Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego Dane dziecka Imię i nazwisko: …………………………………. Data urodzenia: ………………………………….. Grupa: …………………………………………… Data wydania orzeczenia: ………………………… Nr orzeczenia: …………………………………… Okres na jaki został opracowany Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny Informacje o dziecku wynikające z dokonanego przez nauczycieli i specjalistów rozpoznania jego możliwości i potrzeb Informacje z orzeczenia Diagnoza (przykład): Rodzina pełna. Jedyne dziecko w rodzinie. Ciąża przebiegała bez komplikacji do 6. m-ca życia. W 32. tygodniu ciąży wykonano cesarskie cięcie. 9 pkt w skali Apgar. Waga dziecka po porodzie wynosiła ………… g, pobyt w inkubatorze. W pierwszej dobie życia wystąpił bezdech. Do 5. miesiąca życia nie zdiagnozowano nieprawidłowości w rozwoju. W 5. miesiącu została stwierdzono czterokończynowe mózgowe porażenie dziecięce, niedowidzenie, padaczka. Obecnie dziecko pozostaje pod stałą kontrolą specjalistów: neurologa, audiologa, okulisty, rehabilitanta, ortopedy, stomatologa. …………………………………………………………… Wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka Informacje wynikające z diagnozy funkcjonalnej (przykład): • motoryka duża: nie porusza się samodzielnie; potrafi stać w pionizatorze; siedzi z podparciem; krótkotrwale utrzymuje głowę w równowadze, • motoryka mała: spastyczność w obrębie dłoni, zaciśnięte pięści; silnie przytrzymuje przedmiot włożony do dłoni; nie chwyta przedmiotów przy zetknięciu z dłonią; kieruje rękę do ust; lewa ręka mniej sprawna, • percepcja wzrokowa: uszkodzony nerw wzrokowy, oczopląs, zachowane poczucie światła; bardzo krótkotrwale koncentruje się na bodźcu świetlnym pulsacyjnym, wymaga wspomagania głosem; występują momenty poszukiwania wzrokiem źródła światła, ale w przypadku bodźca podawanego z boku głowy – brak reakcji, • percepcja słuchowa i mowa: reaguje na głos matki i znanych osób; reaguje na swoje imię; odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku, nasłuchuje, skupia uwagę na dźwiękach; zachowana koordynacja słuchowo-ruchowa; pojawia się wokaliza inna niż krzyk; wydaje nieartykułowane dźwięki; wyraża zadowolenie poprzez mimikę twarzy i dźwięki, • percepcja dotykowa: lubi silne doznania dotykowe (papier ścierny, szczoteczka do rąk, zmywak do naczyń); toleruje różne bodźce dotykowe; lubi być głaskana/głaskany; pozwala się obejmować, masować, • powonienie i smak: toleruje różnorodne bodźce smakowe i węchowe, • funkcje poznawcze: występuje reakcja na bodźce zewnętrzne; podejmuje próby wykonywania ruchów w celu podtrzymania akcji; powtarza ruchy; najchętniej poznaje przedmioty poprzez wkładanie do ust, gryzienie, lizanie, • samodzielność: wymaga stałej opieki, niesamodzielna/niesamodzielny; jest karmiona/ karmiony w pozycji półleżącej; spożywa pokarmy w postaci rozdrobnionej; nie występuje nagryzanie, gryzienie, przeżuwanie; łyka pokarmy; blokuje pokarm językiem w czasie jedzenia; nie wykazuje szczególnych preferencji pokarmowych; nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych, • rozwój społeczno-emocjonalny: dziecko o pogodnym usposobieniu; chętnie poddaje się różnego typu aktywnościom wobec niej/niego podejmowanym; nie wykazuje lęku przed ćwiczeniami terapeutycznymi; reaguje uśmiechem na głos matki; jest silnie emocjonalnie związana z matką; nie wykazuje zachowań agresywnych ani autoagresywnych Sposób realizacji i zakres działań podejmowanych w celu zapewnienia adekwatnych do potrzeb i możliwości dziecka warunków realizacji zaleceń wynikających z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania Zakres i sposób dostosowania programu oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności poprzez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z dzieckiem Sposób realizacji podstawy programowej (zakres i sposób dostosowania wymagań z poszczególnych przedmiotów, programy własne