Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wieloprofilowe usprawnianie podopiecznych
z mózgowym porażeniem dziecięcym. Metody terapeutyczne (część III)
Opracowała: Ilona Michałowska-Olechnowicz, terapeuta zajęciowy m.in. w domu pomocy społecznej, certyfikowany terapeuta metody Snoezelen I stopnia, pedagog
Metoda dobrego startu Marty Bogdanowicz
Metoda dobrego startu jest jedną z wielu metod oddziaływania terapeutycznego. Zawiera syntezę elementów wzrokowych, słuchowych i ruchowych, wpływających na kształtowanie kilku analizatorów. W metodzie tej wyodrębnia się trzy podstawowe rodzaje ćwiczeń:
• ruchowe, usprawniające analizator kinestetyczno-ruchowy,
• ruchowo-słuchowe, które angażują dwa analizatory: kinestetyczno-ruchowy
i słuchowy,
• ruchowo-słuchowo-wzrokowe, kształtujące trzy analizatory: kinestetyczno-ruchowy, wzrokowy i słuchowy.
Zajęcia prowadzone tą metodą przebiegają zawsze według określonej struktury. Wyróżnia się w niej trzy etapy:
• część wprowadzającą – zajęcia mają charakter dyscyplinujący; piosenka powiązana jest ze znakiem graficznym litery, która będzie później wprowadzana,
• część właściwą:
o ćwiczenia ruchowe – usprawniają motorykę, relaksują, prowadzone są w formie zabawowej z muzyką i piosenką,
o ćwiczenia ruchowo-słuchowe – polegają na uderzaniu palcami o wałki z piaskiem w rytm piosenki,
o ćwiczenia ruchowo-wzrokowo-słuchowe – są zasadniczą częścią metody dobrego startu, opierają się na zestawie wzorców graficznych i odpowiednio dobranych do nich piosenek;
• zajęcia końcowe – przeważnie zabawy o charakterze muzyczno-ruchowym, powiązane z piosenką.
Celem metody dobrego startu jest korygowanie zaburzeń percepcyjnych wzroku i słuchu, zaburzeń motorycznych, integracji percepcyjno-motorycznej, orientacji w schemacie ciała
i przestrzeni. Niniejsza metoda kształtuje także rozwój strefy emocjonalno-motywacyjnej, wyrabia krytycyzm, rozwija dojrzałość społeczną.
Muzykoterapia
Muzykoterapia, według Światowej Federacji Muzykoterapii, jest „wykorzystaniem muzyki i/lub jej elementów (dźwięk, rytm, melodia i harmonia) przez muzykoterapeutę
i pacjenta/klienta lub grupę w procesie zaprojektowanym dla i/lub ułatwienia komunikacji, uczenia się, mobilizacji, ekspresji, koncentracji fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej
i poznawczej w celu rozwoju wewnętrznego potencjału oraz rozwoju lub odbudowy funkcji jednostki tak, aby mogła ona osiągnąć lepszą integrację intra i interpersonalną,
a w konsekwencji lepszą jakość życia” .
Muzykoterapia to jedna z najstarszych form oddziaływania na psychikę i ciało człowieka oraz wykorzystania jej wpływu do celów terapeutycznych. Niewątpliwie ma ona działanie rewalidacyjne, zwłaszcza przy mózgowym porażeniu dziecięcym.
Podstawowym celem zajęć muzykoterapeutycznych wśród dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym jest odkrycie wszelkich, nawet minimalnych możliwości ich rozwoju we wszystkich dziedzinach funkcjonowania. Muzyka bardzo korzystnie wpływa na sferę emocjonalną. Przyczynia się także do poprawy funkcjonowania układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, poprawia procesy wydzielania wewnętrznego i trawienia, ale przede wszystkim, wykorzystywana w zabawach ruchowych, wpływa na prawidłowe kształtowanie się układu mięśniowo-szkieletowego, rozwija równowagę, system westybularny i poczucie własnego ciała.
U osób z porażeniem mózgowym celem ćwiczeń muzykoterapeutycznych jest stymulacja rozwoju ruchowego, emocjonalnego, intelektualnego, społecznego, estetycznego. Ćwiczenia te obejmują:
• wyrabianie szybkiej reakcji na dany bodziec z otoczenia,
• ćwiczenie funkcji pamięci,
• rozwijanie aktywności i kreatywności,
• kształcenie i rozwijanie uwagi dowolnej,
• rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej,
• ćwiczenia rozluźniające,
• wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• usprawnianie analizy i syntezy słuchowej,
• kształcenie orientacji i stosunków przestrzennych, orientacji w czasie i miejscu,
• rozumienie i zapamiętywanie poleceń,
• wybrane ćwiczenia logopedyczne i elementy logorytmiki.
