Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2013
ZAKTUALIZOWANO: 21 WRZEŚNIA 2018
Obowiązki nauczyciela kontraktowego podczas odbywanego
stażu na stopień nauczyciela mianowanego
OPRACOWAŁ: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie
uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
Awans na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczyna się po przepracowaniu minimum trzech
lat od uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego oraz po złożeniu wniosku do dyrektora. Staż
trwa dwa lata i dziewięć miesięcy i musi się rozpocząć nie później niż w ciągu 14 dni od dnia
rozpoczęcia zajęć (art. 9d ust. 1 KN). Jeśli termin ten został przekroczony, nauczyciel rozpoczyna
staż od nowego roku szkolnego.
W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek
choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy,
trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności.
W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia
stażu w pełnym wymiarze.
Jednak jeśli przerwa w pracy jest spowodowana urlopem macierzyńskim, rodzicielskim lub
ojcowskim, wówczas staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku gdy
łączny czas nieprzerwanej nieobecności w pracy z wyżej wymienionych przyczyn, jest dłuższy niż
rok i sześć miesięcy, nauczyciel jest zobowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym
wymiarze.
Jeżeli nauczyciel kontraktowy uzyskał awans zgodnie z art. 9a ust. 3 KN, czyli:
• w dniu nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego,
ponieważ był nauczycielem akademickim legitymującym się minimum trzyletnim okresem
pracy w szkole wyższej,
• posiadał przynajmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy,
• posiadał przynajmniej stopień naukowy doktora,
wówczas dyrektor szkoły ma prawo skrócić staż spełniającego przedstawione wymogi nauczyciela
kontraktowego do roku i dziewięciu miesięcy. Należy również pamiętać, że nauczyciele
akademiccy, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem
pracy w szkole wyższej, z dniem nawiązania stosunku pracy w zakładzie kształcenia nauczycieli
uzyskują stopień nauczyciela mianowanego (art. 9a ust. 4 KN).
Składając wniosek o rozpoczęcie stażu, nauczyciel dostarcza dyrektorowi szkoły projekt planu
rozwoju zawodowego. Dyrektor ma obowiązek zatwierdzić projekt planu rozwoju zawodowego
nauczyciela lub zwrócić mu go do poprawy w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, przy czym
niezbędne zmiany musi zaznaczyć pisemnie. Nauczyciel powinien jak najszybciej poprawić projekt
planu rozwoju zawodowego, zgodnie z zaleceniami dyrektora, i ponownie przedłożyć mu go do
zatwierdzenia (§ 3 ust. 2–4 Rozporządzenia).
W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany
planu rozwoju zawodowego w czasie trwania stażu lub zmienić opiekuna stażu. Nauczyciel
w trakcie stażu może również, za zgodą dyrektora, wprowadzać zmiany do planu rozwoju
zawodowego (§ 4 ust. 3 Rozporządzenia). Ma także prawo przerwania stażu na swój wniosek
w każdym czasie. W przypadku ponownego rozpoczęcia stażu odbywa go w pełnym wymiarze.
W § 7 ust. 1 pkt 1–4 wymienionego Rozporządzenia zostały określone wymagania, jakie musi
spełnić nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.
Zgodnie z tymi regulacjami nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela
mianowanego w okresie odbywania stażu powinien:
• uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych,
opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły oraz wynikających z potrzeb szkoły
i środowiska lokalnego;
• doskonalić kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie
kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie
uzdolnionych;
• prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku
szkolnym oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu
oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone;
• przeprowadzić co najmniej 2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której
odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczycieladoradcy
metodycznego w zakresie tych zajęć.
Wymagania
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
• uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na
skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie
jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 KN –
uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty,
pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym
stanowiskiem lub pełnioną funkcją;
• umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
• umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia;
• umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do
doskonalenia warsztatu pracy;
• umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
• umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz
współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
• umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy
społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły,
w której nauczyciel odbywał staż;
• umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi
multimedialnych i informatycznych.
Obowiązki dyrektora
W Rozporządzeniu zawarte są także obowiązki dyrektora dotyczące stworzenia odpowiednich
warunków do odbywania stażu przez nauczycieli. Zgodnie z § 4 ust. 1 dyrektor zapewnić powinien
nauczycielowi odbywającemu staż warunki do:
• obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych zajęć prowadzonych
w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu
lub rodzaju zajęć, w tej samej lub innej szkole;
• udziału w formach doskonalenia zawodowego, określonych w zatwierdzonym planie
rozwoju zawodowego;
• korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej biblioteki pedagogicznej, poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek oświatowych.
