Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Aktualności prawne 10.03. – 10.04.2019 r.
Akt prawny
Opis zmian
Grupa objęta aktem prawnym
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2019 r. poz. 419)
Konieczność nowelizacji rozporządzenia wynika ze zmiany struktury szkół, w tym wprowadzenia ośmioletniej szkoły podstawowej
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2019 r. poz. 465)
Nowelizacja przepisów wynika ze zmiany przepisów oświatowych wprowadzonych Ustawą z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.). Zmiana przepisów jest związana z m.in.:
przekształceniem 1 września dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w centra kształcenia zawodowego,
przekształceniem szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP w szkoły polskie,
uporządkowaniem wymagań kwalifikacyjnych związanych z likwidacją gimnazjów,
Szkoły publiczne i niepubliczne
wejściem w życie Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.).
Rozporządzenie MEN z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 574)
Rozporządzenie określa na 2019 r.:
sposób przekazywania przez dyrektorów szkół informacji niezbędnych do ustalenia wysokości dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
wzór wniosku o udzielenie dotacji,
sposób przekazywania przez JST wojewodom wniosku o udzielenie dotacji,
tryb i terminy udzielania oraz sposób rozliczania wykorzystania dotacji
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 26 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 608)
Zmiana dotyczy przepisów określających, którzy uczniowie otrzymują odpowiednio roczne lub końcowe oceny klasyfikacyjne z przedmiotu głównego w trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego; zmiana dotyczy uczniów szkół artystycznych, którzy w danym roku szkolnym podlegają klasyfikacji końcowej oraz, aby dokończyć szkołę, przystępują do egzaminu dyplomowego; zmiany polegają na zniesieniu obowiązku dwukrotnego egzaminowania; nowe przepisy wskazują, że egzaminem promocyjnym z przedmiotu głównego nie będą objęci:
uczniowie klasy 6 ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz szkoły muzycznej II stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia,
uczniowie klasy 4 szkoły muzycznej II stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia,
uczniowie klas 9 szkoły baletowej, przez którą rozumie się ogólnokształcącą szkołę baletową i szkołę nauki tańca
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MKiDN z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie specjalistycznej jednostki nadzoru (Dz.U. z 2019 r. poz. 607)
Rozporządzenie określa sposób funkcjonowania Centrum Edukacji Artystycznej, które realizuje zadania:
związane ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi szkołami artystycznymi oraz placówkami artystycznymi i placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom szkół artystycznych w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
organu prowadzącego w stosunku do szkół i placówek prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 2 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz.U. z 2019 r. poz. 625)
Rozporządzenie zmieniające wskazuje, jakie osoby, oprócz nauczycieli zatrudnionych w danej szkole oraz nauczycieli zatrudnionych w innej szkole lub placówce, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego będzie mógł powołać w skład zespołu egzaminacyjnego przeprowadzającego w szkole egzamin ósmoklasisty oraz w skład zespołów nadzorujących przebieg tego egzaminu
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502)
Zmiany dotyczą dostosowania przepisów rozporządzenia do nowej delegacji ustawowej – przepis art. 111 pkt 14 Ustawy Prawo oświatowe otrzymał nowe brzmienie „organizację tygodnia pracy szkoły, z uwzględnieniem kształcenia w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, w tym, przypadki, w których kształcenie w formie dziennej może odbywać się przez 6 dni w tygodniu”
Szkoły publiczne
Rozporządzenie MEN z dnia 29 marca 2019 r. zmieniające
Nowelizacja rozporządzenia uwzględnia zmiany dotyczące przekształcenia dotychczasowych
Szkoły publiczne i
rozporządzenie w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2019 r. poz. 644)
placówek kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w centrum kształcenia zawodowego, a także kwestie dotyczące kwalifikacji instruktorów praktycznej nauki zawodu
niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639)
Rozporządzenie określa ramowe plany nauczania dla publicznych szkół. W stosunku do dotychczas obowiązujących ramowych planów nauczania dla publicznych szkół zmianie ulega organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej. Szkoły policealne – od 1 września 2019 r., a branżowe szkoły II stopnia – od 1 września 2020 r. będą funkcjonowały bez podziału na szkoły dla młodzieży i szkoły dla dorosłych, a kształcenie w nich będzie prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 2 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2019 r. poz. 626)
Rozporządzenie zmieniające wskazuje, jakie osoby, oprócz nauczycieli zatrudnionych w danej szkole oraz nauczycieli zatrudnionych w innej szkole lub placówce, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego będzie mógł powołać w skład zespołu egzaminacyjnego przeprowadzającego w szkole egzamin gimnazjalny i egzamin maturalny oraz w skład zespołów nadzorujących przebieg tych egzaminów
Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie MEN z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 652)
Potrzeba wydania nowego aktu wykonawczego wynika z Ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.). Od 1 września 2019 r. szkoły prowadzące kształcenie zawodowe będą mogły prowadzić trzy spośród pięciu rodzajów form pozaszkolnych określonych w art. 117 ust. 1a Ustawy Prawo oświatowe, tj.: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych oraz turnusy
Szkoły publiczne i niepubliczne
dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników. Równocześnie przewidziano konsolidację zasobów techno-dydaktycznych dotychczasowych placówek kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w ramach nowego rodzaju jednostki organizacyjnej systemu oświaty umożliwiającej uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, tj. centrum kształcenia zawodowego (art. 2 pkt 4 Ustawy Prawo oświatowe). Wydane na podstawie upoważnienia ustawowego regulacje zachowują rodzaje dotychczas funkcjonujących publicznych placówek kształcenia ustawicznego oraz ich zadania. Tak jak dotychczas publicznymi placówkami kształcenia ustawicznego są centra kształcenia ustawicznego
Projekty
Akt prawny
Opis zmian
Grupa objęta aktem prawnym
Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce
Projektowane rozporządzenie zakłada wprowadzenie zmian o charakterze dostosowującym związanych ze zmienionymi zasadami oceny pracy nauczycieli, w tym zwłaszcza rozszerzeniem skali ocen o ocenę bardzo dobrą
Szkoły publiczne
Projekt rozporządzenia MKiDN w
Konieczność wydania nowego rozporządzenia
Szkoły
sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych
wynika ze zmiany upoważnienia ustawowego, jednak większość rozwiązań powiela te przewidziane w obecnie obowiązującym rozporządzeniu. Planowane zmiany mają jedynie charakter doprecyzowujący
publiczne i niepubliczne
Projekt ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami
Celem ustawy ma być zapewnienie równego dostępu do opieki zdrowotnej w szkole bez względu na miejsce zamieszkania ucznia i typ szkoły
Szkoły publiczne