Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 26 KWIETNIA 2019
Projekt zmian przepisów dotyczących wymagań stawianych osobom zajmującym stanowiska dyrektorskie i kierownicze w publicznych jednostkach oświaty
Opracował: Marcin Majchrzak, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2017 r. poz. 1597),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
• Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.),
• Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.),
• Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce.
Resort edukacji prowadzi obecnie prace nad zmianą przepisów dotyczących wymagań stawianych osobom zajmującym stanowiska dyrektorskie i kierownicze w publicznych jednostkach oświaty. Zmiany te związane są m.in. z nowymi zasadami dokonywania oceny pracy nauczycieli. Większość zmian miałaby wejść w życie 1 września 2019 r.
Wymagania stawiane kadrze kierowniczej publicznych jednostek oświaty a ocena pracy
Wymagania stawiane kadrze kierowniczej publicznych jednostek oświaty określone są obecnie w Rozporządzeniu w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art. 62 ust. 4 Ustawy Prawo oświatowe, zobowiązującego m.in. ministra właściwego ds. oświaty do określenia, w drodze rozporządzenia, ww. wymagań.
Jednocześnie, począwszy od 1 września 2018 r., wprowadzone zostały w KN zmiany w zasadach dokonywania awansu zawodowego oraz oceny pracy nauczycieli. W ich efekcie:
• wprowadzona została obligatoryjność dokonywania oceny pracy nauczyciela,
• rozszerzono skalę ocen pracy z trzystopniowej na czterostopniową (dodana została ocena „bardzo dobra”),
• w większym stopniu powiązano uzyskaną przez nauczyciela ocenę pracy z procedurą awansu zawodowego,
• zastąpiono ocenę dorobku zawodowego za okres stażu oceną pracy uwzględniającą m.in. dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu.
W związku z powyższym omawiany Projekt zakłada wprowadzenie zmiany dostosowującej, mającej na celu wprowadzenie wymagania, na podstawie którego osoby zajmujące stanowisko dyrektora, wicedyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w przedszkolu, szkole i placówce oraz ich zespole posiadały co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy, uzyskaną w okresie ostatnich pięciu lat pracy, a nie – jak dotychczas – pozytywną ocenę dorobku zawodowego uzyskaną w okresie ostatniego roku lub co najmniej dobrą ocenę pracy uzyskaną:
• w przypadku dyrektora – w okresie ostatnich pięciu lat pracy,
• w przypadku wicedyrektora – w okresie ostatnich czterech lat pracy,
• w przypadku nauczyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze – w okresie ostatnich trzech lat pracy.
Ważne!
Zawarte w Projekcie przepisy przejściowe umożliwią osobom zajmującym w dniu wejścia w życie powyższych zmian (planowanych na 1 września 2019 r.) stanowisko dyrektora w publicznym przedszkolu, szkole lub placówce oraz ich zespole, oraz stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub zespołu publicznych szkół przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym RP, które przed przystąpieniem do konkursu albo przed powierzeniem tego stanowiska legitymowały się dobrą oceną pracy lub pozytywną oceną dorobku zawodowego, pozostanie na dotychczasowym stanowisku do końca okresu, na jaki powierzono im to stanowisko.
W przypadku osób zajmujących 1 września 2019 r. inne stanowisko kierownicze niż wymienione powyżej, które przed powierzeniem stanowiska kierowniczego legitymowały się dobrą oceną pracy lub pozytywną oceną dorobku zawodowego, będą mogły zajmować to stanowisko do końca okresu, na który nastąpiło powierzenie. Jednakże w przypadku powierzenia tym osobom stanowiska na czas nieokreślony lub na czas określony dłuższy niż pięć lat, będą one mogły pełnić swoje funkcje przez okres pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Przepisy nie wskazują bowiem, na jaki okres dokonuje się powierzenia innego stanowiska kierowniczego w publicznym przedszkolu, szkole lub placówce oraz ich zespole, w związku z czym powierzenia można dokonać zarówno na czas określony, jak i nieokreślony. Dlatego też przepis przejściowy musiał wskazywać konkretny termin, w którym ww. osoby będą mogły zajmować jeszcze powyższe stanowiska, spełniając dotychczasowe wymagania w zakresie posiadania co najmniej dobrej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego.
Przepisy przejściowe przewidują ponadto zachowanie dotychczasowego wymogu posiadania co najmniej dobrej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego względem osób wyłonionych w drodze konkursu, którym nie powierzono jednak jeszcze tego stanowiska oraz względem osób, które biorą udział w konkursach ogłoszonych przed wejściem w życie niniejszego Projektu (a więc teoretycznie ogłoszonych przed 1 września 2019 r.).
Pozostałe zmiany wprowadzane w planowanym rozporządzeniu
Nowością uwzględnioną w ww. Projekcie jest możliwość zajmowania stanowiska dyrektora, wicedyrektora albo innego stanowiska kierowniczego w publicznym przedszkolu, publicznej szkole i publicznej placówce oraz zespole publicznych przedszkoli, szkół lub placówek przez nauczycieli mianowanego lub dyplomowanego, zatrudnionych na stanowisku związanym z oświatą w:
• urzędzie organu administracji rządowej,
• urzędzie organu administracji samorządowej,
• kuratorium oświaty,
• Centrum Edukacji Artystycznej,
• CKE i okręgowych komisjach egzaminacyjnych,
którzy spełniają wymagania określone w Rozporządzeniu, z wyjątkiem wymogu posiadania co najmniej bardzo dobrej oceny pracy.
Pozostałe ze zmian mają charakter wyłącznie dostosowujący, związany z:
• przekształcaniem 1 września 2019 r. dotychczasowych szkolnych punktów konsultacyjnych w szkoły polskie, na podstawie art. 77 ust. 1 Ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
• wejściem w życie Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w której dodany został m.in. obowiązek spełnienia w przypadku nauczycieli akademickich wymogu niekaralności karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 tej Ustawy.