nauczycieli): ……………………………………………………………………………………………………………………………… Formy, metody pracy z dzieckiem: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem Działania podejmowane przez wszystkie osoby pracujące z dzieckiem (przykład): • stymulacja wzroku – latarka punktowa, kula lustrzana, lampki choinkowe, światło pulsujące, kolorowe nakładki na latarkę, slajdy, kolorowe małe piłki, lustrzanka z reflektorami, zabawki świecące, lustro małe i duże, ręczniki w różnych kolorach, • stymulacja słuchu – grzechotki, zabawki dźwiękowe, suszarka, kasety z odgłosami (zwierząt, otoczenia, zjawisk atmosferycznych, pojazdów), instrumenty muzyczne (cymbałki, bębenek, tamburyno, kołatka, kastaniety, triangel, trąbka), frotki z dzwoneczkami na nadgarstki, puszki/pojemniki oklejone kontrastującymi pasami (np. biało-czarnymi, mogą mieć w środku ziarenka), • stymulacja dotyku – tkaniny o zróżnicowanych fakturach, glina, plastelina, masa solna, piasek, groch, kasza, fasola, ryż, makaron, bułka tarta, galaretka, budyń, kisiel, tarka, drobne kulki, korale, torebki papierowe, foliowe w różnych barwach, tablica rzepowa , piłka rzepowa, zabawki wibracyjne, zabawki kolczaste – jeż, masażer, elektryczna szczoteczka do zębów, rękawice rzepowe, • stymulacja węchu i smaku – naturalne zapachy (kawa, ocet, perfumy) i smaki (słodki, słony, gorzki, kwaśny) Formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno- -pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane Zajęcia specjalistyczne ustalone z uwagi na potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka, w tym zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne: korekcyjno- -kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym; warsztaty, porady i konsultacje, np.: 1 godzina w tygodniu zajęć logopedycznych; …………………………………………………………. …………………………………………………………… Zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka i sposób realizacji tych działań, w przypadku dziecka gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej także z zakresu doradztwa zawodowego W szczególności (przykład): • zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, • inne rodzaje zajęć rewalidacyjnych wynikające z zaleceń zawartych w orzeczeniu lub z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonanej przez zespół, • stymulacja polisensoryczna, • masaż logopedyczny, • zabawy paluszkowe. Określenie formy zajęć (indywidualne, zespołowe) Działania wspierające rodziców dziecka lub dziecko oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno- -pedagogicznymi, placówkami doskonalenia zawodowego, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży oraz ze specjalistycznymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi • Zapewnienie wsparcia we współpracy ze specjalistami PPP w zakresie dostosowania wymagań edukacyjnych, udział specjalisty w modyfikacji IPET-u, • szkolenie dla nauczycieli w zakresie pracy z dzieckiem (współpraca z ośrodkiem doskonalenia nauczycieli np. w ramach wspomagania udzielanego przez poradnie, ODN i biblioteki, PPP lub SOSW), • wskazówki do pracy z dzieckiem przekazywane przez specjalistów pracujących z dzieckiem np. w formie udziału w spotkaniach zespołu, zeszytu korespondencji itp. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka • Wskazanie sposobów realizacji kształcenia adekwatnie do potrzeb dziecka we współpracy z rodzicami, np. informowanie o kierunkach bieżącej pracy, udzielanie instruktażu do pracy z dzieckiem w domu, okresowe spotkania informacyjne, wymiana spostrzeżeń, doświadczeń, omówienie efektów pracy z dzieckiem, ustalenie sposobów i częstotliwości komunikowania się w sprawach dotyczących dziecka, • zapewnienie możliwości udziału rodziców w dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz w opracowaniu i modyfikacji IPET-u, • ustalenie dogodnych dla rodziców terminów spotkań, ustalenie zasad wzajemnego przekazywania bieżących informacji dotyczących funkcjonowania dziecka. Podpisy