Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zasady i organizacja współpracy z rodzicami w zakresie prowadzenia terapii dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju 1. Zespół terapeutów realizuje zalecenia zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w oparciu o zasoby rodziny i dziecka. 2. Zespół jest powoływany przez dyrektora. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, • psycholog, • logopeda. 3. Zespół opracowuje dla dziecka indywidualny program wczesnego wspomagania, który rodzice akceptują poprzez złożenie podpisu. 4. Zajęcia odbywają się zgodnie z liczbą przyznanych godzin, o ustalonej wcześniej z rodzicami dziecka porze. 5. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. 6. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od czterech do ośmiu godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor. 7. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać trojga. 8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły trzeciego roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym. 9. Wytwory pracy dziecka gromadzone są w oddzielnych teczkach, które są do wglądu rodziców. 10. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez: • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania, • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, • identyfikowanie oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka, a także w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu, • dostarczanie informacji i pomocy w zakresie odpowiedniej organizacji środowiska domowego, udziału wszystkich domowników w opiece nad dzieckiem, w doborze przedmiotów do zabawy dostosowanych do etapu rozwoju, potrzeb, możliwości i preferencji dziecka, tak by stymulowały jego rozwój (z uwzględnieniem również potrzeb rodzeństwa). 11. Pod koniec zajęć rodzice otrzymują wskazówki do pracy w domu. Mogą też uczestniczyć w zajęciach otwartych oraz zajęciach szkoleniowych i warsztatach dla rodziców. 12. W razie choroby lub innych ważnych okoliczności uniemożliwiających udział dziecka w zajęciach istnieje możliwość ich odpracowania. Odpracowanie godzin, termin, prowadzącego terapię ustala się razem z rodzicami dziecka. W czasie nieobecności dziecka rodzice bądź rodzeństwo mogą skorzystać z porady czy instruktażu terapeuty. W tej sytuacji zajęcia nie będą odrabiane. 13. Zespół dokonuje oceny postępów dziecka, dostarcza rodzicom rzetelnych i zrozumiałych informacji na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. ………………………………………. ………………………………………… (podpis dyrektora) (podpisy rodziców) ………………………………………… (miejscowość, data) Zasady i organizacja współpracy z rodzicami w zakresie prowadzenia terapii dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju 1. Zespół terapeutów realizuje zalecenia zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w oparciu o zasoby rodziny i dziecka. 2. Zespół jest powoływany przez dyrektora. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, • psycholog, • logopeda. 3. Zespół opracowuje dla dziecka indywidualny program wczesnego wspomagania, który rodzice akceptują poprzez złożenie podpisu. 4. Zajęcia odbywają się zgodnie z liczbą przyznanych godzin, o ustalonej wcześniej z rodzicami dziecka porze. 5. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. 6. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od czterech do ośmiu godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor. 7. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać trojga. 8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły trzeciego roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym. 9. Wytwory pracy dziecka gromadzone są w oddzielnych teczkach, które są do wglądu rodziców. 10. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez: • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania, • udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, • identyfikowanie oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka, a także w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu, • dostarczanie informacji i pomocy w zakresie odpowiedniej organizacji środowiska domowego, udziału wszystkich domowników w opiece nad dzieckiem, w doborze przedmiotów do zabawy dostosowanych do etapu rozwoju, potrzeb, możliwości i preferencji dziecka, tak by stymulowały jego rozwój (z uwzględnieniem również potrzeb rodzeństwa). 11. Pod koniec zajęć rodzice otrzymują wskazówki do pracy w domu. Mogą też uczestniczyć w zajęciach otwartych oraz zajęciach szkoleniowych i warsztatach dla rodziców. 12. W razie choroby lub innych ważnych okoliczności uniemożliwiających udział dziecka w zajęciach istnieje możliwość ich odpracowania. Odpracowanie godzin, termin, prowadzącego terapię ustala się razem z rodzicami dziecka. W czasie nieobecności dziecka rodzice bądź rodzeństwo mogą skorzystać z porady czy instruktażu terapeuty. W tej sytuacji zajęcia nie będą odrabiane. 13. Zespół dokonuje oceny postępów dziecka, dostarcza rodzicom rzetelnych i zrozumiałych informacji na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. ………………………………………. ………………………………………… (podpis dyrektora) (podpisy rodziców) ………………………………………… (miejscowość, data)