Podstawowe formy kontaktu terapeuty z dzieckiem to rytmika i śpiew, które mają dostarczać pacjentowi wielu przyjemności, przeżyć estetycznych oraz niezagrażających doznań emocjonalnych.
Muzykoterapia dzieci z MPD, podobnie jak inne metody usprawniania, powinna się opierać na wnikliwej diagnozie danego pacjenta. Przy planowaniu procesu terapeutycznego istotny czynnik stanowi nie tylko stan zdrowia i ograniczenia związane z niepełnosprawnością, ale również potrzeby emocjonalne i intelektualne, osobowość, sposób wchodzenia w interakcje społeczne.
Dla osób z MPD możliwość udziału w zajęciach muzykoterapii jest szczególnie istotna, gdyż na co dzień uczestniczą oni w wielu zajęciach terapeutycznych, które mogą być przyczyną zmęczenia i zniechęcenia. Sesje muzykoterapii, oprócz opisanych wyżej walorów terapeutycznych, mogą zatem stać się czasem relaksu i radości, a tym samym doskonałym uzupełnieniem terapii dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Hipoterapia i dogoterapia
W ostatnich latach jako uzupełnienie tradycyjnych metod usprawniania fizycznego w MPD wprowadzono hipoterapię i dogoterapię. Należą one do terapii naturalnych, które oprócz waloru motorycznego zawierają również aspekt psychologiczny, realizowany poprzez kontakt człowieka ze zwierzęciem.
Hipoterapia to oddziaływania terapeutyczne uzyskiwane podczas pracy z odpowiednio wyselekcjonowanymi końmi. Zabiegi terapeutyczne mają na celu normalizację napięcia mięśniowego, torowanie poprawnego wzorca chodu poprzez ruchy miednicy podczas jazdy konnej, poprawę równowagi i koordynacji, stymulację czucia powierzchownego oraz głębokiego, kształtowanie świadomości schematu własnego ciała, doskonalenie orientacji przestrzennej, poprawę ogólnej sprawności. Zajęcia mają również wpływ na emocje dziecka oraz wzrost motywacji do uczestnictwa w rehabilitacji. Wspomagając rozwój sfery poznawczej, kładzie się podczas zajęć nacisk na stymulację zmysłów, poprawę koncentracji uwagi, rozwój mowy oraz pobudzanie percepcji wrażeń słuchowych i wzrokowych.
Dogoterapia to z kolei naturalna terapia z udziałem wybranych i przeszkolonych psów, mająca na celu poprawę zdrowia i samopoczucia, wspomaganie rehabilitacji i głównych metod terapeutycznych. Kontakt ze zwierzęciem wpływa na sferę fizyczną, psychiczną, emocjonalną, poznawczą oraz społeczną podopiecznego. Oddziałuje na kształtowanie dużej
i małej motoryki. Bodźce, jakich dostarcza pies podopiecznym, pobudzają zmysły, działają rozluźniająco. Zajęcia z psem pozwalają na kształtowanie równowagi i koordynacji, wydłużenie koncentracji uwagi na wykonywanym zadaniu, kształtowanie mowy i pamięci. Kontakt ze zwierzęciem wzbudza pozytywne emocje, dzięki którym osoby niepełnosprawne stają się bardziej otwarte.
Podsumowanie
Poza opisanymi w tej i poprzednich częściach artykułu metodami głównymi
i wspomagającymi istnieje jeszcze wiele innych, które wykorzystuje się w wieloprofilowym usprawnianiu podopiecznych z mózgowym porażeniem dziecięcym. Podstawą podejmowania wszelkich działań terapeutycznych u dzieci z MPD jest znajomość prawidłowego rozwoju oraz kolejność pojawiania się nieprawidłowości, które są konsekwencją uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego. W celu osiągnięcia zamierzonego efektu, jakim jest możliwie najdalej idące, niezależne funkcjonowanie w każdej ze sfer życia codziennego, leczenie rehabilitacyjne powinno być podjęte jak najwcześniej.
Bibliografia:
• M. Borkowska, ABC rehabilitacji dzieci. Mózgowe porażenie dziecięce, t. 2, Warszawa 1989.
• L. Klimont, Założenia terapii neurorozwojowej NDT-Bobath w mózgowym porażeniu dziecięcym. „Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja” 2001, nr 4, s. 527–530.
• E. Mazanek, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy psychologiczno-pedagogiczne, Warszawa 2003.
• R. Michałowicz, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa 1986.
• S. Siwek, Mózgowe porażenie dziecięce, w: Neuropsychologia kliniczna dziecka,
red. A.R. Borkowska, Ł. Domańska, Warszawa 2007.
• W. Szulc, Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji, Lublin 2005.