Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 10 MAJA 2019
Finansowanie szkoleń po zmianach w
przepisach
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze
zm.),
• Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach
dialogu społecznego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2232 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w
sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego
nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia
zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów
prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U.
z 2002 r. Nr 46 poz. 430 ze zm.) – nieobowiązujące,
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie
dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 136),
• Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2019 r.
poz. 505 ze zm.).
Konieczność wyodrębnienia środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego
nauczycieli wynika z treści art. 70a Karty nauczyciela, który nakazuje ich wyodrębnienie w
wysokości 0,8 proc. z puli rocznych środków planowanych na wynagrodzenia osobowe
nauczycieli. Podziału kwoty na dofinansowanie doskonalenia zawodowego dokonuje się po
zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami
organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu Ustawy o Radzie
Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego albo jednostkami
organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych
reprezentatywnych, zrzeszających nauczycieli.
Do końca 2018 r. ogólne rodzaje form doskonalenia nauczycieli były określane przez
Rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia
zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia
zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów
prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz
szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków. Wskazywało ono w § 2 ust. 1,
że ze środków na doskonalenie zawodowe dofinansowuje się m.in.:
1) organizację i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli,
2) organizację i prowadzenie:
a) wspomagania szkół i placówek,
b) sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, w tym nauczycieli
zajmujących stanowiska kierownicze;
3) organizację i prowadzenie szkoleń, warsztatów metodycznych i przedmiotowych,
seminariów, konferencji szkoleniowych oraz innych form doskonalenia zawodowego
dla nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze,
4) przygotowanie materiałów szkoleniowych i informacyjnych.
Z treści tego przepisu wynikało zatem wyraźnie, że ze środków na doskonalenie zawodowe
nauczycieli można finansować również szkolenia, czyli formę kształcenia, która jest bardzo
często wykorzystywana przez nauczycieli i której finansowanie nie budziło wątpliwości
dyrektorów.
24 stycznia 2019 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie w sprawie dofinansowania
doskonalenia zawodowego nauczycieli. Stanowi ono wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 70a ust. 9 KN, według którego minister właściwy ds. oświaty i wychowania
określić miał formy doskonalenia zawodowego nauczycieli i rodzaje wydatków związanych z
jego organizacją i prowadzeniem, które mogą być dofinansowywane ze środków organów
prowadzących szkoły i budżetu ministra, oraz kryteria i tryb ich przyznawania, przy
uwzględnieniu kompetencji organów prowadzących, kuratorów oświaty oraz dyrektorów
szkół i placówek. Zakres przedmiotowy Rozporządzenia – zgodnie z treścią § 1 pkt 1 –
obejmuje m.in. formy doskonalenia zawodowego nauczycieli dofinansowywane ze środków,
o których mowa w art. 70a ust. 1 i 7 KN.
Nowy akt zastąpił przytoczone Rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków na
wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli (…), wprowadzając tym samym w
katalogu określającym dopuszczalne formy doskonalenia zawodowego pewne zmiany,
mogące rodzić trudności interpretacyjne. Na podstawie § 2 ust. 1 tego aktu ze środków na
dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli dofinansowuje się:
1) udział nauczycieli w seminariach, konferencjach, wykładach, warsztatach,
szkoleniach, studiach podyplomowych oraz innych formach doskonalenia
zawodowego nauczycieli prowadzonych odpowiednio przez placówki doskonalenia
nauczycieli, uczelnie oraz inne podmioty, których zadania statutowe obejmują
doskonalenie zawodowe nauczycieli,
2) udział nauczycieli w formach kształcenia nauczycieli prowadzonych przez uczelnie i
placówki doskonalenia nauczycieli,
3) wspomaganie szkół i placówek oraz sieci współpracy i samokształcenia dla
nauczycieli, prowadzone przez placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie
psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, i biblioteki
pedagogiczne.
Należy tu w szczególności zwrócić uwagę na treść pkt 1 przywołanej regulacji, stosownie do
którego można sfinansować udział nauczycieli w szkoleniach prowadzonych przez placówki
doskonalenia nauczycieli, uczelnie oraz inne podmioty, jeżeli zadania statutowe tych
podmiotów obejmują doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Czy zatem finansowanie szkoleń prowadzonych przez powszechne na rynku firmy
szkoleniowe jest dopuszczalne, skoro przywołana regulacja wyraźnie mówi o „zadaniach
statutowych” podmiotu prowadzącego szkolenie, a tymczasem firmy szkoleniowe
prowadzone są np. w formie spółki komandytowej, która nie posiada statutu, a jedynie
umowę spółki? Czy można uznać, że taka umowa jest odpowiednikiem statutu? Jeżeli przyjąć
odmienną interpretację, to można by dojść do wniosku, że nauczyciele nie mogliby korzystać
z usług firm szkoleniowych, co wydaje się interpretacją z gruntu niepoprawną.
