Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
W metodzie planu daltońskiego unika się zbędnych słów, niepotrzebnych komentarzy
czy instrukcji. To kolejna myśl pedagogiczna kierująca się zasadą, że nie metody
podające, a metody związane z działaniem i doświadczaniem pozwalają odnieść
największe sukcesy.
PAULINA DOMAŃSKA
Już od paru lat polskie prawo oświatowe nakazuje i pomaga
dzieciom z problemami rozwojowymi, różnymi stopniami
upośledzenia lub innymi zaburzeniami w uczęszczaniu do
publicznych placówek ogólnodostępnych. Ułatwiają to bez
wątpienia przepisy związane z organizacją pomocy psychologiczno-
pedagogicznej. Przedszkola chętniej i odważniej
podejmują tego typu wyzwania, choć wcale nie oznacza to,
że jest łatwiej. Praca z dzieckiem z trudnościami w uczeniu
się przy – najczęściej pełnej odrębnych charakterów –
reszcie grupy nie jest wcale prosta, ale nie niemożliwa. Jak
zatem indywidualizować pracę w przedszkolu? To pytanie
nie dotyczy jedynie organizacji pracy w przypadku, gdy
mamy do czynienia z orzeczeniami czy opiniami poradni
psychologiczno-pedagogicznej. Każda grupa przedszkolna
jest pełna indywidualnych potrzeb, a nauczyciel powinien
przygotowywać się do swojej pracy, biorąc pod uwagę każdego
podopiecznego z osobna. Na drodze edukacyjnej nie
wolno nikogo „zagubić” ani pominąć. Bardzo przydatna do
realizacji tego założenia może być metoda oparta na planie
daltońskim.