Nauczycielowi kontraktowemu dyrektor przydziela opiekuna stażu spośród nauczycieli
mianowanych i dyplomowanych. Do jego zadań należy:
• współpraca z nauczycielem odbywającym staż i wspieranie go w procesie wdrażania do
pracy w zawodzie, w tym w przypadku nauczyciela stażysty zapoznanie go z dokumentami
obowiązującymi w danej szkole, w szczególności z dokumentacją przebiegu nauczania,
działalności wychowawczej i opiekuńczej;
• współpraca z nauczycielem odbywającym staż w opracowaniu planu rozwoju zawodowego,
w szczególności udzielanie mu pomocy w doborze właściwych form doskonalenia
zawodowego;
• wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych;
• umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż obserwowania prowadzonych przez siebie
zajęć;
• obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż;
• dzielenie się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem,
w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć prowadzonych przez siebie oraz przez
nauczyciela;
• inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż do podejmowania wyzwań
zawodowych;
• doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia roli opiekuna
stażu.
Opiekun stażu, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły opinię
o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem
obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację
wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo stopnia nauczyciela
mianowanego.
Nauczyciel kontraktowy po zakończeniu stażu sporządza sprawozdanie, które w terminie 7 dni od
dnia zakończenia stażu przekazuje dyrektorowi. Dyrektor zobowiązany jest do sporządzenia oceny
dorobku zawodowego nauczyciela stażysty w terminie 21 dni od otrzymania sprawozdania.
Wniosek składany przez nauczyciela
Po otrzymaniu oceny dorobku zawodowego nauczyciel kontraktowy składa wniosek do organu
prowadzącego o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. Jeśli wniosek wraz z dołączoną
dokumentacją zawiera braki formalne, wtedy wójt/burmistrz/prezydent wzywa nauczyciela do ich
usunięcia w terminie 14 dni, jednocześnie uprzedzając, że nieusunięcie braków skutkuje
pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Wniosek składany do organu powinien według § 9 Rozporządzenia zawierać:
• kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku
nauczyciela kontraktowego – także kopię aktu nadania tego stopnia, poświadczone przez
dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
• zaświadczenie dyrektora szkoły o:
• wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub
rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie
odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel odbywał
staż,
• dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela
sprawozdania z realizacji tego planu,
• przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu
w przypadkach określonych w art. 9d ust. 5 i 5a oraz art. 9f ust. 2 i 4 KN, ze
wskazaniem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu
stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy;
• kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora
szkoły za zgodność z oryginałem;
• kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu, poświadczoną przez dyrektora
szkoły za zgodność z oryginałem.
Nauczyciele, którzy złożą wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do 30 czerwca,
otrzymują decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do
31 sierpnia danego roku. Nauczyciele, który złożą wnioski do 31 października danego roku,
otrzymują decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do
31 grudnia danego roku.
Komisja egzaminacyjna składa się z przedstawiciela organu prowadzącego jako przewodniczącego,
przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dwóch ekspertów z listy Ministerstwa
Edukacji Narodowej, dyrektora szkoły i (jeśli o takiego będzie wnioskował nauczyciel
kontraktowy) przedstawiciela związku zawodowego. Komisja egzaminacyjna przeprowadza
egzamin, podczas którego nauczyciel kontraktowy dokonuje prezentacji dorobku zawodowego oraz
odpowiada na pytania komisji dotyczące określonych w Rozporządzeniu wymagań.
Po zakończonym posiedzeniu komisja w drodze głosowania jawnego lub tajnego decyduje
o akceptacji nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego. Stopień awansu nauczyciela
mianowanego jest nadawany przez organ prowadzący szkołę. W uzasadnieniu aktu nadania podaje
się informacje potwierdzające kwalifikacje zawodowe nauczyciela, odbycie stażu w określonym
wymiarze i uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego. W sytuacji, kiedy nauczycielowi
odmawia się nadania stopnia awansu zawodowego, należy umożliwić mu wgląd do akt sprawy
i wypowiedzenie się co do zebranych materiałów. Ponadto w uzasadnieniu należy podać wymogi,
które nauczyciel spełnił, jak również te, których nie spełnił, a były one określone
w Rozporządzeniu. Nauczyciel ma prawo odwołania się do organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, o czym powinien być poinformowany na piśmie, z określeniem miejsca i terminu
odwołania. Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu, może ponownie złożyć
wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego po odbyciu – na swój wniosek i za zgodą
dyrektora szkoły – dodatkowego stażu w wymiarze dziewięciu miesięcy, z tym że nauczyciel
kontraktowy może przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz
w danej szkole.
Zmiana wysokości wynagrodzenia w związku z uzyskaniem kolejnego stopnia awansu
zawodowego nauczyciela następuje: w pierwszy dzień roku szkolnego następującego po roku
szkolnym, w którym nauczyciel uzyskał wyższy stopień awansu (wnioski złożone do 30 czerwca);
1 stycznia danego roku następującego po roku kalendarzowym, w którym nauczyciel uzyskał
wyższy stopień (wnioski złożone do 31 października).
Po uzyskaniu aktu nauczyciela mianowanego do kolejnego stopnia awansu można przystąpić po
przepracowaniu czterech lat, po złożeniu wniosku do dyrektora szkoły i odbyciu stażu w wymiarze
dwóch lat i dziewięciu miesięcy.