Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Metody nauki czytania
i pisania w przedszkolu
Joanna Szymczak
Metoda nowozelandzka
Metoda nowozelandzka
Naturalna nauka języka
Metoda nowozelandzka to, najprościej wyjaśniając, edukacja poprzez język. Inicjatorką
programu naturalnego czytania w Nowej Zelandii była Wendy Pye – stąd też częsta
nazwa: program nowozelandzki.
Metoda ta opiera się na nauce słuchania, mówienia, czytania i pisania, realizowanej przez
zabawę i twórcze działanie dziecka. Wprawdzie bazuje ona na globalnym odczytywaniu
wyrazów, ale nieistotne jest w niej opanowanie czytania, tylko czytanie ze zrozumieniem. Jej
nadrzędnym celem jest pobudzenie dziecięcej ciekawości do mówienia, czytania i pisania
symboli graficznych. W metodzie nowozelandzkiej przede wszystkim prezentuje się dziecku
tekst – zrozumiały, krótki i prosty – wraz z odpowiednio dobraną ilustracją.
Z myślą o naturalnej nauce języka przygotowano serię książeczek zatytułowaną „Słoneczna
Biblioteka”, które mają ułatwić dziecku naukę czytania ze zrozumieniem i rozbudzić jego
zainteresowanie słowem czytanym, pisanym, mówionym. Każda książeczka zawiera trzy
krótkie historyjki o odpowiednio dobranych obrazkach i zróżnicowanych językowo tekstach.
Nauka czytania i pisania metodą nowozelandzką odbywa się w następujących po sobie
etapach:
zapoznanie dziecka z całością: tekstem, zdaniem, wyrazem,
zapoznanie dziecka ze szczegółami: budową zdania, literami,
przechodzenie do budowania całości na podstawie zdobytej wiedzy.
Teresa Młodzińska w artykule Czytanie a naturalna nauka języka („Wychowanie
w Przedszkolu”, 1995, nr 1, s. 30–34) wyróżnia w procesie nauki czytania i pisania
występujące równolegle następujące rodzaje czytania i pisania:
czytanie dzieciom,
czytanie wspólne i indywidualne,
czytanie zespołowe,
pisanie wspólne i samodzielne,
pisanie dla dzieci.
Należy pamiętać o przygotowaniu w sali odpowiednich edukacyjnych kącików tematycznych,
które będą służyły organizowaniu dziecięcej aktywności. Trzeba w nich zgromadzić materiały
i pomoce przydatne do analizy i syntezy słuchowej czy wzrokowej. Nie można zapomnieć
także o przyborach do rysowania i pisania, gdyż kreślenie znaków graficznych pod wpływem
czytania stanowi dla dziecka swoistą formę przekazywania informacji, wyrażania myśli – po
prostu komunikacji. Rola nauczyciela na tym etapie polega na stałym pokazywaniu
prawidłowej drogi kreślenia litery, zgodnie z kierunkiem zapisu. Należy jednak pamiętać, aby
nie poprawiać błędnego zapisu dziecka, jeśli takowy się pojawi, lecz pokazywać poprawny
wzór. Oprócz tego trzeba własną postawą inspirować, zachęcać, motywować do działania
i wzmacniać pozytywnie.
Naturalna nauka języka jest możliwa do realizacji w warunkach
przedszkolnych wówczas, gdy pracuje się z dzieckiem indywidualnie lub w
małych zespołach. Ważne jest także, aby pamiętać o tym, że praca z uczniem
nie powinna być ograniczona ramami czasowymi ani przestrzennymi.
Z praktyki pedagogicznej
To, jak szybko dziecko opanuje umiejętność czytania i pisania, zależy w ogromnej mierze od
poziomu rozwoju procesów analizy i syntezy słuchowej, wzrokowej oraz procesów
spostrzegawczości i wyobrażeń słuchowo-wzrokowych. Najlepszą metodą ich kształtowania
jest zabawa – niezastąpiony, wszechstronny trening. Gry i zabawy dydaktyczne typu:
wyliczanki, gry w słowa, zabawy w głuchy telefon, inscenizacje, odgrywanie ról, gry i zabawy
z prawidłami to wspaniałe połączenie zabawy i nauki. Ich dobór nie może być jednak
przypadkowy. Tak jak cały proces nauki czytania, musi być bardzo dokładnie przemyślany
i dostosowany do zainteresowań, a przede wszystkim predyspozycji rozwojowych dziecka,
gdyż tylko wtedy spełni swoją funkcję. Nie można pomijać też zabaw i ćwiczeń graficznych,
grafomotorycznych i ogólnie aktywności plastyczno-technicznych, ponieważ dzieci bardzo
lubią rysować, malować (także palcami), wycinać i lepić.
Poniżej przedstawiamy propozycje zabaw, które można wykorzystać podczas nauki czytania
i pisania w przedszkolu, ale nie tylko.
Zabawy w kącikach
Kącik alfabetyczny:
przyporządkowanie ilustracji
kolorowych balonów do nazw kolorów
(z tyłu nazwy próbka koloru),
zabawy z literkami, książeczkami,
wyrazami.