Niezbędne jest więc ustalenie, co oznacza określenie „zadania statutowe” użyte w przepisie §
2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego
nauczycieli. Należy zauważyć, że bardzo wiele różnych podmiotów, tak publicznych
(jednostki samorządu terytorialnego, urzędy), jak i prywatnych (fundacja, stowarzyszenie,
spółka akcyjna), zobowiązanych jest posiadać statut, przy czym wymagania względem formy
oraz treści poszczególnych statutów określane są w różny sposób przez przepisy właściwe dla
działania tych instytucji. W każdym z tych przypadków statut jest aktem o charakterze
ustrojowym. Nie sposób jednak uznać, że podmioty posiadające taki akt o charakterze
ustrojowym są na gruncie obecnego stanu prawnego uprawnione w sposób wyłączny do
pobierania środków na doskonalenia zawodowe nauczycieli, wypłacanych w związku z
przeprowadzonymi szkoleniami. Firmy szkoleniowe, w zależności od przyjętej formy
organizacyjnej, niekoniecznie statut posiadają, bo nie wymaga tego od nich Kodeks spółek
handlowych. Przykładowo art. 130 k.s.h. wskazuje, że statut spółki komandytowo-akcyjnej
powinien zawierać:
1) firmę i siedzibę spółki,
2) przedmiot działalności spółki,
3) czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,
4) oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego komplementariusza oraz ich wartość,
5) wysokość kapitału zakładowego, sposób jego zebrania, wartość nominalną akcji i ich
liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na okaziciela,
6) liczbę akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być
wprowadzone akcje różnych rodzajów,
7) nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplementariuszy oraz ich siedziby, adresy
albo adresy do doręczeń,
8) organizację walnego zgromadzenia i rady nadzorczej, jeżeli ustawa lub statut
przewidują ustanowienie rady nadzorczej.
Z kolei art. 304 k.s.h. wskazuje, że statut spółki akcyjnej powinien określać:
1) firmę i siedzibę spółki,
2) przedmiot działalności spółki,
3) czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,
4) wysokość kapitału zakładowego oraz kwotę wpłaconą przed zarejestrowaniem na
pokrycie kapitału zakładowego,
5) wartość nominalną akcji i ich liczbę ze wskazaniem, czy akcje są imienne, czy na
okaziciela,
6) liczbę akcji poszczególnych rodzajów i związane z nimi uprawnienia, jeżeli mają być
wprowadzone akcje różnych rodzajów,
7) nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) założycieli,
8) liczbę członków zarządu i rady nadzorczej albo co najmniej minimalną lub
maksymalną liczbę członków tych organów oraz podmiot uprawniony do ustalenia
składu zarządu lub rady nadzorczej,
9) pismo do ogłoszeń, jeżeli spółka zamierza dokonywać ogłoszeń również poza
Monitorem Sądowym i Gospodarczym.
Zatem spółki te posiadają akt ustrojowy nazwany statutem, ale już w przypadku spółki
komandytowej takim aktem ustrojowym jest umowa spółki, która zgodnie z art. 105 k.s.h.
powinna zawierać:
1) firmę i siedzibę spółki,
2) przedmiot działalności spółki,
3) czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,
4) oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,
5) oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec
wierzycieli (sumę komandytową).
Nie sposób stwierdzić, że w zależności od przyjętej formy prawnej część przedsiębiorców
mogłaby prowadzić szkolenia dla nauczycieli finansowane ze środków na doskonalenie
wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących, a część nie mogłoby tego robić.
Obowiązujące przepisy nie wymagają od nich przyjęcia „statutu” jako aktu ustrojowego, a
więc uznać należy, że określenie „zadania statutowe” użyte w § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia
w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli oznacza zadania określone
w akcie ustrojowym danego podmiotu. Aktem tym jest statut, ale może być nim też umowa
spółki, jeżeli przepisy prawa powszechnie obowiązującego tak stanowią.
To z kolei prowadzi do wniosku, że – pomimo wprowadzenia do nowego Rozporządzenia
określenia „zadania statutowe” – uprawnienia firm szkoleniowych do prowadzenia tychże
szkoleń nie uległy zmianie i nadal mogą one być finansowane ze środków na doskonalenie
zawodowe nauczycieli.