Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zasady i organizacja współpracy z rodzicami w zakresie prowadzenia terapii
dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju
1. Zespół terapeutów realizuje zalecenia zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w oparciu o zasoby rodziny i dziecka.
2. Zespół jest powoływany przez dyrektora. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
• pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
• psycholog,
• logopeda.
3. Zespół opracowuje dla dziecka indywidualny program wczesnego wspomagania, który rodzice akceptują poprzez złożenie podpisu.
4. Zajęcia odbywają się zgodnie z liczbą przyznanych godzin, o ustalonej wcześniej
z rodzicami dziecka porze.
5. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem
i jego rodziną.
6. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od czterech do ośmiu godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor.
7. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać trojga.
8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły trzeciego roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
9. Wytwory pracy dziecka gromadzone są w oddzielnych teczkach, które są do wglądu rodziców.
10. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
• udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych
w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami
i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
• udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy
z dzieckiem,
• identyfikowanie oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka, a także w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu,
• dostarczanie informacji i pomocy w zakresie odpowiedniej organizacji środowiska domowego, udziału wszystkich domowników w opiece nad dzieckiem, w doborze przedmiotów do zabawy dostosowanych do etapu rozwoju, potrzeb, możliwości
i preferencji dziecka, tak by stymulowały jego rozwój (z uwzględnieniem również potrzeb rodzeństwa).
11. Pod koniec zajęć rodzice otrzymują wskazówki do pracy w domu. Mogą też uczestniczyć w zajęciach otwartych oraz zajęciach szkoleniowych i warsztatach dla rodziców.
12. W razie choroby lub innych ważnych okoliczności uniemożliwiających udział dziecka w zajęciach istnieje możliwość ich odpracowania. Odpracowanie godzin, termin, prowadzącego terapię ustala się razem z rodzicami dziecka. W czasie nieobecności dziecka rodzice bądź rodzeństwo mogą skorzystać z porady czy instruktażu terapeuty.
W tej sytuacji zajęcia nie będą odrabiane.
13. Zespół dokonuje oceny postępów dziecka, dostarcza rodzicom rzetelnych i zrozumiałych informacji na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
………………………………………. …………………………………………
(podpis dyrektora) (podpisy rodziców)
…………………………………………
(miejscowość, data)
Zasady i organizacja współpracy z rodzicami w zakresie prowadzenia terapii
dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju
1. Zespół terapeutów realizuje zalecenia zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w oparciu o zasoby rodziny i dziecka.
2. Zespół jest powoływany przez dyrektora. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
• pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
• psycholog,
• logopeda.
3. Zespół opracowuje dla dziecka indywidualny program wczesnego wspomagania, który rodzice akceptują poprzez złożenie podpisu.
4. Zajęcia odbywają się zgodnie z liczbą przyznanych godzin, o ustalonej wcześniej
z rodzicami dziecka porze.
5. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem
i jego rodziną.
6. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od czterech do ośmiu godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor.
7. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać trojga.
8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły trzeciego roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
9. Wytwory pracy dziecka gromadzone są w oddzielnych teczkach, które są do wglądu rodziców.
10. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
• udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych
w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami
i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
• udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy
z dzieckiem,
• identyfikowanie oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka, a także w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu,
• dostarczanie informacji i pomocy w zakresie odpowiedniej organizacji środowiska domowego, udziału wszystkich domowników w opiece nad dzieckiem, w doborze przedmiotów do zabawy dostosowanych do etapu rozwoju, potrzeb, możliwości
i preferencji dziecka, tak by stymulowały jego rozwój (z uwzględnieniem również potrzeb rodzeństwa).
11. Pod koniec zajęć rodzice otrzymują wskazówki do pracy w domu. Mogą też uczestniczyć w zajęciach otwartych oraz zajęciach szkoleniowych i warsztatach dla rodziców.
12. W razie choroby lub innych ważnych okoliczności uniemożliwiających udział dziecka w zajęciach istnieje możliwość ich odpracowania. Odpracowanie godzin, termin, prowadzącego terapię ustala się razem z rodzicami dziecka. W czasie nieobecności dziecka rodzice bądź rodzeństwo mogą skorzystać z porady czy instruktażu terapeuty.
W tej sytuacji zajęcia nie będą odrabiane.
13. Zespół dokonuje oceny postępów dziecka, dostarcza rodzicom rzetelnych i zrozumiałych informacji na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
………………………………………. …………………………………………
(podpis dyrektora) (podpisy rodziców)
…………………………………………
(miejscowość, data)