Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY 24 MAJA 2019 Uczestnictwo w pracach zespołu orzekającego Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Czy rodzic pełnoletniego ucznia (wnioskodawcy) może reprezentować go podczas posiedzenia zespołu orzekającego w poradni? Czy może być obecny zamiast pełnoletniego ucznia? Jak daleko sięga w tej sprawie np. instytucja pełnomocnika? Czy jest w ogóle możliwa do ustalenia? Czy rodzic jest osobą uprawnioną do zasiadania w zespole jako osoba z zewnątrz? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743). Zgodnie z § 4 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743) rodzice dziecka lub ucznia, lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko. Przepis ten umożliwia uczestnictwo w pracach zespołu rodzicom ucznia lub samemu pełnoletniemu uczniowi. Określenie „lub” należy tu traktować jako alternatywę rozłączną – osiągnięcie przez ucznia pełnoletności powoduje, że to on nabywa prawo do uczestniczenia w pracach zespołu, natomiast rodzice mogą w zespole uczestniczyć tylko z uwagi na wykonywaną władzę rodzicielską, która trwa jednak właśnie do czasu osiągnięcia pełnoletności. Przepis ten nie przewiduje ustanowienia żadnego pełnomocnictwa. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.