Kącik pisania:
pisanie po śladzie lub samodzielnie
wyrazów,
rysowanie szlaczków,
tworzenie jak największej liczby
wyrazów z innego wyrazu (np. ze
słowa „autobus”, „lokomotywa”),
układanie własnego imienia z liter.
Kącik książki:
wyszukiwanie we fragmentach
książek wyrazów zawierających daną
literę,
ćwiczenia w czytaniu odpowiednio
dobranej literatury.
Kącik teatralny:
odgrywanie scenek – poruszanie się
zgodnie z poleceniami typu: jesteś
żabą, wężem, kotem,
recytacja wierszy.
Kącik plastyczny:
wykonywanie ilustracji do usłyszanego
lub samodzielnie przeczytanego
fragmentu tekstu literackiego,
ozdabianie literek,
wydzieranka literowa – wycinanie lub
wydzieranie literek z kolorowego
papieru,
projektowanie swojej księgi kolorów.
Kącik matematyczny:
liczenie balonów na ilustracjach i
wpisywanie (rysowanie) wyników
obliczeń,
wyszukiwanie różnic na obrazkach,
łączenie jednakowych przedmiotów w
zbiory, przeliczanie elementów.
Propozycje zabaw
Zabawa w kody – odkodowanie znaków
Nauczyciel umawia się z dzieckiem, że np.
trójkąt to podskok, koło – klaśnięcie,
kwadrat – tupnięcie nogą, a kreska –
wymach ramion w górę. Rysuje ciąg ww.
znaków w dowolnej kolejności, a dzieci,
wykonując sekwencję ruchów, odgadują,
co się kryje pod danym znakiem.
Zabawa na orientację
Zabawa polega na odczytywaniu wyrazów,
orientowaniu się na płaszczyźnie kartki lub
dużym formacie papieru: górny, dolny róg,
strona prawa, lewa, nad, pod, obok. Dzieci
kolejno odczytują określone wyrazy
umieszczone w różnych polach na
planszy.
Zabawa w pociąg
Nauczyciel przygotowuje pociąg z
wagonikami wykonanymi z kopert
oznaczonych samogłoskami i obrazki
z różnymi obiektami. Dzieci wybierają
dowolny obrazek, wyodrębniają pierwszą
głoskę w nazwie obrazka i wkładają do
odpowiedniego wagonika.
Zabawa w łańcuszek wyrazowy
Nauczyciel mówi pierwszy wyraz,
następnie jedno z dzieci podaje wyraz na
taką samą głoskę, na jaką kończyło się
słowo nauczyciela. Kolejne dzieci podają
wyrazy na ostatnią głoskę w wyrazie
podanym przez poprzednika.
Memory obrazkowe
Nauczyciel rozkłada dużą liczbę obrazków
odwróconych ilustracją do stołu. Każde
dziecko kolejno odkrywa po dwa obrazki.
Jeśli okaże się, że oba obrazki
rozpoczynają się tą samą głoską, to
przedszkolak zabiera parę i odkrywa
kolejne dwa obrazki. Jeśli para ilustracji
rozpoczyna się na inną głoskę, maluch
odwraca je z powrotem obrazkami do
dołu, a grę kontynuuje inne dziecko.
Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.
Zabawa z piłką
Dziecko siedzi na dywanie, nauczyciel
rzuca do niego piłkę i mówi sylabę, a ono
dopowiada swoją sylabę, tworząc wyraz.
Następnie dziecko mówi inną sylabę,
rzuca piłkę do kolegi, a on dopowiada
kolejną sylabę, tworząc nowy wyraz.
Zabawy językowe
Do tej grupy zaliczają się wszelkie zabawy
w odczytywanie rebusów, rozwiązywanie
krzyżówek, tworzenie nowych wyrazów
poprzez przestawianie liter, wykonywanie
ilustracji po obejrzeniu bajki.
Zabawa w zbiory
Dzieci wyszukują w zbiorach liter,
wyrazów, symboli, przedmiotów takie
same elementy, czyli jeden z elementów
musi powtórzyć się kilka razy.
Zabawy ruchowe, sportowe
W tej grupie aktywności mieszczą się rzuty
piłką, woreczkiem do celu, którym może
być pudełko, kosz na śmieci, szmatka
rozłożona na podłodze, przerzucanie
woreczka (piłki) z ręki do ręki, toczenie
piłki za pomocą kijka po linii narysowanej
na podłodze lub między przeszkodami
zrobionymi z pachołków, krzeseł, garnków
itp., przekładanie woreczka, piłki pod
kolanem z ręki do ręki.
Zabawa na orientację
Nauczyciel układa kilka przedmiotów na
stole, dzieci przyglądają się im przez
chwilę, po czym odwracają się,
a nauczyciel zmienia kolejność
przedmiotów. Zadaniem dzieci jest
odgadnąć, co się zmieniło w tym układzie.
Zabawa w rysowanie obrazka
Zadanie polega na wykonaniu ilustracji do
przeczytanego tekstu. Każde dziecko
otrzymuje kartkę z informacją, aby
zilustrować następujące zdanie: „Dorotka
ma dwa baloniki”, „Tomek dostał klocki
i piłkę”, „To moja mama i tata”, „Ola trzyma
lalkę”.