad ich ekspresją. Stara się pokonywać trudności i kończyć rozpoczęte zadanie.
2) zauważone trudności: Brak
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Brak
4) wskazówki dla rodziców: Brak
3. Społeczny obszar rozwoju dziecka:
1) mocne strony dziecka: Dziecko przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko, wskazuje adres zamieszkania. Odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, podaje imiona rodziców i bliskich członków rodziny. Nazywa zawody swoich rodziców i wyjaśnia, czym się zajmują. Przestrzega reguł ustalonych w grupie, potrafi współpracować w parze i w małym zespole.
2) zauważone trudności: Zapomina o używaniu form grzecznościowych, ale po przypomnieniu stosuje je.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Prowadzono zabawy z dzieckiem w małych grupach, omawiano z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania.
4) wskazówki dla rodziców: Wzmacniać dziecko, zachęcać do wytrwałości, chwalić za starania.
4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:
1) mocne strony dziecka: Dziecko przelicza na konkretach do …. /miejsce na wpisanie do ilu dziecko przelicza/ i podaje prawidłową liczbę przeliczonych elementów. Dodaje i odejmuje na konkretach do …. /miejsce na wpisanie w jakim zakresie dziecko dodaje i odejmuje/. Potrafi ustalić równoliczność zbiorów, zna liczebniki porządkowe do …. /miejsce na wpisanie w jakim zakresie dziecko zna liczebniki/, a także cyfry i znaki. Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów według przeznaczenia, koloru i wielkości. Rozróżnia i stosuje pojęcia: na, pod, obok, przed, za, rozróżnia kierunki: prawo i lewo. Wymienia pory roku, dni tygodnia, miesiące. Rozróżnia dźwięki z otoczenia. Potrafi podzielić zdanie na kilka wyrazów, dzieli słowa na sylaby, potrafi dokonać analizy i syntezy prostych wyrazów. Rozpoznaje większość liter i próbuje je składać w wyrazy. Lubi słuchać opowiadań, czytania książek, rozumie ich treść i potrafi je opowiedzieć. Orientuje się na kartce (góra, dół, lewa, prawa strona), układa szeregi z figur i przedmiotów, dostrzega różnice między obrazkami i znakami. Potrafi wskazać brakujące elementy oraz odnajduje wśród innych takie same. Ma dobrą pamięć wzrokową, np. zapamiętuje kilka elementów znajdujących się na obrazku. Poprawnie trzyma narzędzie pisarskie, sprawnie wydziera, rysuje szlaczki na dużej liniaturze.
2) zauważone trudności: Zbyt mocno naciska na kartkę, ma problem ze sprawnym wycinaniem.
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Dziecko otrzymywało zadania rozwijające umiejętności matematyczne wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego. Podtrzymywano zainteresowanie czytaniem, prowadzono działania doskonalące percepcję wzrokową i słuchową. Stosowano różnorodne techniki usprawniające motorykę małą i rozluźniające napięcie mięśniowe, m.in. techniki relaksacyjne.
4) wskazówki dla rodziców: Kontynuowanie w domu ćwiczeń usprawniających rękę zwłaszcza przez wycinanie, wydzieranie, nawlekanie, lepienie, konstruowanie układanki, techniki relaksacyjne itp.
II. Samodzielność, w tym umiejętności i wykonywanie czynności samoobsługowych:
1) mocne strony dziecka: Dziecko jest samodzielne przy czynnościach higienicznych, samo je, rozbiera się i ubiera do zajęć ruchowych, a także do wyjścia na dwór. W razie potrzeby odwraca odzież na prawą stronę, a także samodzielnie poprawia ubranie, aby wyglądać estetycznie (zapina guziki, zasuwa zamek). Zgodnie z ustaleniami składa odzież i odkłada lub zawiesza na swojej półce w szatni. Samodzielnie wkłada obuwie, potrafi umyć ręce i zęby. Utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta przybory i zabawki, jest samodzielne jako dyżurny. Podejmuje decyzje w sprawie rodzaju zabawy i podczas wyboru zabawek. Samodzielnie planuje treść prac plastycznych i stara się bez pomocy wykonywać polecenia nauczyciela. Potrafi wskazać zagrożenia płynące ze świata ludzi, zwierząt i roślin. Wskazuje, co zrobi w sytuacji zagrożenia, a także samo zgłasza złe samopoczucie nauczycielowi.
2) zauważone trudności: Brak
3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: Zachęcano i stymulowano dziecko do samodzielności i do udzielania pomocy mniej samodzielnym rówieśnikom.
4) wskazówki dla rodziców: Należy podtrzymywać u dziecka chęć bycia samodzielnym, przydzielać obowiązki na miarę jego możliwości i rozliczać z wykonywania zadań, nie wyręczać dziecka w różnych czynnościach. Trzeba dawać dziecku dużo swobody w wyborze zabaw i zajęć, ale kontrolować te aktywności.
III. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania:
1) opis: Dziecko ma dużą potrzebę ruchu – szuka możliwości biegania, skakania. Wykazuje potrzebę opiekowania się innymi – pomaga słabszym rówieśnikom. Chętnie podlewa kwiatki, interesuje się przyrodą i wykazuje wiedzę daleko wykraczającą poza treści realizowane w przedszkolu. Ma uzdolnienia plastyczne – dużo i chętnie rysuje. Ma także uzdolnienia matematyczne – dobrze liczy, klasyfikuje, dodaje i odejmuje. Wiedzą i umiejętnościami matematycznymi znacznie przekracza wymagania programowe. Ma dużą wyobraźnię przestrzenną – konstruuje ciekawe budowle z klocków, piasku i innych materiałów. Wykazuje także fantazję i aktywność twórczą – tworzy własne bajki i opowiadania. Dobrze opowiada, ma duży zasób słów. Lubi: rozwiązywać zagadki i rebusy, czytanie książek, próbuje czytać samodzielnie.
2) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu: Dziecko korzystało z dodatkowych zajęć plastycznych na terenie przedszkola. W trakcie zajęć z grupą stosowano zasadę indywidualizacji polegającą na otrzymywaniu przez dziecko zadań trudniejszych, w tym wykraczających poza podstawę programową wychowania przedszkolnego.
3) wskazówki dla rodziców: Obserwować czynności, które dziecko lubi wykonywać. Rozmawiać z dzieckiem o tym, co lubi, a czego nie lubi. Tworzyć warunki do rozwijania zainteresowań, utworzyć kącik książki, często z dzieckiem oglądać albumy, warto dziecko zapisać na zajęcia plastyczne i matematyczne w klubach, domach kultury i innych placówkach.
IV. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:
Dobrze adaptuje się do nowych sytuacji. Skupia uwagę na wykonywanych zadaniach, jest spokojne na zajęciach i zainteresowane nimi. Rozumie polecenia złożone, ma doskonałą pamięć wzrokową. Dziecko jest aktywne na zajęciach, często zgłasza się do odpowiedzi, wypowiada się zdaniami poprawną polszczyzną, ma duży zasób słów. Bardzo chętnie pomaga w różnych czynnościach w przedszkolu.
……………………………………. ………………………………………..
(data i podpis nauczyciela) (pieczęć i podpis dyrektora/osoby kierującej inną
formą wychowania przedszkolnego)
*Wpisać odpowiednio: przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, punkt przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego