Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
Dane dziecka Imię i nazwisko: ………………………………….
Data urodzenia: …………………………………..
Grupa: ……………………………………………
Data wydania orzeczenia: …………………………
Nr orzeczenia: ……………………………………
Okres na jaki został opracowany
Indywidualny program
edukacyjno-terapeutyczny
Informacje o dziecku wynikające z dokonanego przez nauczycieli i specjalistów rozpoznania jego możliwości i potrzeb
Informacje z orzeczenia Diagnoza (przykład):
Rodzina pełna. Jedyne dziecko w rodzinie. Ciąża przebiegała bez komplikacji do 6. m-ca życia. W 32. tygodniu ciąży wykonano cesarskie cięcie. 9 pkt w skali Apgar. Waga dziecka po porodzie wynosiła ………… g, pobyt
w inkubatorze. W pierwszej dobie życia wystąpił bezdech. Do 5. miesiąca życia nie zdiagnozowano nieprawidłowości w rozwoju. W 5. miesiącu została stwierdzono czterokończynowe mózgowe porażenie dziecięce, niedowidzenie, padaczka. Obecnie dziecko pozostaje pod stałą kontrolą specjalistów: neurologa, audiologa, okulisty, rehabilitanta, ortopedy, stomatologa. ……………………………………………………………
Wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka Informacje wynikające z diagnozy funkcjonalnej (przykład):
• motoryka duża: nie porusza się samodzielnie; potrafi stać w pionizatorze; siedzi z podparciem; krótkotrwale utrzymuje głowę w równowadze,
• motoryka mała: spastyczność w obrębie dłoni, zaciśnięte pięści; silnie przytrzymuje przedmiot włożony do dłoni; nie chwyta przedmiotów przy zetknięciu z dłonią; kieruje rękę do ust; lewa ręka mniej sprawna,
• percepcja wzrokowa: uszkodzony nerw wzrokowy, oczopląs, zachowane poczucie światła; bardzo krótkotrwale koncentruje się na bodźcu świetlnym pulsacyjnym, wymaga wspomagania głosem; występują momenty poszukiwania wzrokiem źródła światła, ale w przypadku bodźca podawanego z boku głowy – brak reakcji,
• percepcja słuchowa i mowa: reaguje na głos matki
i znanych osób; reaguje na swoje imię; odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku, nasłuchuje, skupia uwagę na dźwiękach; zachowana koordynacja słuchowo-ruchowa; pojawia się wokaliza inna niż krzyk; wydaje nieartykułowane dźwięki; wyraża zadowolenie poprzez mimikę twarzy i dźwięki,
• percepcja dotykowa: lubi silne doznania dotykowe (papier ścierny, szczoteczka do rąk, zmywak do naczyń); toleruje różne bodźce dotykowe; lubi być głaskana/głaskany; pozwala się obejmować, masować,
• powonienie i smak: toleruje różnorodne bodźce smakowe i węchowe,
• funkcje poznawcze: występuje reakcja na bodźce zewnętrzne; podejmuje próby wykonywania ruchów w celu podtrzymania akcji; powtarza ruchy; najchętniej poznaje przedmioty poprzez wkładanie do ust, gryzienie, lizanie,
• samodzielność: wymaga stałej opieki, niesamodzielna/niesamodzielny; jest karmiona/ karmiony w pozycji półleżącej; spożywa pokarmy
w postaci rozdrobnionej; nie występuje nagryzanie, gryzienie, przeżuwanie; łyka pokarmy; blokuje pokarm językiem w czasie jedzenia; nie wykazuje szczególnych preferencji pokarmowych; nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych,
• rozwój społeczno-emocjonalny: dziecko
o pogodnym usposobieniu; chętnie poddaje się różnego typu aktywnościom wobec niej/niego podejmowanym; nie wykazuje lęku przed ćwiczeniami terapeutycznymi; reaguje uśmiechem na głos matki; jest silnie emocjonalnie związana
z matką; nie wykazuje zachowań agresywnych ani autoagresywnych
Sposób realizacji i zakres działań podejmowanych w celu zapewnienia adekwatnych
do potrzeb i możliwości dziecka warunków realizacji zaleceń wynikających z opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania
Zakres i sposób dostosowania programu oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka,
w szczególności poprzez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy
z dzieckiem Sposób realizacji podstawy programowej (zakres i sposób dostosowania wymagań z poszczególnych przedmiotów, programy własne nauczycieli):
………………………………………………………………………………………………………………………………
Formy, metody pracy z dzieckiem:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia
z dzieckiem Działania podejmowane przez wszystkie osoby pracujące z dzieckiem (przykład):
• stymulacja wzroku – latarka punktowa, kula lustrzana, lampki choinkowe, światło pulsujące, kolorowe nakładki na latarkę, slajdy, kolorowe małe piłki, lustrzanka z reflektorami, zabawki świecące, lustro małe i duże, ręczniki w różnych kolorach,
• stymulacja słuchu – grzechotki, zabawki dźwiękowe, suszarka, kasety z odgłosami (zwierząt, otoczenia, zjawisk atmosferycznych, pojazdów), instrumenty muzyczne (cymbałki, bębenek, tamburyno, kołatka, kastaniety, triangel, trąbka), frotki z dzwoneczkami na nadgarstki, puszki/pojemniki oklejone kontrastującymi pasami (np. biało-czarnymi, mogą mieć w środku ziarenka),
• stymulacja dotyku – tkaniny o zróżnicowanych fakturach, glina, plastelina, masa solna, piasek, groch, kasza, fasola, ryż, makaron, bułka tarta, galaretka, budyń, kisiel, tarka, drobne kulki, korale, torebki papierowe, foliowe w różnych barwach, tablica rzepowa , piłka rzepowa, zabawki wibracyjne, zabawki kolczaste – jeż, masażer, elektryczna szczoteczka do zębów, rękawice rzepowe,
• stymulacja węchu i smaku – naturalne zapachy (kawa, ocet, perfumy) i smaki (słodki, słony, gorzki, kwaśny)
Formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane Zajęcia specjalistyczne ustalone z uwagi na potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka, w tym zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne: korekcyjno-
-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym; warsztaty, porady i konsultacje, np.:
1 godzina w tygodniu zajęć logopedycznych;
………………………………………………………….
……………………………………………………………
Zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka
i sposób realizacji tych działań, w przypadku dziecka gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej także
z zakresu doradztwa zawodowego W szczególności (przykład):
• zajęcia rozwijające umiejętności społeczne,
• inne rodzaje zajęć rewalidacyjnych wynikające z zaleceń zawartych w orzeczeniu lub
z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonanej przez zespół,
• stymulacja polisensoryczna,
• masaż logopedyczny,
• zabawy paluszkowe.
Określenie formy zajęć (indywidualne, zespołowe)
Działania wspierające rodziców dziecka lub dziecko oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-
-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia zawodowego, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży oraz ze specjalistycznymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi • Zapewnienie wsparcia we współpracy ze specjalistami PPP w zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych, udział specjalisty w modyfikacji IPET-u,
• szkolenie dla nauczycieli w zakresie pracy z dzieckiem (współpraca z ośrodkiem doskonalenia nauczycieli
np. w ramach wspomagania udzielanego przez poradnie, ODN i biblioteki, PPP lub SOSW),
• wskazówki do pracy z dzieckiem przekazywane przez specjalistów pracujących z dzieckiem np. w formie udziału w spotkaniach zespołu, zeszytu korespondencji itp.
Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów
z rodzicami dziecka • Wskazanie sposobów realizacji kształcenia adekwatnie do potrzeb dziecka we współpracy z rodzicami,
np. informowanie o kierunkach bieżącej pracy, udzielanie instruktażu do pracy z dzieckiem w domu, okresowe spotkania informacyjne, wymiana spostrzeżeń, doświadczeń, omówienie efektów pracy z dzieckiem, ustalenie sposobów i częstotliwości komunikowania się w sprawach dotyczących dziecka,
• zapewnienie możliwości udziału rodziców
w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz w opracowaniu
i modyfikacji IPET-u,
• ustalenie dogodnych dla rodziców terminów spotkań, ustalenie zasad wzajemnego przekazywania bieżących informacji dotyczących funkcjonowania dziecka.
Podpisy